سه شنبه 30 بهمن 1397 | 10:57
نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 30 بهمن
نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 30 بهمن

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 30 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): درباره این جوانانی که در راه امنیت کشور جان خود را فدا کردند باید بگویم: این حوادث باید ما را آگاه کند که امنیت به چه قیمتی به ‌دست می‌آید. برخی کسانی که از امنیت کشور استفاده می‌کنند و کار و ورزش خود را انجام می‌دهند و بعد نمکدان می‌شکنند، بدانند امنیت از این راه به‌ دست می‌آید.(1397/11/29)

پایگاه بصیرت

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

درود خدا بر سپاه پاسداران
فرمانده معظم کل قوا دیروز در دیدار با هزاران نفر از مردم تبریز، با یادآوری شهادت تعدادی از پاسداران در زاهدان، امنیت کشور را حاصل جانفشانی و خون پاک جوانان دانستند و با تجلیل از جانفشانی سپاه فرمودند: «درود خدا بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.» از این رو سه نکته اساسی را بیان می‌کنیم:
۱ـ تقدیر فرمانده معظم کل قوا از سپاه بار دیگر نشان داد، این نهاد مقدس در طول چهل سال گذشته مسیر درستی را در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی پیموده و در برقراری امنیت در سال‌های اخیر صدها شهید و جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است؛ از این رو سناریوی ناامن‌سازی مرزهای کشور این بار نیز محکوم به شکست خواهد بود و امنیت جمهوری اسلامی در ناامن‌ترین نقطه جهان همچنان تداوم خواهد داشت.
۲ـ فلسفه و کارکرد سپاه در دوران انقلاب اسلامی نشان داده است، این نهاد مقدس، ظرفیت‌های بالقوه دیگری نیز دارد. موفقیت سپاه در ساخت دقیق‌ترین موشک، رساندن کشور به خودکفایی در حوزه بنزین با وجود اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها، ساخت کشتی‌های تجاری و نظامی با تراز بین‌المللی و...، همگی نشان از پویا و موفق بودن سپاه است. بنابراین سپاه بدون گرایش‌های جناحی و سیاسی همواره در مسیر پیشرفت نظامی، امنیتی، فضایی و... کشور در حال کار و کوشش است.
۳ـ با در نظر داشتن وضعیت فعلی کشور، به نظر می‌رسد جنگ اقتصادی آخرین تلاش دشمن برای جداسازی مردم از انقلاب اسلامی است؛ از این رو وجود تفکرات برون‌نگر در حل مشکلات اقتصادی در برخی مجموعه‌های اجرایی کشور، کار را بر مردم سخت کرده است؛ از این رو در وضعیت فعلی نیز مردم در انتظار نگاه به درون با رویکرد جهادی برای حل مشکلات اقتصادی خود هستند.
در پایان باید گفت، در وضعیت فعلی نیاز است که با تغییر در نگرش‌ها، اقدام عملی در حل مشکلات اقتصادی و و کارآمد نشان دادن نظام اسلامی و مقابله با سیاست‌های دشمنان انجام شود. البته شکی نیست که سپاه به همراه دیگر نهادهای انقلابی با نگاه جهادی تحت هدایت‌های فرمانده معظم کل قوا حرکت کرده و از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات و کاستن آلام مردم دریغ نخواهد کرد و دیری نخواهد گذشت که دوباره جمله زیبای درود خدا بر سپاه پاسداران را خواهیم شنید.

