یکشنبه 19 شهریور 1391 | 07:35
پس لرزه هاي شكست غرب در جنگ ديپلماتيك با ايران
روباه پير با بستن سفارت كانادا دم خود را جمع كرد
روباه پير با بستن سفارت كانادا دم خود را جمع كرد
پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت : دولت كانادا در اقدامي سياسي و همسو با سياست هاي ضد ايراني روباه پير، آمريكا و رژيم صهيونيستي سفارت متروكه خود در تهران را به دليل عدم توقف در فعاليت هاي هسته اي، حمايت از سوريه و دشمني با رژيم صهيونيستي از سوي جمهوري اسلامي ايران بست.

 

 

به گزارش خبرنگار بسیج پیشکسوتان : دو روز پيش به نقل از «جان بيرد» وزير خارجه كانادا در اين باره گزارش داد كه دولت كانادا دليل اين تصميم خود را حمايت تهران از نظام سوريه و دشمني با اسرائيل دانسته است.
وي در بيانيه اي اعلام كرد: كانادا سفارت خود در ايران را تعطيل كرده و اعلام مي كند كه ديپلمات هاي ايراني حاضر در اين كشور را به رسميت نمي شناسد و به همين دليل ديپلمات هاي ايراني بايد كانادا را ترك كنند.

