دوشنبه 9 مرداد 1391 | 17:42
به مناسبت پنجمین سالگرد رحلت آیت الله مشکینی
به مناسبت پنجمین سالگرد رحلت آیت الله مشکینی

به گزارش خبرنگار بسیج پیشکسوتان :

زندگي نامه آيت الله مشكيني

آيت‌الله علي اكبر فيض معروف به مشكيني‌ در سال‌ 1300 هجري‌ شمسي‌ در روستايي‌ از توابع‌ بلوك‌ مشكين‌ و در ميان‌ خانواده‌اي‌ متدين‌ و اهل‌ علم‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ از اهل‌ علم‌ بود و در كسوت‌ روحانيت‌ به‌ تحصيل‌ علم‌ و رتق‌ و فتق‌ امور مردم‌ مي‌پرداخت‌.

آيت‌الله‌ مشكيني‌ هنگامي‌ كه‌ همراه‌ با پدر در نجف‌ اشرف‌ مقيم‌ بود، به‌ مكتب‌ خانه‌ رفت‌ و سپس‌ همراه‌ پدر به‌ وطن‌ بازگشت‌ و مقداري‌ از مقدمات‌ علوم‌ ديني‌ را نزد پدر فرا گرفت‌. با رحلت‌ پدر و به‌ سفارش‌ وي براي‌ تحصيل‌ علوم‌ ديني‌ به‌ شهرستان‌ اردبيل‌ سفر كرد و مقداري‌ از صرف‌ و نحو را در آنجا فرا گرفت‌. سپس‌ در معيّت‌ عالم‌ بزرگواري‌ كه‌ از زخميان‌ حادثه‌ مسجد گوهرشاد مشهد در زمان‌ رضاخان‌ بود، به‌ شهر قم‌ آمد و در آن‌ ديار به‌ تحصيل‌ علوم‌ ديني‌ پرداخت‌. در آن‌ زمان‌ سايه‌ منحوس‌ رژيم‌ پهلوي‌ بر كشور مستولي‌ و تحصيل‌ در حوزه‌هاي‌ علميه‌ بسيار دشوار بود. با اين‌ حال‌ آيت‌الله‌ مشكيني‌ دروس‌ دوره‌ سطح‌ را به‌ خوبي‌ به‌ پايان‌ رساند و در درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ استادان‌ مشهور دوره خود حاضر شد.

وي نزديك‌ به‌ هفت‌ ماه‌ نيز در نجف‌ اشرف‌ حضور داشت‌ و در درس‌هاي‌ خارج‌ استادان‌ آن‌ ديار، به ويژه‌ امام‌ خميني‌(ره‌) شركت‌ مي‌كرد اما به‌ دليل‌ هواي‌ گرم‌ نجف‌ و ضعف‌ مزاجي‌ مجبور به‌ بازگشت‌ به‌ ايران‌ شد.

آيت‌الله‌ علي‌ اكبر مشكيني‌ در سال‌هاي‌ تحصيل‌ خود، به‌ محضر عالمان‌ بسياري‌ شرفياب‌ شد. وي در دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ آيت‌‌الله‌ العظمي‌ بروجردي ‌(ره‌) و آيت‌الله‌ العظمي‌ محقق‌ داماد(ره‌) شركت‌ مي‌كرد. در نجف‌ نيز به‌ محضر عالمان‌ و استادان‌ آن‌ ديار شرفياب‌ مي‌شد و در درس‌ خارج‌ امام‌ خميني‌(ره‌) شركت‌ جدي‌ داشت‌.

آيـت‌الله مشكيني در سال‌هاي‌ تحصيل‌ و پس‌ از آن‌ با فضلا و اساتيد‌ بسيار رابطه‌ دوستي‌ داشت‌ كه‌ از آن‌ جمله‌ مي‌توان‌ آيت‌الله‌ جوادي‌ آملي‌ و آيت‌‌الله‌ اميني‌ را نام‌ برد.

* فعاليت‌هاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌

آيت‌‌الله‌ مشكيني‌ در سال‌هاي‌ عمر خود تاكنون‌ فعاليت‌هاي‌ بسياري‌ را به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. بسياري‌ از استادان‌ و علماي‌ امروز از شاگردان‌ وي‌ به‌ شمار مي‌آيند كه‌ در درس‌هاي‌ وي‌ شركت‌ جدي‌ داشته‌اند. وي كتب‌ دوره‌ مقدمات‌ و سطح‌ را بارها تدريس‌ كرده‌ و سال‌ها به‌ تدريس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ اشتغال‌ داشته‌ است‌. همچنين‌ درس‌ تفسير آيت‌الله مشكيني از دروس‌ مشهور حوزه‌ علميه‌ قم‌ بوده‌ است‌. از فعاليت‌هاي‌ مهم‌ وي‌ در اين‌ عرصه‌، تأسيس‌ مؤسسه‌ الهادي‌ است‌ كه‌ به‌ چاپ‌ كتب‌ مفيد و اسلامي‌ براي‌ سطوح‌ گوناگون‌ جامعه‌ مي‌پردازد و مردم‌ را با حقايق‌ و معارف‌ اسلامي‌ آشنا مي‌سازد.

