یکشنبه 1 اردیبهشت 1392 | 15:45
گفتگو اختصاصی/با جانشین سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت
حضور حداکثری مردم در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری
حضور حداکثری مردم در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری

 

 

 

پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" گفتگوی اختصاصی با یادگار جبهه وجنگ سردار سرتیپ دوم پاسدار پیشکسوت برادر رضا افروز جانشین بسیج پیشکسوتان جهاد وشهادت

سلام علیکم : با تشکر از وقتی که اختصاص دادید خواهشمند است بفرمایید به نظر جنابعالی در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی چه اقدامات موثری برای حضور حداکثری مردم در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و شوراهای شهر وروستا باید انجام داد ؟

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ج: به نظر می رسد، در سال 92 که به نام حماسه سیاسی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی نامگذاری شده یک وظیفه عمومی به وجود آمد، در حقیقت، همه ی اقشار جامعه از پایین ترین سطوح تا بالاترین سطوح برایشان ایحاد وظیفه شده تا تلاش بکنند. با توجه به اینکه در فرمایشات ابتدای سال شاخص حماسه سیاسی را هم در حقیقت عنوان انتخابات مرحله یازدهم ریاست جمهوری اعلام فرمودند، بنابراین مجموعه ی اقداماتی که همه ی اقشار جامعه و طیف های مختلف سیاسی و مسئولان باید انجام بدهند درحقیقت با قدرت و با قوت به اجرا در آوردن انتخابات است، یعنی همه اقدامات امیدوار کننده باید باشد. برای برگزار کردن چنین انتخاباتی، اقشار مردم یک وظایفی دارند و مسئولان یک وظایفی دارند و کاندیداها یک وظایفی دارند مسئولان باید تلاش بکنند آن چه زمینه ی حضور مردم و شرکت گسترده مردم، به نحو احسن را فراهم می کند بشود یعنی کمک بکنند به تبلیغات، کمک بکنند به ایجاد فضای حضور، کمک بکنند به اینکه مردم راحت بتوانند در انتخابات شرکت بکنند، کمک بکنند که مردم دقیق بتوانند در انتخابات شرکت بکنند، کمک بکنند به اینکه کاندیداها دقیق شرکت بکنند؛ کاندیداها با برنامه مشخص و مدون در رقابت شرکت بکنند، کمک بکنند کاندیداها با روش اخلاقی صحیح وارد صحنه بشوند بنابراین قوانین و مقرارت تبلیغات انتخاباتی را مسئولین به اصطلاح برگزار کننده اعم از مسئولین اجرا که وزارت کشور و دولت هستند و مسئولین قانون گذاری کشور که مجلس شورای اسلامی می باشد باید در این بحث مقدمات کار را طوری فراهم کنند که کمترین مسئله را تولید بکنند همچنین رسانه زمینه ی اظهار نظر مردم و مطالبات مردم را فراهم  بکنند با این ملاحظه که حواسشان باشد سوالی پرت طرح نکنند که در حقیقت مسئله آفرین باشد چون یک خبرنگار می تواند سوالی بکند که مشکل ایجاد کند و می تواند سوالی بکند که مشکلی ایحاد نکند یا مشکلی را از بین ببرد. بنابراین خبرنگارهای ما هم وظیفه دارند که ضمن ایحاد شور انتخاباتی آرامش اجتماعی را برهم نزنند. خبرنگارها اعم از بخش خصوصی یا دولتی یا بخش عمومی نباید به گونه ای مصاحبه کنند از شرایط انتخابات سوء استفاده سیاسی نشود و التهاب آفرینی کنند و باعث درگیری بین کاندیداها نشوند به نظر من رسانه ها در این خصوص می توانند کمک خوبی بکنند. که ملتهب نکنند اوضاع را و کاندیداها را با هم درگیر نکنند، رقابت کاذب ایجاد نکنند. بلکه با سوالاتی که مطرح می کنند به کاندیده ها در حقیقت القا کنند یا انتقال دهند که هر کاندیدا، به جای اینکه دنبال این باشد که دیگری را محکوم کند و علیه دیگری حرف بزند، برنامه ی  خودش را ارئه بدهد مثلا اگر رئیس جمهور شود کدام مشکلات کشور را چگونه و باد چه برنامه ای حل می کند یا کلا کشور ما چند مشکل دارد. ریز مشکلات عمده را و رئوس برنامه هایش برای حل مشکلات را بیان کند و روش های اصلاح آن مشکل را مطرح بکند.

