دوشنبه 10 خرداد 1395 | 11:20
شهید حاج احمد سوداگر:
قبر من را نیم متر کمتر حفر کنید تا شاید به خدا بیشتر نزدیک شوم
 قبر من را نیم متر کمتر حفر کنید تا شاید به خدا بیشتر نزدیک شوم

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" جهاد در راه خدا، ترازوئى براى سنجش ایمان است، جهاد در راه خدا صداقت هر كس را نشان مى دهد، همانطور که خداوند در قران عاقبت مؤمنین راستگو را اینگونه توصیف مى كند إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ  (آیه 15 سوره حجرات).

گذشته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مملو از جان فشانی های شهدا و ایثارگران در راه عزت و تعالی مبانی مقدس اسلامی و انقلابی ما است که این هویت طلایی تاریخ انقلاب، با زنده نگهداشتن یاد و نام و سیره شهدا حفظ می شود.

از این رو جمعی از پیشکسوتان جهاد و شهادت سازمان بسیج از جمله سردار رضا افروز جانشین سازمان بسیج پیشکسوتان، سردار کریم پور مدیر مسئول نشریه سازمان بسیج پیشکسوتان و برادران،اسلامی،امیرآبادی،نامی و حرثی برای زنده نگه داشتن سیره و راه شهدا این بار مهمان خانواده شهید حاج احمد سوداگر از فرماندهان و طراحان عملیات برجسته دوران دفاع مقدس و پایه​گذار بسیاری از مراکز علمی، فرهنگی و پژوهشی پس از این دوران شدند.

خانه ساده و بی زرق و برق شهید سوداگر گویای خیلی از افکار و اعتقاداتی بود که امروزه کمتر شاهد آن هستیم.

 

در ابتدای این نشست پیشکسوت بسیجی قلندری همرزم شهید ، حاج احمد را اینگونه توصیف می کند :

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در کنار همرزمانش نقش مؤثری در تشکیل سپاه ایفا نمود بطوریکه درسن 18 سالگی از نیروهای کلیدی سپاه دزفول، به شمار می‌آمد. هنگامی که گروه­های ضد انقلاب به مبارزه مسلحانه بر علیه انقلاب اسلامی روی آوردند و سپاه پاسداران ناگزير به برخورد با این گروه‌ها شد. حاج احمد دراین دوره تلاش­های زیادی برای ایجاد آرامش و امنیت و مقابله با این گروه­ها در منطقه انجام داد.

برادر قلندری با اشاره به اینکه حاج احمد، هم مرد عمل بود و هم مرد خطر ادامه داد: این دو خصلت حاج احمد را از بقیه متمایز کرده بود و باعث شده بود کارهای بزرگی را انجام دهد؛ از جمله برای آشنایی نسل‌های جدید و آینده با علوم و معارف دفاع مقدس، در سال 1385    اقدام  به تأسیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس نمود و با پیگیری‌های مجدانه خود موفق شد علاوه بر نهادینه کردن مسائل دفاع مقدس به عنوان یک مبحث علمی و پژوهشی در دانشگاه‌های کشور، دو واحد درس آشنایی با دفاع مقدس برای دوره‌های کارشناسی دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی را به تصویب برساند که یکی از کارهای ماندگار شهید است.

فرزند شهید حاج احمد سوداگر نیز به بیان خاطراتی از پدر پرداخت و با اشاره به اینکه پدرش 20 سال بیشتر نداشت که مسئول اطلاعات عملیات لشکر 7 ولیعصر(عج) شد ادامه داد: یکی از نکاتی که باعث شده بود در آن سن کم پدرم برجسته شود این بود که برای شناسایی منطقه خودش هم صحنه را می دید و قبل از اینکه گزارش از وضعیت منطقه را بفرستد، تحلیل منطقه و نیز راهکار آن را به همراه گزارش می فرستاد.

محسن رضایی در خاطراتش می نویسد که مناطقی که حاج احمد گزارش آن را آماده می کرد نسبت به آن منطقه اطمینان خاطر خاصی داشتیم.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دفاع مقدس را باید به نسل بعدی شناساند ابراز داشت: با این صحبت آقا، پدرم اردوی راهیان نور را شروع کرد و الان شما می بینید که چه حرکت عظیمی شده است و خیلی از کارهای فرهنگی دیگری که در زمان مسئولیتش در استان مازندران انجام داد.

