سه شنبه 13 شهریور 1397 | 10:33
دلخوشی ما لبخند رضایت ولی است
دلخوشی ما لبخند رضایت ولی است

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از صبح صادق،   نازنین‌زهرا یعقوبی /  بسیج سازندگی دهم تیر ماه سال 1379 به فرمان امام خامنه‌ای جایگزینی برای نهاد انقلابی جهاد سازندگی شد که لیبرال‌های دولتی آن را تعطیل کرده بودند. در این میان، گروه‌های جهادی بسیج سازندگی سپاه پاسداران داوطلبانه و فی سبیل‌الله به مناطق محروم و روستاهای دورافتاده کشور اعزام می‌شوند تا تداعی‌گر سنگرسازان بی‌سنگر یا همان جهادگران مخلص جهاد سازندگی اوایل انقلاب و زمان جنگ باشند. آنها این بار ساختن کشور را عرصه جهاد مقدس خود قرار داده‌اند تا بر کارآمدی نظام دینی بیفزایند؛ چرا که بسیجی در هر عرصه‌ای که دشمن بر آن تمرکز کند، در مقابل وی جهاد می‌کند. حال که دشمنان انقلاب کارآمدی نظام دینی را زیر سؤال می‌برند، بسیجی با تمام دانش و همتش برای رفاه و راحتی مردمش کار می‌کند. گروه‌های جهادی گاهی هفته‌ها در مناطق محروم به یاری مردم مستضعف می‌روند و در بین‌شان پزشک، مهندس، دانشجو و کارمند یا حتی مسئولان هم دیده می‌شود. آنها با شعار می‌سازیم تا ساخته شویم، سختی‌های جهاد را به جان می‌خرند تا گرهی از زندگی روستایی مستضعف و رنج‌دیده باز کنند.

برای آگاهی از تلاش و مجاهدت جهادگران شهرستان انار استان کرمان به سراغ برادر پاسدار حسین حاج‌محمدی، مسئول بسیج سازندگی این شهرستان رفتیم.

***

* آقای حاج‌محمدی، در ابتدا گروه جهادی و جهادگران شهرستان را معرفی کنید

در ابتدا به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در شهریور ۱۳۸۹ در دیدار با جهادگران، یک دهه پس از تشکیل بسیج سازندگی اشاره می‌کنم. رهبر فرزانه انقلاب در آن دیدار فرمودند: «این حرکت عظیم بسیج سازندگی و اردوهای جهادی که به طور رسمی 10 سال است آغاز شده. البته این را من باید اقرار کنم که این کار اول از خود جوان‌ها شروع شد، خود جوان‌های دانشجو و دانش‌آموز در بخش‌های مختلف این حرکت را شروع کردند. در سال ۷۹ گزارش این حرکت زیبا و پرشکوه به ما رسید و منجر شد به اینکه پیام بسیج سازندگی به قاطبه جوانان کشور داده شود. یعنی این یک حرکت خودجوش مردمی است درست مثل جهاد سازندگی در آغاز انقلاب. جهاد سازندگی هم همینجور بود.» امروز هم شاهد ابراز رضایت ایشان از گروه‌های جهادی هستیم که همین مهم‌ترین دستاوردی است که به آن دل خوشیم.

شهرستان انار در شمال استان کرمان و در دویست کیلومتری مرکز استان قرار دارد. از سه سال پیش که مسئولیت بسیج سازندگی شهرستان انار را برعهده گرفتم، تنها دو گروه جهادی داشتیم که اکنون به 40 گروه جهادی رسیده است. طی سال‌های گذشته، این طرح را حوزه بسیج مطرح ‌کرد که به صورت رزمایش از حوزه مقاومت شروع کنیم و با مشخص کردن روستای هدف، گروه جهادی مربوطه را به پایگاه و روستای هدف اعزام و آنها در آن عرصه اقدام کنند.

 

* چه طرح‌هایی در اردوی جهادی انجام می‌شود؟

در گروه جهادی، طرح اشتغال‌زایی (مانند طرح زنبورداری و پرورش قارچ) آموزش داده می‌شود. پزشک به صورت رایگان بیماران را ویزیت می‌کند و حتی داروی رایگان در اختیارشان قرار می‌دهد. در گروه جهادی دیگر کلاس مشاوره برگزار می‌شود. گروه جهادی عمرانی نیز داریم که با ساخت و تعمیر و نوسازی منازل مسکونی محرومان به یاری‌شان می‌شتابد. در ساخت مرکز بهداشت، مسجد، مدرسه و خانه قرآن نیز فعالیت می‌کنند.

