شنبه 8 خرداد 1400 | 10:53
نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۸ خردادماه

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۸ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در انتخابات شرکت کنید، انتخابات را متعلق به خودتان بدانید که متعلق به شماست و از خدا کمک و هدایت بخواهید که شما را هدایت کند به آنچه که درست و حق است و به کسی که شایسته است و بروید پای صندوق و رأی بدهید. (۰۶/۰۳/۱۴۰۰) www.basirat.ir

 

▼حرف روز              

کارآمدی و امید به آینده

بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نقطه عطفی در فرآیند انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به‌حساب می‌آید.

نکات تحلیلی: نقطه کانونی سخنرانی ایشان دمیدن روح امید به جامعه و مانند همیشه دفاع از ساختارهای نظام و کنار نهادن سایه ابهام و تردیدی بود که انتخابات را تحت تأثیر خود قرار داده بود. اعلام نتایج بررسی فرآیند تأیید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان واکنش‌های گوناگون و متعددی را در پی داشته است. آن‌چنان‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند این عکس‌العمل‌ها از رویکردهای دلسوزانه تا مخالفینی که از اساس شورای نگهبان را قبول نداشتند، در برمی‌گیرد. نکته اساسی و یا شاید نقطه اشتراک همه و یا دست‌کم قریب به‌اتفاق نقدهای وارده به شورای نگهبان، به مسئله رقابت و به‌طورکلی رابطه این پدیده با مشارکت برمی‌گردد. روشن است که بین رقابت و مشارکت یک رابطه و اثرگذاری وجود دارد؛ اما به این معنا نیست که تنها متغیر تعیین‌کننده در خصوص مشارکت در انتخابات، رقابت است. رقابت یکی از این عوامل مؤثر در ترغيب مردم دراین‌باره به شمار می‌آید؛ به این معنا که تنوع کاندیداها چیزی نیست که مشارکت را تضمین قطعی بکند و یا فقدانش مشارکت بالا را به‌طور اساسی فروبکاهد. هرچند رقابت در انتخابات پیش رو به‌طور کامل منتفی نیست، بااین‌حال بایستی به نقش و تأثیرات متغیرهای دیگر نیز توجه کرد. به‌عنوان نمونه امید مردم به بهبود شرایط یکی از عوامل مؤثر در این زمینه است. بررسی پیمایش‌های متعدد نشان می‌دهد که مردم در پاسخ به این مسئله که چرا در انتخابات شرکت نمی‌کنند؟ پاسخ داده‌اند که در صورت شرکت آن‌ها در انتخابات، مشکل و دردی از مشکلات معیشتی و دردهای متراکم آن‌ها برطرف نخواهد شد. معنای این واکنش اجتماعی به پدیده انتخابات، آن است که مردم دچار یاس و ناامیدی شده‌اند و بایستی روحیه امید و اعتماد را به جامعه بازگرداند.

نکته پایانی: برای بهبود رویکردهای امیدوارانه به مردم و سوق دادن آن‌ها به صحنه سیاست و صندوق انتخابات، لازم است مجموعه‌ای از اقدامات مؤثر و هوشمندانه، طراحی و عملیاتی شود. راهکار اساسی و البته کوتاه نیز آن است که کاندیداها برنامه‌های قوی و واقع‌گرایانه و مدیران تحول‌خواه در معرض نگاه مردم قرار دهند. دراین‌باره بسیار اهمیت دارد که مسائل اصلی مردم (سامان دادن به اقتصاد و معیشت)، به مرکز ثقل برنامه‌ها و تبلیغات انتخاباتی تبدیل شود. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                               

انتخابات درس‌آموز سوریه

«حموده صباغ» رئیس مجلس سوریه در کنفرانس خبری در دمشق با اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری سوریه، گفت: «بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور با کسب ۱۳ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۸۹۰ رأی یعنی معادل ۹۵.1% به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید برای یک دوره هفت‌ساله انتخاب شده است.

