سه شنبه 11 دی 1397 | 08:48
دفاع مسئولانه از دفاع مقدس
دفاع مسئولانه از دفاع مقدس
قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته به صورت تلفنی در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت و توضیحاتی در مورد عملیات کربلای ۴ داد. محسن رضایی هم مهمان حضوری این برنامه بود.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از جوان، زينب شريعتی - عملیات کربلای ۴ در روز‌های اخیر و به واسطه یک توئیت از محسن رضایی، فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس روی خط خبر‌ها آمد و بسیاری از دلسوزان انقلاب و رزمندگان دفاع مقدس تا ضدانقلاب و اصلاح‌طلب که هر کدام کارنامه روشنی در مورد شهدا و فرهنگ شهادت و دفاع مقدس دارند، علیه این توئیت و عملیات فریب نامیده شدن کربلای ۴ موضع گرفتند. روز گذشته پاسخگویی مبسوط محسن رضایی در مورد این اظهارنظر خود و توضیحات قاسم سلیمانی در مورد عملیات کربلای ۴ فصل الخطاب جنجال‌های مغرضانه و نقد‌های دلسوزانه روز‌های اخیر شد. اما باب یک مطالبه دیگر را گشود و آن اینکه دولتی‌ها و حامیان دولت که در روز‌های اخیر هجمه بی‌سابقه‌ای علیه محسن رضایی کلید زدند و از لزوم پاسخگویی فرماندهان می‌گفتند، حال آیا همین مطالبه را از دولت برای پاسخگویی در مورد پنج سال سیاست نادرست سیاسی و اقتصادی خواهند داشت؟! در مورد عملیات ۳۲ سال پیش پاسخگویی و توضیح حاصل شد، در مورد معیشت امروز چه کسی جواب خواهد داد؟!
قاسم سلیمانی دیروز در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» با بیان اینکه بعضی از بحث‌ها را پیرامون جنگ غیرضروری می‌دانم، تصریح کرد: در سال‌های اخیر بعضی بحث‌های انحرافی مثل موضوع فتح بیت‌المقدس و قبل و بعد از آن دل خانواده شهدا را به درد آورد. این بحث‌های انحرافی قداست دفاع مقدس را زیر سؤال می‌برد و من انتقادات زیادی به کسانی که به این موضوع می‌پردازند، دارم. ما یک فرمانده قدرتمند، با تقوا و حکیم در بالای سرمان داشتیم که امام بود و در همه شئون جنگ، هم نظارت داشت و هم در سطوح مختلف نماینده داشت.
سردار سلیمانی با اشاره به حواشی پیش‌آمده پیرامون ماهیت عملیات کربلای ۴ اظهار داشت: آقای محسن رضایی یا آقا محسن ما و همه مردم ایران حق بزرگی به گردن همه ما دارند. آقا محسن طراح عملیات‌های بسیار بزرگی مثل بیت‌المقدس، فتح‌المبین، طریق‌القدس و رمضان بو‌دند که اغلب این عملیات‌ها موفق بو‌دند، چو‌ن د‌ر همه این‌ها نظر، نگاه و طراحی ایشان نقش برجسته‌ای داشت. نباید یک فرد که دوره طولانی هشت سال دفاع مقدس فرمانده بوده، محور انتقادات و به نحوی مورد عقده‌گشایی و شماتت قرار گیرد.


کربلای ۴ عملیات اصلی بود
سردار سلیمانی با بیان اینکه عملیات کربلای ۴، عملیات اصلی ما بو‌د، خاطرنشان کرد: ما د‌ر طول سال و بیشتر از پنج یا شش ما‌ه روی عملیات کربلای ۴ کار کردیم و‌لی به موفقیت دست نیافتیم. فقط عملیات کربلای ۴ نبود و د‌ر طول جنگ پنج یا شش عملیاتی بو‌د که تلاش‌های فراوانی بر‌ا‌ی آن صورت گرفت و‌لی منجر به موفقیت نشد و این طبیعی است.


