تحلیل قرآنی حجت الاسلام تویسرکانی از اغتشاشات اخیر

نماینده سابق ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با حضور در خبرگزاری فارس تحلیلی قرآنی از حوادث اخیر کشور ارائه کرد.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" حجت‌الاسلام تویسرکانی نماینده سابق ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با حضور در خبرگزاری فارس به تبیین فضای فتنه و اغتشاشات اخیر پرداخت. تویسرکانی معتقد است فضای اغتشاشات اخیر را اگر از منظر قرآن کریم بنگریم می توانیم با عمق بیشتری مسائل و حواشی آن را درک کنیم و از ابعاد ماجرا عبرت های مهمی دریافت کنیم.

در ادامه تحلیل نماینده سابق ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین از فتنه اخیر را ملاحظه کنید:

فارس: خوش آمدید به خبرگزاری فارس؛ مقدمه ای اگر دارید بفرمایید تا سوالات را بپرسیم از خدمتتان.

تویسرکانی: خدا را شاکرم توفیق داد امروز در خط مقدم جهاد مقدسی که این روزها ما درگیر آن هستیم حضور یابم. خبرگزاری فارس به زعم بنده شلمچه زمان دفاع مقدس است، خرمشهر زمان دفاع مقدس است. اگر خبرگزاری فارس مورد هجمه و حمله قرار می گیرد نشان از تاثیرگذاری این رسانه بزرگ است. اگر شما بی تاثیر بودید اصلا دشمن سراغ شما نمی آمد. این حمله ای که به شما شد از جهاتی خوشحال کننده بود چرا که نشان داد فارس جایگاه بالایی در میان رسانه ها داشت و این اتفاق به همین جهت بود.

 

فارس: اگر بخواهیم حوادث اخیر را از منظر قرآن تحلیل کنیم چگونه باید این کار را انجام دهیم؟

تویسرکانی: یکی از ویژگی های قرآن این است که چیستی، چرایی و حتی چگونگی مواجهه ما با پدیده ها را بیان می کند. من مدتها به این فکر می کردم که چگونه می توان این حوادث را از منظر قرآن تحلیل و درک کرد. انسان صحنه را که مشاهده می کند می‌بیند وضعیت عجیبی است. برخی اعمال زشتی را مرتکب می شوند اما این زشتی را زیبا می بینند. مثلا وحشی گری در کشتن انسان ها در همه جای دنیا زشت و قبیح است اما این جماعت آدم می کشند و شادی می کنند. حتی انسانها را زجرکش می کنند و افتخار می کنند به این رفتارشان. یا حتی دروغ گویی که در همه جای دنیا یک رفتار ناپسند است مورد افتخار این جماعت است. یا توهین کردن، بلاخره شما به هر دین و آیین و مسلکی اعتقاد داشته باشید توهین کردن یک رفتار زشت تلقی می شود؛ شما می‌بینید این جماعت توهین می کنند و به آن رفتارشان افتخار می کنند. در نمونه دیگر این افراد از ترساندن مردم خوشحالی میکنند و فیلم میگیرند و در رسانه ها منتشر میکنند و به این رفتارشان می بالند. شما میبینید حتی برای این افراد وطن فروشی هم باعث فخر است. زمانی که تیم ملی ما از یک تیمی شکست می خورد اینها خوشحال می شوند و شادی می‌کنند. وطن فروشی در همه جای دنیا یک زشتی به حساب می آید.

فیلم های برخی از این ها هم در فضای مجازی منتشر شده است که یک فردی بازداشت شده و در بازداشتگاه هم می گوید که اگر من را آزاد کنی، من باز هم آدم می کشم. این پدیده را چگونه می توان تحلیل کرد؟ واقعا با چنین موضوعی چگونه باید مواجه شویم؟

 

 

قرآن در سوره فاطر آیه 8 میفرماید: أَفَمَنْ زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا یعنی اعمال زشتی افرادی برایشان زیبا جلوه می کند. این اوج انحطاط یک انسان است. ما با چنین پدیده ای باید مبارزه کنیم. خباثت باید همیشه خباثت باقی بماند. فحاشی همیشه باید فحاشی باقی بماند. حتی وقتی یک بچه ای دروغ می گوید معمولا برای آن دروغ بچگانه ای که گفته است شرمنده می شود. نباید بگذاریم این جابجایی اتفاق بیافتد. این موضوع را باید تحلیل روانشناسی و جامعه شناسی کرد.