▼ گزارش روز

دفاع جانانه!
«بگذارید از شما سؤالی بپرسم... آیا صرفاً چون کسانی نمی‌خواهند ما از خود دفاع کنیم، ایران باید خود را به کشتن دهد؟» این پاسخ محمدجواد ظریف به مجری جلسه نشست مونیخ است، وقتی او به نارضایتی «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه درباره برنامه موشکی ایران اشاره می‌کند! وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی متقن، دقیق و حساب شده ادامه می‌دهد: «چرا زمانی که عراق مردم ما را موشک‌باران می‌کرد، هیچ‌کس کوچک‌ترین ابزار دفاعی در اختیار ما نگذاشت؟ نه پدافند هوایی و نه موشکی برای پاسخ. هیچ‌کس. باید برایش التماس می‌کردیم. الآن، من به خاطر جلب رضایت دوستم وزیر خارجه [ژان ایو] لودریان [وزیر خارجه فرانسه] یا هر کس دیگری، مردم خودم را بی‌دفاع نمی‌کنم تا صدام حسین بعدی منطقه برخیزد و مردم مرا بکشد، بی‌آنکه ما ابزاری برای دفاع داشته باشیم. از شما سؤالی می‌پرسم. آیا ایران حق دارد از خودش دفاع کند؟ و اگر حق داریم از خود دفاع کنیم، آیا باید این کار را با شمشیر انجام دهیم؟ باید این کار را با تفنگ انجام دهیم؟ یا به ابزارهای پیشرفته دفاعی نیاز داریم؟پیشرفته‌ترین ابزارهای جنگی به منطقه ما فروخته می‌شود و رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ خیلی راحت به آنها می‌گوید «تجهیزات زیبای نظامی». یمنی‌ها دارند با این تجهیزات زیبا کشته می‌شوند!» وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به «لیس دوست» که مدام به دنبال قطع این اظهارات  بود و بحث را به موضوع قطعنامه سازمان ملل کشاند؛ اما در اینجا هم رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با قاطعیت تمام می‌گوید: «من در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ مذاکره کرده‌ام و تک‌تک کلمات آن را می‌دانم. این قطعنامه از ایران تقاضا می‌کند، نه الزام، که این چیز متفاوتی است. تقاضا کرده که موشک‌های بالستیکی نسازد که برای داشتن قابلیت حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند. تک‌تک کلمات این قطعنامه حاصل ماه‌ها مذاکره هستند. ما هیچ ‌یک از موشک‌های‌مان را برای داشتن قابلیت حمل کلاهک اتمی طراحی نمی‌کنیم، چرا که ما اصلاً تسلیحات اتمی نداریم. اروپایی‌ها این را می‌دانند، روس‌ها این را می‌دانند و حتی آمریکایی‌ها می‌دانند. هیچ ربطی به سازمان ملل ندارد. اینجا قانون جنگل حاکم نیست، که شما در دفاع مشروع یک کشور مداخله کنید.» این اظهارات کوتاه محمدجواد ظریف نمایش روشنی از منطق جمهوری اسلامی و اصل تقابل ایران با نظام سلطه است! آنها یک ایران بدون دفاع و ضعیف می‌خواهند و ما یک کشور مقتدر، مستقل و امن!

 

▼ خبر ویژه

سناریوی تکراری مبارزه با تروریسم
بر اساس اطلاعات به دست آمده، روند تحولات میدانی در شرق رود فرات به شکلی پیش‌بینی شده است تا سناریوی پایان داعش همزمان با خروج نیروهای اشغالگر ارتش آمریکا از سوریه صورت گیرد تا سران کاخ سفید همه چیز را به نام خود مصادره کنند. اگر در ساعات یا روزهای آینده ترامپ پشت تریبون آمد و در ارتباط زنده تصویری با یک ژست قهرمانانه از کشته شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده گروهک تروریستی داعش در سوریه خبر داد، تعجب نکنید! تحولات میدانی در نوار ساحلی شرق رود فرات در جنوب و جنوب شرق استان دیرالزور سوریه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که آمریکایی‌ها خود را عامل اصلی نابودی گروهک تروریستی داعش معرفی کنند. رسانه‌های غربی نیز همه ظرفیت‌های خود را به کار گرفته‌اند و اخبار دست‌چین شده را از یک کانال مشخص به صورت قطره‌چکانی در اختیار افکار عمومی قرار می‌دهند تا این‌گونه القا کنند که دولت آمریکا و متحدانش در شکست داعش نقش اصلی را ایفا کرده‌اند. این در حالی است که گروهک داعش در شرق رود فرات وجود خارجی ندارد و تروریست‌ها فقط به این محدوده فرستاده می‌شوند تا نقش خود را در سناریوی مورد نظر هیئت حاکمه آمریکا بازی کنند.