 

 

-       سردار با این  فرمایشاتی که داشتید این مناظره ها درست است یا خیر؟

ج: به نظر من اصل مناظره درست است اما مناظره نباید به گونه ای باشد که دو نفر را با هم درگیر بکنند در مناظره یک موضوع را مطرح می کنند می گویند مثلا اقتصاد. هریک از این کاندیدها بگویند به نظر ایشان اولا بحث مشکلات اقتصادی کشور چند تا است و شامل چه مواردی است. خوب این کاندیدا بگویند به نظر من، مثلا فرض کن مشکل اقتصادی کشور 5 محور دارد یا 10 محور دارد و دلایلش را مطرح کند، نفر دیگر هم بگوید به نظر من مشکلات اقتصادی کشور چند محور دارد، و در چه سر فصل هایی قابل بحث می باشد و برنامه ایشان برای حل مشکلات بر شماری شده چیست و چگونه می توان آن مشکلات را برطرف نمود×!بنابر این مصاحبه گر از طرفین بخواهد که برای حل این مشکل چه طرح هایی راپیشنهاد دارید؟ هریک از این کاندیدها بگویند مثلا حل مشکل کار در کشور یا اشتغال خیلی خوب شما برای اشتغال چه طرحی دارید؟ هرکدام از این افراد طرح خود را بگویند، وقتی کاندیداها طرح خود را مطرح می کنند معلوم می شود این کاندیدا اصلا طرح دارد یا خیر. فکر کرده راجع به این موضوعات، چه حرفی دارد برای زدن یا حرفی ندارد؟

در مشکل سیاسی همین طور،  در سیاست خارجی همین طور بدون اینکه کسی آن یکی را محکوم کند روش خودش را بگوید. بگوید آقا من معتقدم مشکل سیاست خارجی کشور ما مثلا این 3 مورد است من برای رفع این 3 مورد این پیشنهادات را دارم آن وقت توانایی های سیاست خارجی وی معلوم می شود یا مثلا مشکل مدیریت در کشور و روش های مدیریتی در کشور چه مشکلاتی وجود دارد؟ و پیشنهاد من برای حل این مشکل چه طرحی است. به نظر من به این ترتیب هم کاندیدا ارزیابی می شوند مردم ایشان را و افکارشان را می شناسند و متوجه می گردند.طرحی تهیه کرده یا کلی گویی می کند.  

نکته ی مهم دیگراینکه مصاحبه گر از مردم نباید سوالی را بپرسند که واقعا بیهوده باشد بلکه باید سوال معقول باشدو مفید.

بنابراین به نظر من مصاحبه گرها با سوال های خود می توانند کاندیدها را با یکدیگر درگیر کنند و هم می توانند کاندیداها را از درگیری با یکدیگر دور کنند. همچنین خبرنگار می تواند با سوالی که مطرح می کند مردم را تحریک کند و مردم را ناامید کند و می تواند تحریک مثبت کند و مردم را شاد و شارژ کند مردم را امیدوار کند که در صحنه حضور پیدا کنند.

من فکر می کنم مردم عزیز ما که مصاحبه می کنند با خبرنگاران در حرف هایی که می زنند و مطالباتی که مطرح می کنیم باید به نکاتی توجه کنیم که باعث تقویت انتخابات می شود یا باعث تقویت کشور می شود باعث تقویت نظام می شود. باعث تضعیف دشمن می شود یعنی حواسشان باشد در این حماسه سیاسی ما می خواهیم وحدت ملی و وحدت اجتماعیمان را در جامعه نشان بدهیم. منظور خود را در دفاع از نظام و دفاع از خود نشان بدهیم این هم از آن نکاتی است که همه باید به آن توجه کنند خصوصا مسئولان و نخبگان سیاسی باید توجه کنند و هم آحاد مردم باید به آن توجه کنند.

 

ما باید نشان بدهیم که حرف رهبرمان برای ما ارزش اصلی دارد و بنابراین وقتی رهبر ما فرموده است این حماسه سیاسی را با حضور خودمان مطرح بکنیم به نظر می رسد که ان شاءالله ما در بخش انتخاب ریاست جمهوری یک حماسه بزرگ می آفرینیم به این ترتیب که اگر در دوره دهم63%شرکت کردند این دوره 70%شرکت کنیم ، با حضور 70%ثابت کنیم که همه جوره در صحنه هستیم و لو اینکه اختلاف نظر هم داریم.اشکالی ندارد،انتخابات بیان یک سلیقه است دیگر.چون کاندیدهایی که مورد تایید شورای نگهبان قرار می گیرند همه آدم های صالحی هستند،ما فقط باید بین این ها اصلح را انتخاب کنیم.

