چهارشنبه 9 آبان 1397 | 11:49
یادداشت/
غفلت از موضوع پدافند غیرعامل مساوی با خسارت‌های غیرقابل جبران
غفلت از موضوع پدافند غیرعامل مساوی با خسارت‌های غیرقابل جبران
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم غفلت از رعایت اصول پدافند غیرعامل در هر کشوری را موجب خسارت‌های غیرقابل جبران دانست.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل ازخبرنگار دفاع پرس از قم، سرهنگ «احمد حسینی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در یادداشتی به مناسبت بزرگداشت روز پدافند غیرعامل نوشت: در میهن عزیز اسلامی ایران، رعایت اصول پدافند غیر عامل در همه عرصه‌ها از جمله قانون گذاری و زیر ساخت‌ها و در یک بیان در همه شئون مرتبط زندگی وجود داشته لیکن در هشتم آبان سال ۸۲ سازمان پدافند غیر عامل با تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری ایجاد شد تا این سازمان به عنوان مرجع سیاستگذار و نظارت کننده بصورت منسجم بتواند در سطوح مختلف کشور موضوعات را هدایت و راهبری کند.

اگر ویژگی‌های طبیعی، جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و... ایران مورد توجه قرار گیرد مشخص خواهد شد که کوچکترین غفلت از رعایت اصول پدافند غیرعامل منجر به خسارت‌های زیانبار و غیر قابل جبران بر مردم عزیز و نسل‌های آینده خواهد شد که متاسفانه شاهد خسارت‌های زیان بار در زمان‌های مختلف بوده‌ایم.

کسب تجربیات گذشته بخصوص در دوران دفاع مقدس فرصت مغتنمی است برای بهره‌مندی از آن عرصه‌های تجربه شده در این امر مهم، به ویژه اینکه دشمنان قسم خورده در پی ناکامی‌ها و شکست‌ها، تحقق کینه و دشمنی خود را از عرصه‌های نظامی به سایر عرصه‌ها تبدیل کرده‌اند.

فرصت طلایی موجود برای پیش‌بینی، برنامه‌ریزی، طراحی و امکان تامین زیر ساخت‌ها بر اساس ضوابط و اصول قبل از وقوع حوادث و عملی شدن نقشه‌های دشمنان پدافند غیر‌عامل را به عنوان یکی از مولفه‌ اساسی و غیرقابل انکار دکترین دفاعی نظام نزد صاحب نظران و تصمیم گیران فراهم می‌کند تا با اتخاذ سیاست‌ها، تصمیمات و اقدامات بر مبنای آن دکترین شکل گیری و اجرایی شود.

تبیین این اصل مهم ضروری است که دفاع جزئی از هویت یک ملت زنده و اگر به فکر دفاع نباشد و نتواند از خود دفاع کند آن ملت زنده نیست بخصوص آنکه هر روز و در همه حال عناد و توطئه و دشمنی استکبار علیه نظام اسلامی و ملت بزرگ ایران در جریان است و لازمه‌ خدشه ناپذیر آن فکر و آمادگی برای دفاع همه جانبه است.

آنچه پس از پیش‌بینی و تصویب قوانین و سیاست‌ها در این زمینه مهم است فراگیر کردن فرهنگ دفاعی و پایبندی به اصول و ضوابط و حساسیت لازم به اهمیت و ضرورت رعایت پدافند غیر‌عامل در سطوح مختلف جامعه اعم از مسئولان و سازمان‌ها و عموم مردم عزیز است چرا که گام اول در تحقق و نهادینه شدن اصول پدافند غیر عامل تبیین، شناخت و ضرورت آن است تا زمینه مطالبه‌گری در صورت عدم رعایت فراهم شود.

تقارن روز پدافند غیرعامل با سالروز شهادت محمد‌حسین فهمیده در هشتم آبان‌ماه که نقطه عطف و تبلور شکوفایی اوج معرفت، شناخت عمیق و احساس تکلیف نوجوان ۱۳ ساله‌ای است که سرمشق نه نوجوانان بلکه الگوی همگان در راه دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی و مقابله با تجاوز دشمن شد همان که رهبر ملتی خوانده شد تا حقیقت رهبران داعیه‌دار دنیا شناخته شود. او با معرفت عمیقش به اصول و مبانی اسلام و ادای تکلیف به هنگام الگوی ماندگار شد الگویی که قبل و بعد شهادتش به 36 هزار فرشته سبکبال شهید دانش آموز رسید و میلیون‌ها نوجوان و جوان ثابت قدم برای ماندگاری الگویش این مسیر پر افتخار را طی می‌نماید.

دوران دفاع مقدس سرشار از رشادت‌ها و مجاهدت‌ها و الگو‌های عملی و مصداق عینی برای نسل حاضر و آیندگان و گنجینه‌ای ارزشمند که با استخراج آن می‌تواندبرای سال‌ها و قرن‌ها نیاز جامعه را تامین نماید و امروز شکوه حماسه عظیم اربعین از جمله نعمات انقلاب اسلامی و استمرار برکات دوران دفاع مقدس برای اتحاد مسلمانان و زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت خواهد بود، شهید فهمیده نیز یک نمونه و الگو از هزاران نوجوان پرافتخار است که به تاریخ کشور اعتبار بخشیدند و مباهات به آنان افتخار همیشگی است.

آنچه مهمتر از گرامیداشت نام و یاد این شهید و سایر شهدای والامقام است تبیین سیره و منش و تمسک عملی به راه و رسم آنان است تا با تحقق این مهم و نهادینه شدن این فرهنگ در تمام شئون جامعه و زندگی، به منزله اکسیر حیاط بخش و راه گشای همه مشکلات، معضلات و ناهنجاری هاست معرفی این الگو‌های عظیم القدر به نسل حاضر خاصه جوانان و نوجوانان وظیفه‌ای همگانی و مسئولیتی خطیر برای همه دست اندرکاران و مسئولان است و مشاهده مشکلات معضلات و گرفتاری‌ها نشات گرفته از غفلت یا کم توجهی به این فرهنگ و راه برون رفت از سختی‌ها و مشکلات تمسک عملی به سیره ومنش شهیدان والا مقام و فرهنگ و روحیه جهادی است.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.