▼ اخبار
1ـ نتایج معکوس یک نشست!
«اسرائیل کاتص» وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی در مصاحبه با رادیو ارتش این رژیم گفت: «بسیاری از لهستانی‌ها با نازی‌ها همکاری کردند و در نابودی یهودیان نقش داشتند.» وی افزود: «پیش از هلوکاست، هنگام وقوع آن و پس از آن، یهودستیزی در ذات لهستانی‌ها بوده است.» چند روز پیش نیز «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که برای شرکت در نشست ورشو به لهستان سفر کرده بود، در مرکز یادبود قربانیان «هلوکاست» لهستانی‌ها را به همدستی با آلمان نازی متهم کرد و به طور تلویحی از لایحه‌ای انتقاد کرد که سال گذشته میلادی در لهستان تصویب شد و طرح ادعای مشارکت لهستانی‌ها در هلوکاست را غیرقانونی کرد. در پی اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «ماتئوش موراویه‌تسکی» نخست‌وزیر لهستان سفرش به فلسطین اشغالی را لغو کرد و خواستار عذرخواهی رسمی صهیونیست‌ها شد. گفتنی است، اختلافات پیش آمده در حالی است که لهستان با میزبانی از نشست آمریکایی‌ـ صهیونیستی در ورشو قرار بود زمینه‌ساز شکل‌گیری اتحاد ضد ایرانی باشد!

 

2ـ متلاشی شدن خانه تیمی تروریست‌ها در جاده خاش‌ـ زاهدان
روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به فضل الهی و با همت و تلاش‌های مجاهدانه نیروی زمینی سپاه، با پیگیری سرنخ‌ها توسط نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی قرارگاه قدس این نیرو، طی عملیاتی سریع و مقتدرانه چندین خانه تیمی در سراوان و خاش که برخی عوامل جنایت اخیر در آن استقرار یافته بودند، شناسایی، متلاشی و تروریست‌های مستقر در آن دستگیر شدند. در این اطلاعیه با اشاره به اینکه تروریست‌های دستگیر شده همان عواملی بودند که خودروی انتحاری عامل جنایت تروریستی اخیر در جاده خاش‌ـ زاهدان را تهیه، هدایت و پشتیبانی کرده‌اند، تأکید شده است:  اقدامات سپاه در پیگیری سرنخ‌ها برای انتقام قطعی و کامل از هسته مرکزی گروهک عامل این جنایت، ادامه داشته و انتظار است با همکاری دولت و ارتش پاکستان این امر به  سرعت محقق گردد.

 

3ـ خروج دام‌های مولد از کشور!
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، در تذکر شفاهی در مجلس با استناد به ماده ۱۹۵ در زمینه بند ۸ اصل ۴۴ مبنی بر جلوگیری از سلطه خارجی، گفت: عده‌ای در حال غارت کردن دام سبک و سنگین کشور هستند و صدها قایق و لنج شبانه دام را از بنادر جنوبی کشور خارج می‌کنند. همچنین دام‌های سنگین از طریق مرزهای غربی کشور خارج می‌شود. وی ادامه داد: شنیده شده است عربستان پول‌های کلان در اختیار برخی افراد قرار داده که دام را از داخل کشور خریداری و خارج کنند. وی افزود: از یک سو می‌گویند این موضوع قاچاق است و از سوی دیگر عده‌ای مدعی هستند ما مجوز داریم که این موضوع باید رسیدگی شود. آنها متوجه ضربه‌ای که این امر به کشور می‌زند، نیستند. یک سال دیگر آثار منفی این موضوع مشخص می‌شود. آنها در حال قاچاق دام مولد هستند.

