یکشنبه 30 بهمن 1390 | 12:58
تحلیل آیت الله مصباح یزدی از فتنه 88 و فتنه های آینده؛
برای عبور از فتنه های پیچیده باید علی گونه دین را بشناسیم
برای عبور از فتنه های پیچیده باید علی گونه دین را بشناسیم
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، ضمن تحلیل و بررسی فتنه 88، رمز عبور از فتنه ها را داشتن بصیرت و درک درست دانست و تاکید کرد: ما فتنه 88 را پشت سر گذاشتیم، اما باید بدانیم فتنه ها پایان نیافته است، بلکه همچنان ادامه دارد، چراکه آزمایش سنتی الهی است.

بسیج پیشکسوتان:  آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، شامگاه پنج شنبه در همایش جوانان انقلابی و تعمیق گفتمان رهبر معظم انقلاب در جامعه، که در سالن همایش های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: افتخارم این است که به توفیق الهی دینی از این انقلاب اسلامی که به گردن دارم را در حد توان با تمام ضعف هایم بتوانم ادا کنم و اگر موفقیتی در این راه داشته باشم بایستی خدا را شاکر باشم که ادای دین کرده ام.

وی در ادامه سخنان خود، امتحان را سنت الهی دانست و با بیان اینکه همه ما مدام در حال آزمایش هستیم، گفت: برخی از آزمایش ها اجتماعی است و برای فراهم شدن زمینه آن مقدمات بسیاری لازم است تا یک جامعه بتواند با تمام ابعاد در آن شریک شود تا صالح و فاسد شناخته شود.

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه به این گونه موارد فتنه گفته می شود، بیان کرد: وقتی یک سلسه عوامل دست به دست هم می دهد که همه باید به نحوی در آن سهیم باشند و جای لغزش بسیار است، می شود فتنه، و الا آزمایش های فردی دائما برقرار است.

وی گفت: گاهی برای تاریخ یک امت از این دست آزمایش ها چندین بار پیش می آید، برای جامعه و امت ما نیز بوده است که یک نمونه آن بعد از ارتحال پیامبر(ص) بود که متاسفانه جامعه اسلامی امتحان خوبی پس نداد و از آن سربلند بیرون نیامد.

آیت الله مصباح یزدی اضافه کرد: در دوران حیات ما چندین جریان پیش آمده که هر یک آزمایش بزرگ عمومی بود، آزمایش برجسته آن از دوران شروع نهضت حضرت امام شکل گرفت تا دوران پیروزی انقلاب رسید و بعد از آن نیز چندین مقطع برجسته و پیچ تعیین کننده در مسیر ما پیدا شد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فتنه سال 88 گفت: اگر مروری کنیم برای اینکه چنین حادثه ای در کشور اتفاق بیفتد مقدمات آن از چه زمانی باید آغاز می شد، شخصیت هایی که نقش تعیین کننده داشتند و سران فتنه شمرده می شدند، از چه زمانی می توانستند این نقش را ایفا کنند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: کسی که زمان امام(ره)، سال های طولانی و در دوران جنگ مسؤولیت اداره کشور را داشته باشد، کسی که سال ها ریاست مجلس شورای اسلامی را به عهده داشته باشد و چندین پست از دست امام به او رسیده باشد، چنین کسانی بیایند و بعد از سی سال عامل فتنه شوند و حادثه ای را بیافرینند که افراد زیادی در معرض لغزش قرار گیرند و نظام در معرض خطر قرار گیرد، این شوخی نیست و حتما نیاز به مقدمات بسیاری از داخل و خارج دارد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: جان سالم به در بردن از چنین فتنه پیچیده معظمی خیلی موفقیت و توفیق می خواهد، متاسفانه بسیاری از افراد زیرک و برجسته جامعه که ابتدا نیز غرضی نداشتند و دنبال مصلحت هم بودند اما در دام اینها افتادند و کار بر آنها مشتبه شد و البته برخی بعدها به نحوی توبه کردند و درصدی هنوز در گوشه و کنار در اشتباه هستند.

وی بیان داشت: افرادی هستند که فی نفسه ما آنها را سالم می دانیم، تعجب می کنیم چطور در دام فتنه افتادند، آنچه ما درک می کنیم این است که حوادث پیچیده خطرناکی ممکن است پیش بیاید که افراد با تجربه و زیرک نیز در کام آن فرو روند، این عامل می شود که مراقب خودمان باشیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: آنچه می توانیم از این حوادث درس بگیریم این است که مراقب خود باشیم در دام فتنه نیفتیم، در جنگ جمل که شکل گیری آن خود، فتنه عجیبی بود و ما هنوز هم درست نمی توانیم تحلیل کنیم که چه شد. یک فرد صریح اللهجه وقت خواست و پیش امام علی(ع) رفت و عرض کرد من می دانم شما پسر عموی پیامبر هستید و خدمات بزرگی کرده اید و فضائلی دارید، اما در مقابل شما نیز چند نفر از اصحاب پیامبر(ص) از جمله طلحه و زبیر و امثالهم هستند، من از کجا بفهمم راه کدامیک از شما درست است.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: حضرت امام علی(ع) در پاسخ قسم می خورد که به خدا قسم شب تا صبح نخوابیدم و درباره این موضوع فکر کردم دیدم اگر با اینها نجنگم باید به دین محمد(ص) کافر شوم؛ اما برخی ممکن است بگویند خب حالا حضرت علی این قدر سخت گیری نمی کرد چه می شد، این چه درک و شناختی از اسلام است؟

