یکشنبه 2 دی 1397 | 11:56
خروج از سوریه شکست دیگری در ویترین شکست‌های آمریکا
خروج از سوریه شکست دیگری در ویترین شکست‌های آمریکا

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از کیهان،  شکست کامل و مفتضحانه آمریکا در سوریه که با فرمان ترامپ برای خروج از سوریه و افغانستان علنی و با گسترش بحران داخلی در این کشور همراه شده، موجی از وحشت و هراس را در میان متحدان واشنگتن در سراسر جهان بر انگیخته و نگرانی را درداخل این کشوربه اوج خودرسانده است تاشکست بزرگ دیگری رابه شکست‌های آمریکا اضافه شود. آمریکا این روزها شرایط سخت و خاصی را تجربه می‌کند؛ شرایطی که شاید تاکنون سابقه نداشته؛ برخلاف رسانه‌ها و چهره‌هایی که تلاش می‌کنند عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از غرب آسیارا نوعی «راهبرد حساب شده» جا بزنند ویااین حرکت راصرفا به ویژگی‌های شخصیتی «دونالد ترامپ»رئیس‌جمهور این کشورربط دهند،بسیاری ازکارشناسان و نخبگان، دردولت آمریکا وهم در اندیشکده‌ها، دانشگاه‌ها، خبرگزاری‌ها و... معتقدند، خروج آمریکا از این دوکشوریک پیام بیشترنداشت:شکست آمریکاوپیروزی ایران ومتحدانش. این عقب‌نشینی که یادآورعقب‌نشینی بزرگ آمریکا ازعراق وبه قول استراتژیست‌های غربی، «تقدیم آن در سینی طلا به ایران» است،هنوزباعث بهت وحیرت بسیاری ازاطرافیان ترامپ، استعفای مقامات آمریکایی،خشم محافل صهیونیستی، وصد البته شادی جبهه مقاومت شده است.
تصمیم شخصی نبود
در حالی که بسیاری از لیبرال‌های وطنی تلاش کردند این شکست را «تغییر استراتژی ترامپ» جا زده یا حتی در حد«تصمیم فردی ترامپ» تقلیلش دهند، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا پس از ۲۴ ساعت سکوت به حرف آمد و اعتراف کرد که این تصمیم حاصل مشاوره اعضای کابینه بوده است. به گفته پمپئو:«این تصمیم بعد از مشورت و گفت‌و‌گو با تمامی مسئولان عالی رتبه کشور گرفته شده است».این اظهارات و سخنان مشابه مقامات ارشد و بلند پایه سابق و فعلی آمریکا در کنار استعفا‌های پی درپی و وقوع بحران و هرج و مرج سیاسی و اقتصادی داخلی(سقوط بورس، تعطیلی دولت، درگیری کنگره با کاخ سفید و...) حاکی از تصمیمی است که همه میفهمند آنچه در سوریه و افغانستان اتفاق افتاده، نه یک تغییر تاکتیک که، یک شکست بزرگ و خفت باری است که آمریکا درنتیجه استراتژی خود به دست آورده است.
چرا شکست مطلق امریکا؟
سران آمریکا طی سال‌های اخیر و همزمان با تقویت نیروهای خود و داعش در سوریه بارها و بارهااعلام کرده بودندهدف آنهادرسوریه،تغییرحاکمیت این کشور،اخراج ایران و نیروهای مقاومت از سوریه و ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی است. آمریکایی که حالا قرار است حداکثر طی دو سه ماه آینده به طور کامل این کشور را ترک کند، به کدام یک از این اهداف دست یافته است؟! (نرسیدن به اهداف شکست وهزینه های سنگین آنرامطلق میکند).
بحران در سیاست داخلی و خارجی
در ارتباط با اوضاع نا مساعد داخلی، دیروز رسما اعلام شد دولت آمریکا (به دلیل اختلاف کنگره با کاخ سفید برسربودجه) تقریبا تعطیل شده وکارکنان ۹ وزارتخانه و ده‌ها اداره دولتی تا اطلاع ثانوی حقوقی دریافت نخواهند کرد. ارزش بورس سقوط کرده و ترامپ قصد دارد که «جروم پاول» رئیس‌بانک مرکزی این کشورراهم برکنارکند. تمام این اتفاقات را بگذارید کنار وحشت و نگرانی متحدان این کشور (رژیم صهیونیستی، اعضای ناتو، کره جنوبی و کشورهای مرتجع عربی)، استعفای وزیر دفاع ترامپ و استعفاهایی که یکی پس از دیگری دراعتراض به چنین وضعی صورت می‌گیرند. وضعیتی که وزیر دفاع اسبق این کشور یعنی «لئون پانتا» از آن با عنوان «بحران و هرج و مرج در آمریکا» نام برد.
زحمت ۷۰ ساله تباه شد
