شنبه 14 دی 1398 | 13:33
نشریه اخبار و تحلیل‌ها‌ شنبه 14 دی
نشریه اخبار و تحلیل‌ها‌ شنبه 14 دی

نشریه اخبار و تحلیل‌ها‌ شنبه 14 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): او[سردار سلیمانی] نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ او در همه‌ این سالیان بود.(1398/10/13) *شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی را به عموم مسلمین و آزادی‌خواهان جهان تبریک و تسلیت می‌گوییم*

پایگاه بصیرت

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

شهادت آغاز راه... خبر کوتاه بود: «حاج‌قاسم سلیمانی شهید شد». خبری که کام تک تک دوستدارانش را تلخ کرد و اندوهی جانگداز را بر دل و روح مردمی که در همه نقاط جهان به او به دیده احترام و تکریم می‌نگریستند، وارد کرد؛ اما شهادت سردار مقاومت حاج‌قاسم عزیز به یقین مبدأ تحولات تازه و تعیین‌کنند‌ه‌ای در محیط منطقه‌ای خواهد بود. بنابراین، تقسیم تحولات و روندهای سیاسی منطقه به پیش و پس از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی تعبیر درست و کاملاً واقع‌بینانه‌ای است. پیام مهم رهبر معظم انقلاب نیز ناظر به چنین موضوعی است. امام خامنه‌ای در پیام خود فرمودند، شهادت پاداش حاج‌قاسم سلیمانی بود. از این نظر باید توجه داشت راه و مسیری که سردار سلیمانی برگزیده بود، از ابتدا برای نیل به چنین آرزویی بود و وی بارها از خداوند خواسته بود، او را به همرزمان شهیدش برساند. در عین حال رهبر فرزانه انقلاب اسلامی تأکید فرمودند، جمهوری اسلامی ایران دست‌بسته و منفعل نخواهد شد و انتقام سختی از قاتلان و جنایت‌کاران خواهد گرفت. با این حال پیام رهبر مقتدر و معظم انقلاب اسلامی نکات مهم دیگری نیز داشت. معظم‌له سردار سلیمانی را «چهره بین‌المللی مقاومت» معرفی کردند و بیان داشتند، همه دلبستگان به مقاومت در همه نقاط دنیا خونخواه او خواهند شد. این خونخواهی در جدی‌ترین معنایی که می‌توان از کلام رهبر معظم انقلاب استنباط کرد، این است که موج تازه‌ای از خیزش بیداری اسلامی مبتنی بر تفکر مقاومت در محیط منطقه‌ای و جهانی پدید خواهد آمد. بخش امیدوارکننده و مقتدرانه دیگری از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید بر تداوم مضاعف انگیزه‌ها و حرکت مقاومت است. امام خامنه‌ای عزیز بیان فرمودند، همه دوستان و نیز همه دشمنان بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزه مضاعف ادامه خواهد یافت. حاج‌قاسم تنها یک فرد نبود؛ بلکه نشانه و معرف عظمت و عمق یک تفکر اصیل و ناب بود که توانسته است به شکل جبهه‌ای فراگیر و آگاهانه در سطح منطقه منتشر شود. جبهه مقاومت منطقه‌ای در همه این سال‌ها با شهادت یارانش نه تنها دچار ضعف و سستی نشده؛ بلکه انگیزه‌ای بیشتر از پیش نیز پیدا کرده است. حال بسیار روشن است که خون مطهر سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در نقش یک پیشران بسیار قوی در سطح منطقه و در تقویت جبهه مقاومت پدیدار خواهد شد.

