چهارشنبه 7 آذر 1397 | 13:11
تاریخ انقلاب نباید «محسن چریک» را فراموش می‌کرد
تاریخ انقلاب نباید «محسن چریک» را فراموش می‌کرد

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  «درسا جهانگیری» از مستندسازان مطرحی است که تا کنون آثار متعددی از جمله «نفس‌های شکسته»، «قطار مسیر شصت» و «شکارچی» را در کارنامه هنری خویش ثبت کرده است.

وی از نگارش کتابی درباره «شهید سعید گلاب بخش» و «عملیات افشار آباد» خبر داده و در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس درباره انتخاب موضوع اثر خود اظهار داشت: من سال ۱۳۹۲ در پروژه «استاد مرتضی» که فیلمی مستند درباره شهید «ماشاءالله استاد مرتضی» بود، مشغول فعالیت بودم و موقع تصویربرداری یک‌سری عکس از جبهه غرب پیدا کردم که بعضی از آن‌ها متعلق به «شهید سیعد گلاب‌بخش» معروف به «محسن چریک» بود. این مساله جرقه‌ای شد برای نگارش کتاب «محسن چریک»، مضافا اینکه تا کنون کسی درباره محسن چریک کار نکرده بود.

وی در ادامه گفت: وقتی تحقیقاتم را شروع کردم دیدم که واقعا سند معتبری وجود ندارد. همین الان هم که در اینترنت سرچ کنید متوجه این نکته خواهید شد که این حداقل اطلاعاتی هم که وجود دارد چندان درست نیست. ‌حتی عکس شهید گلاب‌بخش هم به اشتباه بارگذاری شده است.

جهانگیری درباره کم بودن منابع در خصوص این شهید گفت: تعداد کسانی هم که بخواهند درباره محسن چریک حرف بزنند محدود است و اطلاعاتی هم که دارند بسیار کوتاه وجزیی است. چرا که شهید محسن چریک آدمی نبوده که یک جا حضور داشته باشد و بسیار فعال و کاری بوده به نحوی که در اکثر نقاط جنگی حضور داشته است. با این حال سعی کردم اطلاعات نسبتا متقنی جمع‌آوری کنم.

این مستندساز با بیان اینکه در ابتدا بحث ساخت فیلم درباره این شهید مطرح بود، خاطرنشان کرد: تحقیقات به قدری گسترده بود که می‌شد برای نگارش کتاب نیز روی آن متمرکز شد. کارها و خدمات شهید چریک آنقدر چشمگیر بوده که می‌توان درباره آن بحث کرد. انقلاب و دفاع مقدس نمی‌بایست این شهید بزرگوار را فراموش کند. چون در برهه‌های خطرناکی شهید محسن چریک نقش‌آفرینی کرده است.

جهانگیری در ادامه افزود: هر چند تحقیقاتی انجام شده اما هنوز نقاط مبهمی در زندگی این شهید وجود دارد که باید به آن‌ها پاسخ داده شود. برای همین دایره تحقیقات را محدودتر کرده و تصمیم گرفتم روی عملیات «افشار آباد» تمرکز بیشتری کنم، تا در فرصت مناسبی کتاب محسن چریک کامل شود.

وی درباره عملیات افشارآباد توضیح داد: این عملیات اولین عملیات منطقه غرب کشور است که در ششم آبان ۱۳۵۹ اتفاق افتاد.‌ در این عملیات است که محسن چریک به شهادت رسید و پیکرش هم در همان منطقه می‌ماند و امکان برگشت آن وجود نداشت. رادیوی عراق هم در همان حال از کشته شدن محسن چریک استفاده تبلیغاتی کرده بود.

نویسنده کتاب «عملیات افشارآباد» تصریح کرد: برای روشن شدن زوایای عملیات افشارآباد با شاهدان این عملیات مصاحبه شد. آنقدر عملیات افشارآباد حرف برای گفتن داشت که عملا تالیف کتابی مستقل از زندگی شهید محسن چریک را رقم زد. وجه اشتراک هر ۲ کتاب هم شخصیت محسن چریک است چرا که فرماندهی عملیات افشارآباد نیز با ایشان بوده است.

وی درباره روند نگارش کتاب گفت: تقریبا نیمی از مرحله نگارش کتاب به اتمام رسیده است و نام «یادمان از یاد رفتگان» را برای آن انتخاب کردم. ان‌شاالله بعد از اتمام این اثر، کتاب محسن چریک را ادامه خواهم داد.

جهانگیری در خصوص تحقیقات میدانی «عملیات افشارآباد» گفت: برای انجام تحقیقات با افراد مختلفی مثل «کریم امامی» فرمانده طرح و برنامه وقت سپاه پاسداران، همچنین «اکبر نوجوان»، «بهرام خدایی» و بازمانده‌هایی که خاطراتی از این عملیات دارند مصاحبه کردم. در ابتدای جنگ بسیاری از کسانی که به جبهه رفتند و شهید شدند حتی صاحب پلاک نبودند یعنی عملا پلاکی در آن اوایل وجود نداشته است. برای همین آمار درستی از تعداد شهدای این عملیات وجود نداشته است. حتی در موزه دفاع مقدس نیز اطلاعاتی در این خصوص نیست.

وی در ادامه افزود: وقتی برای انجام تحقیقات به بنیاد شهید رفتم، جز اطلاعاتی مختصر درباره تایید شهادت محسن چریک چیز دیگر ارائه نشد. مساله دیگری که وجود دارد این است که گذشت زمان باعث شده تا شاهدان عینی آن روزها بخشی از خاطرات خود را فراموش کرده یا به اشتباه آن‌ها را مطرح کنند. با این وجود اسامی متعددی وجود دارد که می‌تواند کمک کند اما امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد یا تمایلی به مصاحبه ندارند یا در ایران نیستند. با این وجود می‌توان گفت که کتاب شکل کلی خود را پیدا کرده است.

جهانگیری در مورد ضرورت پرداختن به موضوعات دفاع مقدس گفت: همه حرف این است که امثال محسن چریک را باید بشناسیم. متاسفانه اطلاعات غلط یا شناساندن شهدا به صورت غیر حرفه‌ای باعث شده که خواننده دچار سردرگمی شود. در ابتدا هم که قرار بود درباره محسن چریک فیلمی ساخته شود مسئولان استقبال نکردند چرا که شناختی نسبت به این شخصیت نداشتند. سردار علی فضلی یکی از آموزش‌دیده‌های محسن چریک است که با اشتیاق همکاری و برای ساخت فیلم هم کمک‌هایی کرد.

وی در پایان گفت: همه دغدغه من طی این سال‌ها همین بوده تا وقتی شناخت من نسبت به محسن چریک کامل نشده به سمت نگارش آن نروم. هدف این بود زمانی که کتاب محسن چریک منتشر شد یا فیلمی بر اساس آن ساخته شد شناخت درستی از محسن چریک به مخاطب ارائه شود چراکه مخاطب باید دلیل تاثیرگذاری محسن چریک را درک کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.