به نظر جنابعالی با عنایت به فرمایشات راهگشای مقام معظم رهبری چگونه کاندیدای اصلح را انتخاب کنیم ؟

ج: انتخاب اصلح به نظر می آید، اگر ما می خواهیم به اشتباه نیافتیم و دقیق ترین اصلح را انتخاب کنیم باید شاخص ها و ملاک هایی را که رهبر انقلاب تایید کرده اند قبلا یعنی حضرت امام و آقا شاخص هایی را قبلا تعیین فرمودند آن ها را مد نظر بگیریم، در حقیقت هر آنچه آقا که در نظرهایشان گفته اند عمدتا روشن و واضح است همان چیزهایی است که امام فرمودند. گفتند: کسی که می خواهد کاندیدا (منتخب ریاست جمهوری) شوند باید با انقلاب اسلامی رابطه داشته باشد. باید با جمهوری اسلامی و قانون اساسی رابطه داشته باشد. باید با مردم ارتباط داشته باشد،مردمی باشند،طرفدار عدالت باشند،طرفدار مظلومین و ضعیف ها باشند.اینها شاخصه هایی است که رهبری فرمودند.پرانرژی باشد،سالم باشد،دست پاک باشد.این نکته مهمی است.طرح داشته باشد.یعنی برای کار طرح داشته باشد فکر داشته باشد یعنی هر کس نخواهد او را به سمتی بکشاند،یعنی خودش طرح اداره کشور داشته باشد.طرح اقتصادی داشته باشد،طرح سیاسی داشته باشدمثلا آقا می فرمایند تمام ویژگی هایی که رئیس جمهور فعلی دارد را باید داشته باشد و برخی ضعف را نداشته باشد پس رئیس جمهور منتخب آینده باید آن ایرادها را نداشته باشد.طبیعتا ممکن است که کاندیداهای موجود بخشی از توانایی ها محاسن این رئیس جمهوری فعلی را نداشته باشد.طبیعتا آن کسی که کمترین ضعف ها را دارد و بیشترین قوت ها را با توجه به رئیس جمهور فعلی بعنوان یک معیار  او اصلح شناخته می شود.

با توجه به شاخص هایی که مقام معظم رهبری فرمودند،آن کسی که خلاصه جوان و پرانرژی تر است،دارای طرح و برنامه است،روحیه ای قوی دارد،مردمی است،به مردم فکر می کند،عدالت محور است،ولایتی است اهل ولایت و اطاعت از ولایت است. داخل صحنه است.نه از دور کنترل امور کند.اهل مشاوره است،حالا هر کسی این معنا را بیشتر دارد او اولاتر است و اصلح تر است.بنابراین نگاه می کنیم بین این افراد چه کسی هست که کمترین ضعف را دارد.معدل گیری می کنیم و در معدل گیری معلوم می شود که کدام یک از این ها اصلح است.

در بحث شورای شهر هم که دارای اهمیت اساسی است.شورای شهرها و روستا در حقیقت یک تمرین انتخاب کردن و انتخاب شدن است برای نمایندگی مجلس هم برادرانی که می خواهند کاندید شوند در شورای شهر و روستا. مقدمه حضور در فعالیت سیاسی اجتماعی است برای آینده تا بتوانند شناخته شنود و بالاخره از نظر فکر، کردار، رفتار، گفتار و از نظر ارائه طرح و برنامه داشتن برای اداره امور شهر و روستا تمرین است که اول در محیط های کوچک محلی کار کنند تا شناخته شوند نقاط قوت آن ها شناخته می شود تا بعدا بتوانند در سطح ملی در مجلس فعالیت بکنند بنابر این اهمیت شوراهای شهر و روستا هم کمتر از انتخابات مجلس نیست. علی الخصوص حضور در این موارد برای خود مردم هم تجربه اندوزی خوبی است، تجربه خوب است که اساسا عادت کنیم و  فکر کنیم آدم ها را دقیق بشناسیم. انتخاب کنیم و با دقت انتخاب کنیم و در زمینه ی انتخاب آدم های بهتر در کشور را تمرین می کنیم.

درانتها اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید ؟

ج: مجموعه های پیشکسوتان بسیجی باید توجه کنند که مورد توجه مردم هستند و طرف مشورت مردم متدین لذا بسیار باید دقت کنند که اولا در تشخیص اصلح اشتباه نکنند و خدای نخواسته آلت دست جریانات سیاسی مختلف نگردند!

 

                                                                                     والسلام علیکم   

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.