گزاره‌های تحلیلی: ۱- امروز بشار اسد محبوب سوری‌هاست و این محبوبیت در سطحی ‌است که مثلث شوم عبری- عربی- غربی با تمام توان رسانه‌ای و تبلیغاتی خود علیه او و کشورش به میدان آمد، اما نتوانست بر روی افکار عمومی این کشور علیه اسد تأثیر بگذارد. ۲- در این انتخابات ۷۸ درصد مردم مشارکت کردند و بیش از ۹۵ درصد آرا به سبد اسد ریخته شد. این مشارکت بالا و رأی قاطع به اسد، عملاً باعث تثبیت قدرت و حاکمیت سیاسی در سوریه می‌گردد و شکاف‌های اجتماعی سیاسی گذشته را برطرف می‌کند. ۳- بر کسی پوشیده نیست که رأی ۹۵ درصدی مردم سوریه به شکل قابل‌توجهی معنادار است. این رأی نه‌تنها رأی به بشار اسد، بلکه قبل از آن رأی به مقاومت تلقی می‌گردد. به عبارتی بشار اسد امروز تبدیل به نماد مقاومت در سوریه شده و این پیروزی، مقبولیت این مشی و روش را نشان می‌دهد. ۴- رأی ۹۵ درصدی به بشار اسد، نتیجه اعتماد، اتکا و وفاداری به مردم، آن‌هم در شرایطی است که این مثلث شوم اجماع کرده بودند تا سوریه را از طریق تقسیم، به میدان منافع خود تبدیل نمایند. مردانگی، شجاعت و وفاداری اسد به منافع ملت سوریه، در کنار تکیه بر ظرفیت مقاومت ملی و منطقه‌ای، شرایط را به نفع سوریه تغییر داد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب بشار اسد را تبدیل به قهرمان جهان عرب نمود. ۵- نکته درخور تأمل این است که انتخابات کنونی در سوریه به شکل واقعی عرصه رقابت سیاسی مشروع میان بازیگران داخلی چند سال اخیر این کشور بود؛ به شکلی که بشار اسد با محمود احمد مرعی از چهره‌های معارض داخلی و عبدا... سلوم عبدا... عضو حزب اتحاد سوسیالیست، به رقابت پرداخت و پیروز شد. این نشان می‌دهد دموکراسی به شکل حقیقی در این کشور اجرا شده است.

جمع‌بندی: نتیجه انتخابات سوریه درس‌آموز است؛ به‌ویژه برای کسانی که در منطقه اعتماد به غرب را بر اعتماد به مردم خود ترجیح می‌دهند‌. رأی مردم سوریه، ابتدا رأی به مقاومت بود؛ امروز مردم سوریه، دانسته تصمیم گرفته‌اند به مقاومت و ایستادگی رأی دهند و بر استمرار این مهم به‌عنوان تنها راه عبور از سختی‌ها تأکید می‌کنند؛ و همچنین این مزد و پاداش کسی است که در مقابل دشمن، جانب مردم خود را گرفته و بر آنان تکیه می‌کند. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه                  

لیدرهای فتنه ۸۸ نگران جمهوریت شدند

«محمد خاتمی» رئیس دولت اصلاحات که در سال ۸۸ از صحنه‌گردانان اصلی فتنه بود، پس از احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «انتخابات واقعی نماد نظام‌هایی است که مردم‌سالاری را پذیرفته‌اند و به‌نوبه خود استحکام‌بخش اصل زرین "حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش" است». خاتمی ازجمله افرادی است که در فتنه ۸۸، انتخاباتی را که با مشارکت ۸۵ درصدی برگزار شد، به صحنه آشوب و درگیری بدل کرد؛ چرا؟! به این دلیل که اکثریت مردم، کاندیدای موردحمایت خاتمی و همفکران وی را انتخاب نکردند؛ برای همین افراطیون اصلاح‌طلب علیه جمهوریت شورش کرده و رأی مردم را پایمال کردند. فتنه گران در سال ۸۸ خوی دیکتاتوری خود را به‌صورت تمام و کمال نمایش داده و علی‌رغم آنکه در جلسات خصوصی تأکید داشتند که قطعاً تقلب صورت نگرفته، پشت تریبون، دروغ تقلب را فریاد زده و جوانان را به آشوب و اغتشاش تشویق کردند. حالا لیدرهای فتنه ۸۸ که ید طولایی در لگدمال کردن رأی مردم و دهن‌کجی به جمهوریت دارند، خود را دلواپس مردم‌سالاری جا زده و هجمه گسترده‌ای علیه اقدام قانونی شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها به راه انداخته‌اند.

