پنجشنبه 8 آذر 1397 | 10:49
آیت الله جوادی آملی:
چشم دوختن به غرب سفاهت و ضلالت است| ملتی که روی پای خود بایستد سعادتمند می شود
چشم دوختن به غرب سفاهت و ضلالت است| ملتی که روی پای خود بایستد سعادتمند می شود
حضرت ‌آیت الله جوادی آملی با بیان این که اگر به غرب چشم بدوزیم سفاهت و ضلالت و گمراهی عقلی است، گفت: چرا از این همه نعمت استفاده نکنیم و چشم به دیگران و بیگانگان بدوزیم.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن کریم  امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیاتی از سوره ملک گفت: فرمود مهم ترین نیاز مردم اقتصاد است و خدای سبحان همه وسائل اقتصادی را از آسمان و زمین فراهم کرده است.

وی افزود: منتهی خدا به انسان فرموده که تلاش و کوشش کنید و از نیروی علمی و عملی خود بهره بگیرید و مطمئن باشید که خدا رازق شما است و از غیر خدا کاری ساخته نیست، تأکید دیگر الهی این است که ارتباط انسان با انبیا و اولیا نباید قطع شود و به مثل خود مراجعه نکنید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اگر ملتی بیراهه نرود و راه را بر کسی نبندد باران مرتب و به اندازه کافی بر آن ها نازل می شود، اظهار داشت: قرآن می فرماید زمین در اختیار انسان است و می تواند در آن کارهای خود را پیگیری کند.

وی ادامه داد: قرآن درباره اهل کتاب می فرماید که این ها دو دسته هستند، عده ای جزو ائمه کفر هستند که تعهدات، امضا و کنوانسیون را قبول ندارند و آن ها را به رسمیت نمی شناسند، اگر جمعیتی این چنین باشند نمی توان با آن ها زندگی کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که مبارزه با ائمه کفر تنها به دلیل این نیست که کفر دارند بلکه امضا و تعهد را زیر پا می گذارند، ابراز داشت: با گروهی که همه چیز را زیر پا می گذارد چگونه می توان زندگی کرد؟ قرآن در مقابل این گروه، از عده ای دیگر از اهل کتاب به بزرگی یاد می کند چرا که وقتی آیات الهی را شنیدند و فهمیدند پیامر خاتم آمد چشمانشان پر از اشک شوق شد.

 وی عنوان کرد: الان هم در غرب چنین گروهی وجود دارد که منتظر شنیدن صدای اسلام و مطالب قرآن هستند، عده ای از جوانان در صدر اسلام می خواستند به جنگ با دشمن بروند اما وقتی امکان آن فراهم نمی شد اشک می ریختند که نمونه آن را در دفاع مقدس مشاهده کردیم.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: اگر ذات اقدس اله به احترام برخی اهل کتاب که از آن ها به بزرگی یاد شده در محیط مسیحی و یهودی نشین و غرب نعمت های فراوانی نازل کند بر اساس سوابق برخی از آن ها در گذشته است.

وی اضافه کرد: این که گفته می شود استکبار و غرب وحشی هستند درست است چرا که جنگ جهانی اول و دوم را همین ها راه انداختند و الان هم هر جا جنگ نیابتی وجود دارد این ها دخالت دارند، در حال حاضر هم کارخانه های تولید سلاح کشتار جمعی سه شیفته کار می کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که ذات اقدس اله فرمود هرکس که وضع مالی خوبی دارد مقرب عندالله نیست و نباید آن را الزاما نعمت تلقی کنند، گفت: قرآن فرمود که این افراد خیال نکنند به آن ها نعمت می دهیم بلکه آن ها را سرگرم می کنیم تا در زمان لازم نعمت آن ها را بگیریم.

وی افزود: در سوره اعراف آمده که ما به برخی فشار آوردیم تا به راه بیایند اما وقتی که دیدیم به راه نمی آیند به آن ها نعمت فراوان دادیم تا در وسط نعمت فراوان آن ها را خفه کنیم.

مفسر برحسته قرآن کریم با تأکید بر این که دهه 60 از بهترین معجزات قرآن و عترت است، اظهار داشت: ما در دهه شصت، 10 سال در شعب ابی طالب بودیم، جنگ علیه انقلاب 10 ساله بود، دو سال فقط خورد بود نه زد و خورد و 8 سال زد و خورد شد، دو سال اول که هنوز سال 57 تمام نشده بود خلق ترکمن گلوله بستند و جنگ شروع شد اما عزیزان جنگ را خاموش کردند.

