سه شنبه 7 شهریور 1391 | 15:18
55هزار نفر را جذب و سازماندهي كرده ايم
55هزار نفر را جذب و سازماندهي كرده ايم

بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت

گفت وگو ی خبرنگار صبح صادق با سردار سرتیپ پاسدار احمد کریمی جبلی مسئول سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت در خصوص برنامه های بسیج پیشکسوتان .

پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان :سازمان بسيج مستضعفين براي اينكه تجربه پيشكسوتان را با شور جواني جوانان بسيجي تلفيق كند و از اين ظرفيت در مسير اهداف و آرمان هاي انقلاب اسلامي بهره ببرد، سازماني به نام «سازمان بسيج پيشكسوتان جهاد و شهادت» را در زيرمجموعه خود شكل داده است. البته استفاده از تجارب اين افراد زماني محقق شد كه مقام معظم رهبري در ديداري با فرماندهان سپاه به ضرورت استفاده از اين قشر از جامعه و نيروهاي مسلح تأكيد كردند. براي اينكه از چند و چون فعاليت هاي اين سازمان نوپا اطلاعاتي كسب كنيم، به سراغ سردار «احمد كريمي جبلي» مسئول سازمان بسيج پيشكسوتان جهاد و شهادت رفتيم. آنچه پيش روي شماست ماحصل گفت وگوي خبرنگار صبح صادق با وي است.



¤ فلسفه تشكيل و مأموريت هاي بسيج پيشكسوتان جهاد و شهادت چيست؟

سپاه پاسداران مولودي است كه هم تراز با انقلاب اسلامي تشكيل شده، به همين دليل از آيين نامه ها، دستورالعمل ها و نحوه آموزش متناسب با ساير سازمان هاي لشكري و كشوري قديمي، برخوردار نبود، لذا زيرساخت هاي خود را متناسب با شرايط پيش روي تدوين مي كرد. پس با توجه به نوپا بودن، بازنشستگي در آن معنا و مفهوم نداشت و ساختار و آيين نامه اي هم براي آن پيش بيني نشده بود. چون اغلب پاسداران هنگام ورود به سپاه در پاسخ به اين سوال كه تا چه زماني در سپاه مي مانيد؟ مي نوشتند تا ظهور آقا امام زمان(عج)، تا پيروزي نهايي يا تا شهادت، يعني در ذهن شان بازنشستگي جايگاهي نداشت. ولي پس از جنگ تحميلي و بنابر اقتضاي زمان كه سپاه پاسداران نيروهايش را حفظ كرد، لازم بود تا از نظر اصلاح هرم نيروي انساني، با ورود نيروهاي جوان، خون تازه اي به رگ هاي سپاه تزريق شود. به همين جهت از سال 73 مفاهيمي به نام بازنشستگي وارد سپاه شد. به عبارت ديگر، از سال 1373 بازنشستگي پاسداران شروع شد و از آن زمان سپاه با اين موضوع مواجه شد كه بايد براي اين بازنشستگان، برنامه داشته باشد. به ويژه اينكه، تعدادي از پاسداران نسل اول سپاه بعضاً بازنشسته شده بودند و پس از بازنشستگي با مشكلات عديده اي دست و پنجه نرم مي كردند. لذا سپاه براي رفع مشكلات اين افراد در سال 1385 كانون بازنشستگان را تأسيس كرد تا در رابطه با معيشت، خدمات رساني، پشتيباني حقوقي و قضايي، توانمندسازي، اشتغال و امثالهم، خدمات لازم را به آنها ارائه كند. بلكه بدين طريق بخشي از مشكلات آنها مرتفع شود، اما بخشي از مشكلات به دليل كم بودن منابع و محدوديت هاي كانون همچنان باقي بود. از سوي ديگر، به علت آنكه به ماهيت و رسالت پاسداري آنها توجه نشده بود، بازنشستگان خود را در خلأ مي ديدند، چرا كه اصلاً براي شان قابل قبول نبود كه پس از سال ها تلاش و مجاهدتي كه در جهت حفظ انقلاب اسلامي انجام داده اند، اكنون به واسطه بازنشستگي نظاره گر فعاليت راهزنان خارجي و مزدوران داخلي شان در به سرقت بردن دستاوردهاي انقلاب باشند. بنابراين دغدغه زيادي داشتند تا همچنان به نوعي بتوانند از دستاوردهاي انقلاب اسلامي حفاظت كنند. وقتي اين موضوع كم و بيش به محضر رهبر معظم انقلاب منتقل شد، بنابر تدبير معظم له مبني بر اينكه سپاه نبايد بازنشستگان را رها كند، فرمانده كل سپاه طي ابلاغي از سازمان بسيج مستضعفين خواستند همانند ساير اقشار، سازماني هم براي بازنشستگان در نظر بگيرند. لذا با اين درخواست، سازمان بسيج پيشكسوتان جهاد و شهادت به منظور تأمين مأموريت هايي شامل ايجاد و حفظ ارتباط معنوي و انقلابي پاسداران بازنشسته با سپاه و بسيج، جذب، سازماندهي، حفظ، انسجام و به كارگيري آنها در راستاي اهداف و مأموريت هاي سپاه و بسيج و انقلاب اسلامي در اوايل سال 1389 شكل گرفت. علاوه بر اين، با توجه به اينكه رهبر معظم انقلاب توجه خاصي به موضوع بازنشستگان داشتند، سردار نقدي در اجازه اي كه از ايشان گرفتند، مقرر شد بسيج، بازنشستگان ساير نيروهاي مسلح را هم تحت پوشش اين سازمان قرار دهد.



