دوشنبه 12 آذر 1397 | 08:43
گسترش اعتراضات به قلب اروپا
گسترش اعتراضات به قلب اروپا
پاریس روز گذشته وارد سومین هفته اعتراضات گروه موسوم به جلیقه زرد‌ها شد، اعتراضاتی که حالا دیگر به بروکسل بلژیک، مقر اتحادیه اروپا هم سرایت کرده و اروپاییان بیم آن دارند که به هلند و انگلیس نیز گسترش یافته و سراسر اروپا را درگیر خود کند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از  جوان،  علی قنادی -  پاریس روز گذشته وارد سومین هفته اعتراضات گروه موسوم به جلیقه زرد‌ها شد، اعتراضاتی که حالا دیگر به بروکسل بلژیک، مقر اتحادیه اروپا هم سرایت کرده و اروپاییان بیم آن دارند که به هلند و انگلیس نیز گسترش یافته و سراسر اروپا را درگیر خود کند.

روز شنبه فرانسه در حالی وارد سومین هفته اعتراضات جلیقه زرد‌ها شد که این اعتراضات برای اولین بار به شهر بروکسل، مقر اتحادیه اروپایی هم گسترش یافت. روز جمعه شمار زیادی از معترضان با تجمع در مرکز بروکسل خواستار استعفای «شارل میشل» نخست‌وزیر شدند. آن‌ها شعار می‌دادند: «میشل استعفا بده». برخی با پرتاب سنگ و ترقه با پلیس درگیر شدند. پلیس ضد شورش بلژیک برای متفرق کردن معترضان از آب پرفشار استفاده کرد که منجر به درگیری پلیس با معترضان شد که در جریان این درگیری‌ها، دو خودروی پلیس هم به آتش کشیده شد. در جریان اعتراضات بلژیک، دست‌کم ۶۰ نفر دستگیر شدند. معترضان در بلژیک باعث بسته شدن متروی این شهر شدند و می‌گویند که اقدامات‌شان ادامه اقداماتی است که جلیقه‌زرد‌ها در فرانسه شروع کرده‌اند. یکی از شرکت‌کنندگان در اعتراضات بروکسل به اکسپرس گفت: «ما به افزایش هزینه سوخت، مالیات بالا و هزینه‌های بالا اعتراض داریم. این اقدام مشابه آن چیزی است که در فرانسه و به خصوص در بروکسل رخ می‌دهد و احتمالاً بعداً دامنه آن به هلند و انگلیس هم کشیده خواهد شد.» ناآرامی‌های بروکسل به حدی بود که باعث شد مقر اصلی کمیسیون اروپایی در این شهر موقتاً تعطیل شود. با گسترش اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها به بلژیک، آن‌ها امیدوارند بتوانند در سایر کشور‌های اروپایی، به خصوص انگلیس و هلند نیز اعتراضات مشابهی را سازماندهی کنند. یک روز بعد از اعتراضات بلژیک، فرانسه نیز روز شنبه شاهد سومین هفته اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها بود، جایی که اعتراضات علاوه بر زخمی شدن صد‌ها نفر یک کشته نیز برجای گذاشته است. در حالی که پلیس فرانسه پیش از شروع اعتراضات دیروز اعلام کرد که از بیم ورود حامیان راست افراطی، تردد در خیابان شانزه‌لیزه با ارائه کارت شناسایی ممکن است، ولی منابع اروپایی از دستگیری ۱۰۷ تن در درگیری‌های دیروز پاریس خبر می‌دهند. در جریان اعتراضات دیروز پاریس، معترضان با پرتاب نارنجک‌های دودزا و آتش زدن لاستیک با پلیس ضد شورش مقابله کردند. شدت درگیری‌ها به حدی بود که منابع اروپایی همزمان با اعتراضات گزارش کردند خیابان شانزه‌لیزه در دود و گاز اشک‌آور گم شده است. گفته شده که حدود ۵ هزار نیروی پلیس برای مقابله با اعتراضات دیروز در پاریس مستقر شده‌اند و «دنیس یاکوب» رئیس پلیس یگان ویژه گفته است: «ما نگرانیم که گروه‌های کوچکی از معترضان که از اعضای گروه جلیقه‌زرد نیستند هم به تظاهرات بپیوندند و با نیرو‌های امنیتی درگیر شوند و دولت را به چالش بکشند.»


