سه شنبه 21 آذر 1396 | 10:12
این سوی اروند جایی برای دشمن نیست
عکس
این سوی اروند جایی برای دشمن نیست

  این کتاب مشتمل بر هفت فصل شامل آبادان از تولد تا ملی شدن صنعت نفت، آبادان صنعت نفت و انقلاب اسلامی، آبادان پس از پیروزی انقلاب فرصت‌ها و تهدیدها، زمینه‌سازی عراق برای تهاجم، آغاز تهاجم نبرد در دو جبهه، عملیات محدود رزمندگان اسلام و فرسایش قوای دشمن و دروازه پیروزی است.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

این شهر (آبادان) در مقایسه با دیگر شهرهای ایران، حتی شهرهای دیگر استان خوزستان، به‌ویژه شهرهای بزرگی مثل تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و …، از لحاظ توسعه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و پیشرفت زیر ساخت‌هایی که در خور تمدن ۶۵۰۰ ساله این سرزمین باشد، خدا می‌داند چند سال عقب افتاده است.

وقتی در محله‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های رنگ و رو رفته آبادان قدم می‌گذارید، باید بدانید زمانی از پنجره‌های شیشه‌ایی خانه‌های این شهر که با زیباترین شهرهای اروپایی مقایسه می‌شد، پرتو شادی و نشاط می‌تابید، مگرنه این که بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه و سومین پالایشگاه عظیم جهان در این شهر قراردارد؟ پس از آن همه توسعه و تمدن و …، دیگر چه مانده است؟ مگر نه این که در طول هشت سال دفاع مقدس، جای جای این شهر با خون بهترین جوانان این مرز و بوم آغشته و سیراب شده است؟ پس، از یاد آن انسان‌های زلال چه مانده است؟ گویی هیچ‌گاه این شهر و مردمانش، صدای شوم خمسه خمسه‌ها و غرش نامیمون جنگنده بمب افکن‌های دشمن را در کنار ضجه‌های مادران داغ‌دار و کودکان مادر مرده نشنیده‌اند و انگار هیچ وقت به خاک و خون غلتیدن برادران، پدران، خواهران، مادران و بچه‌های‌شان را با چشمان خیره و بهت‌زده خود ندیده‌اند، اصلاً انگار دراین سرزمین هیچ گاه خبری از دشمن نبوده است!…

به راستی اگر بذل جان، مال و همه هست و نیست این مردم و دیگر مردم حاشیه مرزهای خشکی و آبی ایران نبود، اکنون وضح دیگر شهرهای ایران چگونه بود؟

استراتژی نظامی عراق در جنگ با ایران

«تجزیه و تحلیل استراتژی نظامی عراق در جنگ با جمهوری اسلامی ایران» عنوان کتاب دیگری است که به قلم دکتر فرهاد درویشی سه تلانی توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس چاپ شده است.

این کتاب ۵۹۲ صفحه‌ای در شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و به قیمت ۲۳ هزار تومان به بازار عرضه شده است.

طرح پژوهش، بحث مفهومی، بررسی دیدگاه‌های گوناگون درباره دلایل و اهداف عراق در حمله به ایران، استراتژی نظامی عراق در آغاز جنگ، استراتژی نظامی هجومی تهاجم اولیه عراق در آغاز تجاوز، استراتژی دفاع از سرزمین‌های اشغالی، استراتژی دفاع مطلق و همه جانبه، استراتژی توسعه دامنه جنگ، استراتژی دفاع متحرک، دوره گذار از استراتژی دفاع به تهاجمی، اتخاذ مجدد استراتژی نظامی هجومی و نتیجه‌گیری و ارزیابی، ۱۱ سرفصل این کتاب را تشکیل می‌دهند.

در بخشی از این کتاب آمده است: حکومت عراق بایندرهایی از وضعیت جدید ایران و حکومت تازه تأسیس آن، با استراتژی نظامی‌«تهاجمی و برق آسا» جنگ علیه ایران را آغاز کرد و پس از ناکامی در دست یابی به اهداف اولیه، استراتژی نظامی خود را تغییر داد. در این کتاب اجرا، هدف‌ها و جنبه‌های قوت وضعف استراتژی نظامی عراق در طول جنگ با ایران بررسی شده است . مطالعه این اثر می‌تواند برای سیاست‌گذاران و فرماندهان نظامی کشور در طراحی، تدوین و اجرای استراتژی نظامی دفاعی ایران موثر باشد.

همچنین هفتمین و هشتمین فصلنامه مطالعات جنگ عراق و ایران، به همت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به سردبیری دکتر حسین اردستانی به چاپ رسید.

فهرست مطالب هفتمین شماره از پژوهشنامه دفاع مقدس به شرح ذیل است: هستی شناسی دفاع مقدس از دیدگاه امام خمینی (ره) به قلم دکتر علی کریمی مله، راهبرد دفاع ملی درس‌هایی از پایان جنگ تحمیلی به قلم فرزاد پور سعید، فلسفه جنگ در مکتب امام خمینی (ره)، علل و ضرورت‌ها به قلم دکتر علیرضا خسروی، تحلیلی از جایگاه جهاد و جنگ در اندیشه امام خمینی (ره) به قلم دکتر محمد علی قاسمی، دفاع مقدس نماد بازتکوین هویت اسلامی ‌ـ ‌ایرانی در اندیشه و رفتار امام خمینی (ره) نوشته دکتر رضا خلیلی و بازدارندگی دفاعی جدید جمهوری اسلامی ایران نوشته رضا مومن‌زاده و سرانجام هشتمین شماره پژوهشنامه دفاع مقدس، مشتمل بر هفت مقاله است.

نخستین مقاله این فصلنامه نوشته سردبیر آن باعنوان «جنگ عراق برضد ایران، اشغال سرزمین، آزاد سازی و تنبیه متجاوز» است و در ادامه مقاله‌های آموزه‌های نظامی دفاع مقدس و راهبرد نوین دفاعی جمهوری اسلامی ایران، نگاهی دیگر به عملکرد دیپلماسی ایران در قبال قطعنامه ۵۹۸، انقلاب اسلامی و تحول فرهنگ راهبردی ایران، جایگاه اقتصاد سیاسی نفت در جنگ تحمیلی و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، بررسی روابط ایران و گروه‌های کرد عراق در جنگ تحمیلی و راهبرد توسعه موشکی جمهوری اسلامی ایران، به چاپ رسیده است.

[[{"fid":"24272","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]