چهارشنبه 25 دی 1398 | 11:51
مشاهده نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 25 دی
مشاهده نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 25 دی

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 25 دی را مشاهده می فرمایید:

▼ حرف روز

راه حل

تروئیکای اروپایی که طرف اصلی برجام بعد از خروج آمریکا از توافق‌نامه هسته‌ای هستند، نه تنها تا به حال تعهدات خود را انجام نداده‌اند، بلکه در تازه‌ترین بیانیه مشترک خود به فکر احیای مکانیسم ماشه (ترسیم خود به خود تحریم‌های سازمان ملل) در برجام افتاده‌اند. کوتاه‌بینی است که تحلیل و ارزیابی خود را در رفتار کشورهای اروپایی در قبال کشورمان، منوط به برجام کنیم؛ بلکه برجام در تصور غربی‌ها مسیری است که به تسلیم جمهوری اسلامی ایران منجر می‌شود. کشورهایی همچون فرانسه، آمریکا، انگلیس و آلمان که با خوی استکباری صنعت هسته‌ای را در اختیار دارند، درصددند به هر قیمتی که شده اجازه دسترسی دیگر کشورها را به آن ندهند؛ زیرا صنعت هسته‌ای یک نوع قدرت برای کشور صاحب آن فناوری محسوب می‌شود. بنابراین واضح است که در مرحله اول باید ایران را از این علم فوق پیشرفته از طریق ترور دانشمندان و برجام محروم کنند و در مرحله بعدی با برجام‌های دیگر قدرت‌های بازدارنده دیگر جمهوری اسلامی را از بین ببرند. ابزار گستاخی اروپا و مصمم‌سازی آنها تنها به ضعف اقتصاد کشورمان بر می‌گردد. در حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی در عراق، آنها به این نتیجه رسیدند که تغییر در ایران به خیال خودشان تنها از طریق اقتصاد می‌تواند اتفاق بیفتد؛ لذا رفتار اروپایی‌ها در واقع کمک به آمریکا در مدیریت و تحمیل خواسته‌های خودشان به ایران اسلامی است. بنابراین فاصله غلبه بر دشمنی آمریکا و سه کشور اروپایی تنها یک مسیر است و آن، توجه به اقتصاد و نجات آن از تک محصولی است که آفت کشور و فرصتی برای غرب به شمار می‌آید. اگر دولت با همراهی بخش خصوصی با عزمی راسخ برای همیشه جلوی خام‌فروشی نفت را بگیرد و آن را به فرآورده‌های پتروشیمی تبدیل کند، سبب می‌شود نه تنها تحریم کارساز نشود، بلکه تحریم به عنوان یک فرصت مطرح شود. مذاکره و برجام مسیری است که طی شش سال آزموده شد. مهم‌ترین نتیجه برجام برای ملت ایران این بود که اولاً منطق و وفای به عهد در مرام کشورهای اروپایی هیچگونه جایگاهی ندارد و ثانیاً اروپای مستقل از آمریکا در عالم واقعیت به هیچ وجه موضوعیت ندارد. بنابراین آن‌طور که اشاره شد، دولت به جای اتکای به برجام و مذاکره، کافی است اقتصاد کشور را از تک محصولی نجات دهد. در واقع، شکوفاسازی اقتصاد ایران سبب بهینه شدن رفتار غرب با ایران خواهد شد.