▼ اخبار

قول و قرارهای نامزدهای انتخاباتی با مردم

نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری طی دو روز گذشته قول‌هایی به مردم دادند که بعد از انتخابشان موظف به تحقق آن‌ها هستند؛ قاضی‌زاده هاشمی: تورم را تک‌رقمی خواهیم کرد. برای کمبود ۴ و نیم میلیون مسکن، برنامه‌ریزی داریم. نهادهای اداری کشور برای دوره رضاخان است؛ اگر رئیس‎جمهور شوم با اولویت، دستور تشکیل فوری صندوق رفاه جوانان را تا قبل از اسفند ۱۴۰۰ صادر می‎کنم و هر زوج جوان ۵۰۰ میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن خود از این صندوق دریافت خواهد کرد. رضایی: اگر وضعیت کنونی کشور ادامه پیدا کند، در ۶ ماهه دوم امسال با تورم ۵۰ درصد مواجه خواهیم بود و در سال‌های بعدی با فوق تورم مواجه هستیم. برنامه دولت من کنترل تورم و گرانی‌هاست. هوشمند و هدفمند کردن یارانه‌ها از اولویت‌های دولت من است؛ وقتی می‌گویم یارانه ۴۵۰ هزارتومانی، این یارانه مبانی دارد و منابع آن مشخص است. مهرعلیزاده: میانگین سنی دولت من از ۴۵ سال عبور نخواهد کرد. برنامه‌های مشخصی برای نشاط جوانان دارم. برای تأمین کسری بودجه پول چاپ نخواهم کرد، اوراق مشارکت منتشر نمی‌کنم، خلع نقدینگی نخواهم کرد. سه تا چهار ماه بعد از تشکیل دولتم، روند افزایش تورم را متوقف خواهم کرد. اقتصاد بایستی همانند آکواریوم اداره شود و شفاف باشد. زاکانی: تمام تقویت‌کننده‌های تولید را دنبال می‌کنیم تا تولید در کشور حرف اول را بزند. مقابله با مفاسد اقتصادی و موانع جدی تولید هدف مقدماتی ما است. داشته‌های بیرون از مرزهای ایران را یک فرصت بزرگ می‌بینیم. همتی: معیشت و رفاه، مهم‎ترین مشکل مردم است و دلیل آن سیاست‎های غلط، تحریم‎ها و سیاسی کردن تصمیم‎های اقتصادی است. رئیسی: ۷۰ درصد ظرفیت‌های اقتصادی کشور غیرفعال است. شفافیت از نکاتی است که یک عده شعارش را می‌دهند ولی ما بنا داریم که هم در حوزه اجرا و هم در حوزه تصمیم‌گیری، شفافیت وجود داشته باشد تا مردم احساس آرامش کنند. کاهش تورم با افزایش تولید و برنامه‌ریزی امکان‌پذیر است. یکی از مسائلی که مدنظر دارم، تیم اقتصادی هماهنگ است. تیم اقتصادی فعلی ناهماهنگ است و هر بخش آن یک صدایی دارد. کاهش تورم به تورم یک‌رقمی امکان‌پذیر است. سیاست‌ها و قوانین اجرانشده‌ای مانند تعرفه‌گذاری برای خدمات پرستاری و حقوق سایر بخش‌های کادر درمان باید اجرایی شود. می‌توانیم هزینه درمانی را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم. جلیلی: اشتغال‌زایی باید به‌گونه‌ای انجام شود که مردم احساس کنند معطل چند کشور خارجی نیستند. یک بخش مهم برنامه جامع اقتصادی، تعامل سازنده و گسترده با کشورهای دیگر است.

متقاضیان منتظر و رکود بازار مسکن!

بررسی جدیدترین گزارش بانک مرکزی حاکی از کاهش ۶۵ درصدی معاملات مسکن در تهران طی اردیبهشت ۱۴۰۰ است. مسئله‌ای که نشان می‌دهد رکود این بخش عمیق‌تر شده است. طی اردیبهشت‌ماه امسال 3900 فقره قرارداد مسکن در شهر تهران ثبت‌شده که این رقم در مقایسه با فروردین امسال 88.1 درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 65.2 درصد کاهش یافته است. طی ماه‌های اخیر بازار مسکن تحت تأثیر انتظار جامعه در خصوص دو موضوع مذاکرات برجام و انتخابات ریاست‌جمهوری قرار گرفته است. این مسئله باعث شده تا افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در سال 98 و 99 متوقف‌شده و این روند معکوس شود. در زمان حاضر رکورد غیرتورمی بازار مسکن عمیق‌تر شده، اما این نگرانی وجود دارد طی هفته‌های آینده با تعیین تکلیف شدن دو موضوع مذاکرات وین و انتخابات ریاست جمهوری، تقاضای مصرفی وارد بازار مسکن شود. نگرانی ازاین‌جهت است که طی 8 سال اخیر تولید مسکن متناسب با نیاز کشور صورت نگرفته و با ورود تقاضای مصرفی به بازار مسکن، شاهد افزایش مجدد قیمت‌ها خواهیم بود.

