سه شنبه 10 مهر 1397 | 16:22
توکلی: چرا بانک مرکزی تازه از دیروز به فکر بازار ارز افتاد؟
توکلی: چرا بانک مرکزی تازه از دیروز به فکر بازار ارز افتاد؟

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از فارس،  احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم با اشاره به سقوط قیمت دلار از روز گذشته گفت: این سؤال مطرح می‌شود که اگر بانک مرکزی قادر به پایین آوردن نرخ ارز با استفاده از تدابیر خاص خود بود چرا در عرض این چند ماه اقدامی نکرد، و از دیروز به فکر افتاد؟

وی با یادآوری اینکه در مدت چند ماه افزایش مداوم نرخ ارز پول ملی بی‌ارزش شد اختلاف طبقاتی افزایش یافت و تولید در کشور خوابید، گفت: چرا بانک مرکزی در این مدت چاره‌ای برای کنترل نرخ ارز با تبعاتی که ذکر کردم، نیندیشید.

 

توکلی در ادامه گفت: نکته‌ای که باید همواره نسبت به آن هوشیار بود افزایش دوباره نرخ ارز است، چرا که وقتی این نرخ در یک بازه چند ماهه بالا و پایین می‌رود بیشترین ضربه را کسانی می‌خورند که قدرت مانور کمتری در عرصه اقتصادی دارند.

وی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ ارز باید مداومت داشته باشد تا مردم به آن اعتماد کنند، خاطرنشان کرد: وقتی ارز 18 هزار تومان 13 هزار تومان می‌شود همه خوشحال می‌شوند، اما باز هم این قیمت بالاست و نباید از این نکته غفلت کرد و زمانی می‌توان گفت کاهش نرخ ارز موفق بوده است که تولید در کشور به صرفه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم گفت: نباید فریب نرخ 13 هزار تومانی ارز را بخوریم و آن را رضایتبخش بدانیم، چرا که در زمان پهلوی هم که می‌خواستند بنزین را گران کنند آن را از لیتر 5 ریال به 10 ریال افزایش دادند و پس از اعتراضات، قیمت 6 ریال برای هر لیتر بنزین تعیین شد و این گونه القا شد که بنزین 40 درصد ارزان شده در حالی که در واقع 20 درصد گران شده بود و امروز هم باید نسبت به این موضوع آگاه بود که  با کاهش 5 هزار تومانی نرخ دلار افزایش 15 هزار تومانی آن در عرض چند ماه کم‌اهمیت تلقی نشود.

 یک مقام آگاه نظام بانکی صبح امروز درباره اینکه ریزش قیمت ارز در بازار به دلیل استقبال از مداخله بانک مرکزی و همچنین توصیه کارشناسان اقتصادی برای استفاده از ابزارهای کنترلی بوده است یا اتفاق دیگری رخ داده است؟ اظهار داشت: براساس آخرین جزئیات روند کاهشی قیمت ارز در بازار به دلیل مداخله بانک مرکزی بوده که از روز گذشته آغاز شده و این روند ادامه خواهد یافت.

منبع: فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.