شنبه 17 شهریور 1397 | 12:07
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 17 شهریور
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 17 شهریور

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 17 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکایی‌ها ۴۰ سال است که می‌خواهند ریشه‌ جمهوری اسلامی ایران را بِکَنند، اما ما در این مدت، بیش از چهل برابر رشد کرده‌ایم که همین ایستادگی جمهوری اسلامی و موفقیت‌های آن، یک نمونه‌ موفق دیگر از مهار آمریکا است.(1397/6/16)

پایگاه بصیرت

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

منشور رهبری برای جنگ اقتصادی
سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری به یک نکته محوری اختصاص داشت و آن وحدت و انسجام ملی بود. مسئله‌ای که از منظر معظم‌له، یک موضوع راهبردی محسوب می‌شود و ایشان در دوره اخیر که جنگ اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی شدت یافته است، بیش از پیش بر موضوع انسجام ملی تأکید کرده‌اند. گذشته از اهمیت راهبردی که وحدت می‌تواند برای کشور داشته باشد، از منظر ایشان، اتحاد درونی راه علاج مؤثر برای پشت سر گذاشتن مشکلات اقتصادی است که هم اکنون با آن مواجه هستیم. مهم‌تر از همه اینها، منشور رهبری برای ترسیم «نقشه راه» و «برنامه اقدام» نظام جمهوری اسلامی در وضعیت حساس و تعیین‌کننده‌ای است که در آن قرار گرفته‌ایم. همچنین به یاد داشته باشیم که آمریکایی‌ها در جنگ رسانه‌ای و اقتصادی خود بر روی شکاف‌ها و تقابل‌های سیاسی در ایران حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند؛ به عبارتی پایه تعیین‌کننده راهبرد جدید آمریکا در داخل ایران طراحی شده است.
مسئله دیگر آن است که پاسداشت وحدت ملی در این دوران، مسئولیتی همگانی است؛ اولاً، کارگزاران باید از هر گونه اظهار نظر و رفتاری که مغایر انسجام درونی است و موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود، به شدت اجتناب کنند؛ ثانیاً، منتقدان باید بدانند نقدهای‌شان مدبرانه و از جنس راهکار باشد. رهبری در همین نشست فرمودند: «برخی دل‌شان می‌خواهد که بنده در معرض عام تشر بزنم. خب فایده‌ این تشر چیست؟ فایده‌ این تشر این است که دلِ شما خنک می‌شود، همین! یعنی بیش از این فایده‌ای ندارد؛ امّا ضررهای بزرگی دارد»؛ ثالثاً، به جریان اصلاحات باید متذکر شد، نباید با چشم دوختن به انتخابات آینده و ملاحظه جناح سیاسی متبوع خود، راه برائت و مخالفت از دولت را در پیش گیرند. رهبر معظم انقلاب در همین زمینه فرمودند: «علاجِ مشکلات این نیست که ما پشت دولت را خالی کنیم؛ علاج مشکلات این نیست که ما تبرّی کنیم از آنچه دستگاه‌های مسئول انجام می‌دهند»؛ بنابراین، این رویکرد ضمن آنکه خلاف منافع کشور است، هیچ‌گاه از نظر مردم جدی تلقی نمی‌شود؛ زیرا بخش اعظمی از مدیران قوه مجریه را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند و وقت اقدام و پاسخگویی آنهاست، نه زمان ژست‌های سیاسی باورناپذیر و خالی کردن میدان کار و آزمون.
 

▼ گزارش روز

دوستان سوریه در نشست تهران
رؤسای‌جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای اولین بار در اول آذر 1396 در چارچوب روند آستانه در سوچی روسیه گرد هم آمدند و 15 فروردین 1397 نیز در ادامه روند آستانه در آنکارا برای دومین با یکدیگر دیدار داشتند و در پایان این نشست بیانیه‌ای صادر و توافق کردند نشست بعدی را در جمهوری اسلامی ایران برگزار کنند. نشست‌های سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در واقع حلقه تکمیل‌کننده نشست‌های مذاکرات صلح آستانه است که تاکنون ۱۰ دور از آنها برگزار شده است. جمهوری اسلامی ایران در جایگاه هدایت محور مقاومت در سال‌های اخیر حالا میزبان سومین نشست سه‌جانبه با حضور دو کشور دیگر، یعنی روسیه و ترکیه بوده است. نشست سه‌جانبه حسن روحانی، رجب‌طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین با محوریت بررسی تحولات سوریه با هدف تسهیل در روند سیاسی حل بحران این کشور برگزار شد. این نشست با توجه به تلاش‌ها برای پاکسازی ادلب، به منزله آخرین پایگاه گروه‌های تروریستی و بستن پرونده این گروه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود؛ از همین رو در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت. این اتفاق به اندازه‌ای برای رسانه‌های جهان اهمیت داشت که سعی کردند هر یک به نحوی اخبار و حواشی آن را منتشر کرده و مخاطبان خود را از آنها مطلع کنند، اما در این میان برخی رسانه‌ها از کنار اخبار مهم این نشست به سادگی عبور کردند و در مقابل ترجیح دادند سکوت اختیار کنند. خبرگزاری‌هایی، چون سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز از جمله رسانه‌های مهمی بودند که به این رویداد مهم در تهران بی‌توجه بودند. این در حالی است که همان‌طور که رئیس‌جمهور کشورمان از آمریکا خواسته است خیلی زود خاک سوریه را ترک کند، دولت آمریکا در حال حذف شدن از رویدادهای سوریه است و این به حتم برای رسانه‌های کشوری که همیشه در هر مسئله‌ای دستی بر آتش داشته‌اند، گران تمام شده است. در واقع، نشست تهران نقطه عطفی در تعیین سرنوشت مردم سوریه بود که همدستان تروریست‌ها و دشمنان مردم سوریه در آن نقشی نداشتند.
 

