سه شنبه 25 خرداد 1395 | 09:22
فتنه علیه حزب‌الله
فتنه علیه حزب‌الله

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" شامگاه یک‌شنبه هنگام وقت افطار انفجاری در منطقه وردان بیروت پایتخت لبنان روی داد، اگرچه این انفجار تلفات جانی نداشته اما به عنوان یکی از سوژه‌های خبرساز در کانون توجه و تحلیل رسانه‌های لبنان و منطقه قرار گرفته است.

این بمب‌گذاری به گونه‌ای جایابی و مکان‌یابی شده که این تصور و ذهنیت را در مخاطب ایجاد و القا کند که گویا حزب‌الله در واکنش به مشارکت بانک‌های این کشور در تحریم مالی حزب‌الله به این اقدام دست زده و از این طریق خواسته به بانک مرکزی این کشور هشدار و اولتیماتوم داده باشد.

مشخص است هدف اصلی از طراحان و مجریان برانگیختن سوء‌ظن و بدبینی بقایای 14 مارس به حزب‌الله و در نهایت دامن زدن به دور جدیدی از اختلافات داخلی در این کشور بوده است. آنها برای ترور رفیق حریری نخست‌وزیر وقت لبنان نیز از این شیوه استفاده کردند و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردند که انگشت اتهام به سمت حزب‌الله و دولت سوریه (که در آن مقطع فعال مایشاء بود) گرفته شود.

بر این اساس مشخص می‌شود که هدف اصلی از انفجار شامگاه یک‌شنبه فتنه‌انگیزی بوده است نه گرفتن تلفات. چند عامل از این فتنه‌انگیزی دنبال می‌شود که بخشی از آن به لبنان و بخش دیگر به تحولات سوریه مربوط می‌شود.

در لبنان هدف از این فتنه‌انگیزی‌ها چه در گذشته و چه در حال این بوده است که مشروعیت سلاح حزب‌الله زیر سؤال برده شود، به همین منظور در پوشش این فتنه‌انگیزی‌ها همواره به این مسئله دامن زده می‌شود که حزب‌الله از سلاح خود در داخل علیه رقبا استفاده می‌کند، لذا باید از آن گرفته شود. حال آنکه حزب‌الله از سلاح خود یا علیه رژیم صهیونیستی یا تکفیری‌ها استفاده می‌کند که هر دو بارها کیان لبنان را مورد تعرض و تجاوز قرار داده‌اند و اگر اکنون در لبنان ثبات و امنیت نسبی برقرار است بخشی‌ از آن به خاطر سلاح حزب‌الله است. اما هدف دیگری که از فتنه‌انگیزی اخیر دنبال می‌شود ایجاد فضای تنفسی برای گروه‌های تکفیری در سوریه از طریق ایجاد اخلال در لبنان و عقبه‌های حزب‌الله است.

با توجه به اینکه حزب‌الله یکی از بازیگران اصلی و تعیین‌کننده جنگ سوریه به‌خصوص در حوزه میدانی محسوب می‌شود و از چند هفته پیش گروه‌های تکفیری شکست‌های پی در پی متحمل می‌شوند، لذا به نظر می‌رسد از طریق چالش‌سازی برای حزب‌الله تلاش می‌شود در روند پیروزی‌ها در سوریه علیه تکفیری‌ها وقفه و اخلال ایجاد شود.

با توجه به اینکه در هر دو عرصه، رژیم صهیونیستی و عربستان بیشترین سود را می‌برند، لذا تردیدی نیست این دو بازیگر آشوب‌ساز نقش اصلی در طراحی و اجرای فتنه‌انگیزی اخیر داشته‌اند و تجربه نشان داده اساساً یک چنین فتنه‌انگیزی‌هایی از اتاق عملیات مشترک سعودی و رژیم صهیونیست بیرون می‌آید که البته نمی‌توان نقش و همکاری متحدان آنها را نیز نادیده گرفت. با این حال از آنجا که دست عوامل فتنه‌انگیز اکنون برای مردم لبنان مشخص شده، لذا این گونه فتنه‌انگیزی‌ها کارایی خود را در مقایسه با گذشته از دست داده و از این دید این تلاش‌ها همچنانکه از واکنش محافل مختلف لبنانی نیز بر‌می‌آید محکوم به شکست است.

منبع: جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.