پنجشنبه 9 شهریور 1391 | 08:54
نقشه راه محاسبات
نقشه راه محاسبات

 

"بسیج پیشکسوتان"

1- بعد از فتنه سال 88 و ناكامي بزرگ دشمن در عملياتي كردن يك كودتاي چند جانبه عليه نظام جمهوري اسلامي يك اتفاق محسوس در ادبيات سياسي رسانه ها و تحليلگران غربي رخ داد؛ استفاده از «تغيير رفتار ايران» به جاي «تغيير ساختار» كه تلاش قبلي و البته ناكام دشمنان بود. به عبارت روشن تر اگر نظام سلطه راهبرد تغيير ساختار در دايره قدرت سياسي ايران اسلامي را پيگيري و رهگيري مي كرد و با به صحنه آوردن پروژه براندازي در فتنه 88 مي كوشيد اين نقشه- بخوانيد آرزو- را جامه عمل بپوشاند از پس از آن بود كه با نقش بر آب شدن سناريوي كارگردانان فتنه، گزينه تنزل يافته تغيير رفتار ايران را در دستور كار قرار داده است.
براي همين بود كه برژينسكي كه سابقه مشاور امنيت ملي جيمي كارتر در كارنامه سياسي او برجسته است اواخر سال 88 در گفت وگو با وال استريت ژورنال بر اين فرمول تكيه مي كند؛ «آمريكا با انديشه تغيير ساختار در ايران خود را فريب ندهد.»
2- اين بار با انتخابات مجلس نهم در سال 90، دشمن سعي كرد تا سناريوها و برنامه هاي راهبردي خود در مقابله و مواجهه با ايران اسلامي را بازسازي نمايد.
از همين روي؛ - همچنان كه در توضيح بند قبلي آمد- «تغيير رفتار ايران» افقي بود كه كارگردانان و بازيگران شكست خورده فتنه 88 در نظر گرفته بودند.
سال 90 را به يك معنا مي توان در همين راستا ارزيابي كرد و مجموعه الف- پروژه انزواي سياسي ب- تحريم اقتصادي پ- تهديد نظامي براي اين بود كه در روزهاي پاياني سال يعني در موعد 12 اسفند و در بزنگاه انتخابات شاخصه تغيير رفتار ايران، رخ بنمايد.
اما اجازه بدهيد قضاوت درباره اين كه آيا دشمن به اهداف و برنامه هاي خود رسيد و يا در تغيير رفتار ايران به مانند راهبرد تغيير ساختار ناكام بود را در تحليل خواندني انديشكده بروكينگز پي بگيريم كه مي نويسد؛ «آمريكا آنجا كه بايد كم آورده است و آن همانا ايجاد تغييرات در رفتار ايران است.»
اين انديشكده آمريكايي كه در شرايط كنوني و در دوره قدرت دموكرات ها بيشترين نقش را در تصميمات دولت اوباما دارد بعد از انتخابات اسفند 90 در به نتيجه نرسيدن گزينه تغيير رفتار ايران اذعان مي كند كه؛ «ايران در طول تاريخ ثابت كرده كه ظرفيت مقابله با مشكلات براي رسيدن به اهداف موردنظر خود را دارد.»
آنچه قابل اعتناست تصريح بروكينگز بر اين موضوع است كه براي تغيير رفتار ايران، گزاره «فشار كارساز است» باطل است و نبايد با فشار بيشتر اين را به يك حلقه باطل تبديل كرد.
3- بنابراين از آنجايي كه دشمن وظيفه ذاتي اش دشمني كردن است و از راه هاي مختلف به كارزار مقابله برمي گردد طبيعي است كه برنامه و راهبرد ديگري را براي خود تدارك و ساماندهي كند. در اين ميان اين مطلب را نيز بايد اشاره كرد كه دشمن بار ديگر به صحنه انتخابات سال 92 چشم دوخته است.
اما ماه گذشته رهبر معظم انقلاب در جمع كارگزاران نظام و همچنين در جمع دانشجويان نقشه راه دشمن را فاش كردند و خاطرنشان نمودند كه؛ «دشمن به دنبال تغيير در محاسبات ايران است». «آقا» بطور مشخص و دقيق و عميق در ميان مسئولان و كارگزاران نظام- 3 مرداد 91- با اشاره به تلاش دشمنان انقلاب براي به بن بست كشاندن راه ملت ايران تاكيد كردند؛ «آنها به صراحت مي گويند بايد با تشديد فشارها و تحريم ها، مسئولان ايراني را وادار كرد كه در محاسبات خود تجديدنظر كنند اما ملاحظه واقعيات باعث مي شود كه ما نه تنها در محاسبات خود تجديدنظر نكنيم بلكه با اطمينان بيشتر به راه مورد نظر ملت ادامه دهيم.»
4- اگر بخواهيم صورت مسئله را ساده كنيم بدين صورت است كه اولاً؛ دشمن از تغيير ساختار ايران اسلامي نااميد شده است و حتي هزينه سنگيني با پيش كشيدن تمام ظرفيت ها و پتانسيل ها در پروژه فتنه 88 مي سوزد.
ثانياً؛ دشمن در حالي به تغيير رفتار ايران اميدوار بوده كه اين برآورد نيز هيچگاه محقق نشده است.
ثالثاً؛ آخرين ارزيابي راهبردي دشمن اين است كه با مجبور كردن ايران در تغيير محاسبات، روزنه اي براي تغيير رفتار ايران ايجاد كند.
