کشف پیکر سردار شهید "عبدالله ‌اسکندری" پس از ۸ سال در سوریه + جزئیات تشییع و تدفین

با حضور فرمانده قرارگاه امام علی(ع) و فرمانده سپاه فجر استان فارس به خانواده شهید سردار اسکندری اعلام شد که پیکر پاک این شهید پیدا شده و به زودی به شهر و زادگاهش منتقل می‌شود.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از تسنیم،  در نخستین روزهای خردادماه 1393 بود که تصویر سر بر نیزه‌ کرده‌اش در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و بار دیگر کربلا و روز عاشورا را برای همگان تداعی کرد، سردار شهید عبدالله اسکندری که در حماه سوریه به دست شقی‌ترین انسان‌های روزگار ما به شهادت رسید امروز سیدالشهدای مقاومت استان فارس نامیده می‌شود. 

امروز با حضور سردار غیب‌پرور فرمانده قرارگاه امام علی(ع) و سردار بوعلی فرمانده سپاه فجر استان فارس به خانواده شهید اسکندری اعلام شد که پیکر پاک این شهید پیدا شده و به زودی به شهر و زادگاهش منتقل می‌شود.

 

روایت سردار غیب‌پرور از تلاش برای تفحص پیکر شهید اسکندری

سردار غلامحسین غیب‌پرور جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در قرارگاه امام علی(ع) امروز در منزل شهید اسکندری خطاب به خانواده این شهید اظهارداشت: شما طی این چند سال صبوری کردید و بعد از سال‌ها پیکر این شهید بزرگوار تفحص شده است.

وی با بیان اینکه سردار شهید سلیمانی خیلی تلاش کرد که پیکر شهدا بازگردد، گفت: یکی از مسائلی که همواره دنبال می‌شد پیگیری پیدا شدن پیکر شهید اسکندری بود که با تلاش شبانه‌روزی تیم تفحص شهدا به نتیجه رسید.

مراسم پاسداشت سیدالشهدای مقاومت فارس سردار شهید اسکندری در شیراز برگزار می‌شود

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در قرارگاه امام علی(ع) با بیان اینکه شهید اسکندری همواره دنبال گمشده‌ای می‌گشت، افزود: این شهید گمشده‌اش را در سوریه پیدا کرد، وقتی جنگ سوریه شروع شد سردار اسکندری بی‌قرار شده بود و کسی نمی‌توانست جلویش را بگیرد.

سردار غیب‌پرور با بیان اینکه امام حسین(ع) آغوش خود را به روی شهید اسکندری باز کرده بود، عنوان کرد: اگر بخواهیم روضه حاج عبدالله را بخوانیم روضه کمی نیست چرا که سرش را مانند ارباب بی‌کفن جدا کردند و امروز روز غبطه ما به این شهید است.

وی عنوان کرد: مثل آفتاب برای ما روشن است که این شهید بزرگوار نزد امام حسین(ع) است و گره‌گشایی می‌کند.

روایتی از مجاهدت‌های سردار شهید عبدالله اسکندری

سردار شهید عبدالله اسکندری در سال 1337 در قصرالدشت شیراز به دنیا آمد و در سال 1358 وارد سپاه شد. این شهید در تمام هشت سال دفاع مقدس در جبهه حضور داشت. نخستین حضور وی در جبهه سوسنگرد بود. شهید اسکندری از یاران و همرزمان سردار جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان بود و در مدت حضور در جبهه‌ها تک‌تیرانداز، تیربارچی، نیروی اطلاعات شناسایی و… بود.

در عملیات خیبر فرمانده سپاه لار بود. در عملیات بدر جانشین فرمانده گردان، در والفجر 8 جانشین رئیس ستاد تیپ الهادی بود و در عملیات‌های کربلای 1، 3، 4، 5 و 8 رئیس ستاد تیپ الهادی بود. شهید اسکندری در عملیات والفجر 10 جانشین تیپ مهندسی و در عملیات بیت‌المقدس4 فرماندهی تیپ مهندسی را بر عهده داشت.

