دوشنبه 1 اسفند 1390 | 11:02
در پاسخ به تحريم اتحاديه اروپا
ايران صدور نفت به انگليس و فرانسه را قطع كرد
ايران صدور نفت به انگليس و فرانسه را قطع كرد
سخنگوي وزارت نفت از توقف صادرات نفت خام كشورمان به شركت هاي انگليسي و فرانسوي خبر داد.

بسیج پیشکسوتان: به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت نفت، مهندس عليرضا نيكزاد رهبر با اعلام اين خبر، در خصوص زمان قطع صادرات نفت به اين دو كشور اروپايي، تصريح كرد: صادرات نفت خام به شركت هاي انگليسي و فرانسوي متوقف شده است.
وي با تاكيد بر اينكه پيش تر وزير نفت در نشست خبري خود بر احتمال قطع صادرات نفت خام به برخي كشورهاي اروپايي تاكيد كرده بود، افزود: در پي اعلام رسمي وزارت امورخارجه، وزارت نفت نيز از تحويل نفت خام به شركت هاي انگليسي و فرانسوي خودداري كرده است.
سخنگوي وزارت نفت در پايان با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران مشكلي در فروش و صادرات نفت خام به مشتريان ندارد، خاطرنشان كرد: ما مشتريان نفت خود را داريم و موارد جايگزين براي فروش نفت اين شركت ها در نظر گرفته شده است و نفت خام صادراتي را به جاي شركت هاي انگليسي و فرانسوي به مشتريان جديد تحويل خواهيم داد.
تسليم فشارها نمي شويم
كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در نشست دوشنبه سوم بهمن ماه (23 ژانويه) در بروكسل پيرامون تحريم نفت ايران توافق كردند و در نشست وزراي امورخارجه اين اتحاديه اين توافق بطور رسمي به تصويب رسيد.
در همين زمينه، خبرگزاري فرانسه گزارش داد: طبق توافق اعضاي اتحاديه اروپا از اين پس انعقاد هرگونه قرارداد جديد از سوي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا با بخش نفتي ايران ممنوع خواهد بود و تمامي قراردادهاي جاري ميان اروپا و بخش نفت ايران تا اول ژوئيه (11 تيرماه 1391) لغو خواهد شد.
همچنين اعضاي اتحاديه اروپا توافق كردند دارايي هاي اروپايي بانك مركزي ايران را مسدود كنند. البته در اين ميان تجارت و معاملات طلا، فلزات ارزشمند، الماس و محصولات پتروشيمي از ايران نيز در چارچوب اين تحريم ها قرار گرفته است. خاطرنشان مي شود واردات نفت اروپا از ايران روزانه 450 هزار بشكه در روز برآورد شده است.
اتحاديه اروپا علت روي آوردن به تحريم ها را برنامه هسته اي ايران بهانه كرده است و اين در حالي است كه جمهوري اسلامي بارها و به كرات بر صلح آميز بودن برنامه هسته اي كشورمان تاكيد و همواره همكاري در چارچوب تعهدات خود به آژانس بين المللي انرژي اتمي را ادامه داده و جاي هيچ بهانه اي را باقي نگذاشته است.
شروط نفتي ايران
اروپا را شوكه كرد
بعدازظهر چهارشنبه هفته گذشته (26 بهمن) وزارت امورخارجه ايران، سفراي 6 كشور فرانسه، هلند، ايتاليا، اسپانيا، پرتغال و يونان را فراخواند و هشدار داد كه در صورت اينكه 3 شرط ايران را نپذيرند، صادرات نفت به آنها متوقف مي شود.
اين اولتيماتوم ايران در شرايطي صورت گرفت كه اكثر اين كشورها با بحران اقتصادي مواجهند و كوچكترين مشكلي مي تواند اقتصاد اين كشورها را فلج كند. در اين بين ايران سه شرط عمده رامورد تاكيد قرار داد. شرط هايي چون تضمين پرداخت پول نفت، افزايش مدت زمان قراردادهاي نفتي بين 3 تا 5 سال و برداشتن هرگونه حقي براي الغاي قراردادهاي نفتي از سوي اين كشورها.
اولتيماتوم ايران به 6 كشور اروپايي نيز باعث شد تا قيمت نفت از مرز 121 دلار فراتر رود و پيش بيني شود طي روزهاي آينده نفت 125 دلار را نيز پشت سر خواهد گذاشت.
در اين بين اگرچه برخي از مقامات اين كشورها چون اسپانيا اعلام كرده است كه با كشورهايي چون عربستان، روسيه و عراق براي تامين منابع مورد نياز اين كشور مذاكره شده و جاي نگراني وجود ندارد. اما با توجه به اينكه فصل سرما همچنان در اروپا ادامه دارد و هنوز هم پالايشگاه هاي اين كشورها نتوانسته اند وضعيت خود را به استفاده از نفتي ديگر تغيير دهند اين اولتيماتوم ايران مي تواند عواقبي ناخوشايند را براي اين كشورها در برداشته باشد.
بنابراين گزارش: پيش بيني مي شود با تصميم ايران مبني بر قطع صادرات نفت به انگليس و فرانسه قيمت نفت نيز افزايش چشمگيري داشته باشد.

منبع: کیهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.