▼ خبر ویژه

افشای جزئیات طرح اروپایی‌ها برای ادامه کار با ایران
یک شبکه خبری آمریکایی می‌گوید اروپایی‌ها برای استفاده از بانک‌ها و شرکت‌های کوچک خود به منظور ادامه تعامل با ایران، تصمیماتی گرفته‌اند و بانک‌های مرکزی آنها هم قصد دارند مسیر مالی را به سمت ایران باز نگاه دارند. شبکه خبری آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» در گزارشی به اختلاف‌های اروپا و آمریکا بر سر تحریم‌های جدید واشنگتن علیه ایران و گزینه‌های پیش ‌روی اروپایی‌ها برای بی‌اثر کردن این تحریم‌ها اشاره کرده است. در ابتدای این گزارش توقع اروپایی‌ها از تهران برای تاب آوردن در برابر وضع موجود بیان شده و آمده است، هدف فعلی اروپایی‌ها، مجاب کردن ایران به ماندن در توافق هسته‌ای تا چند سال آینده است که احتمالاً این زمان برای جایگزین شدن یک نفر جدید به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، کافی خواهد بود. از آنجا که بانک‌های تجاری اروپا از بیم تحریم‌های آمریکا، معامله با ایران را متوقف می‌کنند، کشورهای اروپایی در حال بررسی گزینه استفاده از ظرفیت بانک‌های مرکزی خود برای انتقال پول به ایران هستند و گمان‌شان این است که ترامپ پای خود را تا خط تحریم بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی پیش نمی‌گذارد. یکی از اعضای ارشد دولت ترامپ گفته است، دیپلمات‌های تجاری آمریکا که تحت نظر وزارت بازرگانی این کشور فعالیت می‌کنند، در هفته‌های اخیر با برگزاری سمینارهایی، ضمن آشنا شدن با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی همکار با ایران، برای یافتن بازارهای جایگزین ایران به آنها مشاوره می‌دهند. این مقام آمریکایی گفته است، جوانب این پروژه علنی نشده است.

▼ اخبار
1ـ حمایت و تسلیح 12 گروه شورشی برای مقابله با ایران و حزب‌الله
رژیم صهیونیستی از 12 گروه شورشی مسلح در جنوب سوریه حمایت تسلیحاتی و مالی کرده تا این گروه‌ها مانع تسلط ایران در مناطق مرزی سوریه و سرزمین‌های اشغالی شوند. به نوشته وبگاه روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، نشریه «فارین پالیسی» آمریکا در گزارشی این مطلب را افشا کرده است. بر اساس شهادت و اظهارات بیش از 20 نفر از فرماندهان نظامی به نشریه «فارین پالیسی»، رژیم صهیونیستی این سیاست را در راستای «عملیات همسایه خوب» از سال 2016 آغاز کرده و در جولای سال جاری میلادی و همزمان با کسب کنترل نیروهای دولتی سوریه بر منطقه مرزی بلندی‌های جولان به اتمام رسانده است. به نوشته فارین پالیسی، هدف این عملیات دور نگه داشتن نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان از منطقه تحت تسلط سوریه در بخش سوری بلندی‌های جولان بوده است. منطقه وسیعی از بلندی‌های جولان که متعلق به سوریه است، از سال 1967 و پس از پایان جنگ شش روزه اعراب و رژیم صهیونیستی به اشغال ارتش این رژیم درآمده است.
 

2ـ عقب‌نشینی ترکیه در اجلاس تهران
با وجود شیطنت برخی رسانه‌های خارجی، یک منبع آگاه در نهاد ریاست‌جمهوری اعلام کرد: هیچ تغییری در بیانیه پایانی سران ایران، ترکیه و روسیه در زمینه بحران سوریه صورت نگرفته و همان بیانیه اولیه منتشر شد. وی افزود: با توجه به مخالفت روسیه و ایران با تغییر بیانیه پایانی که کارشناسان و وزرای خارجه سه کشور تهیه کرده بودند، ترکیه نیز در هماهنگی و همگرایی با این اقدام، از تغییر کلمه مورد نظر خود (آتش‌بس) صرف نظر کرد. این منبع آگاه تصریح کرد: آقای اردوغان خواهان اضافه شدن آتش‌بس در ادلب به بیانیه شد؛ اما با مخالفت روسیه، آنچه در نشست به صورت شفاهی توافق شد نه آتش‌بس، بلکه دعوت از گروه‌های تروریستی برای بر زمین نهادن سلاح‌های خود بود. سرانجام پس از پایان جلسه، تیم ترکیه‌ای که فایده‌ای در این تغییر جدید نمی‌دیدند، از پیشنهاد خود برای اصلاح بیانیه صرف‌نظر کردند.
 

