دوشنبه 14 آبان 1397 | 09:30
به مناسبت سالروز استعفای دولت موقت
مقصر اصلیِ جنایت‌های ضدانقلاب در كردستان‌ دولت‌ موقت‌ بود
مقصر اصلیِ جنایت‌های ضدانقلاب در كردستان‌ دولت‌ موقت‌ بود
حجت‌الاسلام ناطق نوری می‌گوید: اگر من‌ در كشور كاره‌اي‌ بودم‌، نهضت‌ آزادي‌ را به‌ خاطر جناياتشان‌ در كردستان‌ محاكمه‌ مي‌كردم‌ و معتقد هستم‌ اگر خون‌ بچه‌ها در كردستان‌ ريخته‌ شد به‌ خاطر مديريت‌ غلط‌ اينها و كارهاي‌ اشتباهي‌ بود كه‌ در آن‌جا كرده‌ بودند و به‌ همين‌ خاطر بايد محاكمه‌ شوند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ به فاصله یک روز بعد از تسخیر لانه جاسوسی امریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام، دولت موقت استعفا داد و کنار رفت. به شهادت تاریخ دولت مهندس مهدی بازرگان در دوران تصدی این مسئولیت، بارها با اشتباهات خود، خسارت‌هایی را به کشور تحمیل کرده بود که یکی از این موارد در ارتباط با قضایای کردستان بود. 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ضد انقلاب در نقاط مختلف کشور دست به فعالیت علیه انقلاب اسلامی مردم ایران زد. در یکی از اولین اقدامات، آنها در مهاباد، پادگان تیپ 3 ارتش را اشغال کردند. در این میان همزمان با مقاومت و ایستادگی مردم و نیروهای نظامی در برابر ضدانقلاب، دولت موقت باب گفتگو با آنها را باز کرده و با اعزام هیئت "حسن نیت" به کردستان زمینه ساز خسارت‌هایی در این منطقه شد.

حجت‌الاسلام ناطق نوری در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است در این رابطه می‌گوید: معتقدم‌ مقصر اصلي‌ در جنايات‌ كردستان‌ دولت‌ موقت‌ بود. مرحوم‌ شهيد سپهبد قرني‌ كه‌ رئيس‌ ستاد مشترك‌ بود و دوران‌ جواني‌اش‌ را در كردستان‌ گذرانده‌ بود، مي‌گفت‌ كردستان‌ را من‌ مي‌شناسم‌؛ اگر آن‌ را در اختيار من‌ بگذاريد بحرانش‌ را حل‌ مي‌كنم‌ و معتقد بود اشرار و ضد انقلاب‌ با ناز مشكل‌شان‌ حل‌ نمي‌شود بايد با اينها برخورد قاطع‌ شود. اگر اقتدار حكومت‌ مركزي‌ نزد اينها ضعيف‌ باشد، دست‌ به‌ شورش‌ مي‌زنند.

اما متأسفانه‌ دولت‌ موقت‌ بسيار ضعيف‌ عمل‌ كرد؛ حتي‌ در نامه‌هايي‌ كه‌ اعضاي‌ دولت‌ موقت‌ مي‌نوشتند، توصيه‌ مي‌كردند، كه‌ عزالدين‌ حسيني‌ و قاسملو را تحويل‌ بگيريد. در نخست‌وزيري‌، جلسه‌ تشكيل‌ مي‌دادند. يك‌ طرف‌ ميز ضد انقلاب‌ و طرف‌ ديگر تيمسار قرني‌، طرف‌ ضد انقلاب‌ را بالا مي‌نشاندند و فرمانده‌ لايق‌ را پايين‌. تا قرني‌ مي‌خواست‌ حرفي‌ بزند اشاره‌ مي‌كردند شما چيزي‌ نگوييد. با چنين‌ رفتاري‌، ضد انقلاب‌ پروبال‌ گرفت‌. يونسي‌استاندار كردستان‌ هم‌ از خودشان‌ بود. هر چه‌ پول‌ به‌ كردستان‌ داده‌ مي‌شد به‌وسيله‌‌ استاندار براساس‌ تحليل‌ ليبرالي‌ خود خرج‌ مي‌كرد تا به‌ اصطلاح‌ خودشان‌ "حسن‌ نيت"‌ نشان‌ بدهند. پول‌ها به‌ دست‌ كومله‌ و دموكرات‌ مي‌افتاد و به‌ اين‌ طريق‌ بر ضدنظام‌ مسلح‌ مي‌شدند.

زماني‌ كه‌ پادگان‌ سنندج‌ سقوط‌ كرد، از فاصله‌ استانداري‌ تا پادگان‌، چند صد نفر شهيد شدند تا پادگان‌ را نجات‌ بدهند و شهيد صياد شيرازي‌ با كلاه‌ سبزهايش‌ و بچه‌هاي‌ بااخلاص‌ سپاه‌ و ارتش‌ و شهيد بروجردي‌ و كاظمي‌ و شهرام‌فر تلاش‌هاي‌ طاقت‌فرسايي‌ را انجام‌ دادند تا كردستان‌ آرامش‌ پيدا كند.

در يكي‌ از سخنراني‌هاي‌ خود گفتم‌: «اگر من‌ در كشور كاره‌اي‌ بودم‌، نهضت‌ آزادي‌ را به‌ خاطر جناياتشان‌ در كردستان‌ محاكمه‌ مي‌كردم‌ و معتقد هستم‌ اگر خون‌ بچه‌ها در كردستان‌ ريخته‌ شد به‌ خاطر مديريت‌ غلط‌ اينها و كارهاي‌ اشتباهي‌ بود كه‌ در آن‌جا كرده‌ بودند و به‌ همين‌ خاطر بايد محاكمه‌ شوند…»

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.