مشارکت حداکثری؛ پشتوانه نظام مردم‌سالاری دینی

شرکت در انتخابات علاوه بر این‌که یک وظیفه ملی و میهنی است، تکلیفی دینی بوده که حمایت مردم را به‌عنوان پشتوانه یک نظام مردم‌سالارانه دینی دارد.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از دفاع پرس، میثم خاکپور؛ انتخابات به‌عنوان یک رویداد دمکراتیک و مردم‌سالارانه، مایه مباهات هر نظامی است و به آن افتخار می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا حاکمان هر حکومتی بین خود و نظام‌های دیکتاتوری و خودمختار فاصله ایجاد کرده و مردم را در تصمیم‌گیری‌ها شریک بدانند.

اهمیت انتخابات در هر کشوری آنچنان مهم است که رسانه‌های بین‌المللی در جریان برگزاری آن ناظرانی را به کشور‌های مختلف اعزام می‌کنند اما این رویداد در کشور ما جز وجهه ملی و بین‌المللی آن دارای یک بعد دینی است به‌طوری‌که در آیات و روایات مختلف به نقش مردم و لزوم مشارکت در سرنوشتشان در قالب یک حکومت اسلامی تأکید شده است.

حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین بیاناتشان همزمان با ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در این باب فرمودند: «کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئولٌ عَن رَعِیَّتِه یعنی همه‌ی آحاد جامعه مسئولند نسبت به وضع جامعه. مَن اَصبَحَ لا یَهتَمُّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم امور مسلمین یعنی همین امور جامعه اسلامی که همه امور را شامل می‌شود. یا در این خطبه‌ی معروف صفّین، که مطالب زیادی در باب حکومت در این خطبه وجود دارد، امیرالمؤمنین (علیه السّلام) یک عبارتی دارند که به نظر من خیلی مهم است: وَ لَکِن مِن واجِبِ حُقوقِ اللَهِ سُبحانَهُ عَلَى عِبادِهِ النَّصیحَةُ بِمَبلَغِ جُهدِهِم وَ التَّعاوُنُ عَلَى اِقامَةِ الحَقِّ بَینَهُم جزو مهم‌ترین و لازم‌ترین حقوق پروردگار این است که: اَلتَّعاوُنُ عَلى اِقامَةِ الحَقِّ بَینَهُم باید همکاری کنند تا حق در جامعه اقامه بشود، بر پا بشود؛ یعنی این مسئولیّت مردم است دیگر؛ مردم مسئولند، بایستی کمک کنند که در کشور، حکومت حق بر پا بشود، حکومت خدا بر پا شود.»

این فرمایشات بیانگر آن است که شرکت در انتخابات علاوه بر این‌که وظیفه ملی و میهنی است تکلیفی دینی هم بوده و عمل به آن طبق کلام وحی، واجب است، اما در این میان برخی از رسانه‌های معاند که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی همواره در تلاش برای نابودی و یا تضعیف جمهوری اسلامی به‌عنوان بارزترین نماد مردم‌سالاری دینی را داشته و دارند به‌دنبال آن هستند تا با زیرسؤال بردن ارکان نظام و بی‌اهمیت جلوه دادن انتخابات در کشور مشارکتی غیرحداکثری را رقم زده تا مشروعیت نظام در داخل و خارج زیرسؤال برود که این مهم قطعاً با حضور همیشه در صحنه مردم ولایی و انقلابی بار دیگر بی‌ثمر خواهد شد.

نکته قابل توجه این‌که حکومت اسلامی در کشور همان‌گونه که با پشتوانه مردم محقق شد به کوری چشم دشمنان و در سایه رهبری امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به انقلاب امام زمان متصل خواهد شد.