سه شنبه 20 خرداد 1393 | 10:34
دست نوشته های قادر رستمی
ماهواره ، مهمانهای ویرانگر (1)
ماهواره ، مهمانهای ویرانگر (1)

 

 

 

 

ماهواره ، مهمانهای ویرانگر (1) - نویسنده قادر رستمی

از میان شیـوه های استعمـاری و سلطه گری ، آنچه از همه خطـرناک تر و در عین حـال مخفی تر می باشد ، سلطـه ی فرهنگی است. خطـری که در ایـن زمینه جبهه ی اسلامی ما را تهدید می کند ، به خاطر گستردگی جبهه ی تهاجم ، پیچیدگی آن و صدماتی است که از نظر معنوی به روح او وارد می کند و افکار وارزشها و عقاید را در درون وی به نابودی می کشد و حیات معنوی اش را مختل می سازد.

امـروزه دشمنان اسلام برای انجـام مقصـود خویش ، با استفاده از همه ی ابزارها و  شیوه ها و با به کارگیری برترین تکنولوژی ها وجدیدترین روش های علمی  ، به جبهه ای به وسعت قلبهای معتقد و سالم و دین باور ، سراسر جهان اسلام  را مورد هجوم ناجوانمردانه ی خویش قرار داده اند.

« دیگرمسأله ، آمدن بیگانه به داخل یک خاک مطرح نیست بلکه سخن از بیگانه شدن از خویش و از درون پوسیدن است »

 از میان ابزارهایی که فرهنگ ها و تمدن ها را به چالش های جدی  کشانده،ماهواره است که با هدف تهاجم فرهنگی به دیگر کشورها در عرصه ی رسانه ها ، جایی برای خود بازکرده است.گسترش روز افزون ماهواره ها،گسترش بی بند و باری و به وجود آمدن فساد در جامعه و به انحطاط کشیدن برخی از جوانان و گسترش روز افزون مشروبات الکلی،ایجادگروههای غربی مانند : هوی متال ها،رپ ها و شیطان پرستها ، تمایل به مد گرایی و... همه و همه نشان از هدفمند بودن تهاجم از طرف دشمن است ، این بار دشمن با استفاده از روش های نرم افزاری فکری و تبلیغی بر خلاف دوره ی قبل که مردان را مورد حمله قرار داده بود ، قلب جامعه ، یعنی زنان و جوانان را هدف گرفت.

از ایـن رو ، دشمنان برای تـأمین اهداف جنگ نرم خود ، راهکارهایی را اتخاذ کرده اند که  عبارت است از :

نشانه گیری فرهنگ دینی ترویج زندگی اشرافی و مدگرایی الگوهای پوشالی زیر سئوال بردن  فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت

در واقع پایه های هر جامعه،ریشه در ارزشها و نظام عقیدتی آن دارد.بنابراین برای تضعیف هر جامعه ،کافی است  تا فرهنگ آن را تضعیف  کرد.با این کار افراد جامعه  از خود بیگانه  شده و بر خلاف آنچه که حقیقت فرهنگی آنها را تشکیل می دهد ، رفتار می کنند.

دشمن برای حملات فرهنگی،نیاز به ابزار و وسایل کارآمد دارد.بنابراین همانطور  که لازمه ی حملات نظامی ابزار و آلات جنگی است،لازمه ی تهاجم فرهنگی نیز وسایلی است تا گلوله های زهراگین  فرهنگی دشمن از ماهواره ها گرفته تا اینترنت ، رادیو و توزیع کتابهای ضد فـرهنگی و دگر اندیش ، به  بـراندازی نظام های مخالف و تضعیف آنها مبادرت ورزد. هنگامیکه انواع تکنولوژی ها را بدون هیچ گونه  محدودیت و مطالعه ای و فقط بر اساس برخی گمانها به خانه می آوریم ، به عواقب آن فکر نمی کنیم. عواقبی که در اکثر مواقع  از کنترل  ما خارج است و تبعات ویرانگری را بدنبال خواهد داشت و ماهواره هم جزء همین تکنولوژی هاست که استفاده ی نادرست از آن تبعات بسیار مخربی را به دنبال دارد که  در اینجا به چند مورد آن اشاره می کنیم :