▼ گزارش روز

بسم الله الرحمن الرحیم... چندی پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه از آنها خواست «توسعه محور مقاومت» را در دستور کار خود قرار دهند. دیروز و تنها ساعاتی پس از شهادت «سپهبد سلیمانی» جانشین وی معرفی شد. این یعنی مأموریت محوله بی‌کم و کاست و البته با سرعت و شدتی بیش از گذشته پیگیری خواهد شد و البته اولین بخش از این مأموریت به نظر «تأدیب ترامپ» خواهد بود. «ترند» شدن نام قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نشان داد، این سرداران بزرگ‌تر از حد تصور مقامات آمریکایی بوده‌اند. بر همین اساس به میزانی که آگاهی نسبت به عظمت شخصیت این دو شهید در نزد افکار عمومی جهان مکشوف شد، ترامپ، پمپئو و کاخ سفید درصدد توجیه این مسئله برآمدند و اتهاماتی چون برنامه‌ریزی سردار سلیمانی برای کشتن نیروهای آمریکایی را رسانه‌ای کردند. امری که قطعاً از حجم و میزان تصمیم جمهوری اسلامی و محور مقاومت برای انتقام‌گیری از آمریکا نخواهد کاست. عبارت «جنگ جهانی سوم» دیگر ترند امروز فضای مجازی بود، مسئله‌ای که نشان می‌دهد آمریکا با این اقدام وارد بازی خطرناکی شده که آغازگر آن است؛ اما لزوماً پایان‌دهنده آن نخواهد بود. ترامپ که طی یک سال‌ونیم گذشته و در سایه تحریم و تهدید نتوانسته است ایران را پای میز مذاکره بکشاند، این بار پس از مبادرت به این اقدام خطرناک بار دیگر حرف سابق خود را تکرار کرد که ایرانیان در مذاکرات معمولاً موفق بوده‌اند. این در حالی است که در این مسئله کاملاً ویژه، حتماً و اکیداً نه تنها مردم و مسئولان ایرانی که حداقل ملت‌های منتسب به «محور مقاومت» جز به انتقام به چیز دیگری نمی‌اندیشند. امروز دیگر قاسم سلیمانی در میان ما نیست، اما فرد فرد همرزمان او در حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حشدالشعبی و حشدالعشایری عراق، دفاع وطنی سوریه، جهاد اسلامی، حماس، فاطمیون، زینبیون و ملت‌های این کشورها حاج قاسم‌ها و ابومهدی‌هایی هستند که بر توسعه دایره محور مقاومت از منطقه به جهان اصرار بلیغ دارند. پیشتر مکرر گفته شده بود، همه منافع آمریکا در منطقه در تیررس موشک‌های ایران قرار دارند و البته تأکید شده بود دوران بزن در رو مدت‌هاست به پایان رسیده است. ترامپ اگر به این دو مقوله توجه نکرد، حالا باید در توئیتی که فقط در آن آمده است «بسم الله الرحمن الرحیم» بسیار متأملانه تدقیق کند.

 

▼ خبر ویژه

می‌خواهم به ‌عنوان خداحافظی چند رکعت نماز پشت سر شما بخوانم! «آیت‌الله نوری‌همدانی» از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه سردار سلیمانی عشق و علاقه به جهاد و شهادت داشت، خاطره‌ای از امضای کفن سپهبد سلیمانی در آخرین دیدار با این سردار سرافراز بیان کرد. این مرجع تقلید اظهار داشت: حاج‌قاسم سلیمانی مکرر در دفتر ما رفت ‌و آمد داشت، در آخرین دیدار بعد از ملاقات رسمی گفتند که همه بیرون بروند من با شما کاری خصوصی دارم که بنده و ایشان در اتاق ماندیم. وی ادامه داد: حاج‌قاسم کفنش را از کیف درآورد و به بنده گفت کفن من را امضا کنید و نام خود را بنویسید. ما هم امضا کردیم، بعد هم گفت می‌خواهم به ‌عنوان خداحافظی چند رکعت نماز پشت سر شما بخوانم. آیت‌الله نوری‌همدانی خاطرنشان کرد: بعد از دیدار، بنده از ایمان و بصیرت ایشان منقلب شدم و در زمان خداحافظی سردار سلیمانی را در آغوش گرفتم و آیه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» را قرائت کردم و با چشمان اشک‌بار خداحافظی کردیم.

 

▼ اخبار 1ـ وحشت مقامات آمریکایی پس از ترور حاج‌قاسم سلیمانی پس از اعلام خبر حمله تروریستی آمریکا به کاروان حشدالشعبی که سبب شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شد، موج ترس و وحشت از پاسخ قاطع ایران مقامات آمریکایی را فرا گرفت. وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ارتش این کشور با دستور رئیس‌جمهور اقدام به اجرای این عملیات کرده است. «کریس مورفی» سناتور آمریکایی توجیه ارائه شده از سوی پنتاگون را قابل قبول ندانست و از این اقدام به شدت انتقاد کرد. «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به ترور حاج‌قاسم سلیمانی گفت، نمی‌توانیم با اقدامات تحریک‌آمیز جان نظامیان و دیپلمات‌های خود را به خطر اندازیم. «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا هم گفت، مردم آمریکا جنگ با ایران را نمی‌خواهند و هم‌اکنون ما باید به فکر محافظت بیشتر از نیروهای‌مان در مقابل افزایش تنش‌ها و خطرات باشیم. «استفان والت» نیز در توئیتی نوشت، برای فهمیدن مقیاس پاسخ ایران تنها باید تصور کنید آمریکا چه واکنشی به ترور یک عضو ستاد مشترک، یک معاون وزیر خارجه یا یک مدیر اطلاعاتی ملی نشان می‌داد.

2ـ اقدام آمریکا مصداق بارز تروریسم دولتی است «مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل این سازمان و همچنین رئیس شورای امنیت ضمن اشاره به اقدام تروریستی نیروهای مسلح آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، اعلام کرد: در سال‌های اخیر و بر اساس تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و قطعنامه‌های شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم، شهید قاسم سلیمانی نقش مهمی در کمک به مردم و دولت‌های برخی کشورهای منطقه، به درخواست آنها، در شکست دادن خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی، چون داعش داشت. تخت روانچی با اشاره به اینکه این اقدام تروریستی بر اساس دستور مستقیم رئيس‌جمهور آمریکا صورت گرفته، تأکید کرد: این عمل، جنایتکارانه و مصداق بارز تروریسم دولتی است و نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل، به ویژه اصول مصرح در منشور سازمان ملل متحد محسوب می‌شود و موجب مسئولیت بین‌المللی آمریکاست.