شبیه آیه 8 سوره فاطر، آیات 103 و 104 سوره کهف را هم داریم. در این آیات خداوند می فرماید آیا می خواهید شما را به زیانکارترین انسان ها راهنمایی کنم؟ آنهایی که اعمالشان تباه شده است، آنهایی که گمان می کنند آدم های خوبی هستند. این مسخ انسانیت است.

جهاد تبیینی که رهبرانقلاب می فرمایند اینجا معنی پیدا میکند. زمانی ما در این جهاد موفق هستیم که بتوانیم زشتی اعمال اینها را به خودشان هم بفهمانیم. این اتفاق با سخنرانی و امثال آن نمی شود. ما باید بتوانیم خائن بودن این جماعت را علنی کنیم.

فارس: بنا بر آیات قرآن این جریان چقدر می تواند اثر گذار باشد؟ یعنی جریان ضد دین چقدر می تواند قدرت پیدا کند؟

تویسرکانی: قرآن کریم در همان سوره فاطر می فرماید که این جریان ممکن است مدتی دردسر ایجاد کند یا مشکلاتی درست کند اما ثمربخش نیست و به جایی نخواهد رسید. این سنت الهی است. اینکه جریان ضد دین همه الزامات موفقیت را دارد اما موفق نمی شوند از همین ناحیه است. شما ملاحظه کنید دشمن رسانه دارد، چهره دارد، سرمایه و پول دارد و حتی در طرف دیگر ضعف ها و اشتباهات خود ما وجود دارد؛ علت این که به نتیجه ای نمی رسد ناشی از همین است.

این داستان عدم توفیق دشمنان در برابر انقلاب اسلامی مردم ایران واقعا دشمنان را گیج کرده است. کار به جایی می رسد که این ها به توهم گرفتار می شوند و می گویند متولیان نظام از علوم غریبه استفاده می کنند و ایران را طلسم کرده اند و از این حرف ها.

 

 

این تحلیل های ماورایی ناشی از این است که نمی توانند عدم توفیق خودشان را عقلی تحلیل کنند و مانند افراد شکست خورده ای که از روی جهل به رمال ها و کف بین ها مراجعه میکنند دچار تحلیل های ماورایی می شوند. این جماعتی که آمدند و توییت زدند هم واقعا باورشان شده بود که کار تمام شده است. ولی این اتفاق نمیافتد. سال 1401 شاید صدمین بار است که این ادعاها تکرار می شود.

فارس: چنین خشونت هایی در تاریخ انقلاب چقدر سابقه داشته است؟

تویسرکانی: سال 60 من مشغول خدمت در سپاه قم بودم که آمدم به تهران. سپاه خودرویی که برای رفت و آمد ما در نظر گرفته بود از این خودروهای استیشن بود که سه نفر با ژ3 داخل خودرو به عنوان تامین حضور داشتند. از سال 60 تا سال 61 حدود 17 هزار نفر را در تهران و سراسر کشور از افراد عادی جامعه ترور کردند. ما سال های سختی در این انقلاب دیدیم. رادیو هر روز خبر ترور یکی از عالمان و مسوولان کشور را اعلام می کرد. یک روز نخست وزیر یک روز شهید بهشتی، یک روز نماینده امام در فلان نهاد و ... ایام جنگ هم بود کشور متلاطم بود و حتی در تامین امور ضروری کشور مشکل داشتیم. خورد و خوراک کوپنی بود. برق روزی 8 ساعت قطع بود. بنزین نداشتیم. اوضاع عجیبی بود. اما در چنین شرایطی ما رد شدیم و کشور از این بحران ها عبور کرد. دشمن از همه امکاناتش استفاده کرد. آیه 10 سوره فاطر دلیل این داستان است. اینکه رهبرانقلاب چنین قلب آرام و مطمئنی دارند همین است. معیار و ملاک قرآن است نه تحلیل سیاسیون و دیگران.