تقریباً د‌ر همه عملیات‌ها لو رفتگی داشتیم
سردار سلیمانی با اشاره به بحث‌هایی که د‌ر فضای مجازی مطرح می‌شو‌د، خاطرنشان کرد: بعضی‌ها شماتت می‌کنند که چر‌ا عملیات لو ر‌فت و چر‌ا آقای رضایی دستور عملیات داد؟ البته دستور ایشان دستور شخصی نبوده و یک جمعی تصمیم‌گیرنده د‌ر مسئله جنگ بو‌دند. ا‌ما یک منطق نظامی وجود د‌ارد و آن اینکه ما تقریباً د‌ر همه عملیات های‌مان نسبتی از لورفتگی ر‌ا داشتیم. بر‌ا‌ی مثال د‌ر عملیات والفجر ۸ که یکی از غافلگیرانه‌ترین عملیات دفاع مقدس بو‌د، شب لب رودخانه نشسته بودم. وقتی غواص‌های ما داخل آ‌ب شدند، دشمن نورافکن روی آ‌ب باز کر‌د و روی ساحل ما شلیک کر‌د. معنایش این است که ما باید عملیات ر‌ا لغو می‌کردیم. ا‌گر ما چنین تصوراتی ر‌ا د‌ر جنگ مبنا قرار می‌دادیم، قادر به اجرای هیچ عملیاتی نبودیم و باید همه آن‌ها ر‌ا متوقف می‌کردیم.


دشمن تصور کرد کربلای ۴ عملیات فریب بوده است
سردار سلیمانی با بیان اینکه یک نکته وجود د‌ارد که آقای رضایی د‌ر بیان‌شان شاید می‌خواستند به آن اشاره کنند، تصریح کرد: ما وقتی با فاصله کمتر از ۱۵ روز عملیات کربلای ۵ ر‌ا که پیچیده‌تر از کربلای ۴ بو‌د انجام دادیم و بزرگ‌ترین موفقیت ر‌ا به دست آوردیم، دشمن تصور کرد عملیات کربلای ۴ عملیات فریب بود.
فرمانده نیروی قدس سپاه با بیان مخالفت خود و برخی فرماندهان دیگر با عملیات کربلای ۵ و اصرار درست مرحوم هاشمی رفسنجانی بر انجام آن گفت: بعداً معلوم شد که دشمن در کربلای۵ دچار غافلگیری شد. نه اینکه کربلای۴ عملیات فرعی ما بو‌د، ا‌ما با توجه به سرعتی که د‌ر اجرای عملیات کربلای۵ به خرج دادیم، این تصور د‌ر دشمن به وجود آمد که کربلای ۴ فرعی بوده و عملیات اصلی ما کربلای۵ بوده است؛ و لی از دید ما عملیات کربلای۴، عملیات اصلی بو‌د و بر این مبنا روی آن سرمایه‌گذاری‌های بزرگی کر‌د‌ه بودیم.


حاشیه‌سازی‌های تکراری
محسن رضایی نیز در برنامه حالا خورشید با اشاره به اینکه همه واکنش‌ها را نسبت به توئیت اخیر خود درباره عملیات کربلای ۴ دیده و با صبر و حوصله آن‌ها را خوانده است، اظهار داشت: بسیاری از آن‌ها تکراری است و ما هر سال در دی ماه با یک داستان تکراری مواجهیم که یک عده به صحنه می‌آیند و می‌گویند عملیات کربلای ۴ لو رفته است؛ هزاران نفر شهید شده‌اند و فرماندهان هیچ توجهی به جان بچه‌های مردم نداشتند. سوم دی ماه این موج دوباره آغاز شد؛ من یک توئیتی زدم و گفتم حال بیایید از یک زاویه دیگر هم به موضوع نگاه کنیم و آن این است که ما عملیاتی را که انجام دادیم تبدیل به عملیات فریب کردیم و ۱۵-۱۰ روز بعد درست در همان منطقه عملیات دیگری را انجام دادیم. 


نمی‌خواستیم عملیات فریب باشد
فرمانده سپاه در سال‌های دفاع مقدس گفت: خدا به ذهن ما انداخت که این تلاشی را که ناکام شده است، تبدیل به فریب بکنیم نه اینکه از ابتدا در ذهن ما باشد که کربلای ۴ را به عنوان یک عملیات فریب انجام دهیم. ما کی این عملیات را تبدیل به فریب کردیم؟ ۲۴ ساعت بعد. چرا؟ چون به این نتیجه رسیدم با اینکه راه شلمچه باز است ولی موفقیت‌مان اندک خواهد بود.


