یکشنبه 10 اسفند 1393 | 09:17
گفت‌وگو با تازه مسلمان ايتاليايي؛به خواست خدا جذب اسلام و مذهب تشيع شدم
گفت‌وگو با تازه مسلمان ايتاليايي؛به خواست خدا جذب اسلام و مذهب تشيع شدم

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" ،مدتي است اسلام‌هراسي در غرب خيلي باب شده است به خصوص بعد از قضيه شارلي ابدو اما حقيقت آن است كه اسلام‌گرايي درغرب آن‌قدر زياد شده است كه سياست‌مداران غربي براي مهاراين روند  دست به كارهاي شيطاني همچون 11سپتامبر و ماجراي شارلي ابدو مي‌زنند هرچند سهم شيعه شدگان به دليل كم كاري‌هاي تبليغي ما درميان تازه مسلمانان غربي كه به دنبال حقيقت به اسلام گرويده‌اند كم است اما اين موج همگام با اسلام‌گرايي درغرب روبه روشد است. روبرت رايكو جواني از كشور ايتاليا كه بعد از تشرف به اسلام شيعي نام سلمان را براي خود نهاد(روبرت سلمان رایکو). وي هم اكنون كارشناس فلسفه و عرفان است و به عنوان مترجم مقالات  متعدد ي را به زبان ايتاليايي ترجمه كرده است.گفت و گوی پایگاه بصیرت با وی را بخوانید:

شما مسيحي وكاتوليك بوديد چرا از دين خود برگشتيد و تغيير دين داديد؟

بله ما كاتوليك بوديم و خانواده من خيلي هم پايبند به اصول ديني بودند اما خودم از تعليمات مسيحيت قانع نمي‌شدم هميشه ابهاماتي در ذهن داشتم كه درمسيحيت جوابي براي آن نبود؛ البته من ابتدا به سراغ اديان شرقي و بودايي و هندو رفتم. در زمان مدرسه درباره دين همواره مطالعه داشتم بعد از تصميم گرفتم تا درباره اديان بزرگ و الهي تحقيق كنم زيرا مي‌دانستم داراي پيامبر(ص) هستند و حقيقت دارند؛ يعني اسلام،‌ مسيحيت و يهود ادياني ساختگي نيستند و جاي تامل دارند .

چه چيز تشيع شما را جذب كرد؟

خ�� دلايل مختلفي داشت اول اين‌كه ديدم درميان اهل سنت اختلاف است و هماهنگ نيستند اما در مذهب تشيع و سيره ائمه اطهار اين گونه نيست، بلكه برعكس بين ظاهر و باطن‌شان هماهنگي وجود دارد دوم آن‌كه در مذهب تشيع به حضور و وجود امام زمان(عج) روي زمين  اعتقاد دارد درحالي‌كه سايراديان معتقدند روزي منجي مي‌آيد مثلا مسيحيان مي‌گويند مسيح مي‌آيد يهوديان هم درانتظار منجي هستند همچنين هندوها و بوداييها هم معتقد به منجي هستند اما در ميان شيعيان منجي همين جاست  و قرار نيست روزي بيايد تنها ما ايشان را  نمي‌بينيم مانند خورشيد پشت ابر از نورش استفاده مي‌كنيم  براي همين بايد چشمان‌مان به ديدارشان بينا شود اين استدلال خوبي براي من بود كه تشيع داراي چنين امتيازي است؛ بنابراين هرچه بيشتر مي‌خواندم بهتر و بيشتر متقاعد مي‌شدم كه مذهب تشيع كامل تراست ..

 پس اولين بار شيعه شديد؟

بله تا زماني‌كه درباره اديان مطالعه مي‌كردم گرايش به اديان شرق داشتم ولي بعد از ديدن خوابي كه در آن احساس مي‌كردم كسي من را به ايران و اسلام راهنمايي مي‌كند مطالعاتي درباره تشيع كردم و به خواست خدا جذب اسلام و مذهب تشيع شدم.

دراين مسير فرد يا منبع خاصي هم بر شما تاثيرگذار بوده است؟

 روحاني يا كسي را نمي‌شناختم تا راهنمايم باشد اما قبل از تماس با ايراني‌ها و آمدن به ايران، يكي از دوستانم كتاب‌هاي پروفسور هانري كربن  را به من معرفي كرد. كربن شخصيتي عالم و آشنا به اهل‌بيت (عليهم‌السلام) بود. حقيقتا از نوشته‌هاي كتابهاي او به خوبي مي‌شد همه چيز را لمس كرد و به حقيقت اسلام پي برد به نظر من ايشان كار بزرگي براي ترويج تشيع در جهان كرده‌اند كه غيرقابل انكاراست.