 

4ـ شرط و شروط فتنه‌گران برای انتخابات!
یکی از وبگاه‌های اصلاح‌طلبان به تازگی متن جلسه سه‌جانبه «سعید حجاریان»، «مصطفی تاج‌زاده» و «علیرضا علوی‌تبار» درباره انتخابات آینده را منتشر کرده است. جلسه‌ای که در آن روند حرکت جریان سیاسی خاص در جریان انتخابات به وضوح اشاره می‌شود. تاج‌زاده در این محفل می‌گوید: «من هم معتقدم اگر به نقطه بحران برسیم، ساخت قدرت باید تصمیم‌های متفاوت بگیرد و به احتمال زیاد خواهد گرفت؛ ولی مستقل از آن، معتقدم با لغو نظارت استصوابی در هر شرایطی باید لیست بدهیم. برای اینکه یک گام به سمت دموکراسی است. اگر شورای نگهبان صلاحیت و پلتفرم کسانی را که فتنه‌گر خوانده می‌شوند، تأیید کرد، پروژه انتخابات را پیش می‌بریم. در غیر این صورت آن را تحریم می‌کنیم و با مردم تحریم‌کننده هماهنگ می‌شویم.»(!)

▼ اخبار کوتاه
◄ وزیر خارجه پاکستان ضمن محکوم‌کردن حادثه تروریستی زاهدان اعلام کرد: برای هرگونه همکاری با ایران آماده هستیم. «شاه محمود قریشی» اظهار داشت: حادثه تلخ تروریستی در زاهدان سبب تأسف فراوان ما شد. ایران همسایه ما است و هرگز اجازه ایجاد مشکل برای ایران را نخواهیم داد، ما قصد نداریم خود عامل نگرانی ایران باشیم. قریشی اظهار داشت: اسلام‌آباد خود را موظف به حفظ امنیت کشورهای همسایه می‌داند و اجازه نخواهد داد از خاک این کشور برای ناامن کردن دیگر کشورها استفاده شود.
◄ علیرضا صادق‌آبادی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از آغاز صادرات بنزین و گازوئیل خبر داد و گفت: در حال حاضر، بنزین و گازوئیل را صادر و در بورس هم عرضه می‌کنیم. وی درباره کشورهای مقصد توضیح داد: مقصد صادرات، کردستان عراق، عراق، افغانستان و برخی کشورهای حاشیه دریای خزر هستند. البته به کشورهای حاشیه دریای خزر بیشتر سوخت هوایی، نفت سفید و نفت گاز صادر می‌شود.
◄ وبگاه کنگره ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) و کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا (DNC) به تازگی قطعنامه‌ای را به تصویب رسانده‌اند که خواستار بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای کشورهای موسوم به گروه 1+5 با ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی، یعنی «برجام» شده‌اند. این اقدام تضمین می‌کند که در صورت قدرت گرفتن حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، بازگشت به توافق هسته‌ای ایران از اولویت‌های دولت جدید آمریکا خواهد بود.
◄ اوپک در جدیدترین گزارش اعلام کرد: متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه ژانویه 2019 (دی97) با یک دلار و 45 سنت افزایش نسبت به ماه پیش از آن به 56/29 دلار رسید. متوسط قیمت نفت ایران طی سال 2017  برابر با 49/60 دلار به ازای هر بشکه و در سال 2018 نیز 65/85 دلار در هر بشکه عنوان شده است.
◄ یحیی آل‌اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی در تحلیلی از بیانیه گام دوم انقلاب، درباره اینکه چرا اقتصاد کشور هم‌تراز بخش‌های دیگر مانند علمی و نظامی موفق نبوده است، گفت: اشکال مدیریت اقتصاد کشور طی سال‌های گذشته این بوده که در اقتصاد، اسلامی و انقلابی عمل نکرده‌ایم و از مدل‌های غربی استفاده کرده‌ایم. 


پرونده «گام دوم انقلاب» در تبیین بیانیه رهبر معظم انقلاب به مناسبت آغاز پنجمین دهه انقلاب اسلامی در پایگاه خبری‌ـ تحلیلی بصیرت در دسترس قرار گرفته است. در این بخش مطالبی در قالب‌های یادداشت، مقاله و مصاحبه پیرامون بیانیه مذکور منتشر می‌شود.

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.