در ادامه اين بيانيه، وزير خارجه كانادا مدعي شده است: موضع كانادا درباره حكومت ايران مشخص است و ما ايران را به عنوان تهديدي عليه صلح جهاني و امنيت بين الملل مي شناسيم.
حمايت ايران از سوريه، ادامه برنامه هسته اي جمهوري اسلامي و موضع تهران در قبال اسرائيل از دلايل كانادا براي قطع روابط ديپلماتيك با تهران اعلام شده است.
اين اقدام نسنجيده و سياسي دولت كانادا بلافاصله با واكنش هاي متفاوتي از سوي رسانه هاي خارجي مواجه شد كه نكته مشترك گزارش اكثر اين رسانه ها حول محور انگليسي و آمريكايي بودن اين اقدام است.
روزنامه كانادايي «گلوب اندميل» در تحليلي به قلم «دوج ساندرز» با عنوان «قطع ارتباط با ايران فقط باعث دردسر براي خودمان مي شود»، نوشت: بستن سفارت يك كشور خارجي هيچ توجيه عقلاني ندارد.
نويسنده با اشاره به يكي از دلايل واهي مطرح شده از سوي مقامات كشورش براي اين اقدام مبني بر تلاش ايران براي دستيابي به تسليحات هسته اي مي افزايد: ريسكي در اين رابطه وجود ندارد، آژانس هاي اطلاعاتي آمريكا و فرماندهان ارشد نظامي اسرائيل نيز اعتقاد دارند كه ايران به دنبال تسليحات هسته اي نيست و بنابراين به دليل واهي تلاش ايران براي دستيابي به اين تسليحات نمي توان با ايران قطع ارتباط كرد.
شبكه تلويزيوني راشا تودي در گزارشي تحليلي در اين باره اعلام كرد: اظهارات وزير امور خارجه كانادا درباره ايران در زماني صورت گرفت كه اجلاس همكاري هاي اقتصادي آسيا و اقيانوس آرام در ولادي وستوك در حال برگزاري است. وي خواست در اين اجلاس ايران را به اقداماتي واهي متهم كند و اين در حاليست كه شواهدي در اين باره وجود ندارد و او از شواهدي ساختگي استفاده كرد.
راشا تودي افزود: اين سخنان نشانگر يك ديپلماسي «گاوچران مابانه» است و به نظر من اين سخنان و تصميم در جاي ديگر و از طريق واشنگتن به وزير امور خارجه كانادا منتقل شده است.
در ادامه اين گزارش آمده است: كانادا در بسياري از موارد دنباله روي سياست آمريكا است و ما شاهد ادغام در نيروهاي نظامي دو كشور و مشورت دو كشور در سياست خارجي هستيم و به نظر مي رسد دولت هارپر كمابيش پا در جاي پاي دولت آمريكا مي گذارد و به نظر آمريكا از كانادا خواسته تا گام نخست را بردارد.
شبكه فرانس 24 هم در اين باره گزارش داد: كانادا بعنوان متحد وفادار به اسرائيل تصميم گرفت سفارتخانه خود را در تهران تعطيل و ديپلمات هاي ايراني حاضر در اتاوا را اخراج كند.
براساس اين گزارش كانادا در سال 2006 پس از حمله اسرائيل، اولين كشوري بود كه جنبش حزب الله را در فهرست سازمان هاي تروريستي قرار داد. اين اقدام جديد كانادا مورد استقبال كابينه نتانياهو نخست وزير اسرائيل قرار گرفته است. بنابراين نبايد از تعطيلي سفارت ايران تعجب كرد.
پايگاه «خبر استار» نيز در گزارشي تحليلي به قلم سردبير شبكه خبري «سي بي سي» كانادا با انتقاد از اين اقدام اسرائيلي دولت كانادا نوشت: آن چه عجيب مي نمايد زمان بندي اقدام كاناداست. قطعاً اين اقدام در برهه كنوني تأثير اندكي بر ايران خواهد گذاشت. همچنين اين حركت با تغيير فضاي اسرائيل در جهت مخالفت با نظريه حمله فوري به تأسيسات هسته اي ايران همزمان شده است. نويسنده در ادامه به مردم كانادا توصيه مي كند، دولت هارپر را درباره پيامدهاي اين درگيري مورد سؤال قرار دهند و سپس با اشاره مجدد به نفوذ سياست هاي نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي در تصميم گيري هاي اوتاوا نوشت: البته با توجه به اقدامات اخير كانادا، بايد تا مشورت بعدي دولت با وزير خارجه جديد كشورمان كه در اسرائيل نخست وزير است، منتظر پاسخ بمانيم.
پس لرزه هاي سيلي محكمي كه غرب از برگزاري موفق اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران و به واسطه حضور بيش از 120كشور در اين اجلاس خورد و رهبر معظم انقلاب از آن با عنوان «شكست مفتضحانه غرب» ياد كردند، همچنان فضاي سياسي بين الملل را تحت تأثير خود قرار مي دهد چنان كه پس از اظهار سرخوردگي سران رژيم صهيونيستي از برگزاري موفق اين اجلاس در تهران، اين بار كشور كانادا با پيروي از سياست روباه پير به اقدامات احساسي در قبال ايران روي آورد تا شايد اثرات اين اجلاس تحت الشعاع قرار گيرد.
در حالي كه ويليام هيگ دو روز پيش در سخناني عصبي و با ادبياتي مشابه ادبيات نتانياهو از لزوم تشديد فشارها و تحريم ها بر ايران سخن گفت، دولت كانادا كه يكي از كشورهاي تحت سلطه انگليس در قاره آمريكا به شمار مي رود نيز اعلام كرد با هدف قطع ارتباط ديپلماتيك با ايران، سفارت خود در تهران را تعطيل خواهد كرد.
