پنجشنبه 9 مرداد 1399 | 11:21
عملیاتی که فقط یک شهید داد/ عملیات شهید چمران در حمیدیه جبهه را از رکود خارج کرد
پنجم مرداد ماه سال ۱۳۶۰ روزی بود که رزمندگان اسلام عملیاتی به نام شهید چمران را در محور «حمیدیه - طراح» اجرا کردند و نتایج این عملیات، موجب خارج شدن جبهه‌ها از رکود شد.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از دفاع پرس، اوضاع کشور در سال ۱۳۶۰ بسیار پیچیده بود، چراکه جمهوری اسلامی ایران از یک سو درحال نبرد با منافقینی بود که به‌دلیل کینه‌ای که از نظام داشتند، به فکر ترور افراد شاخص خط امام افتاده بودند و از یک سو نیز در جبهه‌ها شرایطی متفاوت به‌دلیل چندین شکست به‌وجود آمده بود و نوعی رکود در جبهه‌ها وجود داشت.

از همین رو رزمندگان اسلام روحیه خود را نسبت به روز‌های آغازین جنگ از دست داده بودند، لذا برخی از عملیات‌ها با هدف خارج کردن شرایط جبهه‌ها از رکود و البته ضربه زدن به مواضع اصلی دشمن اجرا می‌شد تا روحیه از دست رفته رزمندگان بازیابی شود تا شرایط جنگ با اجرای عملیات‌های اصلی به نفع کشور تغییر کند.

یکی از این عملیات‌ها، عملیات شهید چمران در محور حمیدیه - طراح بود که توسط سپاهیان اسلام، نیرو‌های باقی مانده از ستاد جنگ‌های نامنظم و چندین یگان از نیروی زمینی ارتش طرح‌ریزی شد. همان‌طور که گفته شد این عملیات با هدف انهدام مواضع دشمن در شمال رودخانه کرخه و جلوگیری از پیش دستی دشمن بعثی در حمله مجدد به اهواز طراحی و در بامداد پنجم مرداد ماه سال ۱۳۶۰ اجرایی شد. گزارشات حاکی از آن بود که رژیم بعثی در آن دوران به فکر حمله و تصرف مجدد شهر اهواز بود و اتفاقاً برای این اقدام قصد تصرف سوسنگرد را نیز داشت.

به همین دلیل بود که فرماندهان به فکر طراحی عملیاتی در محور حمیدیه - طراح افتادند تا سد محکمی را در برابر اقدامات احتمالی دشمن بعثی ایجاد کنند. همه برنامه‌ها و طراحی‌ها به خوبی درحال شکل گرفتن بود که در این حین شهید مصطفی چمران که الگوی جنگ‌های نامنظم را در جبهه‌ها طراحی و به یادگار گذاشته بود، به شهادت رسید و همین موضوع موجب شد تا توقفی کوتاه برای اجرای عملیات در محور حمیدیه ایجاد شود.

اما از آنجا که دشمن بعثی در دوران دفاع مقدس پلیدی خود را نه تنها به جمهوری اسلامی ایران بلکه به تمام جهان نشان داده بود، هر لحظه این امکان وجود داشت تا دشمن بعثی از محور حمیدیه - طراح حمله جدیدی را آغاز کرده و سوسنگرد و در نتیجه اهواز را به تصرف خود دربیاورد؛ بنابراین عملیات از سوی رزمندگان اسلام آغاز شد و منطقه عملیاتی از شمال به رودخانه کرخه و از جنوب به رودخانه کرخه‌کور وصل بود و رزمندگان این دو مانع طبیعی را مدنظر قرار دادند. از سوی دیگر به‌دلیل گرمای هوا و پایین آمدن سطح آب رودخانه‌ها، دشمن بعثی به‌دلیل اینکه از عملیات ایران با خبر شده بود، با ایجاد سیل‌بندها، خاکریز‌ها و سیم خاردار و مستقر کردن تجهیزات پیشرفته، سیستم پدافندی خود را تقویت کرده بود.

با این حال رزمندگان شناسایی منطقه عملیاتی را آغاز کردند و نیرو‌های ستاد جنگ‌های نامنظم نیز شناسایی روستای طراح را که در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی حمیدیه بود آغاز کردند تا در حین عملیات با مشکل مواجه نشوند.

یکی از نکات مثبت و مهم در این عملیات، برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای آن بود چراکه فقط یک نفر از رزمندگان اسلام به نام «سیدکریم مزرعه» که اتفاقاً ساکن اهواز بود، شهید شد، لذا این عملیات با یک شهید به پایان رسید. از طرفی دشمن بعثی از بیم اقدامات بعدی رزمندگان اسلام، مواضعش در رودخانه کرخه‌کور را تقویت کرد، ولی در نهایت با اجرای عملیات بیت‌المقدس، نیرو‌های رژیم صدام از این منطقه عقب رفتند، به‌طوری که مناطق جنوبی رودخانه کرخه‌کور تا جاده اهواز - خرمشهر به دست نیرو‌های خودی افتاد.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.