شنبه 29 آذر 1399 | 08:18
اخبار ویژه
اخبار ویژه سایر رسانه را مشاهده فرمایید.

 

بی صداقتی 3

اما حتی این تجربه هم باعث نشد تا تیم مذاکرات ایران در ارزیابی‌اش از سال‌های مذاکره، «ضعف محاسبات خود» و «عهدشکنی اروپا و آمریکا» را نتیجه‌گیری کند. در عوض آنها تصمیم گرفتند یک بار دیگر بدون حضور آمریکا و با اروپا ادامه مسیر دهند. مسیری که پیش‌تر در سال 1382 پیموده و به بن‌بست رسیده بودند. در واقع دولت دوازدهم با شعار به عقب باز نمی‌گردیم به عقب بازگشت!
«حسن روحانی» که پس از مذاکرات دو ساله 1382 تا 1384 طعم بدعهدی اروپا را چشیده و در خاطراتش از آن سال‌ها نوشته بود: «این مسئله کاملا روشن شد که اروپا نمی‌تواند در برابر فشار آمریکا بایستد... در واقع اروپایی‌ها در اجرای تعهدی که متقبل شده بودند، ناتوان بودند... درنگاه کلی، اروپایی‌هاهمواره به دنبال نوعی اجماع و یا دست‌کم هماهنگی با آمریکا بودند.» وبرهمین اساس آمریکاراکدخداورئیس ‌اروپا لقب داده بود در تناقضی آشکار کدخدای دیروزرامزاحم امروزخواندوگفت:«یک موجود مزاحم از برجام رفت... برجام منهای آمریکا را بادیگراعضای 1+5 و ازجمله اروپا ادامه می‌دهیم.» یک ماه پس از سخنان رئیس‌جمهور، «فدریکا موگرینی» مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خرداد 1397 با صراحت گفت: «عزم ما برای حفظ توافق هسته‌ای، در راستای منافع آمریکاست.» با این حال دو سال دیگر از عمر ملت ایران صرف آزمودن آزموده شد تا در نهایت 14 آذر 1399 «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در اعتراض به کارشکنی و نقض عهد کشورهای اروپایی خطاب به آنها بنویسد: «به تعهدات‌تان ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشید ونقض برجام رامتوقف کنید.»امابازهم برای تیم مذاکراتی ایران تمام این رویدادها کافی نبود تا به بازنگری جدی عملکرد خود و اصلاح ارزیابی‌شان از اروپا و آمریکا بپردازند. در عوض این بار مجددا نتیجه گرفتند با بازگشت آمریکا و آمدن «جو بایدن» مسئله حل می‌شود. وزیرخارجه ایران 28 آبان 1399بروزنامه دولتی ایران گفت:«آقای بایدن اگر رئیس‌جمهور آمریکا شد و در کاخ سفید مستقر شد، می‌تواند با سه فرمان اجرایی همه اینها (تحریم‌ها) را لغو کند... لذامردم بایدامیدوارباشند.»«حسن روحانی» نیز که پیش‌تر با کدخدا خواندن آمریکا خواستارمذاکره باآنها شده بود و پس از مذاکره، آمریکا را مزاحم خواند و با خروجش ازمیان طرف‌های مذاکره ابرازخوشحالی کرد؛متناقض‌تراز همیشه این بار خواستار بازگشت مزاحم به برجام شد و گفت: «همانطور که آن آدم کم‌سواد تاجرمسلک(ترامپ) یک کاغذ راخط‌خطی کرد،نفربعدی(بایدن) یک کاغذ خوب بگذارد و قشنگ امضا کند تا سر جای اول برگردیم.» در این میان آنچه به پای 10 سال آزمون و خطای از پیش شکست خورده تباه شد، فرصت‌ها و ظرفیت‌های بومی برای توسعه ایران بود.
تیم مذاکراتی 1382 که بعدها دولتمردان 1392 شدند؛ هر اندازه ادعای کاردانی و کاربلدی داشته باشند،این میزان ازتذبذب درسیاست‌ورزی بین‌المللی جز عملکردی ناشیانه چیز دیگری نمی‌تواند باشد. ایده آنها در «تعامل با جهان» جواب نداد چون جهان دولتمردان ما بیش از حد کوچک بود و تنها شامل آمریکا و سه کشور اروپایی می‌شد. به قط ویقین اولین گام برای حل مسئله؛ به دست آوردن درک درستی از صورت مسئله است. بر این اساس آنها نه در پایان که در اولین گام شکست خوردند چون مسئله را به‌درستی فهم نکردند. مسئله اروپا و آمریکا نه برنامه هسته‌ای ایران که اقتدار و استقلال ایران بود. مسئولان از مذاکراتی توقع گشایش اقتصادی داشتند که طرف مقابل هدفش مهار قدرت ایران بود. «گشایش اقتصاد ایران» با «مهار قدرت ایران» قابل جمع نیست. یکشنبه 30/9/99ک