دلسردی وزارت خارجه از نتایج مذاکرات وین!

سخنگوی وزارت امور خارجه: وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در تلاش برای جلب رضایت دشمن قسم‌خورده برجام، اهداف مذاکرات وین را تحریف می‌کنند. مایه دلسردی است! رژیم خون‌خوار اسراییل که سعی بر جلب رضایتش دارید تمام تلاشش را کرده تا توافق را تخریب کند. به‌جای اعتبارزدایی از خودتان، بر احیای توافق اصلی - که تنها راه‌حل روی میز است - تمرکز کنید. وزیر خارجه آمریکا نیز به‌تازگی با رونمایی از برجام پلاس بعد از بازگشت کشورش به برجام، گفته است: «در صورت احیای برجام، دولت بایدن به‌دنبال تقویت و طولانی‌تر کردن آن است تا فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه، اشاعه تسلیحات، حمایت از گروه‌های تروریستی را شامل شود».

اخبار کوتاه

◄ نقش سوابق مدیریتی در احراز صلاحیت‌ها/ آیت‌الله «سید محمدرضا مدرسی یزدی» از فقهای شورای نگهبان درباره عدم احراز صلاحیت مسببان وضع فعلی کشور گفت: «اگر معلوم شود به خاطر عدم تدبیر یک فرد، مشکلاتی در کشور ایجادشده، حتماً در بررسی صلاحیت او، بنا بر اصل مدیر و مدبر بودن، تأثیر خواهد داشت». وی افزود: «شورای نگهبان مایل است بالاترین مشارکت وجود داشته باشد، اما هیچ‌کس حاضر نیست با نقض قانون، مشارکت بالا رود. ما کسی که پایین‌ترین سطح معیارها را هم داشته باشد را تائید می‌کنیم تا حتی هزار نفر هم به مشارکت اضافه بشود ولی آیا کسی می‌پذیرد کسی که مدیر و مدبر نیست و معیارهای لازم را ندارد در فرآیند انتخابات شرکت کند؟».

◄ آملی لاریجانی: حرفم از سر دلسوزی بود/ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به برخی حواشی در خصوص اعلام موضع ایشان به نهاد شورای نگهبان، گفت: «مرز من با کسانی که از حرف‌هایم سوءاستفاده کردند، جداست. اگر حرفی زده‌ام از سر دلسوزی برای شورای نگهبان و جهت اعتمادسازی بوده است. تنها نهاد رسمی متولی تأیید صلاحیت‌ها شورای نگهبان است. وقتی این شورا نظری داد، همه باید مطیع باشند. نهاد شورای نگهبان همواره باید محترم شمرده شود. خروجی شورای نگهبان باید موجب افزایش مشارکت مردم و اعتمادساز شود. سخن صحیحی نیست که بگوییم کاری به مشارکت مردم نداریم. ارکان نظام اسلامی بر انتخابات و مشارکت مردم استوار است».

◄ آمار رأی اولی‌ها در انتخابات 1400/ سخنگوی ستاد انتخابات: در این دوره از انتخابات بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار رأی اولی داریم. انتظار داریم با حضور و مشارکت جدی رأی اولی‌ها انتخابات ۱۴۰۰ جذاب شود به‌ویژه که جوانان نخستین بار می‌خواهند رأی بدهند و شوق‌وذوق دارند.

◄ پرونده ترخیص کالاهای اساسی به دادگاه کشیده شد/ ترخیص فوری کالاهای اساسی در حالی در روزهای اخیر در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرارگرفته که دادستانی کل نیز به ماجرای دپوی ۶ میلیون تنی کالاهای اساسی واردشده و ضرب‌الاجل تعیین کرده است.

◄ رونمایی گردان‌های القسام از موشک‌های‌ سجیل/ گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس)، از موشک‌های سجیل به‌کاررفته در نبرد اخیر خود با رژیم صهیونیستی رونمایی کرد. این گروه مقاومت فلسطینی اعلام کرد: «موشک‌های خانواده سجیل، از قدرت تخریبی بسیار بالایی برخوردارند، زیرا کلاهک‌هایی انفجاری آن از موشک‌های انگلیسی ساخته‌شده که در نزدیکی سواحل غزه توسط نیروهای مقاومت پیدا شد».

◄ توصیه سردار قاآنی به صهیونیست‌ها/ فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: «به همه صهیونیست‌ها توصیه می‌کنم قبل از اینکه خانه‌هایی که در اروپا و آمریکا داشته‌اید گران‌تر بشود، به همان‌جا برگردید و خانه‌هایتان را بسازید».

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.