وی ادامه داد: هنوز جنگ خلق ترکمن در شمال پایان نپذیرفت که آشوب ها و جنگ خلق کردستان، خلق مسلمان، خلق عرب و ترورهای پی در پی آغاز شد، دو سال نخست جنگ یک طرفه بود و 8 سال دفاع مقدس به صورت طرفینی بود، 10 سال در شعب ابی طالب بودیم و معجزه قرآن است که کشور را حفظ کرد، در واقع آن دوران جنگ جهانی سوم بود.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: جنگ جهانی این است که همه جهان بجنگند که یا همه با یکدیگر می جنگند یا این که همه جمع می شوند تا یک کشور مانند ایران را نابود کنند، کدام کشور بر روی زمین وجود داشت که علیه ما قیام نکرده بود؟

وی عنوان کرد: 3 کشور سوریه، الجزایر و لیبی که نگاهشان به جیب و کیف ما بود و همراه دیگران نبودند اما از آن ها چه ساخته بود؟ تمام همسایه ها علیه ما قیام کردند و به ما اسلحه نمی فروختند و 10 سال در تحریم کامل و در شعب ابی طالب بودیم، این معجزه الهی است که از آن شرایط با پیروزی خارج شدیم؟

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حتی موشک قاچاقی به کشور نمی دادند، ما در چنین جنگی بودیم و از آن خارج شدیم، این معنی معجزه است، نمی توان گفت که در دهه 60 روزی فراوان نداشتیم بلکه روزی آن روز ما فتح، پیروزی و شکوه بود.

وی اضافه کرد: اگر درست بررسی کنیم متوجه معجزه عظیم قرآن در آن 10 سال می شویم، در آن زمان بودجه را با بشکه ای 24 دلار بستند، گفتند که 8 دلار آن صرف جنگ، 8 دلار صرف بودجه جاری و 8 دلار دیگر هم صرف عمران و آبادی شود، دشمن توطئه خود را ادامه داد و همه ذخایر نفتی را به میدان آوردند تا این که نفت بشکه ای 8 دلار شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که با وجود توطئه دشمن هم جنگ و هم بودجه کشور تأمین شد، گفت: آیا این معجزه نیست؟ آیا حتما باید عصایی اژدها شود؟ چون خلیج فارس ناامن بود کسی هم از ایران نفت نمی خرید و باید سختی های بسیاری را متحمل می شدند تا همان 8 دلار هم به دست آید؛ کدام معجزه از این قوی تر است؟

وی افزود: امروز در کنار سفره قرآن و عترت هستیم، روزی که هیچکس به یاد ما نبود خداوند متعال حمایت می کرد؛ قرآن هشدار می دهد که نعمت ها را حفط کنید و بدانید که عذاب های الهی فقط سیل، زلزله و صاعقه نیست بلکه اختلاف هم عذاب است.

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: قرآن می فرماید اگر در برابر نعمت الهی، نظام الهی و قول خدا و پیامبر بیراهه رفتید بدانید که قدرت خدا بالای قدرت بشر است، فرمود اگر بیراهه رفتید عذاب هایی مانند صاعقه و زمین لرزه می آید اما بدتر از آن دو اختلاف داخلی است.

وی ادامه داد: اختلاف انواعی دارد، برخی اختلاف ها در اثر عقیده های شخصی است که با نشست، کنگره، همایش و کتاب حل می شود، اختلاف دیگری مانند غده بد خیم سرطانی است که با کنگره و نشست حل نمی شود بلکه تنها با ناله و اشک حل خواهد شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: اگر اختلاف عذابی بود که خدا در بین جامعه انداخت تنها با ناله و توبه حل می شود، اختلاف علمی و نظر با گفت وگو و قدر مشترک گرفتن حل می شود اما اگرانسان بیراهه رفت و عالما عامدا در برابر قرآن و عترت ایستاد خطرناک است، اختلاف ملتی را به جان هم می اندازد.

وی عنوان کرد: در دهه 60 با معجزه الهی از شعب خارج شدیم که جز خدا هیچکس به داد ملت نرسید، اگر انسان بیراهه نرود و راه کسی را نبندد مورد عنایت الهی قرار می گیرد، بر اساس فرمایش قرآن و عترت به همه احترام می کنیم اما محتاج دیگران نیستیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بی عقلی است که کسی از کسی چیزی بخواهد، اگر انسان به دیگری به ویژه به بیگانه وابسته باشد و اگر به غرب چشم بدوزیم سفاهت و ضلالت و گمراهی عقلی است، چرا از این همه نعمت استفاده نکنیم و چشم به دیگران و بیگانگان بدوزیم.

وی اضافه کرد: این بی عقلی مسؤولان و متمکنان است که تمام سرمایه ها خوابیده است و منتظر هستند گرانی شود تا خانه را بفرشند، هم مسؤولان موظف هستند تولید را تسهیل کنند و همین این ها موظف هستند که پول ندهند و جهنم بخرند، تا کی باید بی خردانه زندگی کنیم؟ افراد باید پول ها را در تولید ببرند و به مسؤولان بگویند که تولید را تسهیل کنند و روی پای خود بایستیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که ملی که روی پای خود بایستد سفیه و گمراه نیست، گفت: چون صحیفه و نهج البلاغه کتاب درسی نیست برخی معارف برای ما آشنایی ندارد، چرا باید سفیهانه زندگی کنیم، چرا زندگی ما عاقلانه نباشد؟ مگر قرآن و عترت نفرمود به غیر خدا تکیه نکنید.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.