یکشنبه 22 بهمن 1391 | 00:17
سه دهه سه فتنه
 سه دهه سه فتنه
  بازخوانی پرونده انقلاب؛

سه دهه سه فتنه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت "
از خاصیت های فتنه، تغییر شکل آن است، دشمن با استفاده از ابزار قدرت خود یعنی رسانه ها، مخاطبان را با هجمه تبلیغاتی خود بمباران می کند، و با برجسته سازی موضوعاتی همچون، ایجاد روحیه یاس و نا امیدی، تمرکز بر روی فشارهای اقتصادی، تغییر نظر و عقاید خواص از این فضا سو استفاده می کند.

همواره کشور ایران و نظام جمهوری اسلامی با چالش ها و فراز و نشیب هایی رو به رو بوده است، که با بصیرت مردم و رهنمودهای رهبری توانسته با پشت سر گذاشتن این موانع راه سعادت و استقلال خود را ادامه دهد، در این گزارش قصد داریم مروری گذرا به سه دهه پشت سر گذاشته شده و نیز دهه معاصر داشته باشیم.

دهه ۶۰

یکی از اتهامات گروهک های چپ گرا به نهضت امام خمینی (ره)، سازش با آمریکا بود. علت این ادعا هم آن بود که شرط لازم پیروزی انقلاب ها را قیام مسلحانه می پنداشتند و پیروزی مردمی بدون اتکا به گروه های مسلح را غیر ممکن می دانستند اما پیروزی انقلاب تنها به اتکای قدرت مردم و بدون وابستگی به گروهک های مسلح، درستی نظریه امام را (پیروزی با مشارکت عمومی مردم) اثبات کرد. در حالی که کمتر از دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بود، گروهک ها بر شیطنت های خود افزودند و با آغاز غائله های خیابانی، سعی بر آسیب رساندن به انقلاب نوپای اسلامی را داشتند. از مهم ترین این سلسله  حوادث،غائله ۱۴ اسفند ۱۳۵۹ در دانشگاه تهران است. راس این فتنه که با هماهنگی سازمان مجاهدین (منافقین) و نیروهای وابسطه به بنی صدر، موسوم به دفترهماهنگی مردمی رئیس جمهوری شکل گرفت، شخص بنی صدر بود که به عنوان سخنران مراسم و از پشت تریبون اغتشاش را هماهنگ می کرد.

دراین مراسم، شعارهای بسیار تندی علیه نهادهای انقلابی و اشخاص مورد وثوق امام (ره) خصوصا شهید مظلوم دکتر بهشتی سر داده شد و بنی صدر نه تنها نسبت به این اهانت ها حساسیتی نشان نداد بلکه شخصا اقدام به توهین کرد و علنا دستور حمله و مضروب کردن مردم را از پشت بلندگو صادر کرد. بنی صدر از این نقطه  زمانی در تقابل مستقیم با نظام اسلامی قرار گرفت و به همراه دیگر گروه های ضد انقلاب، مدام بر لزوم مقاومت، ایستادگی و تسلیم نشدن، تشویق صریح و جدی برای اعتراضات خیابانی و..می نمود.

بنی صدر فردی خودشیفته و شدیدا تحت تاثیر اطرافیانش بود، درحالی که فرماندهان عالی رتبه سپاه مدت ها در انتظار ملاقات می ماندند، اشخاصی همچون مسعود رجوی، اشرف دهقانی، موسی خیابانی و سران فدائیان خلق به راحتی و بارها به ملاقات بنی صدر در منزلش رفته و ساعت ها با اوگفتگو می کردند. جالب آنکه رد پای جاسوسانی همچون محمدرضا سعادتی، عضو ارشد سازمان منافقین در حال انتقال اطلاعات محرمانه به سرویس های جاسوسی برای آمریکا و شوروی کاملا مشهود است.

دراین میان امام (ره) با صبر و تدبیر، سعی در فرو نشاندن فتنه و جلوگیری از ریزش نیروهایی داشتند که فریب نفاق این گروهک ها را خورده بودند. به دستور امام (ره) هیئتی سه نفره ای تشکیل می شود و جمع بندی های متقنی انجام می گیرد اما درست پس از  تدبیر امام (ره) که منجر به آرام شدن نسبی فضای جامعه می گشت، منافقین مانع از ثبات آرامش می شدند و سخنرانی های بنی صدر نیز به تحریک افکار عمومی می پرداخت و امام (ره) را به دیکتاتور متهم می ساخت.