3ـ خداوند شهادت را برای حاج قاسم مقدر کرده بود جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به رفت‌وآمدهای مداوم سردار سلیمانی به عراق، گفت: این دفعه حاج‌قاسم از سوریه به عراق و با هواپیمای مسافری سفر می‌کردند که حتی در سایت‌های هوانوردی هم قابل رهگیری است. سردار علی فدوی تأکید کرد: فرآیندی هم که شیاطین به تصمیم این کار رسیدند، منشأ نیست، منشأ اول چیزی است که خداوند برای حاج‌قاسم مقدر کرده بود. وی افزود: پیروزی نهایی جبهه مقاومت برای جنایتکاران بسیار تلخ‌تر خواهد بود. آمریکایی‌ها با همه متحدان منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای خود در همه موارد در منطقه غرب آسیا با شکست مواجه شدند. اینقدر این شکست بزرگ بود که به فکر جدی افتادند که باز متوسل به تروریست‌های رسمی مانند داعش و القاعده شوند.

4ـ ترور سردار سلیمانی نقض شدید قوانین بین‌المللی است وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، «سرگئی لاوروف» در گفت‌وگوی تلفنی با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که ترور سردار قاسم سلیمانی یکی از فرماندهان ارشد سپاه نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. بنا بر گزارش ارائه شده، «در این مذاکره تلفنی وضعیت در رابطه با اقدام ارتش آمریکا در ترور این فرمانده نظامی بلندپایه در هنگام حمله موشکی به فرودگاه بغداد (عراق) بررسی شد و سرگئی لاوروف بر مواضع اصولی مسکو تأکید کرد که اقدام هدفمند یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد در خاک یک کشور مستقل دیگر و بدون اطلاع مقامات آن، به شدت اصول حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند و سزاوار محکومیت است.»

▼ اخبار کوتاه ◄ «کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکا در واکنش به سوءقصد دولت آمریکا علیه قاسم سلیمانی گفت: «شکی نیست که سلیمانی دشمن آمریکا بود؛ اما پرسش این است که آیا آمریکا بدون مجوز کنگره به ترور دومین فرد قدرتمند ایران دست زد که می‌تواند آگاهانه به یک جنگ بزرگ منطقه‌ای بینجامد؟» کریس مورفی یکی از بخت‌های اصلی وزارت خارجه آمریکا در صورت شکست ‎ترامپ و پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات‌ است. ◄ به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی و وعده ایران برای انتقام خون وی، «مارک اسپر» رئیس پنتاگون سفر خود را لغو کرد. این در حالی است که به رغم بیانیه پنتاگون درباره تأیید ترور سردار سلیمانی، اسپر از دیروز تا به حال از حضور در جمع خبرنگاران خودداری کرده و امتناع وی از شرکت در جمع خبرنگاران باعث سؤال بسیاری از اصحاب رسانه شده است. ◄ در پی اقدام تروریستی آمریکا در فرودگاه بغداد عراق و به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، بازارهای جهانی واکنش نشان داد و نرخ طلا و نفت جهش یافت و شاخص‌های عمده بورس‌های جهانی سقوط کرد. همچنین اوراق قرضه دلاری عراق که قرار بود در سال ۲۰۲۳ بازخرید شوند، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. ◄ شبکه دوازده رژیم‌ صهیونیستی اذعان کرد، پیش از عملیات ترور سردار سلیمانی از آن اطلاع داشته است. گفته می‌شود، رژیم صهیونیستی از ترس عملیات انتقام‌جویانه به حالت آماده‌باش درآمده است. برخی منابع خبری از دست ‌داشتن دستگاه جاسوسی این رژیم، «موساد» در عملیات ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس خبر داده بودند. ◄ شورای امنیت ملی عراق شامگاه جمعه در نشستی به ریاست «عادل عبدالمهدی» خواهان اتخاذ تدابیری برای حفظ حاکمیت عراق شد و حمایتش را از موضع فرمانده عالی نیروهای مسلح در محکومیت تجاوز به حاکمیت عراق و مخالفت با هرگونه دشمنی که به مثابه خروج از شروط حضور آمریکایی‌ها در عراق است، اعلام کرد. ◄ تجمع هیئت‌های مذهبی و مداحان اهل بیت(ع) در سوگ شهادت سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، امروز شنبه ۱۴ دی، ساعت 15 در میدان فلسطین برگزار می‌شود. بنابر اخبار رسیده، حرکت دسته‌های عزادار از حسینیه‌ها و مساجد، ساعت ۱۳ خواهد بود. ◄ به گزارش دیلی‌استار، منابع آگاه اعلام کردند شرکت‌های نفتی آمریکایی در حال تخلیه تأسیسات خود در بصره عراق و خارج کردن کارمندان خود که تابعیت آمریکایی دارند، هستند.

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.