نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۵ بهمن ماه

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۵ بهمن ماه مشاهده فرمایید.

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۵ بهمن ماه

امام خمینی (ره): تاریخ اسلام گواه احترامات بی‌حد رسول خدا (ص) به این مولود شریف است تا نشان دهد که زن، بزرگی ویژه‌ای در جامعه دارد که اگر برتر از مرد نباشد، کمتر نیست. (۰۴/۰۲/۱۳۶۰) *سالروز فرخنده میلاد حضرت فاطمه (س) و روز زن مبارک باد* www.basirat.ir

پایگاه بصیرت

 

 ▼حرف روز                  

 کلیات رد شده!

کلیات آخرین لایحه بودجه تنظیمی از سوی دولت دوازدهم با گزارش کمیسیون تلفیق در دستور کار جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که بعد از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق، درنهایت با ۹۹ رأی موافق، ۱۴۸ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ٢۶١ نماینده حاضر، به تصویب مجلس نرسید. پیش‌ازاین لوایح بودجه سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۹ از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی رد شده بود و حالا برای سومین بار است که دولت دوازدهم با رد کلیات لایحه بودجه مواجه می‌شود. بودجه 1400 آخرین بودجه دولت دوازدهم و اولین مصوبه بودجه‌ای مجلس یازدهم است که ترکیب مجلس بیشتر جدید هستند. همچنین در سال آینده با چند رویداد همچون، انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، تداوم تورم، بحران کرونا و تداوم تحریم‌ها و فشارهای حداکثری آمریکا مواجه هستیم. در چنین وضعیتی رد کلیات بودجه دلایل خاصی دارد که به اهم آن‌ها اشاره می‌گردد.

نکات تحلیلی: 1- بسیاری معتقد بودند لایحه ارسالی دولت تورم‌زا بوده و تغییراتی که از سوی کمیسیون تلفیق در لایحه صورت گرفته مشکلات را در سال آینده بیشتر می‌کند و احتمال بروز ابرتورم در سال آینده می‌رفت.2- گروهی دیگر در استدلالی بر این باور هستند که بودجه دولت به جای اینکه اجرایی و عملیاتی باشد، بیشتر شائبه یک بودجه سیاسی را داشت و تصویب و تأیید آن فشار بر مردم را بیشتر می‌کرد. 3- رشد بالای بودجه جاری، احتمال بالای کسری بودجه و سهم پایین بودجه عمرانی و ... ازجمله دلایل بعدی برای رد در صحن علنی مجلس بود.

نکته راهبردی: هرچند دغدغه نمایندگان در مخالفت با بودجه قابل‌درک است؛ اما باید به این واقف باشیم که کمیسیون تلفیق در فرایند یک ماه، با سه نوبت کاری و تلاش‌های شبانه‌روزی، تغییرات خوبی را در لایحه ایجاد کرد که مجلس با رد آن به‌نوعی اختیارات خودش را کاهش داده و آن را به سران قوا می‌دهد. از طرفی اگر لایحه برای اصلاح به دولت برگردد، با توجه به کمبود وقت، دولت نهایتاً یک دستی بر بودجه می‌کشد و آن را تحویل مجلس می‌دهد و این کار نتیجه‌ای ندارد و عملکرد دولت در این سال‌ها هم نشان‌دهنده همین نگاه است! چه خوب بود نمایندگان به‌جای رد کلیات، در صحن علنی مجلس، اصلاحات مدنظر خودشان را بر بودجه اعمال می‌کردند. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                                

لغو تحریم‌ها مطرح است!

روی کار آمدن بایدن در نتیجه شکست سنگین ترامپ در انتخابات 2020 آمریکا، باعث شده است بسیاری از تحلیلگران و حتی افکار عمومی نسبت به سیاست دولت جدید آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران مطالبی را مطرح کنند. بدیهی است رفتار آمریکا با ایران از دل برجام خواهد گذشت.