بعد از تشرف به اسلام عكس العمل خانواده شما چگونه بود؟

مادرم و برادرم زياد دخالت نمي‌كردند و كاري به اين مسئله نداشتند، ولي پدرم خيلي ناراحت شد و مخالفت كرد، زيرا ما كاتوليك بوديم خودش از جواني دوست داشت كشيش بشود كه با وقوع جنگ جهاني و مشكلات ناشي از آن نتوانسته بود به خواسته خود برسد؛ براي همين هم هميشه مي‌خواست حداقل يكي از پسرانش كشيش بشوند وقتي من مسلمان شدم با ناراحتي ‌گفت من و اجدادم همه مسيحي هستيم  توهم بايد مسيحي باشي و قرارنيست از دين و مسلك‌مان بگذري، اما خدا خواست و كم كم  بعد از اين‌كه ايران آمدم نظرشان نسبت به اسلام برگشت به‌طوري كه پدرم دراواخرعمر گفته بود  من هم مي‌خواهم مسلمان شوم ولي متاسفانه عمرش كفاف نداد تا شهادتين بگويد.

تغيير دين به زبان ساده است و درعمل مشكلاتي به همراه دارد شما چگونه با اين مشكلات كنارآمديد؟

نه اتفاقا مشكل نيست حداقل براي من مشكل نبود زيرا با مطالعه وارد كارشدم و وقتي از جهت عقلي و منطقي اصول ديني را مي پذيرد كم كم فهمش هم بالا مي ود و مي داند دنبال چيست در نتيجه براي او سخت نيست.

شما شهيد ادواردو آنيلي را مي‌شناسيد؟

نه! با اين‌كه هموطن من است چيزي از او نمي‌دانستم؛‌شايد باورتان نشود اولين باري كه ايران آمدم تازه درباره او مطالبي شنيدم و به‌خصوص زماني‌كه مستند ادواردو  را از تلويزيون ايران ديدم خيلي ناراحت شدم مظلومانه به شهادت رسيد متاسفانه رسانه‌هاي ايتاليا از ايشان هيچ صحبتي نمي‌كنند و بايكوت خبربي وجود دارد .

موج اسلام‌هراسي در ايتاليا به چه صورت است؟

وضعيت ايتاليا نسبت به كشورهاي ديگر مثل فرانسه بهتراست. مردم معمولا تحمل مي‌كنند و صبور هستند. خانم من ايراني است  چون حجاب دارد براي خيلي‌ها باعث كنجكاوي مي‌شود مدام از او درباره حجابش سوال مي‌كنند كه قبل ازاين در تلويزيون زنان باحجاب ديده بودند  وكنجكاوانه با او برخورد دارند البته برخودها متفاوت است  هم خوب است و هم بد.

فرهنگ مردم ايتاليا به ايران نزديك است؟

جنوب ايتاليا چون مدتي عرب‌ها ومسلمانان سكونت داشته‌اند تقريبا به فرهنگ ايراني و اسلامي نزديك است و البته به دليل سوابق تاريخي هم مي‌باشد  اما درشمال چون به كشورهاي اروپايي نزديك است به فرهنگ غربي تمايل بيشتري دارند.

روحانيون ايراني در ايتاليا چقدر حضور دارند و فعال هستند؟

تعدادي از روحانيون ايراني را مي‌شناسم، ولي اطلاع چنداني از فعاليت آنها ندارم بعضي را در كنسولگري ايران ديده بودم.

فعاليت تبليغي وهابيون در ايتاليا به چه صورت است؟

خيلي فعال هستند زيرا از طرف عربستان حمايت مالي و معنوي زيادي مي‌شوند. آنها مسجد بزرگي هم دارند، كتاب‌ها و دفترچه‌هاي زيادي هم منتشر مي‌كنند و تبليغات مستقيم وغيرمستقيم زيادي دارند  اما چون فضاي ايتاليا خشونت را نمي‌پذيردومردم صلح‌جويي هستند وهابيون بسيار با سياست و آرامش وارد شده اند تنها مشكلي كه براي آنها هست اين است كه زبان‌شان عربي است و كنفرانس‌ها و جلسات‌شان به عربي مي‌باشد كه مردم متوجه نمي‌شوند. 