 

* مشکلات و مسائل روستاییان محروم را چه کسانی مشخص می‌کنند؟

معمولاً شورای اسلامی روستا، کمیته امداد و اداره بهزیستی آماری از مشکلات و تعداد محرومان روستا ارائه می‌دهند. همه اعضای گروه جهادی فی سبیل‌الله و با نیت قرب الهی فعالیت می‌کنند. حتی هزینه‌هایی را که سازمان بسیج سازندگی روزانه به جهادگران برای خوراک می‌پردازد، برای خرید مصالح ساختمانی اختصاص می‌دهند. البته برای انجام کارهای عمرانی از خیرین کمیته امداد هم هزینه‌هایی دریافت می‌شود که در محل خودش خرج می‌شود. 

 از اوایل انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی به مناطق محروم رسیدگی می‌کرد و این وظیفه از سال ۱۳۷۹ به گروه‌های جهادی بسیج سازندگی واگذار شد. اکنون که وضعیت اقتصادی جامعه و گرانی برای اکثریت مردم ملموس است، گروه‌های جهادی به صورت هفتگی به مناطق محروم اعزام می‌شوند. در تأمین جهیزیه نوعروسان، تهیه و توزیع سبد کالا در ماه رمضان و عید نوروز به اقشار ضعیف خدمت‌رسانی می‌کنند. 

در بین جهادگران دانشجوی دکترا و استاد دانشگاه هم نام‌نویسی می‌کنند و گاهی در نوبت هستند تا به محرومان خدمت کنند.

بنا، گچ‌کار، برق‌کار و... داوطلبانه و به نیت امام زمان(عج) به یاری روستاییان می‌شتابند. 

اعضای گروه جهادی از 5 صبح تا 6 غروب فی سبیل‌الله کار می‌کنند. سال ۱۳۹۶ حدود 100 میلیون تومان از خیرین جمع‌آوری شد. حتی همه مصالح ساختمانی را برخی خیرین به صورت رایگان در اختیار گروه جهادی قرار دادند. اینها همه برای مسکن محرومان مصرف می‌شود. البته هزینه ساخت با توجه به هزینه‌هایی، مانند کارگر و مصالح خیلی پایین می‌آید. 

برای نمونه، ما در مراجعه به بهزیستی از طرف آنها به جایی رفتیم. خانواده‌ای از معلولان بودند که فرد معلول در خانه‌های فرسوده روستایی مجبور بود سختی‌های بسیاری تحمل کند که با دیدن این شرایط منازل خوبی برای‌شان تدارک دیدیم. 

 

* پس از ساخت و مرمت منازل مسکونی برای محرومان، خدمات جهادگران رسانه‌ای می‌شود؟

ما خدمات جهادگران را بزرگ‌نمایی نمی‌کنیم. فقط کار انجام می‌دهیم، چون حفظ حرمت خانواده‌ها برای ما مهم است. حتی مردم روستا نمی‌دانند جهادگرانی که در منازل‌شان مشغول کارگری هستند برخی پزشک، استاد دانشگاه یا دانشجوی دکترا هستند. نه افتتاح می‌کنیم و نه عکس می‌گیریم؛ چرا که هدف‌مان فقط خدمت است.

 

* خاطره‌ای از گروه جهادی دارید؟

سال قبل خانم نابینایی که همسرشان بیماری صرع داشت، به چند اداره مراجعه کرد تا منزل مسکونی‌شان را که سقف سبک داشت و در تابستان خیلی گرم و در زمستان خیلی سرد می‌شد، بازسازی کند. در نهایت این خانم به بسیج سازندگی مراجعه کرد و ما مأمور شدیم سوئیت 60 متری برای‌شان بسازیم و امکانات کامل برای‌شان فراهم شد. بعدها همان خانم نابینا تماس گرفتند و گفتند چون بچه‌هایم در سختی بودند از امام زمان(عج) کمک خواستم که در خواب صدایی به من گفت به فلان جا برو و آنها به تو کمک می‌کنند. این برای ما خاطره‌ای فراموش‌نشدنی بود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.