دوشنبه 22 دی 1399 | 08:29
اخبار ویژه
اخبار ویژه سایر رسانه را مشاهده فرمایید.

 

آقای روحانی نرخ ارز بالا نمی رود!

روزنامه صبح نو با اشاره به مباحث تعیین نرخ ارز در لایحه بودجه نوشت: از فروردین‌97 که ارز 4هزار و 200‌‌تومانی معروف به ارز جهانگیری اعمال شد، شروع ماجرایی پرپیچ و خم در اقتصاد کشور بود. از فردای آن روز یعنی 22فروردین تا به امروز، روند قیمت ارز افزایشی بوده و در این دو سال نرخ ارز 615‌درصد افزایش قیمت داشته است.ارز ترجیحی که ابتدا قرار بود برای همه کالاهای وارداتی تخصیص داده شود که به‌دلیل انحراف در اجرا و رشد کارت‌های بازرگانی صوری که ارز دولتی گرفته می‌شد اما کالایی وارد کشور نمی‌شد، به ترتیب به 25‌ قلم کالا و در اواخر‌98 به 9‌قلم کالا و امروز تنها به 7‌قلم کالا تخصیص داده می‌شود. در فروردین‌97 گوشت گوسفند، گوساله و مرغ به ترتیب 42‌تومان، 40‌تومان و 8‌هزارو 200‌تومان بوده است که امروز به‌طور میانگین قیمت گوشت 120‌هزار تومان و قیمت مرغ 21‌هزار تومان است.این در حالی است که طی این سه سال تورم در کشور 120‌درصد بوده تورم این سه قلم پروتئین 186‌درصد ، 172‌درصد ،192 درصد و روغن مایع 110درصد بوده است، یعنی علی‌رغم اینکه به این کالاها ارز ترجیحی اختصاص یافته اما رشد قیمتی آنان از تورم اقتصاد کشور هم بیشتر بوده است.
6 برابر شدن نرخ ارز در حالی است که آقای روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی چند - اخیر با رضا رشیدپور، گفته بود نرخ ارز بالاتر نمی‌رود و نرخ اعلام شده توسط رشیدپور (4750 تومان) نرخ تعیین کردن وسط دعواست.

 

________________________________________

استاد دانشگاه: به جای خوش‌بینی به آمریکا دولت، ساختار بودجه را اصلاح کند

حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا(س) درباره پیش‌بینی فروش 2/3 میلیون بشکه نفت در لایحه بودجه سال آینده،به روزنامه آرمان گفت: با توجه به تجربه سال گذشته به نظر می‌رسد که این موضوع هم قطعا تحقق پیدانخواهدکرد من خیلی بعید می‌دانم که تغییرچندانی درسیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران به وجود بیاید و این موجب گشایشی درفروش نفت شود.ضمن اینکه خود فروش نفت هم ضرورتا یک نکته مثبت نیست. علی‌الاصول انتظار می‌رود که منابع و صنایع پایین‌دستی را توسعه بدهیم تا نفت را به ارزش افزوده تبدیل و از آن در کشور استفاده کنیم. ضمن اینکه اصلا وابستگی به خود درآمدهای نفتی هم یک پدیده نامیمونی بوده است و این همه تاکید برای ‌استقلال از فروش نفت، متاسفانه ما را هر روز بیشتر وابسته کرده است، به همین دلیل هم به نظرم می‌رسد باید از فرصتی که بر اثر فشارها پیش ‌آمده بتوانیم این بهره‌گیری را انجام دهیم که تغییر اساسی در وابستگی به فروش منابع طبیعی در کشور ایجاد کنیم و مسئله اصلی آن هم توجه به ظرفیت‌های تولید در داخل کشور است.

کشورهایی که نفت ندارند یا اینکه با پول ملی‌شان بازی نمی‌کنند و دست در جیب مردم خودشان نمی‌کنند و تورم‌های پایین نزدیک صفر دارند، چطور کشورشان را اداره می‌کنند؟جواب نظام مالیاتی است.دولت باید ازآنهایی که دارای درآمدهای بی‌حساب و کتاب‌اند و بعنوان صاحبان سرمایه شناخته می‌شوند،از ثروتمندان و معاملات ضدتولیدی مانند خرید و فروش سکه،ارز،زمین،مستغلات و ویلا و... مالیات‌های گزاف بگیرد. باید بخش قابل توجهی ازیارانه‌هایی که به معدن کارها،پتروشیمی‌ها،فولادی‌ها و کارخانه‌های آلومینیوم داده می‌شود، راازسودآنها بازدریافت کند، بنابراین خیلی روشن است که باید چه اقداماتی انجام بدهند منتهی چرا به این مسائل نمی‌پردازند؟ به این دلیل که تصمیم‌گیران اصلی خودشان منتفع هستند.یعنی در درآمد های بی حساب وکتاب شریکند!.

_______________________________________________

استنکاف دولت از خلع ید کارفرمای نیشکر هفت تپه-- عدم اعلام موضع شفاف وصریح اعضای هیئت داوری!؟

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خوزستان گفت: نفع برخی افراد و جریانات خاص درپایان نیافتن خلع یداسدبیگی ازنیشکرهفت‌تپه است وقصد دارندبا این کار مطالبه‌گری کارگران، دانشجویان و فعالین اجتماعی را ناکارآمد جلوه دهند.
مرتضی جمشیدپور در گفت‌وگو با کیهان خوزستان با اشاره به برگزاری جلسه هیئت داوری به منظور بررسی تخلفات محرز کارفرمای شرکت نیشکر هفت‌تپه و انجام خلع ید وی از این شرکت، گفت: من قصد ندارم علیه هیئت داوری شرکت نیشکر هفت‌تپه حرفی بزنم. در این چند روز هم هیچ امیدی به این هیئت داوری وجود نداشت و مشخص بود دولت از خلع ید استنکاف می‌کند و در این ماجرا به این راحتی‌ها قصد عقب‌نشینی ندارد.
وی همچنین با طرح این پرسش که چرا اعضای هیئت داوری موضع شفاف و صریح خود را اعلام نمی‌کنند، عنوان کرد: ما اجازه نمی‌دهیم پشت درب‌های بسته برای آینده شرکت هفت تپه تصمیم‌گیری شود. دبیرشورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خوزستان در ادامه به شایعاتی که از رأی این پرونده به نفع مالکان و رد نظر دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور به گوش می‌رسد، اشاره و اظهار داشت: با آنچه این چند روز شنیدیم و اطلاعاتی که کسب کردیم مطمئن شدیم که از این پیچ خطرناک نباید با سکوت رد شد؛ چرا که ممکن است این اتفاق تبعات نگران کننده‌ای برای کشور داشته باشد.
جمشید پورگفت: کاملاً مشهود است، عده‌ای در پشت پرده به دنبال عدم خلع ید در این پرونده هستند. 13/10

 

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.