پنجشنبه 15 تیر 1396 | 08:53
مخدومي: ما 30 سال است آتش به اختياريم
مخدومي: ما 30 سال است آتش به اختياريم

 

محمدصادق عابديني

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از جوان، رحيم مخدومي سال‌ها است در زمينه ادبيات انقلاب و دفاع مقدس در حال فعاليت است و كتاب‌هاي متعددي از وي منتشر شده كه يكي از آنها كتاب «من مدير جلسه‌ام» است. مخدومي، چند روزي است كه بخش‌هاي منتخب اين كتاب را كه شامل خاطرات فعالان فرهنگي و رسانه‌اي از روزهاي فتنه 88 است، در فضاي مجازي منتشر مي‌كند. «جوان» به همين مناسبت گفت‌وگويي با اين نويسنده داشته است.

براي شروع، درباره كتاب «من مدير جلسه‌ام» توضيح دهيد و چه شد كه اين كتاب گردآوري شد؟

در همان روزهاي داغ فتنه 88 بود كه مؤسسه رسول آفتاب اقدام به برگزاري جشنواره‌اي فرهنگي كرد، ماحصل اين جشنواره چند اتفاق فرهنگي بود از جمله انتشار چند عنوان كتاب در قالب خاطره‌نويسي و داستان كه مي‌شود از ميان آنها به كتاب «خرابكار اجاره‌اي» (خاطرات كف خيابان)، «دانشجو جنبش يا كرنش» (خاطرات فضاهاي دانشجويي) و «من مدير جلسه‌ام» (خاطرات افسران جنگ فرهنگي) اشاره كرد.

«من مدير جلسه‌ام» شامل خاطراتي از بچه‌هايي بود كه در فضاهاي فرهنگي مانند كاريكاتور، گرافيك و رسانه فعاليت داشتند. ما از اين افراد دعوت مي‌كرديم تا در نشست‌هايي كه در نمايشگاه كتاب برگزار مي‌شد حضور پيدا كنند و در آنجا مصاحبه مي‌كردند. يكي از عناوين اين خاطرات به نام «من مدير جلسه‌ام» خاطره جالب و ويژه‌اي است كه عنوان كتاب را هم بر اساس آن انتخاب كرده‌ايم.

خاطره «من مدير جلسه‌ام» چه ويژگي دارد كه برايتان تا اين حد مهم است؟

اين خاطره به ديدار نمايندگان چهار نامزد انتخابات رياست جمهوري سال 88 با مقام معظم رهبري بازمي‌گردد.

يكي از اين چهار نفر كه فكر مي‌كنم آقاي الويري باشد بعد از اينكه از جلسه بيرون مي‌آيد، آن طور كه خودش مي‌گويد گزارشي را از اين جلسه منتشر مي‌كند كه روايتي مخدوش از جلسه بوده است.

از آنجا كه ديدار با مقام معظم رهبري جلسه‌اي خيلي مهم است، يا نبايد صحبت‌هاي درون جلسه به بيرون مي‌آمد يا اگر مي‌آمد بايد روايتي صادقانه و بر اساس اصل امانتداري باشد.

از آنجا كه در گزارش منتشر شده نه امانتداري شده بود نه صداقت داشت و گزارش غلطي بود، ما سراغ يكي ديگر از افرادي كه در جلسه حضور داشت رفتيم و خاطره وي را از جلسه منتشر كرديم تا هم اثر گزارش مخدوش قبلي را خنثي كند و هم مردم بتوانند قياس درستي ميان اين دو گزارش داشته باشند و آنها را با هم مطابقت دهند.

اين كتاب چرا هيچ وقت منتشر نشد؟

انتشار كتاب نيازمند مجوز بود كه از سال 89 تا به حال اجازه نشر آن صادر نشده است و هر سال هزاران تماس داريم كه به دنبال تهيه اين كتاب هستند. در زمان برگزاري نمايشگاه كتاب هم مراجعات متعددي براي خريد اين كتاب داريم.

ولي در فضاي مجازي كتاب «من مدير جلسه‌ام» براي فروش ديده مي‌شود!

