چهارشنبه 7 تیر 1391 | 15:39
بسیج پیشکسوتان عهده دار مأموریت دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی
بسیج پیشکسوتان عهده دار مأموریت دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی

 

بسیج پیشکسوتان

سردار افروز:

سازمان بسیج پیشکسوتان عهده دار مأموریت دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی درسازکار بیسجی می باشد

 

یکی از حلقه های مفقود در سازمان بسیج مستضعفین نبود سازمانی مختص پیشکسوتان بسیجی بود که به واسطه آن سایر اقشار بسیجی بتوانند از تجارب این قشر فرهیخته بسیجی بهره مند شوند، نظر به اهمیت و ضرورت این سازمان مهم و اثرگذارپس از فرمان فرماندهی معظم کل قوا به دستور فرمانده محترم کل سپاه، سردار نقدی تشکیل این سازمان را در دستور جلسه شورای معاونین سازمان بسیج  مستضعفین قرار دادند و در سال 89 سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت تأسیس شد.

و اینک پس از گذشت یک سال از تأسیس ، این سازمان توانسته است از 120هزار بازنشسته پاسدار بیش از 50 هزار نفر را به عضویت
بسیج پیشکسوتان در آورده است.

 

* هدف از تشکیل بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت چیست؟

از آنجا که فعالیت بسیجی سن و سال نمی شناسد، این سازمان تأسیس شد تا مسئولین سازمان بتوانند با سازماندهی بسیجی، بازنشستگان پاسدار و سایر نیروهای مسلح رابه صحنه آورده،تا کلیه اقشار بسیجی و پاسداران جوان از دانش، تجربیات و توان این نیروهای مخلص بهره مند شوند.

بنابراین برابر دستورالعمل سازمان بسیج پیشکسوتان  بازنشستگان سپاه و سایر سازمان های نیروهای مسلح که آمادگی فعالیت داوطلبانه بسیجی را دارند با  عضویت در این سازمان به انجام فعالیت های بصیرتی و فرهنگی می پردازند و از توان این نیروهای مجرب و فعال در سازمان بسیج مستضعفین استفاده شود.

در حال حاضر در ستاد مرکزی بسیج مستضعفین و 32 استان کشور و همچنین  418 ناحیه شهرستانی کانون های بسیج پیشکسوتان تشکیل گردیده و مشغول به فعالیت هستند.

 

* مأموریت اصلی و وظایف کلی سازمان پیشکسوتان سپاه کدامند؟

مأموریت این سازمان جذب، سازماندهی حفظ انسجام و بکارگیری پیشکسوتان بسیجی (بازنشستگان) پاسدار انقلاب اسلامی و سایر نیروهای مسلح که داوطلب خدمت بسیجی هستند در راستای اجرای مأموریت های پاسداری از انقلاب اسلامی در سراسر کشور، حفظ ارتباط معنوی، انقلابی و تقویت روحیه جهادی پیشکسوتان می باشد.

وظایف کلی این سازمان نیز پیگیری سیاست ها و برنامه های انقلابی سپاه و بسیج در جامعه اسلامی و حفظ روحیه پاسداری و تقویت و ارتقاء تفکر بسیجی و انگیزه انقلابی در پیشکسوتان بسیجی ، تلاش برای افزایش سطح آمادگی های معنوی، فکری و حفظ آمادگی جسمانی پیشکسوتان، و بسترسازی برای توسعه حضور و بهره برداری از توان جمعیت پیشکسوتان در عرصه های مورد نیاز بسیج، ایجاد زمینه مناسب حضور پیشکسوتان در سطوح مختلف مشاوره ای در سپاه، مدیریتی در بسیج و سایر سازمان های کشوری،کمک به  برنامه ریزی توسعه و ترویج فرهنگ، تفکر بسیجی و نهادینه کردن آن در سطح جامعه، حفظ ارتباط سازمان یافته پیوسته و متقابل با پیشکسوتان،  بمنظور پشتیبانی معنوی و تلاش برای ارتقاء شأن و منزلت پیشکسوتان بسیجی،همچنین برنامه ریزی جهت بهره گیری از توانمندی علمی و تجربی پیشکسوتان بسیجی در عرصه های مختلف، بوسیله انواع روشها از جمله راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی و حضور در فضای سایبری جهت تسهیل ارتباط و تأمین نیازمندی های فرهنگی و ارتقاء سطح بصیرت پیشکسوتان و خانواده ی آنان با استفاده از فناوری های روز در چارچوب سیاست های سازمان بسیج، با تدوین برنامه های سالانه و میان مدت برای سازمان بسیج پیشکسوتان، فعالیت همکاری وتعامل و با سازمان های ذیربط نظیر تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و کانون بازنشستگان سپاه، بنیاد تعاون سپاه و کانون های آجا، ناجا، ودجا و همچنین سایر اقشار بسیج در مرکز و سراسر کشور بر اساس دستورالعمل های ابلاغی  از وظایف سازمان بسیج پیشکسوتان است.