گزاره‌های خبری: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: «ما با اروپایی‌ها و دیگر طرف‌ها درباره توافق هسته‌ای با ایران گفتگو خواهیم کرد. رایزنی با اروپایی‌ها در راستای قانع کردن ایران به بازگشت به تعهداتش در توافق هسته‌ای ضروری است. در جریان این رایزنی‌ها از ایران خواهیم خواست که مسائل نگران‌کننده را رفع کند». سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز می‌گوید: «برجام همچنان زنده است و این آمریکا است که برجام را ترک کرد و ایران و دیگر اعضا، همچنان در برجام هستند. باید سریع اقدامات ایران برای کاهش تعهدات را متوقف کنیم. پایبندی آمریکا به برجام این مشکل را حل می‎کند».

گزاره تحلیلی: از نگاه غرب توافقنامه هسته‌ای پلی است که از طریق آن می‌توان مؤلفه‌های دیگر قدرت جمهوری اسلامی ایران را کنترل کرد و یا حتی از بین برد. بدیهی است که در نگاه غرب، برجام ابتدا باید صنعت هسته‌ای ایران را متوقف کند و بعد قدرت موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران محدود شود تا ایران به یک کشور به‌اصطلاح نرمال تبدیل شود! چندین ماه بعد از خروج آمریکا از برجام، پمپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا با اعتراف به هدف آمریکا از بستن توافق هسته‌ای با ایران، گفت، ایران در برجام سر غرب کلاه گذاشته است. باید تا الآن صنعت هسته‌ای ایران نابود می‌شد و خروج ما از برجام نیز بر اساس همین تصور بود.

نکته پایانی: حال که صنعت هسته‌ای ایران با قدرت دنبال می‌شود و تحریم‌های حداکثری نیز در حال رنگ باختن است، واضح است آمریکا مجبور است به برجام برگردد؛ بنابراین در این برهه حساس نباید فریب الفاظ به‌ظاهر خوب غرب را خورد. جمهوری اسلامی ایران با طرح اقدام راهبردی مجلس در وضعیت مطلوب‌تری نسبت به سال 2018 قرار دارد و اکنون موضوع برگشت آمریکا به برجام مطرح نیست، بلکه مطالبه اصلی ایران از آمریکا و طرف‌های غربی، برداشت همه تحریم‌ها بر اساس متن برجام است. (نویسنده: اکبر معصومی)

▼ خبر ویژه                                        

«شیطان» کوچک شده است!

فرمانده کل سپاه اظهار داشت: «اتفاقات بزرگی که در کشور ما در این ۴۲ سال صورت گرفته است، همانند عبور چندین‌باره ما از نیل است. مشکلات و مخاطرات پیش رو و دشمن پشت سر، جدی و سخت و مصمم با تمام قدرت بی‌نظیری که در تاریخ امپراتوری‌های بشر، روی زمین هرگز نبوده است؛ یعنی به امروز آمریکا نگاه نکنیم که کوچک و افسرده شده و کم تأثیر است و نقش جهانی خود را از دست داده و از مدل، ریخت و قیافه یک قدرت افتاده، ناتوان و کم‌توان است، به‌ظاهر هنوز صاحب قدرت است، اما حکمت و ارده‌ای برای عمل وجود ندارد». سردار سلامی اضافه کرد: «هزینه نظامی آمریکا هنوز هم به‌اندازه هزینه نظامی تمام دنیاست؛ یعنی ۵۰ درصد هزینه‌های نظامی دنیا متعلق به آمریکاست؛ اما آمریکا را رهبران کوچک و ضعیف که او را به‌اندازه خود کوچک کرده‌اند و همچنین نبودِ حکمت، به زمین زده است؛ این نه سخن من، بلکه اعتراف خود آمریکایی‌هاست. از همه مسیرها برای تسلیم انقلاب وارد شده‌اند؛ اقتصاد، فرهنگ، امور اجتماعی، اطلاعاتی، رسانه‌ای، نظامی و سیاسی. هرچه ما به زمان حال نزدیک شده‌ایم، این تهاجمات همراه و هم‌زمان باهم شده‌اند و ما درست امروز در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که همه تهاجمات دشمن هم‌زمان علیه انقلاب ما وجود دارد و درعین‌حال ما هم در همه جبهه‌ها در حال نبردیم؛ اما در یک قضاوت دقیق، تا این لحظه دشمن در همه این جهات نبرد شکست خورده است و این‌ها واقعیت است».