 

___________________________________________

بی صداقتی 2

هشت سال بعد باروی‌کار آمدن دولت یازدهم ایده «تعامل با جهان» از همین نقطه ادامه یافت. «حسن روحانی» اردیبهشت 1392 در جمع دانشجویان «دانشگاه صنعتی شریف» گفته بود: «اروپایی‌ها آقا اجازه هستند و آمریکا کدخداست؛ بستن با کدخدا راحت‌تر است.» اما متأسفانه باز هم موضوع به این اندازه «راحت» نبود! مذاکره با آمریکا آغاز شد و تا گفت‌وگوی تلفنی رؤسای‌جمهور ایران و آمریکا وحتی مصافحه وزیر خارجه ایران با رئیس‌جمهور آمریکا در راهروی سازمان ملل نیز پیش رفت. پس از دو سال گفت‌وگوهای پیاپی دوجانبه و چندجانبه دولتمردان ایرانی و آمریکایی درپرونده هسته‌ای ایران، دستاورد این مذاکرات در سال 1394 توافقی به نام «برجام»(برنامه جامع اقدام مشترک) لقب گرفت. توافقی که با گذشت دو سال از اجرایش، تنها کشوری که به تعهداتش کاملا پایبند ماند ایران بود. کار به جایی رسید که «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکراتی ایران اسفند 1396 در اندیشکده «چتم‌هاوس» لندن گفت: «ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند؛ چراکه ایران از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌‌ها برداشته نشده است. دلیل آن ساده است، آمریکا تقریبا هر روز تعهداتش در برجام را نقض می‌کند.» دو ماه بعد در اردیبهشت 1397 آمریکا با یک امضا تکلیف برجام را روشن کرد و از آن خارج شد.یکشنبه30/9/99

 

_______________________________________

تبیین عدم صداقت 5+1وعدم شفافیت مسئولان 1

سال 1382اولین تیم مذاکرات ایران باسه کشوراروپایی در موضوع پرونده هسته‌ای، یک ایده اصلی داشت: «تعامل باجهان با درایت وحوصله و با اولویت رفع اتهامات و دفع خطر». حتی یکی از اعضای این تیم معتقد بود: «اگر اروپایی‌ها گفتند تعلیق برای یک سال، ما باید بگوییم یک سال ونیم، اگرمی‌خواهیم موضوع حل شود.یااگرمی‌گویند یک سال مذاکره، ما باید بگوییم یک سال و نیم مذاکره، برای اینکه ایجاد اعتماد کنیم.» ریاست این تیم مذاکراتی را «آقای روحانی» برعهده داشت. چشم‌انداز آنها اما از مناسبات بین‌المللی بیش از حد ساده به نظر می‌رسید: «ما با سعه صدر تعلیق را بپذیریم تا پرونده ما در آژانس بسته شود، گرچه این‌کار دو سال هم به‌طول بینجامد، در عوض برای همیشه راحت می‌شویم.» اما دو سال بعد، ایران از «هیچ چیز» راحت نشد. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این مدت شش قطعنامه علیه ایران صادر کرد و در نهایت پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داد؛ تعلیق دوساله کلیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نه به «رفع اتهام» منجر شدونه «دفع خطر»رابه ارمغان آورد.درطول این دو سال تیم مذاکراتی ایران بارها کارشکنی سه کشوراروپایی رامشاهده کرد«آقای روحانی» دبير وقت شوراي عالي امنيت ملي در آخرين روزهاي مسئوليت خود طي نامه‌اي به دبيركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نتيجه مذاكرات چنین توصيف كرد:«متأسفانه،در مقابل اگر نگوییم هیچ، ایران مابه‌ازای بسیار اندکی دریافت کرد و بارها اقدامات اعتمادساز خود را افزایش داد و تنها در عوض آن، با قول‌های انجام نشده و درخواست‌های بیشتر روبه‌رو شد.» اما همه اينها باعث نشد كه تيم مذاكراتي ايران درارزيابي‌اش ازشرايط، به «ضعف محاسبات خود» و يا حتي «بي‌صداقتي» و «غیرقابل اعتماد بودن» اروپا حكم کند. در عوض(آقای روحانی وتیم مربوطه) نتيجه گرفتند باید سراغ مذاکره با آمریکا رفت: «اروپایی‌ها بدون چراغ سبز آمریکا قادر به انجام هیچ کار مهمی نبودند... در نهایت آقای روحانی گفت: «مذاکره با اینها (اروپا) فایده‌ای ندارد، باید با رئیس ‌اینها(آمريكا) مذاکره کنیم».یکشنبه30/9/99