 

* ایجاد مجامع پیشکسوتان شهرستان ها چگونه انجام می شود؟

بدنبال فراخوان بازنشستگان پاسدار وسایر نیروهای مسلح که داوطلب خدمت بسیجی می باشند با تشکیل مجمع عمومی شهرستانی از اعضاء عضو بسیج پیشکسوتان، مجامع شهرستانی تشکیل و اعضای انتخابی شورای بسیج پیشکسوتان شهرستان ها انتخاب می گردند، سپس با اضافه شدن 3 نفر از نخبگان پیشکسوت شهرستان به پیشنهاد مسئول بسیج پیشکسوتان شهرستان وتایید فرمانده سپاه شهرستان ، شورای ناحیه به ریاست فرمانده سپاه شهرستان تشکیل می شود. شورای استان نیز از رؤسای منتخب شهرستانها به همراه 5 نفر از نخبه های منتخب که به پیشنهاد مسئول بسیج پیشکسوتان استان، توسط فرمانده سپاه استان  معرفی می شوند تشکیل می گردد.

 

* ترکیب اعضای شورای مجمع بسیج پیشکسوتان هر ناحیه چگونه است؟

اعضاء انتخابی توسط پیشکسوتان شرکت کننده در مجمع پیشکسوتان که استعداد آن برابر با حوزه های مقاومت محلات همان ناحیه است به اضافه تعداد 3 نفر از نخبگان پیشکسوت شهرستان مربوطه که با پیشنهاد مسئول بسیج پیشکسوتان ناحیه و تصویب فرمانده سپاه شهرستان انتخاب می شوند ترکیب اعضای شورای مجمع پیشکسوتان هر ناحیه مشخص می گردد.

در این سازماندهی قشری دبیر مجمع نیز مسئول سازمان بسیج پیشکسوتان شهرستان است و مجموعه این افراد شورای مجمع پیشکسوتان ناحیه را تشکیل می دهند. رئیس شورای مجمع بسیج پیشکسوتان هر ناحیه توسط اعضاء شورای مجمع بسیج پیشکسوتان انتخاب و توسط فرمانده سپاه ناحیه منصوب خواهد شد. رئیس شورا در برابر مجمع و فرمانده سپاه ناحیه مسئول و پاسخگو خواهد بود و در این مجمع و نواحی مقاومتی که بیش از 50 نفر بازنشسته پاسدار و سایر نیروهای مسلح داوطلب عضویت در بسیج را دارند تشکیل می شوند. در صورتی که یکی از نواحی مقاومت بیش از 500 نفر پیشکسوت بسیجی داشته باشد به ازای هر 500 نفر می توان یک مجمع بسیج پیشکسوتان با تفکیک جغرافیایی حوزه ها مقاومت محلات تشکیل دهند.

 

* وظیفه کمیته های مجمع بسیج پیشکسوتان چیست ؟

مجمع بسیج پیشکسوتان شهرستان دارای تعدادی کمیته ، حلقه یا شورای تخصصی شامل کمیته سازندگی ، کمیته ضبط و ثبت تجارب ، کمیته تألیف کتب ، حلقه مشاوره دفاعی ، امنیتی و کمیته فرهنگی ، ورزشی و... خواهد بود که اعضای آن از میان پیشکسوتان انتخاب و سازماندهی می شوند.

کمیته های تخصصی هفته ای یک بار جلسه تخصصی پیرامون موضوعات تخصصی خود برگزار می کند موضوع جلسات توسط سلسله مراتب تشکیلاتی تعیین و در غیر اینصورت به تشخیص مسئول کمیته تخصصی تعیین می گردد. کمیته ها گزارشات جلسات خود را مستقیماً به دبیر شورای مجمع بسیج پیشکسوتان و مسئول بسیج پیشکسوتان ناحیه تحویل می دهند؛ مسئولیت هدایت و پشتیبانی کمیته های تخصصی نیز با مسئول بسیج پیشکسوتان ناحیه است.

از دیگر فعالیتهای کمیته تخصصی مرور اخبار و اطلاعات روز ، مرور آخرین فرمایشات مقام معظم رهبری و تأمل دریافت نکته اخلاقی از فرمایشات معصومین است.

 

* فعالیت های هیئت قرآنی بسیج پیشکسوتان چگونه است ؟

در هر شهرستان پیشکسوتان آن شهرستان بنا بر استعداد پیشکسوتان بسیجی موجود و مستقر در آن شهرستان ، هیئت های قرآنی که  همان حلقه های صالحین ویژه پیشکسوتان جهاد و شهادت است تشکیل می شود.

هیئت های قرآنی با حداقل 15 نفر و حداکثر30 نفر تشکیل می گردد  که این هیئت ها هر هفته یک بار جلسه تربیتی و بصیرتی با محوریت قرآنی برگزار می کنند. در هر شهرستان که بیش از یک هیئت قرآنی تشکیل شود ماهانه یک جلسه بصیرتی عام متشکل از اعضاء همه هیأت های قرآنی شهرستان (فعال و عادی) در یکی از مراکز اصلی فرهنگی شهر مانند مساجد جامع ،امامزاده ها ... تشکیل می شوند.