 

▼ گزارش روز

تغییر بزرگ

«تغییر بزرگ» کلیدواژه‌ای است که نشریه «واشنگتن‌پست» درباره حملات موشکی ایران به «عین‌الاسد» به کار می‌برد و تأکید می‌کند، اگر تا پیش از این واشنگتن و تل‌‌آویو فکر می‌کردند آزمایش‌های موشکی ایران و اظهارات مقامات ایران یک ابزار روانی برای تأثیرگذاری در معادلات است، اکنون پس از حمله موشکی به عین‌الاسد قدرت موشکی ایران به ابزاری برای مقابله در دنیای واقعی تبدیل شده است. «ویپین نارانگ» کارشناس آمریکایی امور نظامی و استاد مطالعات امنیتی دانشگاه «ام‌آی‌تینیز» در این زمینه می‌نویسد: تصاویر ماهواره‌ای آثار حملات ایران به پایگاه «عین‌الاسد» نشان می‌دهد، دقت موشک‌های ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. او در توئیتر خود هم نوشته است: از دید من، مهم‌ترین جنبه حمله موشکی ایران این است که موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد آنها چقدر دقیق است. وی با بیان اینکه این عملکرد برای ایران هم مایه خرسندی است، نوشته است: «انقلاب دقت [موشکی] امری واقعی است و ایالات متحده دیگر در این زمینه تک‌قطبی ندارد. این برای منازعات معاصر و جنگ‌های محدود، تبعات گسترده‌ای دارد.» این جملات و اظهارنظرها تنها بخشی از اذعان رسانه‌های غربی به ضربه مهلکی است که ایران به هیمنه نظامی آمریکا وارد کرده است. ایران در حمله‌ای که به گفته یکی از افسران حاضر در این پایگاه منجر به نابود شدن دستگاه‌های کنترل رادارهای غول‌پیکر با همه تجهیزات‌شان به علاوه مقر اطلاعات نظامی شده است و از انبارهای اسلحه، باند پروازی جنگنده‌ها و سکوهای دیده‌بانی هوایی و پایگاه‌های شلیک موشک زمین به هوا چیزی باقی نگذاشته است، معادلات نظامی را کاملاً دگرگون کرد و حالا اگرچه آمریکایی‌ها با سانسور شدید و موج‌سواری بر اتفاق ناگوار سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین و برخی تجمعات محدود و پراکنده در کشورمان به دنبال فرافکنی هستند، اما فرماندهان پنتاگون و سران کاخ سفید خود به خوبی می‌دانند چه اتفاقی افتاده است و پیام ایران را دریافت کرده‌اند.

 

▼ اخبار ویژه

دفاع هوایی بسیار پیچیده و حساس است

معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیروهای مسلح پیرامون سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، اظهار داشت: دفاع هوایی یکی از پیچیده‌ترین مجموعه‌های دفاعی کشور است؛ چرا که بخش‌های زیادی در آن دخیل هستند و بسیار پیچیده و حساس است. این حوزه هم ابزارمحور است و هم سرعت بسیار بالایی برای تصمیم‌گیری طلب می‌کند. سردار سرتیپ خلبان علی عبداللهی درباره احتمال نفوذ در این زمینه، عنوان کرد: سیستم اطلاعاتی ما در حال بررسی این احتمال است. کار هنوز تمام نشده که بخواهیم بگوییم چنین چیزی نیست، منتظریم تا نتایج اعلام شود. وی در زمینه احتمال ایجاد اخلال الکترونیکی آمریکا در سامانه‌های مربوط به هواپیما یا پدافند، اظهار داشت: اینکه آمریکایی‌ها چنین اقداماتی را بکنند، در منطقه سابقه دارد و اینکه سیستم‌های الکترونیکی اهداف مجازی را در آسمان ایجاد کنند، سابقه داشته است؛ اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد درباره این حادثه با توجه به سامانه مربوطه و هواپیما، مقداری سخت است که اعلام کنیم چنین اتفاقی افتاده است. تیم بررسی سایبری و جنگ الکترونیک هم تشکیل داده‌ایم تا این بررسی را انجام دهند.

◄ کابینه عربستان سعودی به واکنش موشکی ایران به اقدام تروریستی آمریکا و به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی واکنش نشان داد. به گزارش شبکه خبری «اسکای نیوز»، کابینه سعودی امروز آنچه آن را «تجاوز ایران و نقض حاکمیت عراق» خواند، محکوم کرد و گفت: «شورای وزیران سعودی بار دیگر اعلام می‌کند که پادشاهی سعودی تجاوزهای ایران و نقض حاکمیت عراق را محکوم می‌کند.» گفتنی است، عربستان چندین سال است با حمایت آمریکا در یمن به جنایت و کشتار مردم دست زده است.