این رفتار منافقین موجب جلب حمایت گسترده سلطنت طلبان فراری از کشور شد. علی امینی،نخست ویز شاه و برخی دیگر از چهره های شاخص به حمایت از آنها برخاستند و این حمایت ها با سکوت سران اغتشاش طلب همراه گردید. اوج این فتنه جویی ها، در اعلام جنگ مسلحانه با بر علیه نظام در خرداد ۱۳۶۰ صورت می گیرد، زمانی که امام نصیحت را بی اثر یافته و بنی صدر را از فرماندهی کل قوا عزل می نمایند.

مجلس نیز طرح عدم کفایت سیاسی بنی صدر در دستور کار خود قرار داد و رفته رفته فتنه گران پی به سقوط کامل خود می بردند. سازمان مجاهدین (منافقین) بهانه و فرصت مناسبی برای اعلام شورش و جنگ مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی به دست آورد و رسما وارد جنگ مسلحانه و قتل و کشتار مردم وفادار به نظام جمهوری اسلامی گردید. تجدید پیمان مردم با رهبری تمام نقشه های منافقین را نقش بر آب کرد، چنانچه مسعود بنی صدر، پسر عموی رئیس جمهور معزول و عضو وقت سازمان منافقین، در کتاب خاطرات خود با اشاره به این موضوع می نویسد: « وجود انبوه افراد وفادار به آیت ا...خمینی بیانگر این نکته است که او در وضعیت غیر قابل تصوری قرار داشت و علاوه بر این می توانست با یک سخنرانی،اطلاعیه یا دعوت عمومی افراد بسیاری را به تظاهرات و نمازجمعه بکشاند.»

می توان دهه ۶۰ را ، آغاز عملیات آکادمیک جاسوسی به ایران از سوی دول غرب نامید.

دهه ۷۰

در سال ۱۳۶۸ سازمان سیا با همکاری سرویس اطلاعاتی آلمان و وابستگی گری علی امینی کنفرانس "هامبورگ" را برگزار کرد. جمع بندی سلطنت طلبان و جناح های چپ و راست اپوزیسیون خارج از کشور پس از شرکت در این کنفرانس به این صورت بود که پایگاه مردمی و اجتماعی جمهوری اسلامی غیر قابل خدشه است و برای استحاله مسئولین نظام و سپس مردم و فراهم کرد.

دیوید کیو، مامور سیا و رابط آن سازمان با برخی از گروه های ضد انقلاب در جلسه ای توجیهی چنین بیان می کند:« مهم ترین حرکت در جهت براندازی جمهوری اسلامی، تغییر فرهنگ جامعه فعلی ایران است و ما مصمم به آن هستیم».

رهبر انقلاب حضرت آیت ا...العظمی خامنه ای در هفتم آذر ۱۳۶۸ نخستین هشدار را نسبت به رویکرد جدید دشمن به عرصه فرهنگی اعلام داشتند و گفتند:« یک جبهه بندی عظیم فرهنگی که با سیاست،صنعت،پول و انواع و اقسام پشتوانه همراه است، الان مثل یک سیلی راه افتاده که با ما بجنگد.جنگ هم جنگ نظامی نیست، ایشان بعدها با تعبیر (شبیخون فرهنگی) ابعاد و عمق توطئه را تشریح کردند و با هشدارهای خود کوشیدند تا اذهان مردم و مسئولان را متوجه هجمه های دشمن کنند».

این هشدارها اما از سوی متولیان فرهنگی چندان مورد توجه قرار نگرفت. فضای گفتمان رسانه ای به مرور به سویی رفت که سال های پایانی دهه ۷۰، شاهد توهین های علنی به مقدسات مردم در رسانه ها بودیم. دشمن درچنین فضایی گمان برد که به نقطه طلایی که در کمین آن بوده رسیده است و و توان انجام یک حرکت موثر فراهم گردیده است.در ۱۸ تیر ۱۳۷۸ توطئه ای رقم خورد که بسیاری به موفقیت آن امید داشتند. اغتشاشات خیابانی که ۱۸ سال از خاطره مردم دور مانده بود، با تشنج در خیابان های اطراف کوی دانشگاه آغاز و منجر به حوادث تلخی گردید.