¤ با اين تعريف، معاونت امور بازنشستگان سپاه چه وظيفه اي دارد؟

پس از گذشت مدت كمي از شروع به كار اين سازمان يعني در اواخر تير ماه سال 1389 فرماندهان سپاه كه به محضر فرمانده معظم كل قوا شرف ياب شده بودند، ايشان در سخناني بر عدم از ياد بردن بازنشستگان، تأكيد كردند. به همين علت براي اينكه اقدام موثرتري براي بازنشستگان صورت گيرد، مقرر شد سازمان بسيج پيشكسوتان جهاد و شهادت به عنوان سازمان مأموريتي و قشري و همچنين كانون بازنشستگان، همچنان به كار خود ادامه دهند، اما معاونتي هم در ستاد كل سپاه به نام معاونت امور بازنشستگان سپاه ايجاد شود تا بتواند در رابطه با سياستگذاري و ارائه طرح هاي راهبردي و برنامه هاي كلان به فرمانده كل سپاه مشاوره بدهد و بين مجموعه هاي پراكنده اي كه در راستاي امور بازنشستگان فعاليت دارند، هماهنگي هاي لازم را به وجود آورد.



¤ همان گونه كه عنوان كرديد يكي از مأموريت هاي اين سازمان، ايجاد و حفظ ارتباط معنوي و انقلابي بازنشستگان سپاه، با سپاه و بسيج است؛ در اين رابطه بيشتر توضيح دهيد.

براي اينكه بتوانيم برنامه هاي مان را براي جمعيت هدف از قبيل برنامه هاي بصيرتي، مأموريتي و به كارگيري، اجرا كنيم، اول بايد ارتباط داشته باشيم. پس در گام اول، در تهران و مراكز استان ها و نواحي، رده هاي تابعه سازمان بسيج پيشكسوتان جهاد و شهادت را راه اندازي كرديم. در گام دوم، ساختار و سازوكار اجتماعي كه اين جمعيت در آن بتوانند فعاليت كنند و با ما در ارتباط باشند را فراهم كرديم. بدين شكل كه اول جمعيت موردنظر را از تفرقه دور سازيم. يعني امكاناتي را فراهم كنيم تا بازنشستگان سپاه در اختيار بسيج قرار گيرند، لذا براي تحقق اين موضوع در هر ناحيه بسيج، مجمع بسيج پيشكسوتان را راه اندازي كرديم. اين مجمع سازوكاري دارد كه اگر هر يك از بازنشستگان سپاه بخواهد، مي تواند عضو آن شده و بسيجي شود. در مجمع هم شورايي ايجاد كرديم كه منتخب اعضا است؛ اين شورا مأموريت دارد تا برنامه هاي بسيج در آن ناحيه را دنبال و پيگيري كند.

در زيرمجموعه اين مجامع، كميته هاي تخصصي شامل؛ فرهنگي، اجتماعي، امر به معروف و نهي از منكر، سازندگي، آموزش، ورزش، ثبت و ضبط خاطرات پيشكسوتان راه اندازي شده تا هر كس بنابر استعداد و توانايي هايش بتواند فعاليت كند. از طرف ديگر، در زيرمجموعه اين مجامع، تشكيلاتي را به نام هيئت هاي قرآني يا همان حلقه هاي صالحين راه اندازي كرده ايم.

مجامع مورد اشاره در شهرستان ها فصلي يك بار به رياست فرمانده سپاه آن شهرستان تشكيل جلسه مي دهند تا برنامه هاي فصل را بررسي كنند، عملكرد شوراها را مورد ارزيابي قرار دهند، برنامه ها و طرح و نظرات جديد را ارائه و تصويب كنند.

كميته ها و شوراها هم هر هفته تشكيل جلسه مي دهند و تقريباً با الگوگيري از حلقه هاي صالحين همه اقدامات و فعاليت هاي سازماني را مورد بازخواني، هدايت و كنترل قرار مي دهند و اعضاي شوراي مجامع هر استان هم ماهي يك بار به رياست فرمانده سپاه استان گرد هم مي آيند و در نهايت هم، مجمع عالي پيشكسوتان جهاد و شهادت، سالي يكي دو بار در مركز، با حضور شوراي مجامع استاني به رياست سردار نقدي تشكيل مي شود.