______________________________________

رسانه هایی که در جهت تحریف حقایق عمل می کنند در تقابل نظام جمهوری اسلامی اند و در ردیف دشمنان،چون کار دشمنان دروغ وتحریف حقایق است.    

 

رهبرمعظم انقلاب روزچهارشنبه دردیداردست‌اندرکاران مراسم سالگردشهادت سردارسپهبد حاج قاسم سلیمانی وخانواده آن شهید فرمودند:«رفع تحریم دست دشمن است، و خنثی‌کردن تحریم دست ما است، غیرازاین است؟ ما که نمی‌توانیم خودمان رفع تحریم کنیم، دشمن باید رفع تحریم کند امّا خودمان می‌توانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدّم است، این درست است، بیشتر دنبال این باشیم. البتّه نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چرا، واقعاً اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم. البتّه چهار سال است تأخیر شده [یعنی] از سال ۹۵ بنا بوده همه تحریم‌ها یک‌باره برداشته بشود [امّا] تا الآن نه‌فقط برداشته نشده، زیاد هم شده».
رهبر معظم انقلاب در ادامه تصریح کردند: «اگر بتوان با روش درست، عاقلانه، ایرانی- اسلامی و عزتمندانه تحریم‌ها را برطرف کرد باید این کار را انجام داد اما تمرکز عمده باید بر خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد که ابتکار آن به دست شما است».
بااینکه ‌اشاره رهبرمعظم انقلاب دراین مراسم به «تأخیر»چهارساله رفع تحریم‌ها و ضرورت «خنثی‌سازی» آنها بود اما تنها ساعتی پس از انتشار آن، برخی مدعیان دروغین در فضای مجازی باانتشارپست‌هایی تحریف بیانات رهبرانقلاب راکلیدزدند.روز پنج شنبه هم رسانه‌های زنجیره‌ای سعی کردند با تیتر کردن مقدمه سخنان معظم‌له مبنی بر اینکه «اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم» نتیجه‌گیری و تأکیدات رهبری را سانسور و تحریف کنند.
روزنامه‌های اعتماد، شرق، همشهری، سازندگی، آرمان ملی، ابتکار، شهروند، مردم‌سالاری در تیتر صفحه اول شماره‌های روز پنج‌شنبه خود در بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب به نقل از ایشان نوشتند «نباید حتی یک ساعت در رفع تحریم تأخیر کنیم»!؛ تحریف سازمان‌یافته‌ای که معنایی جز وارانه نشان دادن حقیقت وخوش‌خدمتی به تحریم کنندگان نداشت.
 

___________________________________________________

مجلس جلوی تورم آینده رابگیردوگرنه با کسربودجه 1400اقتصاد کشور بسمت بحران فوق العاده پیش می رود

