پنجشنبه 29 خرداد 1399 | 10:31
عزل بنی‌صدر چه تاثیرات مثبتی در جبهه‌های جنگ داشت؟
وقتی بنی‌صدر عزل شد وضعیت جبهه‌ها تغییر کرد و بین ارتش و سپاه یک وحدتی به‌وجود آمد؛ یعنی فرمانده سپاه محسن رضایی و فرمانده‌ ارتش علی صیاد شیرازی، شروع به همکاری کردند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از  دفاع پرس، امام خمینی در سال 1360 طی حکمی ابوالحسن بنی‌صدر را از فرماندهی کل قوا عزل کردند؛ در این حکم آمده بود: «آقای ابوالحسن بنی‏‌صدر از فرماندهی نیروهای مسلح برکنار شده‌‏اند.»

با عزل بنی‌صدر، تحول بزرگی در جبهه‌ها پدیدار گشت که اولین نتیجه آن، وحدت ارتش و سپاه بود.

سردار شهید حاج حسین همدانی در بخشی از خاطرات خود درباره نتایج عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا می‌گوید: وقتی بنی‌صدر عزل شد وضعیت جبهه‌ها تغییر کرد و بین ارتش و سپاه یک وحدتی به‌وجود آمد، یعنی فرمانده سپاه محسن رضایی و فرمانده‌ ارتش علی صیاد شیرازی، شروع به همکاری کردند.

صیاد شیرازی از ضربه‌خورده‌های بنی‌صدر بود زیرا بنی‌صدر او را خلع درجه و برکنار کرده بود. سپاه همدان به ‌طرفداری از صیاد شیرازی اعلامیه‌ای تحت عنوان «افسرحزب‌الهی» صادر کرد که در کل کشور پخش شد؛ لذا با وحدتی که بین علی صیادشیرازی و محسن رضایی به‌وجود آمد، عملیات‌های مشترک سپاه و ارتش شروع شد.

حصر آبادان شكسته شد و عملیات‌های بستان، سوسنگر، الله‌اکبر و همچنین عملیات یازده شهریور شهید رجائی و باهنر، بازی‌دراز، مطلع‌الفجر و عملیات‌های متعدد دیگر و حضرت رسول‌الله (ص) را داشتیم که حاج احمد متوسلیان انجام داد و بیش از هشتاد-نود درصد آنها موفق بودند و به اهدافشان رسیدند.

در یک جمع‌بندی این موفقیت‌ها به فرماندهان و رزمندگان جرأت داد که طراحی عملیات‌های بزرگ را در دستور کار قرار دهند و تهاجم گسترده خود را آغاز نمایند. تا دیروز در سنگرهای خودمان مخفی شده بودیم و بعثی‌ها به ما شلیک می‌کردند و منتظر بودیم که یک عراقی از سنگرش بیرون بیاید و تا ما هم به او شلیك كنیم، اما بعد از عزل بنی‌صدر ما از سنگرهایمان بیرون آمدیم و حملات خود را آغاز کردیم؛ از جمله عملیات فتح‌المبین که عملیات بزرگی بود، از این زاویه و نگاه در نوع خودش بی‌نظیر است چون به همه‌ فرماندهان نظامی و مسئولین نظام جرأت داد و فهمیدند كه ما می‌توانیم عملیاتی با این وسعت انجام دهیم و دشمن را به سرعت از خاکمان بیرون کنیم؛ منطقه‌ وسیعی ازسرزمین‌مان را آزاد كنیم و اسرا وغنایم زیادی بگیریم.

اگر بگویم موفقیت عملیات الی بیت‌المقدس، والفجر هشت و بقیه‌ عملیات‌ها، نتیجه‌ فتح‌المبین بود درست است، چون جرأت به ما داده وگرنه از نظر نوع جنگیدن، تکنیک و تاکتیک، عملیات‌های بعدی ما خیلی کلاسش بالاتر از فتح‌المبین است. این عملیات‌ها بعد ازعزل بنی‌صدر انجام شد، ما بعد ازعملیات مطلع‌الفجر و قبل از عملیات فتح‌المبین ازغرب به منطقه‌ جنوب انتقال پیدا کردیم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.