دوشنبه 24 آذر 1393 | 13:04
تشریح اهداف حمله اخیر صهیونیست ها به سوریه
تشریح اهداف حمله اخیر صهیونیست ها به سوریه

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"،در حالی که سوریه در داخل روند پاک سازی مناطق تحت سیطره تروریست ها را با موفقیت دنبال می کند و پیروزی های خوبی را در اطراف دمشق و دیر الزور کسب کرد، تا جائی که امروزه از برخی گروه های مسلح مخالف سوریه، همچون ارتش آزاد، دیگر چیزی باقی نمانده است، در چنین شرایطی ارتش رژیم صهیونیستی ضمن حمله به خاک سوریه، در بلندی های جولان تحرکات نظامی خود را افزایش داده است. این در حالی است که حمله اسرائل به سوریه حتی محکومیت آن را از سوی ائتلاف مخالفان دولت سوریه در پی داشت.

این حمله و تحرکات نظامی از سوی اسرائیل چه اهدافی دارد؟ رضا برکتی، کارشناس مسائل فلسطین در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل بصیرت، پنچ هدف صهیونیست ها از این تحرکات نظامی را توضیح داده اند که در ادامه می آید:

این اولین باری نیست که طی این دو یا سه سال اخیر رژیم صهیونیستی به مواضع سوریه حملاتی داشته است و در حوزه مقاومت این هفتمین حمله هوایی است که به مواضع سوریه انجام داده است. رژیم صهیونیستی از این حملات اهداف دارد که در 5 بند به آن خواهم پرداخت.

محور اول: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری این که تکفیر و جریان تکفیری و داعش دست پرورده و دست ساز صهیونیست ها هستند و چون دست پرورده خودشان هستند باید از آن حمایت کنند. در حال حاضر در عرصه عراق و سوریه تکفیری ها دچار شکست های سختی شده اند و در سوریه هم شکست های پیاپی داشته اند، بنابراین اولین دلیلی که می توانیم درباره علل حمله ��سرائیل به سوریه ذکر کنیم، روحیه دادن به جریان تکفیری است، یعنی با این حملات هوایی نشان داد که هنوز پشت سر این جریان قرار دارد و همچنان این جریان را  کمک و هدایت می کند و با این حملات هوایی یک روحیه مضاعفی به آنها داد.

محور دوم: رژیم صهیونیستی در راستای سیاست تداوم بازدارندگی در عرصه نظامی یعنی برای این که قدرت خودش را به رخ منطقه بکشد دست به این اقدام زد. طبق اعلام خبرگزاری رویترز یک مانور نظامی توسط ارتش اسرائیل و با حضور تانک ها و نیروی زمینی آن در بلندی های جولان انجام می شود و این ها در راستای سیاست تداوم بازدارندگی است و آنها در آن حوزه مانور انجام می دهند.

محور سوم: بعد از اتفاقاتی که برای نتانیاهو در کابینه افتاد در کابینه وی فروپاشید، نتانیاهو دچار یک ضعف جدی در عرصه داخلی شد و لذا با این حملات به نوعی می خواهد بحث شکست و سقوط خود را در کابینه جبران کند و به دنبال افزایش جایگاه خود در عرصه سیاسی رژیم اسرائیل است. هر وقت فضا امنیتی بشود راست گراها برایشان بهتر می شود و از همین رو عناصر حاکم بر رژیم صهیونیستی به دنبال این هستند که فضای منطقه را امنیتی کنند.

محور چهارم: وادار کردن سوریه به عکس العمل است، دقت بفرمائید صهیونیست ها طی یکی دو سال اخیر بارها به سوریه حمله کرده اند و به دنبال واکنشی از سوریه هستند تا با بهترین بهانه جنگ را منطقه ای کنند و حامیان رژیم صهیونیستی برای حمایت از این رژیم به سوریه حمله کنند و اینکه چرا سوریه هیچ عکس العملی در این زمینه نشان نمی دهد به این دلیل است که چون دولت سوریه به خوبی به این موضوع واقف است که این اتفاقات برای تحریک کردن آنها برنامه ریزی شده است. و اینکه اگر سوریه بخواهد حملاتی را در این زمینه گسترش دهد در واقع بازی کردن در زمین آنها است، یعنی اسرائیل به هدف اصلی خودش در این زمینه می رسد و این همان پازل امنیتی است که خود رژیم صهیونیستی از آن بهره برداری می کند. البته سوری ها اعلام کردند در جهت حفاظت از حریم هوایی خود یکی از هواپیماهای اسرائیلی را منهدم کرده اند، اما این که سوریه حملاتی را به اسرائیل داشته باشد این قرار گرفتن در پازل امنیتی صهیونیست هاست.

 سرمقاله روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت مدعی شده که این اتفاقات هرگز رخ نداده (یعنی حمله اسرائیل به سوریه) و اینها ادعاهای سوریه برای ناامن کردن مرز جولان و مرز سوریه با فلسطین اشغالی است. یعنی صهیونیست ها در یک سناریویی دارند این فضا را پیاده می کنند که با توجه به مانور و حضور نیروهای خود یک عملیات روانی انجام دهند.

 محور پنجم: رژیم صهیونیستی بعد از شکست مفتضحی که در جنگ 51 روزه داشت، می خواهد این شکست را به انواع مختلف جبران کند. یکی از کارهای که در حال انجام آن است، ماجراجویی در قصه سوریه است، یعنی در واقع با این روند تاکتیکی قصد دارد با عملیات روانی اذهان عمومی را در سرزمین های اشغالی و نیز در منطقه ترمیم کند که ارتش اسرائیل شکست ناپذیر است و بعد از قیام قدس شرقی که فلسطینیان تحرکاتی را داشته اند، اسرائیل می خواهد خود را شکست ناپذیر نمایش دهد./

با تشکر از جناب آقای برکتی که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند.

منبع : بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.