وی افزود: آن وقت خیلی ها وقتی علی گونه زمان را می بینند که با زبیرگونه گان زمان می جنگند، تعجب می کنند و می گویند انعطاف داشته باشید، چون اصلا طرز فکر و شناخت شان از اسلام با شناختی که علی(ع) داشت فرق می کند.

وی اضافه کرد: شناخت ما از اسلام توأم با ابهام و غبارآلود است، اسلام را درست نمی شناسیم بلکه اسلام را در لایه هایی از غبار شناخته ایم، این پرده ها که برداشته شود چهره اسلام را می شناسیم، ما مدعی هستیم دنباله روی کسی هستیم که شناخت او از اسلام این گونه بود، کسانی بودند حافظ قرآن، نماز شب و روزه های مستحبی شان ترک نمی شد، اما حضرت علی(ع) با شمشیر اینها را درو و بعد تاکید می کردند که من چشم فتنه را به توفیق الهی از کاسه درآوردم؛ ما اگر بودیم می توانستیم اینها را تحمل کنیم؟

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: اگر حضرت علی(ع) این کار را نمی کرد این فتنه از پیکره اسلام برچیده نمی شد، این نیاز به شناخت خاص از اسلام داشت، ما نمی توانیم وقتی پیشانی پینه بسته و قرآن خواندن ها را می بینیم با آنها بجنگیم.

وی با بیان اینکه ابهامات زمینه فتنه را فراهم می آورد، اظهار داشت: نخستین چیزی که جلوی فتنه را می گیرد، روشن بینی، داشتن فهم و بصیرت است، انسان نباید جو زده و شخصیت زده شود، حضرت علی(ع) با طلحه و زبیر که آن موقعیت و شخصیت را داشت جنگید و گفت اگر نجنگم به دین محمد(ص) کافر شده ام.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: ما فتنه 88 را پشت سر گذاشتیم، اما باید بدانیم فتنه ها پایان نیافته است، بلکه همچنان ادامه دارد، چراکه آزمایش سنتی الهی است و دست برداشتن خدا از این سنت محال است، اگر می خواهیم در فتنه های بعدی به دام نیفتیم باید از فتنه های گذشته عبرت بگیریم و عوامل لغزش و ابتلا را رصد کرده و از راهی که فتنه جویان رفتند، اجتناب کنیم و مراقب باشیم فتنه شدیدتری دامان ما را نگیرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: راهی که فتنه جویان و حامیان و ساکتین در مقابل آن پیموده اند در میسر ما نیز وجود دارد، منتظر فتنه ای باید باشیم که ممکن است خود ما درگیر در آن باشیم، ممکن است در متن آن نباشیم، اما پشت صحنه حامی باشیم و آخر آن ممکن است بی تفاوت و ساکت باشیم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: این همان جریانی است که برای اصحاب جمل و قاتلان حضرت سید الشهدا (ع) نیز پیش آمد، برخی در صحرای کربلا شمشیر به روی امام حسین علیه السلام کشیدند، برخی شمشیر ساختند و علوفه اسب ها را تامین کردند. برخی نیز گفتند ما کاری نداریم حالا ببینیم چه می شود، این جریان در فتنه 88 تکرار شد و ممکن است مجددا نیز تکرار شود.

وی اضافه کرد: باید از حالا خودمان را آماده کنیم، البته توجه داشته باشیم شکل فتنه از قبل مشخص نیست، سؤالات امتحان باید مخفی و مکتوم باشد، مگر ما فتنه 88 را پیش بینی می کردیم، اشخاصی در آن دخیل بودند که انسان احتمال این اشتباهات درباره آنها را نمی دهد، امتحان الهی این گونه است.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: باید سؤالات امتحانی را کم و بیش پیش خودمان پیش بینی کنیم، البته اهل بصیرت از شواهدی می توانند حدس هایی بزنند، اما حقیقت سؤال امتحانی بر کسی مشخص نیست، امتحانات پیش می آید و آن وقت انسان باید در برابر آن موضع بگیرد و ما باید خود را برای آن روزها آماده کنیم.

وی اضافه کرد: برای اینکه در دام فتنه های بعدی نیفتیم باید با عامل فساد، عشق به دنیا که در درون همه وجود دارد مبارزه کنیم، تا انسان دنبال مقام، عنوان و افزون طلبی است به سعادت واقعی و حقیقی نخواهد رسید. اولین عامل برتری طلبی و منیت است، این همان چیزی است که فرعون را فرعون کرد.

 

منبع: رسا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.