 

* شرایط نامزدی و عضویت در شورای مجامع بسیج پیشکسوتان کدامند؟

عدم سوء پیشینه سیاسی و کیفری ، آمادگی برای همکاری در شوراءبسیج  پیشکسوتان ، عدم سابقه عضویت و همکاری در احزاب و گروه ها و جریانات سیاسی منحله ، منحرف و ضد ولایت فقیه. دارای اعتقاد قلبی و التزام عملی به اصل ولایت مطلقه فقیه  و مروج افکار و رهنمود ها و منویات حضرت امام خمینی( ره ) و حضرت امام خامنه ای باشند ، دوره انتخاب اعضاء شورای مجامع بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت نیز  هرسال یک بار و با رأی مستقیم اعضاء شرکت کننده و حاضر در مجمع بسیج پیشکسوتان انجام می شود.

 

* مجمع بسیج پیشکسوتان ناحیه دارای چه مسئولیت ها و اختیاراتی می باشد؟

مسئولیت انتخاب اعضاء شورای مجمع بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت ناحیه، نظارت بر عملکرد اعضاء شورا مجمع بسیج پیشکسوتان در پایان هر فصل و همچنین تأیید عملکرد شورای مذکور از دیگر مسئولیت های مجمع بسیج پیشکسوتان است.

 

* مسئولیت و حدود اختیار شورای مجمع بسیج پیشکسوتان ناحیه چگونه است؟

1. انتخاب رئیس شورای مجمع بسیج پیشکسوتان شهرستان (ناحیه) که از طریق رأی گیری بین اعضاء شورا و با رأی گیری (1+50 درصد) انتخاب و حکم انتصاب وی توسط فرمانده سپاه ناحیه صادر می شود.

2. تعیین رؤسای کمیته ها و شوراهای تخصصی مجمع مانند انتخاب نماینده بسیج پیشکسوتان در شورای سازندگی، انتخاب اعضای کمیته یا شورای ثبت تجارب، انتخاب اعضای شورای تألیف کتب، انتخاب اعضای شورای حلقه مشاوره ای دفاعی و امنیتی از میان اعضای مجمع است.

3. برنامه ریزی برای جذب حداکثری پیشکسوتان ،  سرکشی و  تقویت روحیه پیشکسوتان بسیجی ، برنامه ریزی برای حضور فعال و کمک به تشکیل هیئت های قرآنی  در رده های سازمان بسیج به ویژه حلقه صالحین اقشاری( آموزش ، سرگروهی حلقه های صالحین محلات ،عضویت در شورای بسیج محلات) صورت می گیرد.

 

* نحوه اداره کمیته ها، شوراها با حلقه بسیج پیشکسوتان چگونه است؟

حلقه های تخصصی در راستای ماهیت و مأموریت تخصصی در ارتباط مستقیم و مستمر با مسئول  بسیج پیشکسوتان  شهرستان (دبیر مجمع) بوده و انجام وظیفه خواهند کرد. مسئولین کمیته ها توسط شورای مجمع انتخاب، و توسط مسئول بسیج پیشکسوتان شهرستان منصوب و اعضاء  شورا یا کمیته تخصصی از بین متخصصین داوطلب خدمت توسط شورا مجمع پیشکسوتان انتخاب خواهند شد.

اعضاء حلقه های مشاوره دفاعی، امنیتی به پیشنهاد مسئول بسیج پیشکسوتان شهرستان و تأیید فرماندهان سپاه تعیین و منصوب خواهند شد، بسیج پیشکسوتان به موازات سایر  اقشار بسیج به انجام وظایف سازمانی قشر پیشکسوتان بسیج  در یک ناحیه عمل می کند.

 

* تا چه اندازه به اهداف رهبری و چشم انداز 20 ساله که مدنظر است نزدیک شده اید؟

بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری حفضه ال.... که فرموده اند: "«پاسداران بازنشسته اعضاء وابسته به سپاه هستند» بنابراین  بازنشستگی در سپاه به مفهوم انفکاک از سپاه نیست"،لذا این سازمان ساز و کارهای جدیدی که پاسداران بازنشسته بتوانند در سازمان بسیج پیشکسوتان به عنوان قشری از اقشار فرهیخته جامعه همچنان مأموریت دفاع از انقلاب اسلامی را در کسوت بسیجی به انجام رسانند. در تلاش هستیم با توجه به سند چشم انداز که می بایست جامعه الگوی مطرح در سطح منطقه و بین الملل اسلامی و حتی سایر جوامع جهانی باشیم بگو نه ای عمل نماییم که انشاءالله جامعه انقلابی بسیجی را الگوی انقلابیگری اجتماعی برای همه آزادیخواهان بیدار جهان قرار دهیم ،تصور می کنیم در این فرآیند انقلابی زمینه ادامه فعالیت های انقلابی برادران پاسدار بازنشسته و سایر نیروهای مسلح داوطلب خدمت بسیجی پس از بازنشستگی را فراهم کنیم انشاءا.....

کد:م/پ/44

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.