درواکنش به این شکست وخروج آمریکاازسوریه دیروز«برت مک گورک» نماینده واشنگتن در امور سوریه هم استعفا کرد و سه وزیر دفاع و یک وزیر خارجه سابق آمریکا(لئون پانتا، ویلیام کوهن، چاک هاگل و هیلاری کلینتون) هم سکوت خود را شکستند و به اوضاع فاجعه بار و نامساعد آمریکا اعتراف کردند؛ پانه تا گفت که آمریکا درشرایط بحران و هرج و مرج است. کوهن اظهار داشت همه پایه‌های ثبات آمریکا، که طی هفت دهه اخیر قوام یافته بودند، اکنون در حال تخریب شدن هستند. هاگل اعتراف کرد، آمریکا طی دو سال آینده روزهای دشوار و نا پایداری را پیش رو خواهد داشت. کلینتون هم شرایط فعلی آمریکا را «خطرناک» خواند. «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری خواه اما خواستار جلسه فوری سنا درباره سوریه شد تا شاید بتواند تا دیر نشده، کاری انجام دهد.
نظم جدید در منطقه::نهاد موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی» نیزطی گزارش مبسوطی در این باره اعلام کرد که خروج آمریکا ازشرق سوریه، باعث خواهد شد که ایران طرح موسوم به «پل سرزمینی» را که از این کشور تا مرزهای اسرائیل امتداد می‌یابد، به اجرا در آورد. بنیاد آمریکایی «کارنگی» هم اعلام کرد، خروج آمریکا از سوریه باعث می‌شود که اسرائیل در برابر ایران تنها شود و چرخش اوضاع به سمت متحدان ایران نظم جدیدی را در منطقه شکل خواهد داد. این نهاد آمریکایی حتی پیش‌بینی کرد از این پس ترکیه، کردهای سوریه و حتی لبنانی‌ها به سمت روسیه متمایل خواهند شد و « بشار اسد» هم کنترل تمام خاک سوریه را در دست خواهد گرفت.
متحدان در وحشت::نشریه آمریکایی «فارین پالیسی»در گزارشی به نقل از سناتور« باب منندز»، با اشاره به آنچه در سوریه و افغانستان در جریان است (خروج آمریکا) اوضاع این روزهای متحدان آمریکا را هم «نگران‌کننده» خوانده است. به اعتقاد منندز، از ناتو گرفته تا کره جنوبی و دیکتاتور‌های عرب منطقه از این پس اوضاع «بسیار بد»ی خواهند داشت: «اکنون علاوه‌بر جامعه امنیتی آمریکا، متحدان خارجی این کشور نیز بدترین احساس هراس را دارند. اولین احساسی که این متحدان دارند، این است که آمریکا همان‌طور که کردهای مسلح تحت حمایت خود در سوریه رارهاکرده است،آنهارا نیزبه حال خود رها خواهد کرد.»
فارین پالیسی در ادامه، بدون توجه به اظهارات وزیر خارجه آمریکا، تلاش کرد که ویژگی‌های شخصیتی «دونالد ترامپ» را در اتخاذ این تصمیم بر جسته کند و او را مسبب شرایط فعلی نشان دهد. این نشریه در همین چارچوب، ادامه داد که با خارج شدن «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا از کابینه، صدای عقلانیت نیز از کابینه ترامپ در حوزه سیاست خارجی رخت بسته است. این نشریه سپس به نقل از کارشناسان نوشت: «در شرایط غیبت ماتیس، باید شاهد تصمیم گیری‌های تکان دهنده‌تر ترامپ باشیم، تصمیماتی که متحدان را از آمریکا دور می‌کند. برای مثال، ممکن است روابط این کشور و کره جنوبی تیره شود و یا آنکه آمریکا به طور یکجانبه از ناتو خارج گردد.»
واکنش رژیم صهیونیستی
در ارتباط با هراس متحدان آمریکا، نهادهای نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز رسما اعتراف کردند که ترامپ باخروج ازسوریه، اسرائیل را «زیر چرخ‌های قطار روسیه انداخته است ». « رونین برگمن » تحلیلگرصهیونیست هم طی اظهاراتی که از شبکه ۱۰ رژیم صهیونیستی پخش شد، خبر داد که سران نظامی و اطلاعاتی اسرائیل از تصمیم ترامپ به شدت خشمگین وسرخورده شده‌اند.دولت آلمان هم اعلام کرده که ازتغییرراهبرد و عقب‌نشینی آمریکا نگران است؛یک مقام آلمانی دربرلین به خبرنگاران گفت،کاخ سفیدپیش ازاین تصمیم، با مقامات آلمانی مشورت نکردواین تصمیم آمریکامی‌تواندروند جنگ درسوریه راتغییر دهد.
گفتنی است،تحلیل‌هادرباره چرایی خروج آمریکاازمنطقه همچنان ادامه دارد.تحلیل‌ها متفاوتند و هر یک از زاویه‌ای به مسئله می‌پردازند و اختلافاتی نیزبا هم دارند، اما تقریبا هیچ یک از این تحلیل‌ها، منکر پیروزی ایران،سوریه وروسیه وشکست آمریکا و متحدانش نیست. یکشنبه۲/۱۰/۹۷کیهان

 

 

پپیشکسوت بسیجی برادر صادقی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.