سه شنبه 23 اسفند 1390 | 11:59
عملیات والفجر 4

نام‌ عمليات: والفجر4
زمان‌ اجرا7/27 /1362
مدت‌ اجرا: 33 روز
تلفات‌ دشمن‌ (كشته، زخمي‌ و اسير): 19000
رمز عمليات: يا الله- يا الله‌ - يا الله‌
مكان‌ اجرا: منطقه‌ شمالي‌ شهر پنجوين‌ عراق‌ - جبهه‌ شمالي‌ جنگ‌
ارگان‌هاي‌ عمل‌كننده: رزمندگان‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و نيروي‌ زميني‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌
اهداف‌ عمليات: آزادسازي‌ بخشي‌ از ميهن‌ اسلامي‌ و ارتفاعات‌ مهم‌ منطقه، تصرف‌ پيشرفتگي‌ دشت‌ شيلر، مسدود ساختن‌ راه‌ ضدانقلاب‌ كه‌ از طريق‌ دشت‌ شيلر انجام‌ مي‌شد، تصرف‌ پادگان‌ پنجوين‌ و گرمك‌ عراق‌ و خارج‌ كردن‌ مريوان‌ از زير ديد و تير دشمن.
حماسه‌ بزرگ‌ جبهه‌ شمالي‌
دشت‌ وسيع‌ و دره‌ «شيلر» ميان‌ شهر مرزي‌ «بانه» و «مريوان» با فرورفتگي‌ خاصي‌ كه‌ از خاك‌ عراق‌ به‌ داخل‌ ايران‌ دارد، در گذشته‌ و در تاريخ‌ جنگ‌ تحميلي‌ منطقه‌ مهمي‌ به‌ شمار مي‌رود. بلندي‌هاي‌ «سورن»، «سوركوه» و «كاني‌ مانگا» در دهانه‌ اين‌ دشت‌ قرار دارند. عمليات‌ «والفجر4» در سه‌ مرحله‌ با هدف‌ وصل‌ اين‌ بلنديها به‌ يكديگر درخط‌ خودي، از روز27 مهر ماه‌1362 به‌ مدت‌ سي‌ و سه‌ روز در منطقه‌ جبهه‌ شمالي‌ سليمانيه‌ و پنجوين‌ انجام‌ شد.
حمله‌ ساعت‌24 و با رمز «ياالله‌ ياالله‌ ياالله» در منطقه‌اي‌ به‌ وسعت‌ صدها كيلومتر مربع‌ آغاز شد.
نيروها از دو محور بانه‌ و بلندي‌هاي‌ «لري»، «گرمك»، «كنگرك» و در محور مريوان‌ و بلندي‌هاي‌ پنجوين‌ به‌ نام‌ «زله»، «مارو» و «خلوزه» به‌ پيشروي‌ پرداختند.
در مرحله‌ دوم‌ پس‌ از گذشت‌ دو روز از مرحله‌ نخست، بلندي‌هاي‌ سورن‌ و كاني‌مانگا و چندين‌ نقطه‌ ديگر آزاد شد، اما بر اثر پاتك‌هاي‌ دشمن‌ روي‌ قله‌هاي‌ كاني‌مانگا، برخي‌ از مناطق‌ دست‌ به‌ دست‌ شد و نهايتا در اشغال‌ دشمن‌ باقي‌ماند.
مرحله‌ سوم‌ عمليات‌ روز2 آبان‌ ماه‌1362 به‌ اجرا درآمد. سپاه‌ پاسداران‌ تنها با25 گردان‌ وارد عمل‌ شد و در مجموع‌1000 كيلومتر مربع‌ شامل300 كيلومتر از اراضي‌ايران‌ و700 كيلومتر از اراضي‌ عراق‌ آزاد شد و معابر نفوذي‌ گروهك‌هاي‌ ضدانقلاب‌ به‌ داخل‌ ايران‌ در دره‌ شيلر مسدود گرديد.
اين‌ عمليات‌ را8 لشكر و2 تيپ‌ از سپاه‌ پاسداران‌ و1 لشكر پياده‌ از ارتش‌ به‌ انجام‌ رساندند. فرآيند اين‌ عمليات، تصرف‌ پيشرفتگي‌ دشت‌ شيلر، شهر و پادگان‌ پنجوين‌ و گرمك‌ عراق‌ و تسلط‌ بر13 شهر و روستاي‌ عراق، همراه‌ با19000 تن‌ كشته‌ و زخمي‌ و اسير و نابودي‌ ده‌ها گردان‌ كماندويي‌ و مخصوص‌ و گروهان‌ دشمن‌ بود.
دستاورد ديگر اين‌ عمليات‌ خارج‌ ساختن‌ شهر مريوان‌ از زير ديد و تير دشمن‌ و فراهم‌سازي‌ مقدمات‌ عمليات‌ آتي‌ در استان‌ سليمانيه‌ عراق‌ بود. همچنين‌ با انجام‌ اين‌ حمله‌200 تن‌ از رزمندگان‌ اسلام‌ از اسارت‌ افراد ضد انقلاب‌ بيرون‌ آمدند.
ارتش‌ عراق‌ در طول‌ اين‌ عمليات‌10 فروند هواپيما، يك‌ فروند چرخبال، بيش‌ از90 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر زرهي،200 دستگاه‌ خودرو و انبوهي‌ از سلاح‌ و مهمات‌ خود را از دست‌ داد و5 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر،10 دستگاه‌ لودر و بولدوزر،200 دستگاه‌ خودرو سبك‌ و سنگين،20 قبضه‌ سلاح‌ ضدهوايي‌ سام‌7 ، مقداري‌ وسايل‌ مخابراتي، مهمات‌ و سلاح‌هاي‌ سبك‌ و سنگين‌ از دشمن‌ به‌ غنيمت‌ نيروهاي‌ ايراني‌ درآمد.
در اين‌ عمليات‌ سردار شهيد علي‌ رضائيان‌ فرمانده‌ قرارگاه‌ مقدم‌ حمزه‌ سيدالشهدا در منطقه‌ به‌ شهادت‌ رسيد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.