خداوند خودش را هم فتنه گر هم حیله گر و هم مکار معرفی میکند اما در برابر چه کسانی؟ در برابر مکاران و حیله گران و فتنه گران. خدا خودش را بالاتر از همه مکاران معرفی می‌کند. میخواهد بگوید در چنین وضعی ببینیم چه کسی موفق می شود؟

هرکسی که می خواهد کارش پیش برود باید مطابق قانون خدا زندگی کند. اینکه رهبرانقلاب می‌فرمایند با همه افت و خیزها مهم این است که ما پیش می رویم از این بابت است.

فارس: آیا این تحلیل قرآنی که فرمودید در مشکلاتی که پشت سر گذاشتیم قابل تطابق است؟

تویسرکانی: شهید سلیمانی فرمود در بزرگترین تهدیدها، بزرگترین فرصت ها است؛ این جمله منشا قرآنی دارد. ان مع العسر یسری همین است. حدود سال 67 من در حلبچه یک بسیجی ساده بودم. ما به همراه گردان حضرت معصومه(س) وارد مریوان شدیم و وسائل خودمان را در یک محوطه ای گذاشتیم و سپس وارد عراق شدیم. هنگامی که روی کوه ها بودیم هواپیماهای عراقی آمدند و مانند این بود که یک نفر با بیل از درون این هواپیما ها بمب شیمیایی  روی سر این مردم بی گناه می ریخت. نه پدافندی داشتیم، نه سلاحی که بتواند مقابله کند و نه هیچی.

در والفجر 10 بمباران وسیعی شد. ما با موتور که رفتیم حلبچه مثل یک موزه انسانی شده بود. همه در همان حالتی که بودند مرده بودند. جایی تخریب نشده بود اما چند هزار نفر یک جا مرده بودند. با همه این ماجراها چه کسی تصور می کرد ایران بتواند مقاومت کند؟ باهوش ترین چهره های نظامی جهان هم چنین تصوری نداشتند.یا ما در خلیج فارس انگلیس و آمریکا را شکست دادیم. دشمن واقعا شکست خورد. این ها همه اثبات همان آیات الهی است.

 

 

فارس: نشانه های جریان حق در آیات قرآن چیست؟

تویسرکانی: خداوند دستوری که به پیامبر می دهد توجه به مستضعفان و طبقه فرودست جامعه است. ما باید غمخوار این قشر باشیم. باید به فقرا برسیم. محور جریان حق رسیدگی به محرومان است. انقلاب ما از اساس انقلاب محرومان بوده است. به تعبیر امام، انقلاب ما انقلاب پابرهنه ها بوده است. البته ما حتما قائل به تفاوت افراد و شایستگی ها هستیم اما قائل به تبعیض نیستیم.

فارس:به عنوان آخرین سوال شما اخیرا از سمت نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین تودیع شدید؛ اگر مطلبی در این باره دارید بفرمایید.

تویسرکانی: بنده 10 سال و 4 ماه در مجموعه نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج خدمت کردم. دوران 3 فرمانده بسیج را هم تجربه کردم. سردار نقدی، سردار غیب پرور و سردار سلیمانی. روز اول که ما رفتیم این مجموعه گفتم ما آمدیم که نوکری کنیم، نیامدیم آقایی کنیم.

چند وقت قبل یک مطلبی از آقا دیدم که ایشان جایی فرمودند زمانی که امام به خودشان گفتند من یک طلبه ام دیگر خجالت می کشم به خودم بگویم طلبه. ما هم در این سمت و این جایگاه تلاش کردیم صدمه ای به این عنوان مقدس نمایندگی ولی فقیه نزنیم و تضعیف نکنیم. و انشالله خدا این خدمت را قبول کند.

فارس: از حضور شما در خبرگزاری فارس متشکریم و آروزی توفیق میکنیم برایتان.