طبقه متوسط فراموش شده؟
اعتراضات در فرانسه از هفدهم نوامبر (۲۶ آبان ماه) آغاز شده و رانندگان و شماری از حامیان اتحادیه‌های بازرگانی و احزاب سیاسی در این اعتراضات حضور دارند. دلیل اصلی اعتراضات افزایش قیمت سوخت است که دولت ماکرون به دلایل زیست محیطی بین ۱۵ تا ۲۳ درصد آن را افزایش داده است. معترضان سیاست‌های زیست محیطی ماکرون را باعث فشار بر طبقه متوسط، به ویژه طبقه متوسط سنتی می‌دانند که چندان خوبی این جشن با سبک زندگی جدید زیست محیطی ندارند نام خود را به دلیل کلاه زردی که برای جلوگیری از جلب توجه و جلوگیری از تصادف استفاده می‌شود، «جلیقه‌زرد» گذاشتند. بنابر نظرسنجی‌ها ۷۳۶ درصد مردم فرانسه از اعتراضات حمایت می‌کنند ولی با گسترش اعتراضات به کشور‌های دیگر اروپایی، حالا در محافل اروپایی نگرانی‌ها بر گسترش اعتراضات متمرکز شده است. آنچه به نگرانی‌ها دامن زده، ریشه داشتن این اعتراضات در جریانات راست، از آن نوع جریانات راست سنتی اروپایی است که دیدگاه‌های نژادپرستانه نیز دارند. فامکه کرومبمولر، کارشناس مسائل سیاسی فرانسه در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی‌نیوز در پاریس گفته که معتقد است این جنبش جدید نماینده «طبقه متوسط سفید پوست است که طبقه متوسطی فراموش شده در فرانسه است.» آن‌ها می‌گویند که به دلیل زیاد بودن مالیات‌ها در فرانسه، از خدمات عمومی استفاده‌ای نمی‌برند. برخی معترضان خواستار برکناری ماکرون هستند. موضوع دیگری که رهبران اروپایی از جمله امانوئل ماکرون را نگران کرده، بی رهبر بودن اعتراضات و سازماندهی نشدن آن، به خصوص در چارچوب نها‌های سنتی، به خصوص در اروپایی است که احزاب سیاسی، اتحادیه‌های کارگری و سندیکاها، ساختار سیاسی جامعه را بنا کرده‌اند. دومینیک رینی، استاد علوم سیاسی با اشاره به سازماندهی شده نبودن معترضان می‌گوید: «این اعتراضات آماتوری، نشانه بحران در نظام سیاسی فرانسه است.» او در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز گفته است: «از زمان به قدرت رسیدن ماکرون، این قابل‌توجه‌ترین حادثه و بحرانی پرقدرت است.»‌رینی می‌گوید: «این ناشی از بی نظمی حکومت است که این جنبش را برای ماکرون جدید، قدرتمند و بالقوه خطرناک می‌کند. احزاب دولتی این را نمی‌فهمیدند که نتیجه سیاست‌های مالیاتی‌شان منجر به این می‌شود.» جین یوس کموس، دانش‌آموخته علوم سیاسی که رئیس سازمان موسوم به «Observatory On Political Radicalism» است، با اشاره به سازماندهی نبودن اعتراضات می‌گوید: «این برای اولین بار است که ما شاهد بسیج اعتراضاتی هستیم که از شبکه‌های اجتماعی نشئت می‌گیرد و احزاب سیاسی یا اتحادیه‌ها آن را ساماندهی نمی‌کنند.»

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.