اقدامات انفعالي انگليس و توابع آن در حالي تشديد يافته است كه رهبر معظم انقلاب روز پنجشنبه هفته گذشته در جمع اعضاي مجلس خبرگان، يكي از نتايج برگزاري اجلاس سران عدم تعهد در تهران را خنثي شدن تبليغات و هياهو در مورد تحريم ها دانستند و افزودند: رؤساي كشورها و هيئت هاي شركت كننده در اجلاس سران عدم تعهد، از نزديك جريان عادي زندگي و نشاط مردم را در پايتخت و شهرهاي ديگر ديدند و در حاشيه اجلاس نيز با مسئولان كشور در خصوص قراردادهاي مختلف رايزني كردند.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه نتيجه جنگ ديپلماتيك بدخواهان ملت ايران، شكست مفتضحانه آنان بود، خاطرنشان كردند: موفقيت و شكوه و عظمت اجلاس تهران به گونه اي بود كه مخالفان نظام اسلامي و رسانه هاي آنها منفعل و مجبور به اعتراف به واقعيات شدند.
بنابراين دولت كانادا در حالي سفارتخانه متروكه خود در تهران را بست كه طي چند سال گذشته جمهوري اسلامي ايران هيچ ارتباط خاص سياسي و ديپلماتيك با اين كشور نداشته است و با تعطيلي اين سفارتخانه هيچ ضربه اي به روابط نداشته دو كشور! وارد نخواهد آمد.
نكته حائز اهميت ديگر در اقدام دولت كانادا به دلايل اوتاوا در بستن سفارتخانه خود در تهران برمي گردد.
دولت كانادا، تهديد برنامه هسته اي ايران، حمايت تهران از دولت دمشق و دشمني با رژيم صهيونيستي را عامل قطع روابط دو كشور مي داند. اين در حالي است كه ايران بارها از سوي دولت كانادا كه سياست خارجي مستقلي ندارد به موارد واهي ديگري از جمله نقض حقوق بشر و... متهم شده است كه اين ادعاهاي جديد در واقع حرف تازه و جديدي نيست و تحليلگران سياسي را بر آن داشته است كه دليل اين اقدام دولت اوتاوا را در عوامل ديگري جستجو كنند.
تحليلگران سياسي بحران اقتصادي در غرب كه دامنگير دولت كانادا نيز شده است را به عنوان يكي از دلايل تصميم اين كشور به بستن سفارتخانه اش در تهران قلمداد مي كنند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران دولت كانادا كه همچون دولت هاي غربي در بحران شديد اقتصادي فرو رفته است و تا ورشكستگي فاصله زيادي ندارد، از حدود يك سال پيش در دستور محرمانه به وزارت امور خارجه از آنها مي خواهد طرح تعديل نيروهاي محلي و سپس تعطيلي سفارتخانه هاي خود در چندين كشور را در دستور كار خود قرار دهند.
وزارت امور خارجه هم كه منابع مالي خود را به دليل بحران شديد مالي و اقتصادي دولت رو به كاهش مي بيند، در دستوري به سفارتخانه هاي خود در 25 كشور دنيا از جمله ايران دستور تعديل نيروهاي محلي و در نهايت تعطيلي سفارتخانه را صادر مي كند.
از حدود 6 ماه پيش دستور محرمانه دولت بحران زده كانادا در دستور كار اصلي سفارتخانه هاي كانادا در 25 كشور دنيا قرار مي گيرد و اولين قدم تعديل نيروهاي محلي و بومي بود.
بنا بر اطلاعات موثق ارائه شده از سوي منابع مطلع، از 6 ماه پيش مسئولان سفارت كانادا در تهران بنا بر دستور دريافتي از اتاوا (پايتخت كانادا) كارمندان محلي خود را تعديل مي كنند تا اين كه پس از يك ماه تمام كارمندان ايراني اين سفارتخانه تعديل شده و مرحله بعدي تعطيلي سفارتخانه در تهران در دستور كار قرار مي گيرد.
بنا براين گزارش، مسئولان سفارتخانه كانادا در تهران بيش از 4 ماه پيش، 250 كارتن از وسايل و تجهيزات سفارتخانه كانادا در تهران را بسته بندي كرده و به كانادا منتقل مي كنند تا سفارتخانه اين كشور در تهران به صورت نيمه تعطيل دربيايد.
دولت كانادا كه طي ماه هاي گذشته فشار شديد مالي و اقتصادي را در كنار فشارهاي شديد اجتماعي و سياسي تجربه كرده و همين عوامل باعث بروز تظاهرات گسترده دانشجويي، بالا رفتن ميزان بيكاري و همچنين فقر و گرسنگي شده است در اقدامي كاملا بي ربط با سياست ولي با پزي سياسي اولين قدم از تعطيلي سفارتخانه هاي خود در نقاط مختلف دنيا را با تعطيلي سفارتخانه نيمه تعطيل خود در تهران (به بهانه حمايت ايران از سوريه و دشمني با رژيم صهيونيستي) كليد زد تا در آينده سفارتخانه هاي خود در برخي ديگر از كشورها از جمله آلمان، ژاپن، فيليپين، تركمنستان و چندين كشور ديگر را نيز كه نيمه تعطيل هستند، تعطيل كند.
بنابراين در چنين شرايطي كه غرب و رژيم صهيونيستي از برگزاري اجلاس موفقيت آميز نم كه به رغم تحريم ها و فشارها و ادعاي انزواي ايران دوسوم جهان در تهران گردهم آمده بودند، سرخورده شده اند شرايط را مناسب ديده و اقدام به بستن سفارتخانه كردند.
به نظر مي رسد نگراني غرب از شناخت عيني 120 كشور جهان نسبت به شرايط واقعي حاكم بر ايران و بر هم خوردن بسياري از معادلات بين المللي غرب در قبال ايران موجب شده است تا غرب به اقدامات احساسي و نسنجيده در قبال ايران روي آورد كه مواضع نتانياهو، اظهارات ويليام هيگ و رفتار دولت كانادا در همين چارچوب تحليل مي شود.
 

انتهای خبر/

کیهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.