رئیس مرکز پژوهش های مجلس در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم:«یک‌دفعه وقتی آثارتورم وآثاربه‌هم‌خوردگی عرصه اقتصاد وتلاطمات معلوم شد مردم احساس کردند دارایی‌های آنها در برابر گذشته یک‌چهارم شد و سه‌چهارم یا سه‌پنجم دارایی‌هایشان را یک‌دفعه از دست دادند و یک خسران بزرگ در کشور تحمیل شد.»
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزوده: «علتش چه بود؟ علت این بود که ما در بودجه سال 98، صدهزار میلیارد تومان کسری منابع داشتیم، در بودجه سال 99، دویست و هفتاد و سه هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم و این کسری بودجه‌ها از طرقی تأمین شد که غلط بود، بودجه را با یک میلیون و پانصد هزار بشکه نفت درروز با 50 دلار بستند، نگفتند اینکه اعدادی که برای فروش نفت در نظر گرفتیم یک شو است. اما دولت این کار را کرد و 196 هزارمیلیارد تومان کسری بودجه به بارآمد.»اودرادامه تأکیدکرد: «سال 99 منابع نفتی بودجه با فروش یک میلیون بشکه درروزبسته شدکه بازمی‌دانستند که این ارقام مهیا نمی‌شود، لذا با خرج‌تراشی‌های متعددی که انجام دادندنه‌تنهابودجه رابالابستندبلکه درطول سال هم هزینه‌های دیگری را حتی خلاف قانون تحمیل کردندوشرایط رابسمتی بردندکه 273هزارمیلیاردتومان کسری بودجه تحمیل شد.برای جبران این ارقام به‌درخواست ونیازدولت،پایه پولی راتوسط بانک مرکزی بالابردندونتیجه‌اش این شدکه مابه‌ازای این پایه پولی بالا،تورمی ‌افسارگسیخته هم به مردم تحمیل شد.».لذالازم است، درمجلس یازدهم مانع این سیاست‌گذاری غلط برای آینده باشیم و شرایط فعلی را به‌سمتی ببریم که از طریق درست منابع دولت را تأمین کنیم و با نظارت‌هایی که اعمال می‌کنیم شرایط را به‌سمتی ببریم که این بی‌ثباتی در کشور و این تلاطم حاصل از افزایش کسری بودجه دولت، به کشور آسیب نزند .یکشنبه23/9/99

 

__________________________________________

 

آیابعضی از رسانه های نوشتاری مختارند به دروغ فضا سازی کنند؟

روزنامه شرق در سرمقاله خود نوشت: «از هر منظری به اقدام اخیر مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که پس از تأیید فوری شورای نگهبان به رئیس دولت ابلاغ شد، نگاه شود، اقدامی انفعالی[!!]، شتاب‌زده، غیر‌کارشناسی، در زمان نامناسب و در یک کلمه «خودزنی» است». لازم است به روزنامه شرق گفته شود که زمان لفاّزی، حاشیه سازی، فضاسازی،گذشته ،مردم مطالباتی دارند که رسانه ها بطور شفاف وباصداقت اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار دهند.برجام یک توافق دوسویه بوده است ریاست محترم جمهوری هم در سیمای جمهوری اسلامی ایران در حضور ملت شریف اعلام نمود با امضای آن تمام تحریم ها لغوخواهد شد(تمام تحریم ها را نام برده است) این بیان ،یک سخن مجردنیست درمقابل هزینه فوق العاده ،ماهیت این سخن مطالبه زیادی بدنبال دارد.اقبال فراوان مردم به دولت بود جهت اینکه بتواند قراردادی حتی باچنین هزینه ای تحریم ها را بر طرف کند اما سخن دولت برای مردم به واقعیت نپیوست. ودولت در موضع انفعالی قرارگفت یعنی درانجام تعهد، سریع وغیرقابل باورغربی ها عمل کرد.وبه اقرارحتی مسئولین موظف، غربی ها در انجام وظایفشان تعلل کردند مجلس محترم درخواست محاکمه عاملین هزینه سنگین برملت وبدون نتیجه واثرات مخرب بعد آن را کرده است، خیر. درخواست اقدام راهبردی برای لغو تحریم هارادارد تااز حقوق ملت صیانت شود پس به دنبال لغو تحریم هاست چراشما را ناراحت می کند. آیا اقدام دولت دربعد ازامضای برجام وبه مجرد آن بجای حذف تحریم ها تحریم بیشتر نشدیم ،انفعال است یا اقدام مجلس ؟ آیابعضی رسانه های نوشتاری مختارندبه دروغ فضا سازی کنند.مرجع ای وجود نداردازاین روزنامه محترم بخواهدکجای این قانون انفعال است کجای این قانون شتاب زدگی است (درمقابل هفت سال انفعال).آیا روزنامه محترم از کار کارشناسی مجلس محترم خبر دارد؟یا اینکه خودش را کارشناس می داند ودیگران راقبول ندارد ودر نهایت چرا روزنامه محترم مفهوم خودزنی را با تطبیق قانون مجلس بیان نکرده است. اعوذبالله من الشیطان الرجیم . بسم الله الرحمن الرحیم قل اعوذ برب الناس*ملک الناس *اله الناس*من شرالوسواس الخناس *الذی یوسوس فی صدور الناس *من الجنِِة والناس. چهارشنبه 19/9/99

 

 

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.