ناشران به طور طبيعي پيش از اينكه كتابي را منتشر كنند، تعداد محدودي از كتاب را منتشر مي‌كنند كه از همين نسخه‌هاي چاپ محدود براي دريافت مجوز به ارشاد داده مي‌شود. ما هم تقريباً 99 درصد آثارمان مجوز انتشار مي‌گيرد چون هيچ اثري نداريم كه در پي اهداف نظام و سيره شهدا و آرمان‌هاي انقلاب و دفاع مقدس نباشد. بر همين اساس كتابي را كه درباره فتنه 88 است به ارشاد داديم اما مجوزش صادر نشد.

چه شد كه كتاب سر از فضاي مجازي درآورد؟

به ما گفتند در قالب كتاب منتشر نشود، ما نيز نمي‌خواهيم كار غيرقانوني انجام دهيم. گفتند در غيراز كتاب مي‌شود كه بالطبع شامل فضاي مجازي نيز مي‌شود.

مي‌شود گفت با تعبير آتش به اختيار در كار فرهنگي، شما کار ارزشمندی را در فضای مجازی منتشر کردید؟

ما 30سال است آتش به اختيار هستيم و خيلي خوشحالم كه مواضعي كه مقام معظم رهبري درباره كار فرهنگي اتخاذ مي‌كنند، مهر تأييدي است بر اقدامات گذشته دوستان ما در مؤسسه رسول آفتاب كه از زمان تأسيس تاكنون در هر زمينه‌اي از دفاع مقدس و انقلاب اسلامي گرفته تا مسئله هسته‌اي، جنگ نرم و فتنه ورود پيدا كرده‌اند و بدون اينكه كسي از آنها چيزي بخواهد، با احساس تكليفي كه داشته‌اند و در حد توان‌شان كار فرهنگي انجام داده‌اند.

چند روزي است كه بخش‌هايي از كتاب «من مدير جلسه‌ام» را در فضاي مجازي منتشر مي‌كنيد، اين كار چه بازخوردهايي داشته‌ است؟

بسياري از دوستان تماس گرفته‌اند و از اينكه بعد از مدت‌ها توانسته‌اند كتابي را كه دنبالش بوده‌اند، بخوانند، ابراز خوشحالي كرده‌اند. برخي از دوستان نيز پيشنهاد داده‌اند كه كتاب به صورت پي‌دي‌اف منتشر شود ولي ما اين كار را بعد از انتشار تدريجي در فضاي مجازي انجام خواهيم داد. عده‌اي هم گفته‌اند كه كتاب را به صورت چاپ ديجيتال منتشر كنيم و در بساط‌هاي كتابفروشي مثل جلوي دانشگاه بفروشيم، كه مخالفت كرديم زيرا ما به دوستان دفتر نشر متعهد شده‌ايم كه كتاب را چاپ نكنيم و اين كار را نخواهيم كرد.

همه كتاب را در فضاي مجازي منتشر مي‌كنيد؟

نه، فقط بخش‌هاي برگزيده را منتشر مي‌كنيم و در انتها همه كتاب در قالب فايل پي‌دي‌اف منتشر مي‌شود.

چه مقدار زمان مي‌برد تا بخش‌هاي برگزيده را منتشر كنيد؟

هر روز يك بخش را مي‌گذاريم و فكر كنم تا يك ماه ديگر اين كار انجام شود.

علاقه‌مندان چطور مي‌توانند به مطالب كتاب دسترسي داشته باشند؟

من هر روز در صفحه اينستاگرام و صفحه مؤسسه رسول آفتاب در تلگرام اين مطالب را منتشر مي‌كنم و در اختيار دوستان قرار مي‌دهم. شايد در آينده كانال تلگرامي هم براي انتشار بخش‌هاي كتاب راه‌اندازي كنيم. اين را هم بگويم كه روزنامه كيهان به زودي «من مدير جلسه‌ام» را در قالب پاورقي منتشر مي‌كند.

بعد از انتشار «من مدير جلسه‌ام» در فضاي مجازي كار ديگري هم درباره فتنه 88 در دست اجرا خواهيد داشت؟

بله، در نظر داريم ديگر كتاب‌هاي‌مان را درباره فتنه 88 از جمله كتاب‌هاي «خرابكار اجاره‌اي» و «دانشجو جنبش یا كرنش» را به همين شيوه منتشر كنيم. البته آنها داراي مجوز ارشاد هم هستند و پيش از اين در قالب كتاب منتشر شده‌اند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.