بدين شكل، ارتباط روحي، معنوي و سازماني متقابل را با پيشكسوتان، به صورت ارگانيك، سيستمي و نهادينه شده برقرار كرده ايم و بدين ترتيب، از آخرين وضعيت پيشكسوتان در استان ها و شهرستان ها مطلع مي شويم و برنامه ها را از همين طريق به آنها اعلام كرده و در صورت لزوم، از همين كانال، اين افراد را فراخوان مي كنيم.



¤ تاكنون چه تعداد كميته در سطح كشور راه اندازي كرده ايد؟

تاكنون بيش از 1200 كميته تخصصي بسيج پيشكسوتان جهاد و شهادت را راه اندازي كرده ايم.



¤ چه تعداد از بازنشستگان سپاه و نيروهاي مسلح را در بسيج جذب و سازماندهي كرده ايد؟

الان در كشور بالغ بر 110 هزار نفر بازنشسته سپاه وجود دارد و بيش از 400 هزار نفر متعلق به ساير نيروهاي مسلح هستند كه طي اين مدت در مجموع 55 هزار نفر را جذب و سازماندهي كرده ايم و ان شاء الله تا پايان امسال اين تعداد را درخصوص بازنشستگان سپاه به 80 درصد و در رابطه با ساير بازنشستگان نيروهاي مسلح نيز به 30 درصد از جمعيت هدف، خواهيم رساند.



¤ محدوده فعاليتي سازمان بسيج پيشكسوتان فقط تا سطح نواحي است، براي روستاها برنامه اي نداريد؟

بله؛ اما روستاها و مناطق دورافتاده اي كه امكان دسترسي آسان به بسيج پيشكسوتان در نواحي را ندارند، برابر تدبير انجام شده براي شان يك حلقه صالحين به نام حلقه صالحين «حبيب بن مظاهر» يا حلقه صالحين پيشكسوتان پايگاه هاي بسيج پيش بيني كرده ايم.



¤ كساني كه بازنشسته مي شوند داراي تجارب 30 ساله اي هستند كه نبايد آنها را ناديده گرفت، با توجه به اين موضوع، سازمان بسيج پيشكسوتان چه برنامه اي براي استفاده از اندوخته هاي اين افراد دارد؟

پيشكسوتان جهاد و شهادت سرمايه هاي نظام هستند. سرمايه هايي كه نظام 30 سال براي شان هزينه كرده است، لذا بايد به عنوان گنجينه و ذخيره شمرده شوند. البته درست است كه از نظر فيزيكي، قواي جسماني شان تحليل رفته، اما يك خصيصه ممتاز نسبت به ديگران براي شان به وجود آمده كه همان قدرت فكري حاصل از تجارب 30 سال فعاليت است. به همين دليل، مقام معظم رهبري در سخنان شان فرمودند: «دوران بازنشستگي دوران انزوا و خانه نشيني محسوب نمي شود، بلكه دوران بالندگي، افتخار و استفاده از تجربيات آنان است.»

پس براي تحقق اين موضوع، يكي از مأموريت هاي اصلي سازمان بسيج پيشكسوتان، استفاده از اين افراد در رده هاي بسيج به عنوان فرمانده پايگاه، سر گروه حلقه هاي صالحين، سرمربي در آموزش ها، استفاده در مأموريت هاي مختلف بسيج مانند، بسيج سازندگي و راوي كاروان هاي راهيان نور است. بنابراين، كميته هاي تخصصي را در زمينه هاي فرهنگي، سازندگي، امر به معروف و نهي از منكر، آموزش، ورزش، مشاوره هاي دفاعي و امنيتي و ثبت و ضبط تجارب آنها، سازماندهي كرده ايم.



¤ به كميته سازندگي اشاره كرديد، در اين كميته چه فعاليت هايي انجام مي شود؟

يكي از فعاليت هاي اين كميته، سازماندهي گروه هاي جهادي پيشكسوتان و حضور در مناطق محروم است. اين فعاليت را از سال جاري به صورت سازماندهي شده آغاز كرديم و براي امسال متعهد شديم، حداقل پنج هزار نفر از پيشكسوتان را به اردوهاي جهادي اعزام كنيم كه در صورت استقبال، اين تعداد در سال هاي آينده افزايش مي يابد.



¤ براي هدايت و روشنگري فكري، فرهنگي و سياسي بازنشسته ها كه از بدنه سازمان جدا شده اند هم برنامه اي داريد؟

بله. براي اين كار، بخش عمده اي از كارها را به فعاليت هاي بصيرتي، آگاه سازي سياسي و اطلاع رساني به منظور به روز نگاه داشتن جمعيت تحت پوشش مان، اختصاص داده ايم، تا ضمن آگاه سازي و روشنگري نسبت به مسائل روز سياسي و بصيرتي، بتوانند ساير اقشار را هم پشتيباني كنند.

انتهای متن/

بسیج پیشکسوتان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.