ترویج خشونت : در برنامه های تولید شده در تلویزیون های ماهواره ای عموماً صحنه های خشن  و بدون سانسور و بدون توجه به سن مخاطب ، به وفور نمایش داده می شود. مسلمـاً دیدن چنین صحنه هایی در ضمیر ناخودآگاه افرادتأثیر می گذارد،گاهی این صحنه ها آنقدرطبیعی و هنرمندانه ساخته شده اند که افـراد با دیدن این صحنه ها گویی که نـوعی آموزش نحوه ی  بـروز خشونت را دریافت می کنند. سست شدن بنیان خـانـواده : از دیگر تبعات استفاده از مـاهـواره در خانه ، فـروپاشی خانواده است.ورود ماهواره به خانه را می توان به منزله ی ورودیک فردنامحرم و لااُبالی دانست که دوستی ناباب برای فرزندان است،در صدد اختلاف افکنی بین زن ها و شوهرهاست،دین افراد را می گیرد ، مـرزها و حریم های خانواده را می شکند ، به آسانی حقیقت های سیاسی و اجتماعی را  وارونه جلوه می دهد، خرید ماهواره به منزله ی دعوت یک فرد ناباب به منازل است. سریال و فیلم های ماهواره ای به طور هدفمند ، عفّت و اخلاق اجتماعی را نشانه گیری کرده اند. آسیـب های فـردی : از مهمترین آسیب هایی که مـاهـوارها در حوزه ی فردی ایجاد می کنند عبارتند از : به ناآرامی های فکری ، عدم امنیت روانی عدم اعتماد به اطرافیان ، دروغگو  دانستن همه یا اکثر افراد،ایجاد روحیه ی دوگانگی شخصیتی در درازمدت،القای افسردگی و غم و نا امیدی در بین جوانان ، ترویج هیجان کاذب و ... دخالت سیـاسـی : یکی دیـگر از آسیبهایی که ماهواره برجامعه وارد می کند ، دخالت سیاسی قدرتهای بیگانه در امورداخلی کشور می باشد،این قدرتها با راه اندازی شبکه هایی به ظاهر سعی می کنند خیلی بیطرفانه واقعیت های رخداده را به اطلاع بینندگان بی خبر داخلی برسانند!!

خیلی زیرکانه اخبار و اطلاعات را جهت دهی نموده و خواسته های خویش را به مخاطبین القا می کنند و گاهی پا را فراتر گذاشته و از مخاطبان می خواهند که به مبارزه با نظام مقدّس جمهوری اسلامی بپردازند و برخی از این شبکه ها با شایعه سازی ، به ایجاد بدبینی و کاهش اعتماد اجتماعی در جامعه می پردازند که صد البته بودجه ی آن ها از طرف سـازمان سیا و نهاد های مشابه آن تأمین می شود. آنچه گفته شد تنها گوشه ای از آثار مخربی است که ماهواره ها بر زندگی انسان می گذارد ...

امّا چه باید کرد؟! چه راهکارهایی برای  مقابله با ماهواره ها وجود دارد؟! درپاسخ به پرسش بالا چند نکته را میتوان مطرح نمود :

1- آگاهی بخشی خـانواده ها با اثـرات مخرب مـاهـواره می تواند نقش بسیار مهمّی در مقابله با آن داشته باشد.

2-لازمه ی آگاهی بخشی در جامعه ، استفاده از اسباب و ادوات خاصی است تا بتوان بـرای مقابله و حتّی تهاجم از آن بهره جست.این ابزار چیزی نیست جز رسانه.

هرچند که رسانه ی ملّی در طی سالیان گذشته بـرنامه های خـوبی را تهیه و تولید نموده  است امّا متأسفانه این امراز تداوم لازم برخوردار نبوده است واز برنامه ریزی متناسب با نیازهای روز تبعیت نکرده است. صدا و سیما می تواند با تولید برنامه های مناسب و هـدفمند و با بهـره گیری از نظرات کارشناسان ،رسانه های خارجی را با چالش جدّی مواجه سازد.دراین برهه از زمان رسالت رسانه ملّی دوچندان است.

3-  با توجه به رشدروز افزون استفاده از ماهواره ها و تأثیرات مخربی که بطور مستقیم و غیر مستقیم ، این ابزار بر زندگی فردی و اجتماعی افراد می گذارد ، این سؤال مطرح می شود که آیا وقت آن نرسیده تا مقابله ی جدّی و قانونی با ماهواره آغاز شود؟!

 قانون ممنوعیت ماهواره در جامعه نه تنها اهانت به  عقل و شعور مردم نیست بلکه خدمت و احترام به کیان خانواده است ، زیـرا با تضعیف خـانواده بسیاری از اهداف فرهنگی محقق می شود.پس با نگاهی همه جانبه به مضرات استفاده از ماهواره، جلوی ورود بیگانگان  را که حامل پیام فرهنگ مبتذل غربی به کانون گرم خانواده ایرانی است بگیریم ...

 

 

نویسنده : قادر رستمی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.