هدف قیام حضرت زهرا (س) حفظ ولایت بود

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دفاع جانانه حضرت زهرا(س) از امام زمان خویش، گفت: هدف قیام حضرت زهرا (س) حفظ ولایت و ایستادگی در برابر ظالم بود.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  آیت الله سید رحیم توکل در گفت و گوی  مشروح با خبرنگار بسیج در ساری، ضمن تسلیت سالروز شهادت ام ابیهاء حضرت فاطمه زهرا ( سلام الله علیها) به تبیین سیره سیاسی حضرت صدیقه طاهره( سلام الله علیها) در دفاع از ولایت پرداخت و گفت: حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) گوهری هستند که ما از درک مقامات آن حضرت عاجز هستیم لذا  ائمه معصومین( علیهم السلام) در این باره می فرمایند که  مادرمان حضرت زهرا( سلام الله علیها) حجت خدابر ما می باشند یعنی غیر از امیرالمومنین علی ( علیه السلام) یازده امام معصوم( علیهم السلام) حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را حجت خدا می دانند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری  با بیان اینکه آیه تطهیر در شان مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و بیت حضرت نازل شده است، افزود: حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) یگانه عصمت و عفت در عالم است چرا که در برابر نابینا هم حجاب سرکردند و وقتی پیامبر(ص) علت را پرسیدند ، حضرت فرمودند  اگر او مرا نمی بیند من او را می بینم، لذا همین بانوی جهان اسلام با همان عصمت و عفت،برای دفاع از مظلوم به میان مهاجر و انصار می روند و از امام زمان خویش دفاع می کنند.

*دفاع جانانه حضرت زهرا(س) از امام زمان خویش

آیت الله توکل با تاکید بر اینکه حضرت فاطمه زهرا( سلام الله علیها) تمام قد از ولی زمان خویش حمایت کردند و دفاع جانانه داشتند، ادامه داد: وقتی مادر سادات میان در و دیوار قرار میگیرند ، پهلوی ایشان شکسته  و  محسن شش ماهه اش سقط می شود، حضرت صبر نمی کنند، بلکه با همان حال به مسجد می روند و به دفاع از امام زمان خویش می پردازند.

استاد برجسته حوزه های علمیه  اضافه کرد: حضرت زهرا ( سلام الله علیها) با همان عفت و عصمت، وقتی وارد مسجد النبی(ص) شدند، با استناد به آیات و روایت خطبه خوانی کرده و  حق بودن ولایت را مطرح کردند بطوری که که احدی توانایی پاسخ به استدالهای حضرت را نداشت.

*حضرت فاطمه(س) دربرابر ظلم ظالمان کوتاه نیامدند

عضو مجلس خبرگان رهبری یاری از مظلوم را وظیفه دانست و با تاکید بر اینکه نباید در برابر ظلم کوتاه آمد، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا( سلام الله علیها) برای ظلم ستیزی حدی قائل نبودند، لذا حضرت هرکجا که قدم برداشتند تا بتوانند از ولایت و مظلوم دفاع کنند،قیام کردند.

آیت الله توکل قیام فاطمی را مصداق ظالم ستیزی برشمرد، و ادامه داد:  حضرت فاطمه زهرا( سلام الله علیها) به درب خانه مهاجر و انصار می رفتند تا فرمان خدا را برای حمایت از ولایت اجر کنند لذا می بایست سیره سیاسی حضرت برای دفاع و حمایت از امام زمان را الگو خود قرار دهیم.

*حضرت زهرا(س) دفاع از ولایت را یک تکلیف شرعی و دینی می دانستند 

عضو مجلس خبرگان رهبری  با بیان اینکه در مشی سیاسی حضرت زهرا( سلام الله علیها) یاری مظلوم و دفاع از ولی زمان یک تلکیف شرعی و دینی است، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(سلام الله علیها) برای ما مشخص می کنند که  در دفاع از مظلوم و ولایت تا کجا باید فریاد زد ، چه اقداماتی را باید انجام داد و با ظلم چگونه مبارزه کرد.

آیت الله توکل در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه پیامبرگرامی اسلام برای حضرت زهرا(سلام الله علیها) احترام خاصی قائل بودند تا آنجا که فرمودند که رضایت خدای متعال در رضایت حضرت فاطمه( سلام الله علیها) است، گفت: حضرت زهرا( سلام الله علیها) با تمامی مقامات و منزلت هایی که پیامبر( ص) از ایشان میگویند، مطیع محض ولایت بودند و برای اجرای فرمان حق ایستادند و در برابر ظالم کوتاه نیامدند.

* سکوت خواص در حمایت از ولایت همراهی با ظالم است

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری  گریزی هم به سکوت خواص در غصب فدک زد و با اشاره به ماجرای معاذبن جبل که از وکلای مورد اعتماد پیامبر (ص) در یمن بود، گفت: معاذبن جبل وکیل پیغمبر (ص) دریمن بوده است وقتی بعد از  رحلت پیامبر (ص) به مدینه باز می‌گردد و حضرت زهرا (سلام الله علیها) از او برای  دفاع از امیرالمومنین علی (علیه السلام) یاری می‌خواهد، معاذ  از یاری حضرت زهرا (سلام الله علیها) امتناع می‌کند لذا سکوت خواص در حمایت از ولایت همراهی با ظالم است.

*ظلم ستیزی حضرت زهرا (س) الگوی آزادگان جهان

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود  با بیان این مطلب باید در روش و شیوه  مبارزه حضرت زهرا (سلام الله علیها) تامل کرد ، گفت: حضرت زهرا( سلام الله علیها) در عفت و عصمت یگانه عالم هستند لذا  آزادگان عالم باید به سیره حضرت در ظلم ستیزی  و یاری مظلوم نگاه کرده و حضرت  را الگوی خود قرار بدهند.

استاد برجسته اخلاق در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مقامات افراد به ظرف معرفت آنها بستگی دارد و درک و  ظرف معرفت هم در گرو  معنویت آنها است، افزود:  تمام انبیاء و پیامبران  اولوالعزم، از درک مقام معرفتی حضرت زهرا( سلام الله علیها) و ائمه معصومین ( علیهم السلام) عاجز هستند.

آیت الله توکل در همین باره توضیح داد: در روایت ها آمده است  اگر نبی بخواهد به نبوت برسد یا رسول به رسالت دست پیدا کند اول از او  اقرار به مقامات ائمه معصومین( علیهم السلا) میگیرند و بعد از اعتراف،  نبی به رسالت و مقام نبوت خواهد رسید.

*حضرت زهرا (س)الگوی  منجی عالم بشریت است

عضو مجلس خبرگان رهبری با تصریح بر اینکه تمام انبیاء و تمام مرسلین برای آنکه مردم را به مقام عبودیت خدا برسانند، رسالت داشتند، اضافه کرد: راهی که انبیاء برای هدایت مردم در پیش گرفتند یک راه عادی نبوده است،لذا این امر به دست عصاره تمام انبیاء حضرت حجت ( اروحناه فداه) انجام خواهد شد.

آیت الله توکل با اشاره به اینکه وقتی حضرت ولی عصر( اروحناه فداه) ظهور می کنند،  معجزات تمام انبیا به دست حضرت جاری می شود تاکید کرد : امام زمان( اروحناه فداه)  عصاره تمام برکات عالم هستند لذا وقتی از حضرت  می پرسند الگوی شما چه کسی است، امام زمان ( اروحناه فداه) می فرمایند که حضرت زهرا (سلام الله عیلها) برای  من الگوی بسیار نیکویی است.