بروز و ظهور نابودی استکبارآمریکا درگذر زمان

هرجا به غرب اعتماد کردید شکست خوردید(امام خامنه ای دام عزه)

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  وقتی امریکای جنایتکار جنگ سوریه را راه انداخت چندروزه وبعد چند هفته ای قرار بود حافظ اسد سرنگون شود ولی با چندسال نهایت صحنه عوض شدواستکبار شکست مفتضحانه ای خورد در عراق در یمن در افغانستان و...همه همیطور.در فراهم نمودن صحنه جنگ در روسیه واوکراین وورود ناتوبه این جنگ یقین داشت که رقیب راازصحنه خارج خواهد کرد اما غافل از این که فرمول تبدیل تهدید به فرصت از طرف امام خمینی (ره)در اختیار همه ملت هایی که به خواهند در تقابل با امریکا ی جنا یتکار قرارگیرندگذاشته شده است جنگ اوکراین ؛ جنگی است که ابتدا متمرکز بر «تحولات میدانی و سیاسی» بود اما حالا تمرکز اصلی‌اش، روی تبعات اقتصادی است.
در ابتدا که روسیه متمرکز بر مناطقی از خاک اوکراین برای تصرف، و دور کردن ناتو از مرزهایش بود، طرف مقابل، بر شکست پوتین و از میان برداشتن یکی از رقبای قَدَر با هدف حفظ نظم موجود به هر قیمت ممکن متمرکز بود. ولی تبعات اقتصادی و اجتماعی جنگ، خود را به نمایش گذاشته و بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا را درگیر کرد.به قول دبیرکل سازمان ملل، بحران (اقتصادی و غذایی) ابتدا با کرونا شروع شدامابا شروع جنگ اوکراین، تبدیل به سونامی شد و تا سال 2023 هیچ کشوری در دنیا از شر تبعات اقتصادی این جنگ در امان نخواهد ماند.
امروز کشورهایی که شاید سال‌ها بود، با واژه «تورم» بیگانه بودند. مثل انگلیس، آلمان، آمریکا، ایتالیا، نروژ، هلند، ژاپن، کره جنوبی و... غول‌های اقتصادی که امروز درحال تجربه تورم‌های سنگین، کم سابقه و بعضا حتی بی‌سابقه‌اند. کره‌جنوبی بزرگ‌ترین تورم خود طی 24 سال گذشته را تجربه می‌کند، ترازتجاری آلمان در ماه می ‌به منفی یک میلیارد یورو رسیده ومردم این کشور،که صنعتی‌ترین کشوراروپایی است،مجبوربه استفاده ازهیزم شده‌اند. رشد قیمت بنزین درآمریکادربرخی ایالت‌ها،ازگالنی 3دلاروچند سنت،به گالنی 9 دلار رسیده است. وقتی درکشوری مثل انگلیس مردم به خیابان‌ها ریخته و فریاد می‌زنند، قادر به پرداخت اجاره‌بهانیستند،(درماه های اخیر تلاش کردنددرمقابل اصلاح اقتصادی مردم قراردهند) یا فلان سازمان اجتماعی درباره افزایش خودکشی به‌دلیل افزایش تورم ومشکلات اقتصادی هشدار می‌دهد، نشان‌دهنده اهمیت و عمق اثرگذاری این تورم است. به این نکته مهم هم توجه باید کرد که تورم دربرخی محصولات مثل موادغذایی وانرژی بسیاربالاست.دیروز بلومبرگ اعلام کرد، قیمت سوخت در اروپا طی یک سال گذشته، رشدی700 درصدی داشته است.
