سه شنبه 27 شهریور 1397 | 09:18
شکست دیگر برای آمریکا و آل سعود
عادل عبدالمهدی در یک قدمی نخست وزیری عراق
عادل عبدالمهدی در یک قدمی نخست وزیری عراق
آخرین خبرها از عراق حاکی است، «عادل عبدالمهدی» چهره ضد آمریکایی و حامی مقاومت در یک قدمی پست نخست وزیری قرار دارد.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از  کیهان،  یک بار دیگر آمریکا در عراق در حال تجربه یک شکست سخت جدید است.  
بر اساس گزارش هایی که طی هفته ها و بلکه ماه‌های اخیر از عراق مخابره می شد، آمریکا جریان‌های سیاسی عراق را تحت فشار قرار داده بود تا آنها گزینه‌های مورد نظر واشنگتن را در عالی ترین پست سیاسی عراق، یعنی نخست وزیری، قرار دهند.
 به نوشته روزنامه قطری «العربی الجدید»، مقامات کرد عراق اعلام کردند که فشارهای آمریکا بر آنها تا کنون، به این اندازه نبوده است.
طبق گزارش ها، مقامات آمریکایی طی این مدت با همه کسانی که فکر می کرده‌اند در جریان های شیعی، سنی، عشایر و کردی ،به آمریکا نزدیک هستند، تماس داشته و به آنها همه جور وعده می‌داده‌اند.
اما همان‌طور که منابع خبری نیز به آن اشاره کرده اند، چیز جدیدی که اتفاق افتاده این است که در عراق حتی آن دسته از افراد و گروه‌های اندکی هم که به آمریکا گرایش داشته‌اند، دیگر به این کشور اعتماد ندارند.
همین بستر مساعد باعث شد که آمریکا پس از دو شکست سنگین طی سال‌های اخیر(یعنی خروج از عراق در سال 2011و برباد رفتن طرح داعش)، در حال تجربه شکست دردناک دیگری باشد و شاهد نخست وزیر شدن یک چهره نزدیک به مقاومت
(عادل المهدی) شود.
در ماه های گذشته آمریکا و عربستان پول‌های زیادی را خرج کرده اند ؛ عوامل این دو کشور خانه به خانه می‌رفته ند و از 300 هزار تا سه میلیون دلار به  سر شاخه های مورد نظر خود پیشنهاد می‌کرده‌اند.
اما روند تحولات درست بر عکس شد و در مجموع، اقبال شیعیان، اهل سنت ، عشایر و دیگر جریان‌های عراقی به محور مقاومت و نگاه مثبت آنها نسبت به ایران، در حال رقم زدن پیروزی بزرگ تازه‌ای است.
علاوه بر المهدی، «محمد الحلبوسی» که ریاست پارلمان عراق به عهده گرفته است هم بر خلاف میل آمریکا، نه تنها مخالف مقاومت و ایران نیست، بلکه خود را کاملا با ایران هم مسیر اعلام کرده و حتی اقدام آمریکا در تحریم علیه ایران را« ظالمانه» دانسته است.
سوابق سیاسی عادل عبدالمهدی
عادل المهدی متعلق به یک خانواده معروف عراقی است؛ پدر وی ازیران ملک فیصل، آخرین پادشاه عراق بوده است. با وقوع انقلاب اسلامی در ایران ، المهدی به «مجلس اعلای اسلامی عراق» پیوست.
او در رقابت با «نوری مالکی» بر سر پست نخست‌وزیری، تنها با اختلاف یک رای، از او شکست خورد و وزیر نفت شد. سپس، یکی از دو معاونت رئیس جمهور عراق به عبدالمهدی رسید.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.