این بار نیز با درایت و تدبیر رهبر انقلاب توطئه دشمنان نظام جمهوری اسلامی خنثی گردید و ایشان نسبت به اعتقاد داشتن به فرهنگ عاشورایی و ضربه بزرگتر از دشمن خارجی،  مشکل اصلی را دشمن داخلی دانستند و هشدارهای لازم را به مسئولین بیان کردند. دهه ۷۰ شاهد حوادث بزرگ و ناخوشایندی در حوزه فرهنگ و ادبیات جامعه بودیم و در واقع می‌توان گفت که دهه هفتاد صحنه بروز و ظهور کسانی بود که در قالب فعالیت‌های فرهنگی و ادبی در مخالفت با عقاید و شعار نظام اسلامی ضربه بر پیکره انقلاب وارد می‌کردند.

دهه ۸۰

حوادث فتنه ۸۸ نزدیک تر از آن است که نیاز به بازخوانی داشته باشد اما بی شک ریشه این فتنه در تداوم طمع دشمن به امکان شکستن رابطه میان ولی فقیه و امت اسلامی بود. آنان که با نفوذ درون حاکمیت نقش برجسته ای در فتنه تیر ۷۸ داشتند، این بار با مدیریتی دقیق تر به میدان آمده بودند. کافی است نگاهی به روزنامه های هر دو زمان بیندازیم تا حضور چهره های ثابت در هردو غائله را بیشتر دریابیم. این بار نیز تدبیر رهبری سبب گردید تا عمق فتنه آشکار تر شود و ریشه دشمنی ها در توهین به عاشورای حسینی برهمگان آشکار شود. دشمن که پس از ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) به برنامه ریزی برای شکاف میان امت و رهبری کمر بسته بود، این بار با نیرنگ های متفاوتی وارد شد. به جای شعارهای سکولار، شعارهای انقلابی سر دادند، الله اکبر گفتند و...

فتنه ۸۸ فتنه پیچیده تری بود، فتنه ای با شعارهای حق که از آن اراده باطل شده بود اما با هلهله و شادی در عاشورای حسینی مشخص گردید که فتنه گران همان ها هستند و این بار نیز غبار فتنه ننشست جز با حضور سیل خروشان مردمی که چراغ بصیرت در دست داشتند.

۹ دی آزمون بزرگ ، که با اتکا به مردم پیروز شد و مردم با پشتیبانی از ولی فقیه از راه امام (ره) دست نکشیدند.

دهه ۹۰

از خاصیت های فتنه، تغییر شکل آن است، دشمن با استفاده از ابزار قدرت خود یعنی رسانه ها، مخاطبان را با هجمه تبلیغاتی خود بمباران می کند، و با برجسته سازی موضوعاتی همچون، ایجاد روحیه یاس و نا امیدی، تمرکز بر روی فشارهای اقتصادی، تغییر نظر و عقاید خواص از این فضا سو استفاده می کند. دشمن از هر حربه ای برای ضربه زدن به کشورعزیزمان، ایران اسلامی دریغ نمی کند، با ایجاد فضای گل آلود به دنبال شکار ماهی و پیگیری اهداف شوم خود می رود. در این روزها با تصویب انواع تحریم های سخت، سعی در به زانو آوردن ایران در مورد خواسته های خود می کنند، اما چنانچه ملاحظه می کنید علی رغم تمام تلاش هایشان باز شاهد خروش ملت بزرگ و با بصیرتمان در عرصه های وحدت ملی هستیم، به واقع مردم ما، فشارهای اقتصادی موجود را تحمل می کنند و انقلاب اسلامی را که پاسداشت خون هزاران شهید است را با گرانی و شکم عوض نمی کنند. مسئولین نیز با در نظر گرفتن چنین اتحادی، تلاش خود را بیش از پیش افزایش دهند تا بتوانیم از این برهه دشوار هرچه بهتر و سریع تر عبور کنیم.

باتوجه به این که انقلاب اسلامی سی و پنج ساله شد و در آستانه انتخابات رئیاست جمهوری قرار داریم، دشمن از هر حربه ای برای کمرنگ نمودن حضور گسترده مردم در انتخابات استفاده می کند. دشمن با ایجاد اختلاف در مسئولین و تاکید بر انتخاباتی آزاد سعی در ایجاد اختلاف و نفاقی دیگر دارد. همانطور که شعار تقلب باعث اختلاف شد مسئولین و نامزدهای باید مراقب باشند پازل دشمن را تکمیل نکنند.

انتهای پیام/

فرهنگ نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.