یکشنبه 14 اسفند 1390 | 12:39
آیت الله جوادی آملی ثواب درس تفسیر خود را به حضرت معصومه هدیه کرد
حضرت آیت الله جوادی آملی در روز رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تفسیر سوره مبارکه شعرا را آغاز و ثواب بحث امروز درس تفسیر را نثار روح کریمه اهل بیت سلام الله علیها کرد.

بسیج پیشکسوتان، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه به تفسیر سوره مبارکه شعرا در مسجد اعظم قم پرداخت و گفت: سوره شعراء در مکه نازل شده و مطالب آن درباره اصول دین و خطوط کلی اخلاق و فقه است.

این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به آیه شریفه «تلک آیات الکتاب المبین» گفت: این کتاب، مبین است نه مبیّن،‌ یعنی مطالبش روشن و شفاف است نه پیچیده و مبهم؛ استنادش به مبدأ فاعلی و همچنین ارتباطش به مبدأ غائی و هدف که قیامت باشد شفاف و روشن است.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «لعلک باخع نفسک ألا یکونوا مؤمنین» گفت: خدای متعال به پیامبر صلی الله علیه و آله می‌فرماید این گوهرهای گران بها را آوردی ولی اینها نمی‌پذیرند، مرتب به مبداء و مقصد هدایت می کنی ولی نمی پذیرند، متأثر و متأسف می شوی مثل این که قالَب تهی می کنی و جان می دهی،‌ این کار را نکن. این مضمون در سوره کهف و فاطر هم آمده است.

وی ادامه داد: وجود مبارک پیغمبر صلی الله علیه و آله هم از نظر برهان مبین آیات الهی است و هم از نظر معجزه آیات فراوان آورده و هم از نظر عاطفی نسبت به این ها پدرانه و مهربان است. چون تنها تدریس نیست بلکه تعلیم و تزکیه و با عاطفه آمیخته است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه شریفه «و ما یأتیهم من ذکر من الرحمان محدث إلا کانوا عنه معرضین» خاطر نشان کرد: اینها نسبت به مسائل توحیدی و مسائل وحیانی و نبوت و رسالت روی برگرداندند و وقتی بی اعتنایی کردند کم کم زمینه استهزاء فراهم می شود، چون پیش این ها کم ارزش است.

بازی برای تقویت روحیه است نه حرفه
وی افزود: در آیه 2 سوره مبارکه انبیاء هم مشابه این تعبیر را دارد که اینها ذکر خدا را می شنوند ولی بازی می کنند. لعب و بازی را که لهو گفته اند به خاطر این است که مثل لعاب دهان است، لب را مختصری تر می کند و سپس خشک می شود و هیچ تشنه ای را سیراب نمی کند. عده زیادی در دنیا کودک 60 ـ 70 ساله هستند و کودکانه فکر می کنند، سرمایه های سنگین و بهترین نیروی جوانی را در حساس ترین دوران زندگی صرف بازی می کنند. بازی برای تقویت روحیه است نه این که انسان حرفه اش را بازی قرار دهد. این است که الان بشر نمی داند به کجا می رود. بودجه های سنگینی در سطح بین الملل صرف بازی می شود. یک فکری باید باشد که اینها را بیدار کند. حرف قرآن تازه و به روز است یعنی الان هم به اینها بگویی اعراض می کنند.

اداره و درمان بیماری‌های بدن با گیاهان
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه شریفه «اولم یروا الی الارض کم أنبتنا فیها من کل زوج کریم» گفت: این آیه درباره مسئله توحید است. اگر در فن شریف گیاه شناسی کار بکنید و مهندس کشاورزی باشید و گیاهان و درختها و خواص دارویی اینها را بشناسید به حیرت می افتید که مدیر، مربی و ناظمی دارد. اینها کریمند، اولا نر و ماده دارند، تلقیح و ازدواج و تولید دارند، دوما بادهای موسمی مثل این که عقد زناشویی بین گیاهان می خوانند (و ارسلنا الریاح لواقح). با این مناکحه این ها باردار شده و هم مواد غذایی بشر را تامین می کنند و هم مواد دارویی را.

وی ادامه داد: بدن به استثنای مسئله نمک از مواد شیمیایی بهره نمی گیرد. یعنی تمام بدن را گیاهان با واسطه یا بی واسطه اداره می کنند. سبزی ها و میوه ها و امثال این ها بی واسطه اند و لبنیات و گوشت با واسطه و از این گیاهان بالا آمده اند. بدنی را که گیاه اداره می کند بیماری هایش هم باید با گیاه اداره شود. منتهی همان طور که تغذیه یک فن دقیق علمی و حساب شده است، دارو شناسی و درمان هم همین طور است.

 

 

منبع: رسا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.