 

▼ اخبار

1ـ حمایت یک مقام دولت اوباما از اقدام تروریستی دونالد ترامپ

یکی از مقامات ارشد دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی این کشور برای ترور سردار «قاسم سلیمانی» تمجید کرد. به نوشته پایگاه «واشنگتن اگزمینر»، «جیمز جونز» مشاور امنیت ملی در دولت نخست اوباما در نشستی در ابوظبی گفت: «آنچه این دولت در ارتباط با سلیمانی انجام داد، کاملاً درست بود.» وی افزود: «این گامی قدرتمند بود. خواهیم دید که به کجا می‌رسد. آن منطقه، منطقه‌ای پیچیده است؛ اما فکر می‌کنم تاریخ به ما نشان خواهد داد که این اقدام درستی بوده است.» این ژنرال سابق ارتش آمریکا ترور سردار سلیمانی را «عامل تغییر صحنه بازی» توصیف کرد و با استقبال از تجمعات محدود و پراکنده در ایران مدعی شد، این تحولات می‌تواند به تغییر نظام سیاسی در ایران کمک کند.

2ـ ترامپ فقط به منافع خود می‌اندیشد!

«استیو بنن» مشاور پیشین دونالد ترامپ در یادداشتی از ارتباط استیضاح ترامپ با ترور شهید سلیمانی نوشت و تأکید کرد، اگر بخواهم صحیح‌تر یا صریح‌تر بگوییم، توضیحات رسمی کاخ سفید برای ترور ژنرال سلیمانی را دیگر نمی‌توان جدی گرفت و باور کرد؛ اما نکته قابل بررسی این است که چرا رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ ۳ ژانویه، خود را در خطر جنگ انداخت؟ آیا ترامپ با این تصمیم، منافع سیاسی خود را بالاتر از منافع امنیت ملی قرار داد؟ هفته گذشته، «وال‌استریت ژورنال» گزارش داد: رئیس‌جمهور به همکارانش گفته برای مقابله با ژنرال سلیمانی از سوی سناتور‌های جمهوریخواه تحت فشار قرار گرفته است، افرادی که ترامپ به آنان به عنوان حامیانی مهم در محاکمه آتی استیضاح سنا نگاه می‌کند.

3ـ اروپا از ایجاد تنش خودداری کند

وزارت خارجه روسیه به اقدام سه کشور اروپایی در فعال کردن مکانیسم موسوم به «سازوکار حل اختلاف» در توافق هسته‌ای برجام واکنش نشان داد. به نوشته پایگاه خبری «اسپوتنیک»، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای از طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای خواسته است تنش‌ها را تشدید نکنند و تصمیم خود برای فعال کردن این سازوکار را کنار بگذارند. در این بیانیه آمده است: «ما قویاً از تروئیکای اروپا می‌خواهیم تنش‌ها را تشدید نکنند و هر اقدامی را که باعث ایجاد تردید در آینده توافق هسته‌ای می‌شود، کنار بگذارند.» وزارت خارجه روسیه در ادامه این بیانیه خاطرنشان کرده است: «برجام علی‌رغم تمام چالش‌هایی که با آن مواجه شده، کارآمدی خودش را از دست نداده است.»

4ـ ما هم جان و هم آبروی‌مان را برای انقلاب می‌گذاریم

«سردار امیرعلی حاجی‌زاده» در مراسم گرامیداشت یاد سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش که در حسینیه حضرت فاطمه‌الزهرا(س) برگزار شد، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: ما هم جان و هم آبروی‌مان را برای انقلاب می‌گذاریم. فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: همه نیرو‌های مسلح پای حفظ امنیت کشور، مردم، نظام و ولایت ایستاده‌اند. سردار حاجی‌زاده با اشاره به پاسخ جمهوری اسلامی ایران به ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی به دست آمریکایی‌ها گفت: دیدید که مهم‌ترین پایگاه آمریکا مورد ضربات موشکی قرار گرفت و آنها نتوانستند هیچ غلطی بکنند. ملت ما با اطمینان بدانند که ما امروز دیگر یک ابرقدرت هستیم.

