پنجشنبه 26 تیر 1399 | 11:22
رمز موفقیت رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس چه بود؟
رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس در بسیاری از عملیات‌ها با وجود کمبودها و کاستی‌ها از نظر تجهیزات نظامی اما با روحیه ایثار و شهادتی که داشتند بر دشمن فائق آمدند که تعجب کارشناسان رسانه‌های خارجی را نیز به‌دنبال داشت.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از دفاع پرس، هنوز چند سالی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و غلبه مردم بر رژیم ستمشاهی نگذشته بود که کشور عراق با حمایت آمریکا و کشور‌های اروپایی جنگ نابرابری را علیه جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی کرد و به مدت هشت سال مردم ایران فشار‌های سختی را متحمل شدند.

فشار دشمنان فقط به جبهه‌های جنگ معطوف نبود و در آن دوران، تحریم‌های مختلفی علیه کشورمان به‌ویژه در زمینه اقتصادی اعمال شد.

رزمندگان از یک سو در جبهه‌های جنگ مشغول جنگیدن با دشمن بعثی بودند و از اسلام دفاع می‌کردند و از طرفی دل‌نگران شرایط همسر و فرزندان خود بودند و به‌طور کلی شرایط آن دوران که از اوایل شهریور سال ۵۹ آغاز و تا شهریور ۶۷ ادامه داشت، شرایطی سخت، پیچیده و ناجوانمردانه‌ای بود که مدعیان حقوق بشر علیه ملت ایران به‌وجود آورده بودند.

اما با همه این مشکلات، رمز موفقیت رزمندگان در دوران دفاع مقدس چه بود؟ واقعاً با اینکه ارتش عراق از تجهیزات به‌روز و حمایت بیش از ۸۰ کشور برخوردار بود، چه علتی منجر به این شد که جوانان انقلابی که به جبهه‌ها سرازیر شده بودند، بتوانند در بسیاری از نبرد‌ها بر دشمن بعثی پیروز شوند؟

پیروزی‌های رزمندگان اسلام در هشت سال جنگ تحمیلی با همه کمبودها، تعجب کارشناسان مطرح کشور‌های مختلف را نیز به‌دنبال داشت، لذا همه آن‌ها در آن دوران به‌دنبال پیدا کردن رمز موفقیت ایرانی‌ها بودند. البته پیدا کردن جواب این سوال که رمز موفقیت رزمندگان در دوران دفاع مقدس چه بوده است، آنقدر‌ها هم دشوار نیست، چراکه اکثر افرادی که به مناطق جنگی می‌رفتند، تمام اعمال و رفتارشان در طول زندگی را فقط برای رضای خدا انجام می‌دادند و آن زمان که جنگ نیز آغاز شد، برای دفاع از دین اسلام حتی خانواده‌های خود را نیز ترک کردند و به جبهه‌ها رفتند، لذا با آغاز جنگ تحمیلی، روحیه ایثار، شهادت و فداکاری که از همان معنویتی که در وجود رزمندگان موج می‌زد، نشأت می‌گرفت، سرمشق اقدامات آن‌ها در جبهه‌های جنگ شد.

از آن جهت که مفاهیمی مانند ایثار و شهادت برای غربی‌ها معنای خاصی ندارد، لذا آن‌ها نتوانستند این موضوع را درک کنند. رزمندگان دوران دفاع مقدس با بهره‌گیری از فرهنگ عاشورایی به تقابل با دشمن تا دندان مسلح رفتند که همین فرهنگ و روحیه ایثار منجر به پیروزی ایران بر بعثی‌ها در بسیاری از عملیات‌ها شد؛ بنابراین بعد از حادثه عاشورا می‌توان گفت که دوران دفاع مقدس برگرفته از فرهنگ عاشورایی بود که اتفاقاً منجر به بقای کشور و اسلام شد.

با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که روحیه ایثار و شهادتی که در رزمندگان وجود داشت، یکی از دلایل اصلی غلبه بر دشمن در دوران دفاع مقدس بود و درحال حاضر نیز آحاد مردم، به‌ویژه افرادی که دوران دفاع مقدس را درک کرده‌اند، وظیفه انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جدید را بر عهده دارند و قطعاً در شرایط امروزی کشور نیز اگر می‌خواهیم بر مشکلات فائق آییم، باید به سمت فرهنگ دفاع مقدس و گسترش روحیه ایثار، فداکاری و شهادت برویم.

البته این روحیه را درحال حاضر بین گروه‌های جهادی مشاهده می‌کنیم، به‌طوری که با بروز هر مشکل و بلایی نظیر سیل، زلزله و اخیراً هم شیوع ویروس کرونا، فعالیت گروه‌های جهادی را شاهدیم که برخی از این افراد حتی در ارائه خدمت به آسیب‌دیدگان جان خود را نیز از دست می‌دهند؛ لذا روحیه ایثار و شهادت هم‌اکنون نیز در کشور وجود دارد و اگر می‌خواهیم مشکلات را در همه زمینه‌ها حل کرده و از بحران‌ها عبور کنیم باید اقدامات خود را با روحیه ایثار و فداکاری انجام دهیم و همان‌طور که در دوران دفاع مقدس با همین روحیه جهادی و ایثار بر دشمن غلبه کردیم، درحال حاضر نیز بر تمام مشکلات مانند بیماری کرونا غلبه خواهیم کرد و ملت ایران بار دیگر نشان خواهند داد که برای رفع مشکلات هموطنان چه ازخودگذشتگی‌هایی انجام می‌دهند.

گزارش از احسان یعقوبی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.