پس با اين وجود رسالت شما  مسلمانان در ايتاليا خيلي سنگين ترمي‌شود؟

بله قطعا براي همين بايد از نظر رفتاري و گفتاري خيلي دقت داشته باشيم و هركاري كه انجام مي‌دهيم علتش را برايشان بازگو كنيم تا كنجكاوي‌ها برطرف شود مثلا بحث جهاد كه به ميان مي آيد بلافاصله مي گويند اين اتفاقات اخير دردنيا توسط داعش مربوط به شما مسلمانان است، درحالي بايد تشريح كنيم اين جهاد جهادي اسلامي نيست؛ بنابراين اخلاق و برخورد خوب اهميت زيادي دارد تا نسبت به دين بد بين نشوند يكي از استادان مي‌گفت حالا كه درايتاليا كار مي‌كنيد چيزي كه مهم است اخلاق، ‌اخلاق، اخلاق است زيرا شما نماينده اسلام در ايتاليا هستيد و مردم ازروي اخلاق ومنش شما اسلام شيعي را مي‌شناسند.

شماكارتبليغ هم انجام مي دهيد؟

كار من عمدتا ترجمه آثارديني به زبان ايتاليايي است. درايتاليا هم مردم كنجكاو مي شوند كه چطور يك ايتاليايي مسلمان شده است در نمايشگاه تورينو خيلي ها به همين بهانه ازمن سوال داشتند و درباره فرهنگ اسلامي و ايراني سوال مي كردند.

شما به عنوان يك مسلمان خارجي درايران چه مشكلاتي داريد؟

خدارا شكر همه چيز خوب است ايرانيها مردماني خوب ومهمان‌نوازهستند حتي همسرم هم يك ايراني است وبه همين خاطر خودم هم ايراني شده ‌ام.

در شهرترسيمه زادگاه شما مسلمانان چه وضعيتي دارند؟

مشكل كمبود مالي است اگر حمايت هاي مالي بيشتر بود قطعا مي‌توانستند بهتر و بيشتر كارهاي فرهنگي و ديني انجام دهند

از طرف كنسولگري ايران حمايت ميشويد؟

زماني يك دستگاه فتوكپي به ما دادند  كه كمک خوبي براي  ما بود  ولي قطعا نياز به حمايت مالي بيشتري است تا مسلمانان بتوانند روي پاي خود بايستند

به‌عنوان تازه مسلمان خارجي گرايش جوانان ايراني را به جذب اسلام چگونه مي‌بينيد؟

چيزي كه براي من عجيب بوده اين است بچه هاي ايراني نسبت به اسلام ايراني  و فرهنگ معنوي زياد آشنا نيستند درحالي‌كه انها روي گنج نشسته‌اند گنج با ارزش و پنهاني كه ظاهرا براي جوانان ايراني مغفول و ناشناخته است نگاهشان به غرب است و فكر مي كنند آنجا خبري است كه از آن محروم و غافل مانده‌اند.

رسانه ها مدام تبليغ ازادي درغرب رامي كنند و اين افراد هم تحت تاثير قرار مي گيرند؛ درحالي كه هيچ جاي دنيا آزادي مطلق نيست مقايسه ازادي اسلام وغرب را بايد برايشان بگوييم  انجا هم ممنوعيت و قوانيني حاكم است  كه بايد درچارچوب آن باشند  وبه آن احترام بگذارند .

خاطره اي از اسلام اوردن داريد؟

وقتي كه چند هفته قبل از مسلمان شدن هرجا مي رفتم احساس مي كردم امام زمان عج با من است  همراه من است حضور ايشان را حس مي كردم و خوشحال بودم حس خوبي بود اما بعد ازان كه مسلمان شدم فهميدم اين ارتباط معنوي بين امام زمان و مسمانان است پس ان حس براي من خيلي زيبا و دلنشين بود از ان چيزهايي كه بايد ماندگارشود،همواره به امام زمان متوسل مي شوم زيرا حجت حي و حاضر خدا بر روي زمان است و طبق احاديث و روايات ائمه  بايد باايشان ارتباط داشت و توسل كرد.

منبع : پایگاه بصیرت

گفت‌وگو از: معصومه طاهری

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.