پنجشنبه 16 بهمن 1399 | 11:45
اخبار ویژه
اخبار ویژه سایر رسانه را مشاهده فرمایید.

 

تورم با مهار نقدینگی کم می‌شود نه حواله تدابیر به برجام

یک روزنامه اقتصادی باانتقادازرویکردمزمن دولت نوشت : دولت همچنان همه تخم‌مرغ‌های تدبیر و مدیریت اقتصادی خود را در سبد برجام گذاشته است.
روزنامه جهان صنعت می‌نویسد:نرخ تورم،تعیین‌کننده اصلی ارزش پول هرکشوراست و نشان می‌دهدکه نسبت پول کشورباسایرارزهاچگونه است. برخلاف آنچه تصورمی‌شد، مجموع تورم دردوره نخست ریاست‌جمهوری روحانی در نرخ ارز تجمیع شد که مصادف شدن آن باخروج آمریکا ازبرجام،درجهش ناگهانی نرخ ارزو افزایش قیمت‌ها متبلورشد. این نتیجه‌گیری مارابه این سمت وسومی‌بردکه کاهش وکنترل نرخ ارزوتورم تنها ازمسیر مدیریت‌های بانکی ومالی میگذردنه مداخلات دولت‌هاویاسیاست‌های مقطعی وکوتاه مدت. اقتصاد ایران درحال حاضربایک معادله،یعنی نرخ ارزوچهارمجهول مواجه است. سنگین ‌وزن‌ترین بخش این معادله چهارمجهولی ماجرای برجام و تحولات سیاسی است. اگرچه حاکم بودن اراده سیاسی این قدرت را به بانک مرکزی می‌دهد که با افزایش مداخلات خود دربازار، نرخ ارزرابه هر عددی برساند اما با کمرنگ شدن ماجراهای سیاسی، دلار به مسیر افزایش قیمت بازخواهد گشت. اما معادله یادشده، مجهولات دیگری نیز دارد که در سه دسته نقدینگی، نرخ بهره بانکی و صادرات غیرنفتی جای می‌گیرند. آخرین برآوردهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که با توجه به صفر بودن رشد پول در آذرماه، مجموع رشد نقدینگی در این ماه تحت تاثیر موج شبه‌پول به 3/2 درصد رسیده است. بنابراین موتور خلق پول یک لحظه از پا نمی‌ایستد و همین مسئله خود خطرات ایجاد تقاضا در بازار ارز را ایجاد می‌کند. هرچند رئیس‌بانک مرکزی میگویدمیزان افزایش نقدینگی ما با افزایش نقدینگی سایر کشورها تفاوت چندانی ندارد اما این موضوع را نادیده انگاشته که افزایش نقدینگی اگر با افزایش رشد اقتصادی همراه نباشد، اثرات تورمی به همراه خواهد داشت
باوجودآنکه نقدینگی درشرایط خطرناکی قرارداردونرخ تورم درسطوح بالای ۴۶ درصد نوسان میکند،بانک مرکزی نرخ بهره بانکی را ۲۰درصدتعیین کرده که اختلاف ۲۶ درصدی بانرخ تورم دارد.درحالی که سپرده‌گذاری دربانک‌هادر چنین نرخی توجیه اقتصادی ندارد، تصمیم بانک مرکزی برای کاهش دوباره نرخ سود بین‌بانکی و تسری آن به نرخ سود سپرده نتیجه‌ای جز هموارشدن مسیرافزایش نرخ ارز نخواهد داشت. بنابراین به نظر می‌رسد دردوره‌ای که بانک مرکزی با چالش کمبود ذخایر ارزی دست به‌گریبان است و قیمت ارز از نقطه مطلوب سیاست‌گذاری دور شده، بانک مرکزی تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد آزاد شدن منابع ارزی قرار داده تا با ارزپاشی و به تعادل رساندن عرضه و تقاضای بازار، قیمت ارز را درمسیر کاهشی قرار دهد. اما تا زمانی که ریشه اصلی این موضوع یعنی حجم بالای کسری بودجه و حجم بالای نقدینگی حل و فصل نشود، اوضاع بر همین قرار خواهد ماند.

____________________________________________

سی‌ان‌ان: اقدام ترامپ در ترور ژنرال سلیمانی ،به هیچ عنوان نفوذ منطقه ای ایران را تضعیف نکرد

تحلیلگرارشدشبکه سی‌ان‌ان ازبایدن خواست ازعواقب توهمات ‌ترامپ درمقابل ایران درس بگیرد.سامانتا وینوگراد در تحلیلی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی ‌ترامپ در قبال ایران، یک شکست و افتضاح واضح وتمام‌عیار برای اووآمریکا بود.این مسئله به‌طور خاص در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا درروزهای منتهی به نخستین سالگرد ‌ترور ژنرال سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران در تاریخ سوم ژانویه، بیش از پیش خود را نشان داد.
اقدام ‌ترامپ در ‌ترور ژنرال سلیمانی، به هیچ عنوان نفوذ منطقه‌ای ایران راتضعیف نکردو حتی امنیت نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای وابسته به آنها در منطقه خاورمیانه را نیز به خطر انداخته است.
پس از آنکه دونالد ‌ترامپ در سال 2018، آمریکارا به‌صورت یکجانبه از توافق برجام خارج کرد، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، 12 شرط را برای ایران تعیین کرد و گفت اگر ایران این شروط را اجرایی نکند، آمریکانیزبه توافق برجام بازنخواهد گشت. ایران شروط دوازده‌گانه دولت ‌ترامپ را نپذیرفت، لذا امنیت نیروهای آمریکایی با توجه به نفوذ منطقه‌ای تهران، به‌شدت تضعیف شده است.
توانمندی‌های هسته‌ای ایران دردوره ‌ترامپ، به نحو قابل توجهی افزایش پیداکرده‌اند. ایران به تازگی اعلام کرده که سطح غنی‌سازی خود را بار دیگر به 20 درصد افزایش داده است. این در حالی است که در چارچوب توافق برجام، ایران صرفا مجاز به غنی‌سازی 3/67 درصدی بود. بدون ‌تردید اگر یک سازوکار مذاکره‌ای درست با ایران تعبیه نشود، احتمال پیشروی‌های هسته‌ای بیشتر ایران نیز وجود دارد.
در روزها و ماه‌های اخیر نیز، مقام‌های ارشددولت ‌ترامپ بارها و بارها در موضع‌گیری‌های مختلف، از عدم امنیت نیروهای آمریکایی در عراق خبر داده و حتی گمانه‌زنی‌های مختلفی درموردتخلیه سفارت آمریکادرعراق نیزمطرح شده است.
به‌طور کلی، همه چیز حاکی از این است که سیاست خارجی دونالد ‌ترامپ در مقابل ایران، کاملاًً شکست خورده است. چهارشنبه15/11/99

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.