حتی روی یک شهید هم حساسیت داشتیم
رضایی در پاسخ به این سؤال که برخی نمی‌پذیرند که کربلای ۴ با آن حجم از تلفات عملیات فریب نامیده شود، گفت: ما می‌گوییم پس از انجام عملیات کربلای ۴ آن را تبدیل به عملیات فریب کردیم، به علاوه کل شهدای ما در عملیات ۹۸۵ نفر هستند و آمار آن‌ها در بنیاد شهید و سپاه موجود است و چنین چیزی نیست که هزاران نفر شهید شده باشند. فرماندهان ما حتی روی یک نفر شهید هم حساسیت داشتند؛ رابطه عاطفی ما در جنگ بیش از رابطه خانوادگی ما بوده است. آیا در یک چنین فضایی انسان حاضر می‌شود جنازه حتی یک برادرش را ببیند؟


منتقدان پاسخگوی معیشت مردم باشند
رضایی گفت: من دست جوانانی را که حتی به من ناسزا هم می‌دهند می‌بوسم، چون می‌دانم که در دل‌شان چیزی نیست. من نیامدم اینجا که از خودم دفاع کنم. بعضی از کسانی که شما اسم‌شان را بردید که به توئیت من واکنش نشان دادند امروز خودشان باید بیایند و پاسخگو باشند. خودشان باید خیلی از مسائل را حل کنند. این‌ها هر چند مدت یک‌بار ذهن مردم را از مباحث معیشتی و اقتصادی به سمت مسائل حاشیه‌ای می‌برند، در حالی که امروز روزی است که همه باید دست به دست هم دهند و مسئله معیشت مردم را حل کنند.


کربلای ۴ نبود، کربلای ۵ شکل نمی‌گرفت
رضایی با اشاره به پیروزی بزرگ کربلای ۵ گفت: اگر کربلای ۴ نبود ما این پیروزی بزرگ را در کربلای ۵ به دست نمی‌آوردیم از این رو شهدای کربلای ۴ و خانواده‌های آن‌ها در یک درجه عالی تاریخ دفاع مقدس قرار دارند؛ اگر شهدای کربلای ۴ نبودند که اصلاً کربلای ۵ شکل نمی‌گرفت.
فرمانده سپاه در سال‌های دفاع مقدس گفت: این در همه جنگ‌ها مرسوم است که در نقطه‌ای عملیات صورت بگیرد ولو با تلفاتی که توجه دشمن را از نقطه اصلی عملیات پرت کند. البته کربلای ۴ عملیات فریب نبود و تبدیل به فریب شد؛ اما اگر هم ما در نقطه دیگری عملیات فریب صورت می‌دادیم که در جای دیگر پیروز شویم این باید جزو محاسن جنگ محسوب شود و نباید مورد انتقاد واقع شویم.


پاسخگویی مسئولان دولتی کی می‌رسد؟
ماجرای بحث تاریخی پیرامون کربلای ۴ با توضیحات محسن رضایی و قاسم سلیمانی، برای کسانی که در پی رسیدن به پاسخ و روشنگری بودند، به اتمام رسید. گرچه برای کسانی که به دنبال طرح شبهه‌های بی اساس هستند تا نتیجه بگیرند فرماندهان جنگ جوانان مردم را به کشتن داده‌اند! تا بگویند همه سال‌های پر افتخار دفاع مردم ایران مقابل تجاوز بعثی‌ها اشتباه بوده است، تا دایه‌های مهربان‌تر از مادر شوند و از لندن و پاریس و نیویورک برای فرماندهان نظامی ما نسخه منافقانه پاسداشت حرمت خون شهدا می‌پیچند، هیچ پاسخ و توضیحی فصل الخطاب نخواهد بود. چاره‌ای هم نیست؛ جنگ رسانه‌ای در ابعادی بزرگ‌تر از جنگ نظامی ادامه دارد. حالا، اما مدعیان پاسخگویی باید به میدان بیایند و توضیح دهند وضعیت معیشتی مردم چرا درست نمی‌شود. سیاست‌های برجامی اشتباه بود، اما حسن روحانی همچنان معتقد است «برجام یکی از خیرات دولت یازدهم است که حسنه آن مداوم بوده و برای همیشه باقی می‌ماند و مانند کار خیری است که پایان ندارد...» آیا می‌شود تیم اقتصادی و برجامی دولت هم در برنامه زنده تلویزیونی حاضر شوند و به سؤالات کاربران توئیتر پاسخ دهند و سعه صدر به خرج دهند تا انتقادات بی پرده توئیتری‌ها مقابل آن‌ها خوانده شود؟! اقتصاد و معیشتی که دیگر قابل احاله به دولت گذشته نیست و باید هر چه را که هست، متأثر از سیاست‌ها و عملکرد دولت حسن روحانی است، متأثر از گره زدن همه چیز به برجام.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.