فرزند شهید حاج احمد سوادگر، صحبت های خود را با دست نوشته از پدر به پایان رساند.

 " قبر من را نیم متر کمتر حفر کنید تا شاید به خدا بیشتر نزدیک شوم، بعد از مرگم انگشتانم را به رایگان در اختیار اداره انگشت نگاری قرار دهید تا بی گناهیم برای همیشه به اثبات برسد، به بهشت نمی روم اگر مادر و همسرم در آنجا نباشند، و به مردم بگویید که این عاقبت کسی است که صادقانه زندگی کرد و زگهواره تا گور دانش بجوی "

در وصف او همين بس كه سردار سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفتند: « ... فرزند غیور خوزستان و سردار شجاع و صمیمی و با درایت ولایت و دلاور غیور جبهه‌های نبرد با دشمنان خدا سردار سوداگر مردی بلندهمت و دوراندیش بودکه با آینده‌نگری و تیزبینی، خدمات ماندگاری برای نظام پایه‌ریزی کرد... »

قابل ذکر است که از شهید حاج احمد سوداگر آثاری در قالب کتاب، مقاله و طرح​های پژوهشی به یادگار مانده است که از جمله آن​ها می‌توان به «جاده های سربی»، «جنگ وقطعنامه های سازمان ملل»، « بیست یادداشت از بیست فرمانده»، « اندیشه­ های دفاعی»،«قرارگاه سری جلد یک»،«قرارگاه سری جلد دو»،«جنگ از نگاهی دیگر»، «عقیق»«شبنم عشق»،«یک شهر و یک جهان­آرا»،«اندیشه­ های دفاعی»،«گمشده من»،« سپیده در راه»،«روزهای آتش»،« فتح فاو»،«پای مسافر»،«آئینه ­های خاک » و «مقدمه­ای بر استراتژی امنیت ملی»می­توان اشاره کرد.از مهمترین مقاله­ های ایشان می­توان به تحلیل قطعنامه­ های شورای امنیت در دفاع مقدس، نقش مدیریت دانش در بهره وری سازمان، نقـش پژوهش در حفظ و نشـر ارزش­های دفاع مقدس  و نـگرش مثبت و راه­های تقویت آن در سازمان را نام برد. سردار سوداگر نظارت بر پروژه ­های تحقیقاتی زیادی را درحوزه امنیت و دفاع مقدس از جمله پروژه اطلس های دفاع مقدس،دایره المعارف دفاع مقدس،اطلس جغرافیای عملیات های دفاع مقدس را به عهده داشت.

خبر شهادت سردار سرلشکر شهيد دکتر حاج احمد سوداگردر 21 بهمن 1390 همه را در در بهت و اندوه فرو برد، او بیش از 12 بار در دوران دفاع مقدس تا مرز شهادت گام نهاده بود و تنش با 82 درصد جانبازی از دوران سترگ دفاع مقدس جراحات عمیقی داشت،  و در جریان یکی از شناسایی‌ها در سال 1360، بر اثر برخورد با مین، پای خود را روانه بهشت کرد، اما دراین مسیر پرخطر، هرگز از پای ننشست .

از مهمترین مسئولایت های حاج احمد می توان به : مسئولیت اطلاعات عملیات قرارگاه​های قدس، کربلا، نجف و فرماندهی لشکرهای 7 وليعصر (عج)، 25 کربلا و 27 محمد رسول الله (ص) ، معاون اطلاعات عملیات سپاه پاسداران، تاسیس دانشکده اطلاعات و امنيت سپاه و پایه گذاری کاروانهای راهیان نور اشاره کرد.

آخرین یادگار او بنیانگذاری پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس است که با تلاش و جدیت بسیار و بی​پایان پایه​های نگاه علمی و آکادمیک به این دوران را در دانشگاه​های کشور پیاده​سازی نمود. او مجدانه تلاش می​کرد به همگان بفهماند در این دوران هزاران نفر-ساعت زمان صرف بررسی، تحلیل و شناسایی​های مخاطره انگیز می​شد تا یک عملیات طرح​ریزی شود و «مدیریت جنگ، مدیریت عالمانه و دانش-محور بوده است»

روحش شاد و یادش گرامی

تهیه و تنظیم : میلاد جلالی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.