چهارشنبه 7 آذر 1397 | 09:04
تظاهرات مردم تونس و مصر در اعتراض به سفر بن‌سلمان «قاتل اره به دست! برگرد»
تظاهرات مردم تونس و مصر در اعتراض به سفر بن‌سلمان «قاتل اره به دست! برگرد»
مردم مصر و تونس در اعتراض به سفر «بن سلمان» به کشورشان خواستار مقابله با ولیعهد سعودی به عنوان یک جنایتکار شدند. قتل «خاشقجی» و کشتار مردم یمن باعث خشم مسلمانان و غیرمسلمانان بسیاری از کشورها از سعودی شده است.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از مشرق،  «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی که سفر دوره‌ای خود به شش کشور عربی را به پس از حمایت‌های آمریکا از خود در پرونده سیاه قتل خاشقجی موکول کرده بود، دوشنبه وارد مصر شد و دیروز نیز به تونس سفر کرد. همانطور که پیش‌بینی شده بود مردم این دو کشور در اعتراض به دست داشتن «بن سلمان» در قتل «جمال خاشقجی» و کشتار مردم یمن، علیه سفر وی به شدت اعتراض کردند. بن سلمان پیش از این(پنجشنبه گذشته) به بحرین و امارات رفته بود.
سفر بن سلمان به مصر در حالی صورت گرفت که بیش از ۲۵۰ فعال سیاسی مصری در بیانیه‌ای مخالفت خود را با استقبال السیسی رئیس‌جمهور مصر از بن سلمان ابراز کردند. فعالان در بیانیه خود اظهار داشتند، او قاتل جمال خاشقجی و دیگر اصحاب رسانه و سرکوب‌گر گروه‌های زنده در شبه جزیره عرب است. این فعالان افزودند، او و خانواده‌اش ثروت‌های مردم شبه جزیره عرب در قرن گذشته را غارت کرده‌اند و آل‌سعود پشتوانه اصلی سیاست‌های استعمارگرایانه آمریکا در منطقه است.
فعالان، ولیعهد سعودی را «گرداننده اصلی طرح معامله قرن» توصیف کردند و افزودند: «او مهندس جنگ جنایتکارانه علیه ملت یمن و ایجاد‌کننده تروریسم دینی در منطقه است و حامی سازمان‌های ارتجاعی عربی است و کسی که دست در دست قاتلان حکام بگذارد در جنایت او
شریک است.»
مردم تونس نیز دوشنبه‌شب بنا به دعوت چندین سازمان از جمله سندیکای ملی روزنامه‌نگاران تونس، انجمن تونس برای دفاع از حقوق بشر و انجمن زنان دموکراتیک، در پایتخت این کشور تجمع کرده و اعتراض خود به سفر «محمد بن سلمان» به کشورشان را اعلام کردند.
تجمع‌کنندگان پارچه نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «بن سلمان جنایتکار جنگی است»، «قاتل کودکان یمن.»
طبق گزارش شبکه الجزیره، انجمن‌های حقوقی تونس هم در نامه‌ای به «الباجی قاید السبسی» رئیس‌جمهور تونس خواستار عدم استقبال از بن سلمان به دلیل دست داشتن در قتل «جمال خاشقجی» و ارتکاب جنایت ضدبشری در یمن، شدند.
سندیکای روزنامه‌نگاران تونس نیز در نامه‌ای سرگشاده به السبسی، سفر بن سلمان به تونس را محکوم کرده و آن را خطری برای امنیت و صلح منطقه و جهان دانستند و گفتند که بن سلمان دشمن حقیقی آزادی بیان است و سفر وی به تونس نقض آشکار اصول انقلاب است.
 سندیکای ملی روزنامه‌نگاران تونس همچنین در ورودی مقر این سندیکا واقع در پایتخت بنر بزرگی از تصویر بن سلمان که زیر آن عبارت «تونس سرزمین انقلاب نباید آلوده شود»، قرار داده است.
 مردم تونس با شعار «قاتل اره به دست» خواستار مقابله با «بن سلمان شدند.»
تظاهرات در هلند و آمریکا
از سوی دیگر تظاهرات اعتراضی به کشتار مردم بی‌دفاع یمن توسط ائتلاف سعودی مقابل پارلمان هلند در شهر لاهه برگزار شد.
شرکت کنندگان در این تجمع، با در دست داشتن پارچه نوشته‌هایی از تصاویر قربانیان حملات وحشیانه ائتلاف به رهبری سعودی، ضمن محکوم کردن این جنایات، خواستار توقف جنگ ناعادلانه علیه غیرنظامیان یمنی، رفع محاصره غیرانسانی و ارسال کمک‌های فورى غذایی و درمانی براى کودکان یمنى شدند.
تظاهرکنندگان همچنین از کشورهای اروپایی خواستند تا فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کنند و نسبت به محاکمه و مجازات و محاکمه جنایتکاران جنگی که مسبب قتل صدها هزار تن از مردم بی‌گناه یمن از جمله زنان و کودکان هستند، مسئولانه عمل کنند.
همچنین شماری از فعالان صلح با برگزاری تظاهراتی در شهر نیویورک آمریکا از سناتور چاک شومر رئیس ‌اقلیت دموکرات در سنای این کشور خواستند از طرح توقف کمک واشنگتن به جنگ در یمن حمایت کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.