3ـ دو ماهه می‌توان مشکل بازار ارز را حل کرد
اسدالله عسگراولادی گفت: می‌توان مشکل بازار ارز را دو ماهه حل کرد. در این راستا باید کمیسیونی متشکل از اقتصاددانان کشور تشکیل شده و در آن برای بازار ارز چاره‌ای اندیشیده شود. در دوران ریاست ولی‌الله سیف بر بانک مرکزی، به ایشان گفتم اگر من رئیس کل بانک مرکزی بودم، مشکل بازار را حل می‌کردم. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: بین اقتصاددان با اقتصادخوانده تفاوت وجود دارد. اقتصاددان است که می‌داند مشکل اقتصاد کشور کجاست و چگونه می‌شود حل کرد. بر اساس این، دولت باید با اقتصاددانان و بزرگان اقتصاد کشور هم‌فکری کند تا بتوان برای بازار ارز راه چاره و تدبیر پیدا کرد. من معتقدم تحریم آبان ‌ماه در صورت تدبیر درست، هیچ اثری روی اقتصاد کشور ندارد.
 

4ـ امکان رسیدن به ۱۹۰ هزار سو سوخت هسته‌ای وجود دارد
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از تأسیسات هسته‌ای نطنز و فردو گفت: گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره برجام گزارش متفاوتی خواهد بود. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه افزود: ما در این گزارش امکان رسیدن به 190 هزار سو‌ سوخت هسته‌ای طبق بیانات رهبر معظم انقلاب را از نظر فنی بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این امکان به صورت فنی و از نظر زمان‌بندی در کشور وجود دارد. وی ادامه داد: موضوع دیگری که برای ما مهم است، موضوع برگشت‌پذیری است، ما بررسی کردیم که اگر برجام به هم بخورد، عزیزان ما چقدر از نظر فنی امکان برگشت دارند که نتیجه امیدوارکننده گرفتیم.

▼ اخبار کوتاه
◄ جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور ایران و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور از ابلاغ مرحله دوم برنامه جامع اصلاح نظام اداری از سوی رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: در سال گذشته، ۵۶ هزار نفر از نیروی انسانی دولت را کم کرده‌ایم، ‌یعنی دوونیم درصدی که منهای آموزش و پرورش طبق ماده ٢٨ قانون برنامه ششم مکلف بوده‌ایم کم کنیم، شاغلان در دولت را کاهش داده‌ایم. این در حالی است که به منظور برقراری عدالت، برای مناطقی که نیازمندی بیشتری داشته‌اند، طبق قانون نیروی انسانی مورد نیاز را تأمین کرده‌ایم.
◄ در پی آتش زدن ساختمان سرکنسولگری ایران در بصره، سفیر عراق در تهران به وزارت امور‌ خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید به دولت عراق به علت اهمال نیروهای امنیتی در حفاظت از این ساختمان به وی ابلاغ شد. علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است: پشت پرده این اقدام، فراتر از دولت عراق، کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس هستند که در بحران سوریه نقش مخرب دارند و از اجلاس مهم تهران و روند سرکوب شدن تروریست‌ها و پیروزی جبهه مقاومت عصبانی‌اند.
◄ سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دولت نه از باب غفلت، بلکه از باب واقعیت مشکلات و تنگناهای خاص و زیادی دارد، فعلاً مدیریت همین و وضعیت همین است، شما مردم رأی داده‌اید، رئیس‌جمهور و مجلس انتخاب کرده‌اید و آنان نیز وزیر و مدیر انتخاب کرده‌اند، پس بی‌خود اعصاب، روح و روان همدیگر را آزار ندهیم، فعلاً همین هستیم و باید درست مدیریت کنیم.
◄ حجت‌الاسلام ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس گفت: امکان ورود رهبر معظم انقلاب به صورت گسترده در همه موضوعات اجرایی کشور اصلاً ممکن نیست؛ زیرا در هر وزارتخانه به صورت جداگانه صدها و هزاران موضوع مهم وجود دارد که مشکلات ایجادشده در همه آنها موجب شده است وضعیت نابه‌سامانی در کشور ایجاد شود.
◄ واردات نفت چین از ایران در ماه آگوست در آستانه اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا در ماه نوامبر، به رکورد 874 هزار بشکه در روز رسید. بر اساس آمار اداره گمرک چین، آخرین رکورد بالای واردات نفت چین از ایران به آوریل 2014 با رقم روزانه 803 هزار بشکه باز می‌گردد.
◄ سیدجعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: سود سهام عدالت سال آینده از امسال بیشتر خواهد بود و پیش‌بینی شده است سود سهام عدالت سال ۹۶ که امسال پرداخت می‌شود، ۵ هزار میلیارد تومان باشد.

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.