یکشنبه 16 مهر 1396 | 12:14
سابقه تاریخی جنگ در ایران (200 سال گذشته)

سابقه تاریخی جنگ در ایران (200 سال گذشته)

این جنگ گنج است (فرمانده کل قوا)    

1-      در جنگ نخست ایران و روسیه (1186-1176 ه. ش ) ، عهد نامه ذلت بار گلستان بر ایران تحمیل و بخشی از پیکر ایران جدا شد.

2-     در دومین جنگ (1201-1199 ه.ش) نیز عهد نامه ننگین ترکمن چای بر اوراق نقش بست که افزون بر جداسازی بخش دیگری از شمال ایران ، حق کشتیرانی ایران در دریای خزر سلب گردید و حق قضاوت کنسولی و پنج میلیونی غرامت به روسیه داده شد.

3-     در سال 1221 هجری شمسی طی عهد نامه دوم ارز روم که به دنبال در آستانه جنگ قرار گرفتن دولت عثمانی و ایران و پس از چهار سال مذاکره با میانجیگری دولتها استعماری دولتهای استعماری انگلیس و روس  به امضای دو دولت رسید. تمامی ولایت سلیمانیه به دولت عثمانی واگذار گردید.

4-     بر اساس عهدنامه ای که در سال 1236 ه .ش در پاریس میان ایران و انگلیس منعقد گردید ، هرات  از ایران جدا شد و ایران ، افغانستان را به رسمیت شناخت

5-     در سال 1298 هجری شمسی در جریان انعقاد پروتکل اسلامبول و دخالت روسیه و انگلیس ، حدود 700 مایل از مناطق نفت خیز ایران در شمال و جنوب قصر شیرین به دولت عثمانی واگذار شد.

6-     سرانجام در سال 1349 هجری شمسی با ادامه سیاست استعماری انگلستان ، ایران از حق مالکیت خود نسبت به بحرین صرفنظر نمود تا مالکیت مجدد خویش را بر جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس که در قیمومیت انگلستان بود ،به دست آورد

به راستی ، چه راز ورمزی در هشت سال جنگ تحمیلی نهفته است که آن را به لحاظ ناکام گذاشتن دشمن و حفظ تمامیت ارضی ایران ، متمایز ساخته و نام با شکوه و جاودان (( دفاع مقدس )) را زیبنده آن کرده است؛ با آنکه به طرز بی سابقه ای شورای امنیت سازمان ملل در انجام وظیفه خود در محکوم کردن تجاوز و متجاوز تسامح ورزید و بیشتر قدرت های برتر جهان و دولتهای منطقه از تجهیز عراق به سلاح های پیشرفته کشتار جمعی و در اختیار گذاشتن اطلاعات مهم نظامی و حمایت های گسترده مالی ، سیاست و تبلیغاتی در عرصه جهانی کوتاهی نکردند و برخی مستقیماً به نفع عراق وارد جنگ شدند.

به نظر می رسد راز و رمز بر جستگی و درخشندگی دفاع مقدس را باید در ویژگی های ممتازی که در درون خود دارد رهبری و فرماندهی فقیهی عادل همچون امام خمینی (ره) و توکل . ایمان قلبی مردم به خداوند متعال که منشاء خیرات و برکات بی شماری در این دوران و پس از آن شد ،باید جستجو کرد. 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.