▼ اخبار

دولت اراده‌ای برای اجرای بودجه اصلاح‌شده نداشت

دکتر قالیباف در جریان رسیدگی به لایحه بودجه در صحن علنی مجلس گفت: «بر اساس قانون رئیس‌جمهور باید برای دفاع از کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس حضور پیدا می‌کرد به همین جهت از ۱۰ روز قبل نامه کتبی نوشتم و از او به‌طور رسمی دعوت کردم. رئیس‌جمهور این دعوت را اجابت نکردند لذا ما وظیفه خود را انجام داده‌ایم». رئیس مجلس افزود: «متأسفانه دولت علیرغم تعاملات مجلس، اراده‌ای برای اجرای بودجۀ اصلاح‌شدۀ ضد رانت و تبعیض نداشت. تنها راه برای هدایت دولت به سمت اصلاح لایحۀ تورم‌زا و رانتی، رد کلیات بود. امیدواریم دولت با استفاده از راه‌کار‌های تخصصی کمیسیون تلفیق، لایحه اصلاح شده ارائه کند».

خود درگیری وهابیون در عربستان

نیروهای امنیتی عربستان با تجمع اعتراضی در منطقه «بریده» از بخش القصیم در این کشور مقابله کردند. این دومین روز از اعتراضات در این منطقه وهابی نشین عربستان است. منابع خبری در این منطقه از زدوخورد شدید معترضان با نیروهای پلیس خبر می‌دهند. رژیم آل‌سعود، مهم‌ترین حامی وهابیت و تروریسم وهابی در دنیاست و این روزها خود درگیر مقابله با همین تفکر ناامن‌ساز در داخل عربستان است. دستور لازم به نیروهای امنیتی برای سرکوب فوری اعتراض‌ها بدون نیاز به کسب اجازه‌های موردی از مسئولان مافوق داده شده است. معترضان، مسائلی مانند درخواست کاهش مالیات و پایان قرنطینه و آمدوشد میان شهرها را علت اعتراضات خود عنوان می‌کنند. «آل سعود» مانع رسانه‌ای شدن اعتراضات می‌شود.

بهره‌برداری از ۴۰ هزار طرح اشتغال‌زایی ویژه بانوان

«محمد مخبر» رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در آیین شکرانه ایجاد ۱۲۰ هزار شغل برای بانوان سراسر کشور، گفت: «بهره‌برداری از ۴۰ هزار طرح اشتغال‌زایی بانوان، آزادی تعدادی از بانوان زندانی سرپرست خانوار دارای فرزند، افتتاح ۷۶۰ طرح عمرانی و فرهنگی و تجهیز ۶۰ خانه ورزش ویژه بانوان ازجمله اقدامات ستاد اجرایی در این ایام پربرکت است. معتقدیم یکی از بهترین روش‌ها برای رفع محرومیت از مناطق کم‌برخوردار، کمک به بانوان روستایی برای ایجاد طرح‌های اشتغال‌زایی خرد و خانگی است و بنیاد برکت در این زمینه اقدامات فراوانی تاکنون انجام داده است». در حاشیه این مراسم یک بانوی کارآفرین کرمانشاهی فعال در زمینه صنایع‌دستی با اهدای یکی از محصولات نفیس تولیدی خود، از دختر دکتر مخبر، به‌عنوان اولین بانوی داوطلب تست واکسن کرونا تجلیل کرد.