از دیگر مسئولیت‌های وی فرماندهی مهندسی رزمی 46 امام هادی (ع)، فرماندهی تیپ 46 امام هادی(ع)، فرماندهی مهندسی رزمی قرارگاه مدینه منوره، فرماندهی مهندسی تیپ 42 قدر و فرماندهی مهندسی رزمی جبهه مقاومت بود.او در عرصه‌های سازندگی هم فعالیت داشت که در احداث سد کرخه احداث جاده نیریز در استان فارس، طرح توسعه نیشکر، اجرای طرح‌های سد و بسیاری دیگر از فعالیت‌های جهادی سهم ویژه‌ای داشت.

 

شهید اسکندری، انسان مسئولیت پذیری بود که در نهادهای مختلف از جمله بنیاد شهید به عنوان مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران استان فارس  و سمت‌های مختلف خدمت کرد. در عین حال بسیار «صندلی گریز» بود؛ یعنی در طول دوران خدمت به هیچ عنوان به دنبال پست و شغل نبود. به همین دلیل به هر جایی که به او ماموریت خدمت می‌دادند، می‌رفت و زمانی که مدت زمان خدمت و ماموریت تمام می‌شد، بسیار راحت پست و محل خدمت خود را تحویل می‌داد

 

بعد از پایان جنگ سردار دو سالی در منطقه فعالیت داشت اما بعد به شیراز آمد و در پنج سال از اواخر دهه 80 تا ابتدای دهه 90 مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران شیراز را بر عهده داشت. سردار اسکندری بسیار با خانواده شهدا انس داشت.

پس از بازنشستگی نیز به تبعیت از امر رهبری در دفاع از حرم اهل بیت به سوریه رفت و در دفاع از حرم حضرت زینب کبری (س) در اولین روزهای خرداد در  حما 1393به شهادت رسید. بنا به روایت‌های منتشر شده پیکر ایشان به دست گروه اجناد الشام افتاد و سر وی توسط یکی از فرماندهان این گروه تروریستی تکفیری از تن جدا شد. از سردار اسکندری به عنوان نخستین مدافع حرمی یاد می‌کنند، که به مانند مولایش حضرت سیدالشهدا (ع) سر از بدنش جدا شده است.

 

 

جزئیات تدفین پیکر شهید اسکندری؛ مراسم تشییع روز عاشورا برگزار می‌شود

سردار یدالله بوعلی فرمانده سپاه فجر استان فارس در حاشیه دیدار با خانواده شهید اسکندری و اعلام پیدا شدن پیکر پاک این شهید بزرگوار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز اظهارداشت: پیکر پاک شهید اسکندری روز پنجشنبه به سومین حرم اهل بیت منتقل خواهد شد.

مراسم پاسداشت سیدالشهدای مقاومت فارس سردار شهید اسکندری در شیراز برگزار می‌شودوی با بیان اینکه بنا بر هماهنگی و خواست خانواده شهید مراسم تشییع پیکر این شهید بزرگوار روز عاشورا برگزار خواهد شد، گفت: پیکر مطهر در گلزار شهدای شیراز در دارالرحمه در مکان کنونی یادمان شهید به خاک سپرده خواهد شد.

فرمانده سپاه فجر استان فارس افزود: در فاصله روز پنجشنبه تا تشییع پیکر شهید برنامه‌های مختلفی برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

ماجرای رونمایی از مقبره شهید «عبدالله اسکندری»

به گزارش تسنیم،  12 بهمن ماه سال 93 همزمان با سالروز طیعه‌ پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، مقبره‌ نمادین سردار بی‌سر مدافع حرم، عبدالله اسکندری، در گلزار مطهر شهدای شیراز و در کنار مقبره شهید عباس دوران رونمایی شد.

سردار شهید عبدالله اسکندری، از فرماندهان دوران دفاع مقدس و رییس اسبق بنیاد شهید انقلاب اسلامی استان فارس بود که سوم خردادماه سال 93 و در مسیر دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) در سوریه، سر مبارکش توسط تروریست‌های تکفیری داعش از تنش جدا شد.