اكنون اين پرسش به ميان مي آيد كه چرا از يكسو ايران در محاسبات خود تغيير نمي دهد و از سوي ديگر چرا دشمن نمي تواند ايران را به دالان تغيير در محاسبات بكشاند؟
5- علت اينكه ايران محاسبات خود را تغيير نمي دهد روشن است و بهترين گواه و داور در اين بين عنصر زمان است كه واقعيات را از القائات نشان مي دهد.
رئوس محاسبات ايران طي سال هاي گذشته كه اكنون به اثبات رسيده و غيرقابل انكار است را مي توان در چند محور تيتروار فهرست كرد؛
الف- خاورميانه جديد خاورميانه اسلامي خواهد بود و طرح خاورميانه بزرگ و سپس خاورميانه جديد آمريكا شكست خورده است.
ب- پروژه انزواي سياسي جمهوري اسلامي ايران در سطح منطقه اي و فرامنطقه اي به نتيجه نمي رسد.
پ- تحريم هاي اقتصادي عليه ايران ولو با توصيفاتي چون «گزنده بودن»، «هوشمند بودن» و «فراگير بودن» كارساز نخواهد بود.
ت- تهديدات نظامي عليه ايران يك بلوف بزرگ است و رژيم رو به اضمحلال اسرائيل كه به نفس افتاده است در جايگاهي نيست كه به ايران حمله كند.
ث- اعتبار از سر زور و تطميع آمريكا و صهيونيست ها در معادلات سياسي دنيا بصورت فزاينده در قوس نزولي قرار گرفته است.
ج- قيام ها و انقلاب هاي منطقه در بستر بيداري اسلامي است و الهام بخشي ايران به كشورهاي مسلمان غيرقابل خدشه است و دامنه اين بيداري تا خاك اروپا نفوذ خواهد كرد.
اكنون نمونه بارزي كه ثابت مي كند محاسبات ايران صحيح بوده و در نقطه مقابل، دشمن در محاسبات خود دچار اشتباهات پي در پي بوده است برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران با حضور 120 كشور دنيا- دو سوم سازمان ملل- است كه به تعبير برخي از رسانه هاي غربي نشان دهنده شكست سياست هاي آمريكايي و صهيونيستي در قبال جمهوري اسلامي است.
خب؛ در شرايطي كه واقعيت ها آشكارا بيانگر اين است كه ايران در محاسباتش اشتباه نكرده و از سوي ديگر دشمن در گرداب اشتباهات راهبردي گرفتار شده است ناگفته پيداست كه بطور قطع ايران محاسبات خودش را تغيير نخواهد داد.
6- اما اينكه چرا دشمن نمي تواند بستر و فضايي را بوجود آورد كه ايران را با طرح فريب به دالان تغيير در محاسبات وادار سازد نكته اي است كه اين روزها برخي از رسانه هاي غربي به رگه اي از پاسخ دست يافته و آن را به بيرون درز داده اند.
واشنگتن تايمز و وال استريت ژورنال اخيرا در مطالب جداگانه اي با اشاره به تلاش گسترده آمريكا در لغو سفر دبيركل سازمان ملل به ايران به اين نكته مشترك رسيده اند كه ايران با اجلاس تهران و حضور بان كي مون در اين كشور بر آمريكا غلبه كرده و مشخصا در رقابت ميان [آيت الله] خامنه اي و اوباما- با پوزش از اين مقايسه- رهبر ايران پيروز اين مبارزه بوده است.
اين واقعيت ترجمان همان مطلبي است كه انقلابيون مصري در بحبوحه مبارزه و قيام اعلام مي كنند؛ ما از سقوط رژيم مبارك مايوس بوديم و قرار بر پايان تحصن در ميدان التحرير بود كه خطبه امام خامنه اي روح اميد در ما دميد و ايستادگي و مقاومت در جان هاي ما شعله كشيد و اين پيروزي را مديون امام خامنه اي هستيم.
همچنانكه روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال كه روز گذشته اجلاس تهران را نشانه كيش و مات غرب ارزيابي كرد پيش تر بر اين نكته انگشت تاكيد گذاشت كه؛ «رهبر عالي ايران مسائل جانبي بسياري را كه ما پديد مي آوريم به خوبي مديريت مي كند در حالي كه ما در اوهام هستيم و تحريم ها به شكست فاحشي انجاميده و از سوي ديگر برنامه هسته اي ايران در مسير پيشرفت است و...»
و بالاخره آنكه به قول موسسه رند -RAND-، حرف آخر را آيت الله خامنه اي مي زند و اينچنين است كه با درايت «آقا» ايران اسلامي نه تغيير محاسبه مي دهد و نه در دالان اجباري تغيير محاسبات گرفتار مي شود. اما دشمنان بايد منتظر اين واقعيت باشند كه سخنان و بيانات راهگشاي امروز «آقا» در افتتاحيه اجلاس سران غيرمتعهدها، محاسبات آنها را بار ديگر بهم مي ريزد چون نقشه راه غيرمتعهدها در تهران ترسيم خواهد شد.


حسام الدين برومند

منبع: روزنامه کیهان

م-ع-46

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.