ثمره دموکراسی آمریکایی؛ این‌بار در روسیه

به دنبال دخالت مجدد آمریکا در امور داخلی روسیه و حمایت از یک چهره غرب‌گرای مخالف دولت، روز یکشنبه‌(12 بهمن‌ماه) برخی هواداران ناوالنی به خیابان‌های روسیه آمده و بین نیروهای امنیتی و آن‌ها تقابل صورت گرفت. آمریکا و برخی کشورهای غربی به‌شدت حامی «آلکسی ناوالنی» منتقد دولت روسیه هستند. وزارت خارجه روسیه در واکنش به موضع‌گیری‌های مداخله‌جویانه آمریکا در مسئله ناوالنی در روزهای گذشته اعلام کرد که نفاق‌افکنی، ابزار دموکراسی آمریکایی به‌ویژه در دوره خطرناک همه‌گیری کروناست. این وزارتخانه  به مقامات آمریکایی توصیه کرد با توقف دخالت در امور سایر کشورها حواسشان را به مشکلات خود معطوف کنند. «آندره کلیموف» قانون‌گذار ارشد روسیه  نیز  دراین‌باره گفت که دست کشورهای خارجی به‌وضوح پشت تجمعات غیرمجاز اخیر در روسیه مشهود و این اتفاقات با کمک عوامل خارجی در حال رخ دادن است. «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته در نشست مطبوعاتی گفته بود که در واکنش به دستگیری الکسی ناوالنی از سوی روسیه، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا همه گزینه‌ها در قبال این کشور را روی میز نگه خواهد داشت.

اخبار کوتاه

◄ نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز و فردو/ نماینده ‌ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد: «دو زنجیره ۳۴۸ تایی از سانتریفیوژهای IR2m با ظرفیت تقریبی چهار برابر نسبت به نوع IR1 با موفقیت در نطنز نصب شده و در حال کار با UF6 هستند. نصب دو زنجیره سانتریفیوژهای IR6 هم در فردو آغاز شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان قادر به انجام فعالیت‌های راستی آزمایی است و از پیشرفت‌های برنامه‌ریزی‌شده در این زمینه مطلع می‌شود».

◄ مقابله با آزادی بیان را بردارید!/ «اریک گلداشتاین» مسئول دفتر دیده‌بان حقوق بشر در خاورمیانه با انتشار پیامی در توئیتر و اشاره به سانسور و فشار گسترده‌ای که در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» بر روی گروه‌های حقوق بشری در خصوص انتقاد از رژیم صهیونیستی وجود داشت، از «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا خواست تا با آزادی بیان و بایکوت کردن اسرائیل مقابله نکند. در پیام گلداشتاین آمده است: «ترامپ و پمپئو جنبش بایکوت اسرائیل (BDS) و حتی انتقاد از ساخت شهرک‌های یهودی را محدود کردند. بایدن باید از حقوق آمریکائی‌ها برای دفاع از بایکوت حمایت کرده و این ادعا را رد کند که جنبش بایکوت اسرائیل ذاتاً یک حرکت غیریهودی است».

◄ ازدواج رکورد شکست/ طبق آمار سازمان ثبت‌احوال کشور، در تابستان امسال میزان ثبت ازدواج ۱۶۱ هزار مورد و میزان طلاق ۴۸ هزار مورد بوده است. کاهش تشریفات در ایام کرونایی از دلایل افزایش ازدواج‎ها در سال جاری عنوان شده است.

◄ هنوز ۳ هزار شهید مفقودالاثر هستند/ کمیته جست‌وجوی مفقودین خبر داد: «۱۳ هزار شهید مفقودالاثر در طول هشت سال دفاع مقدس داشتیم که ۱۰ هزار نفر آن‌ها پس از شناسایی به وطن بازگشتند و به‌صورت شهدای گمنام به خاک سپرده شدند و در حال حاضر، ۳ هزار شهید مفقودالاثر در کل کشور داریم».

◄ مجری آمریکایی: طاقت بیاورید، فروپاشی عربستان نزدیک است!/ «پیتر لاول» مجری آمریکایی شبکه راشاتودی با تهیه ویدئویی، از پایان عربستان سعودی در آینده‌ای نه‌چندان دور سخن گفت و از مردم یمن خواست به مقاومت خود ادامه دهند. وی در این ویدئو می‌گوید: «تمام شواهد تاریخی حاکی از این است که عربستان در مسیر فروپاشی قرار گرفته و آخرین نفس‌های خود را می‌کشد».

◄ احکام سیاسی‌(سؤال 132): سکوت در مجلسی که نظام را تضعیف می­کند، چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر سکوت نوعی رضایت به تضعیف تلقی شود، نباید سکوت کرد؛ بلکه با بودن شرایط نهی از منکر، مقابله با تضعیف­کنندگان لازم است.

منبع: سایت بصیرت