5ـ افزایش وام ازدواج به 100 میلیون تومان

«عباس پاپی‌زاده» عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به افزایش تورم و بالا رفتن هزینه‌های ازدواج، با بررسی مجلس مشخص شد منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها ظرف یک سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است؛ بنابراین، از محل منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها ۲۰ میلیون مازاد را تأمین می‌کنیم؛ پس برای هر یک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۵۰ میلیون تومان وام با دوره بازپرداخت پنج ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته انجام می‌شود. وی بیان داشت: زوجین با توجه به افزایش هزینه‌های ازدواج در سال آینده در مجموع ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج دریافت می‌کنند.

 

▼ اخبار کوتاه

◄ «بنیامین نتانیاهو» در یک پیام ویدئویی به کشورهای اروپایی توصیه کرد تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران را احیا کنند. به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این ویدئو، گفت: «ما به طور دقیق می‌دانیم در برنامه هسته‌ای ایران چه اتفاقی می‌‌افتد. اسرائیل امکان دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای را نمی‌دهد.» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد نیز با استقبال از تصمیم اتحادیه اروپا برای فعال کردن سازوکار حل اختلاف در برجام، از اروپایی‌ها خواست به «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران ملحق شوند.

◄ نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی از تحویل طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به هیئت‌رئیسه مجلس خبر داد. «بهرام پارسایی» اظهار داشت: طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در پی حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی با دو محور تحویل هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی شد؛ یکی اینکه چرا این وزارتخانه در شرایط جنگی مانع پرواز هواپیما‌های مسافری نشده است و دیگر اینکه چرا برخلاف قوانین ایکائو و پیش از انجام اقدامات کارشناسی علت سقوط هواپیمای اوکراینی با قاطعیت نقص فنی اعلام شده است.

◄ «مقتدی الصدر» رهبر جریان الصدر عراق مردم این کشور را به برگزاری تظاهرات میلیونی در محکومیت حضور نظامیان آمریکایی فراخواند. به نوشته پایگاه خبری شبکه «المیادین»، الصدر با بیان اینکه نیروهای متجاوز آسمان عراق و حاکمیت آن را نقض کرده‌اند، خطاب به مردم عراق گفت: «عراق شما را به فریاد می‌خواند، سستی و کوتاهی نکنید و به فریادش برسید.» گفتنی است، هادی العامری نیز در فراخوانی مشابه خواستار قیام مردم عراق علیه اشغالگری آمریکا شد.

◄ «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد، کمیته تحقیق درباره ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس به نتایج مهمی دست یافته است. وی که با خبرگزاری عراق مصاحبه می‌کرد، گفت: «این کمیته پنجره‌ای از پنجره‌های تحقیقات عمیق را برای طرف‌های دیگر باز می‌کند.» خلف اضافه کرد: «تحقیق درباره ترور المهندس و سردار سلیمانی چه بسا از مرزهای عراق فراتر رود و تحقیقات این کمیته هنوز به پایان نرسیده است.»

◄ «احمد توکلی» رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله سیّدابراهیم رئیسی خواستار پیگرد قضایی نمایندگانی شد که شورای نگهبان صلاحیت آنها را به دلایل انحراف مالی و سوءاستفاده از جایگاه رد کرده است. وی همچنین طی نامه دیگری از شورای نگهبان به منظور اهتمام و جدیت در بررسی اسناد و مدارک تخلفات مالی برخی از نمایندگان و رد صلاحیت آنان حمایت و قدردانی کرد.

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.