وقتی کشوری درگیر بحران است، اگر بحرانی به موقع حل نشود، از دل آن،بحران‌های بعدی زائیده خواهد شد. تظاهرات‌ها واعتصاب‌ها و تحصن‌هایی که هفته‌هاست در کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی شاهدیم، ازدل بحران اوکراین وبه دنبال آن،ازدل بحران اقتصادی زاده شده‌اند. یا وقتی نظرسنجی‌هادرآمریکا نشان می‌دهد،احتمال شکست دموکرات‌هادر انتخابات آینده به دلیل تورم و گرانی بالاست، یعنی یک بحران سیاسی از دل بحران اقتصادی خارج شده است.حالا کشوری که درگیرانواع بحران‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی است، چقدرمی‌تواندبه کشورهای دیگردراین حوزه‌های بحرانی کمک کند؟! مخاطب این پاراگراف، کسانی هستند که می‌گویند، بدون کمک‌های غرب (بخوانید آمریکا) نمی‌توانیم معضلات کشور را حل کنیم! عده‌ای از این افراد حتی می‌گویند، اگر با تمام دنیا رابطه حسنه برقرار کنیم اما با آمریکا رابطه نداشته باشیم، اوضاع درست نخواهد شد! معتقد به وابستگی اقتصادی‌اند!آیاهمین وابستگی اقتصادی کشورهای غربی به یکدیگردلیل آسیب‌پذیری آنها درشرایطی مثل شرایط جنگ امروز نیست؟ آیا وابستگی اقتصادی غرب به روسیه به ویژه در حوزه کشاورزی و انرژی باعث نشد تا روسیه تحریم نشود؟! آیا روسیه در همان چند هفته نخست آغاز جنگ با وجود وابستگی اقتصادی متقابلش با غرب، به تحریم شده‌ترین کشور دنیا از سوی جبهه غرب تبدیل نشد؟!
هیچ کشوری را در دنیا نخواهید یافت که با وابستگی، نزدیکی یا دوری به کشوری دیگر به توسعه همه‌جانبه و پایدار رسیده باشد. کشورها با برنامه‌ریزی، مطالعه و تلاش سخت و شبانه‌روزی است که توسعه می‌یابند نه باوابستگی یا دوری و نزدیکی به شرق یا غرب. هیچ کشور توسعه یافته در حوزه اقتصادی رانمی‌توانید پیداکنیدکه مثلاساعات کار مفید کارمندان دولتی یا خصوصی‌اش، 2 ساعت از 8 ساعت کار روزانه باشد! مگر نه اینکه مردم کره جنوبی در حوزه کار جزو رقابتی‌ترین مردمان دنیا هستند.(اشاره به نظرسنجی که سال گذشته در میان مردم کره جنوبی شد .) اتفاقا کشورهای صنعتی نظیر کره جنوبی و ژاپن دقیقا درهمان حوزه‌هایی عقب مانده‌اند، که وابسته‌اند ودمشان رابه دم دیگران گره زده‌اند.این دو کشوربه همان ‌اندازه‌ای که درحوزه اقتصاد وصنعت پیشرفته‌اند، در حوزه سیاسی و نظامی عقب مانده‌اند و ژاپن چند سالی است درحوزه نظامی سرمایه‌گذاری‌های جدی کرده است و جدی‌تر از قبل، در حوزه مسائل سیاسی دخالت می‌کند. جنگ اوکراین، نشان داددرهم تنیدگی اقتصاد وابسته به ویژه درحوزه محصولات استراتژیک و غذایی، باعث رشد و توسعه اقتصادی نمی‌شود و بر عکس، کشورها را به شدت آسیب‌پذیر می‌کند، آن‌قدر آسیب‌پذیر که بزرگ‌ترین و معروف‌ترین استراتژیست‌های جهان را هم به این نتیجه قطعی برساند که نظم آتی به نفع روسیه، چین و به طور کلی شرق تغییر خواهد کرد. وهمچنین نشان دادیک کشورمی‌تواند تحریم‌شده‌ترین کشوردنیاباشد اما وضعیت اقتصادی‌اش، با ثبات‌تر از برخی از آن کشورهایی باشد که تحریم کرده‌اندوبا وجود تحریم‌هاحتی می‌شود، نظم جهانی رادستخوش تغییرات جدی کرد.وهمچنین بروزوظهور نابودی استکبار با همه توانش راسیرزمان نظاره کرد.

بسیجی پیشکسوت محمد صادقی