آيت‌الله مشكيني‌ خود نيز كتاب‌هاي‌ فراواني‌ در زمينه‌هاي‌ گوناگون‌ علوم‌ اسلامي‌ تأليف‌ و منتشر ساخته‌ از جمله اصطلاح‌ الاصول، مصطلحات‌ الفقه‌، الفقه‌ الماثور (دوره‌ فقه‌ به‌ طرزي‌ نوين‌)، دروس‌ في‌ الاخلاق‌ (يك‌ دوره‌ اخلاق‌ عربي‌)، ازدواج‌ در اسلام‌، المنافع‌ العامه‌ (شرح‌ كتاب‌ احياالموات‌ شرايع‌)، مفتاح‌ الجنان‌ (كتاب‌ دعا تكميل‌ مصباح‌ المنير)، المواعظ‌ العدديه‌، واجب‌ و حرام‌ احكام‌ الزامي‌ (دوره‌ فقه‌)، قصار الجمل‌ (احاديث‌ كوتاه‌ تحت‌ عناوين‌ لغوي‌ دو جلد)، ترجمه‌ قرآن‌ كريم‌ به‌ زبان‌ فارسي، ‌الهدي‌ الي‌ موضوعات‌ نهج‌ البلاغه، المبسوط‌ (تفسير سوره‌ آل‌ عمران‌)، واجبات‌ و محرمات‌ (استقصاء آنچه‌ در شرع‌ واجب‌ و حرام‌ اعتقادي‌ و عملي‌ است‌)، تفسير سوره‌ (ص‌)، بحث‌ تكامل‌ از نظر قرآن، ‌مسلكنا في‌ العقائد و الاخلاق‌ و العمل‌، زمين‌ و آنچه‌ در آن‌ است، تقليد چيست‌؟، رساله‌ خمس، حاشيه‌ توضيحي‌ بر كتاب‌ مضاربه‌ عروة‌الوثقي‌، نهج‌ البلاغه‌ موضوعي، تحريرالمواعظ، تحريرالمعالم، ‌الرسائل‌ الجديده، تلخيص‌ المكاسب‌ (در دست‌ چاپ‌)، تفسير روان‌ براي‌ نسل‌ جوان‌ (در دست‌ چاپ‌) و ترجمه‌ و شرح‌ فارسي‌ سه‌ كتاب‌ مضاربه‌، مزارعه‌ و شركت‌ در عروة‌ الوثقي‌ (در دست‌ چاپ‌). همچنين‌ از وي‌ مقالات‌ بسياري‌ در نشريات‌ نورعلم‌، پاسدار اسلام‌ و... و نيز در روزنامه‌ جمهوري‌ اسلامي‌ و... به‌ چاپ‌ رسيده‌ است‌.

*فعاليت‌هاي‌ سياسي‌

زندگي‌ آيت‌الله‌ مشكيني‌ سرشار از مبارزات‌ و تلاش‌هاي‌ سياسي‌ براي‌ تحقق‌ حكومت‌ اسلامي‌ است‌. وي از نخستين‌ افرادي‌ بود كه‌ به‌ نهضت‌ امام‌ خميني‌(ره‌) پيوست‌. مشكيني در جلسات‌ مخفي‌ مبارزان‌ شركت‌ مي‌كرد از اين‌ رو حدود چهار ماه‌ در تهران‌ متواري‌ شده‌ بود و سپس‌ ايران‌ را به‌ مقصد عراق‌ ترك‌ كرد. با بازگشت‌ به‌ قم‌ در همان‌ روز اول‌ دستگير شد و ساواك‌ از او خواسته‌ بود تا 48 ساعت‌ بعد از قم‌ خارج‌ شود. از اين‌ رو به‌ مشهد رفت‌ و 15 ماه‌ در آنجا مشغول‌ تدريس‌ شد و بار ديگر به‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ آمد و مبارزات‌ را پي‌ گرفت‌؛ اما پس‌ از مدتي‌ به‌ همراه‌ 27 نفر از اساتيد‌ و فضلاي‌ حوزه‌ تبعيد شد. از اين‌ رو به‌ زادگاه‌ خود رفت‌ ولي‌ پس‌ از سه‌ ماه‌ ساواك‌ وي را دستگير و به‌ ماهان‌ كرمان‌ و گلپايگان‌ تبعيد كرد. وي پس‌ از دو سال‌ نيز به‌ كاشمر تبعيد شد و در طول‌ دوره تبعيد نيز دست‌ از مبارزه‌ برنمي‌داشت‌؛ اين‌ گونه‌ بود كه‌ ساواك‌ او را به‌ مكان‌ ديگري‌ منتقل‌ مي‌كرد. وي از اعضاي‌ جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ بود‌.

با پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌، آيت‌الله‌ مشكيني‌ در مسئوليت‌هاي‌ گوناگوني‌ به‌ ايفاي‌ نقش‌ پرداخت‌ از جمله عضويت‌ در خبرگان‌ تدوين‌ قانون‌ اساسي‌، مسئول‌ گزينش‌ و اعزام‌ قضات‌ با حكم‌ امام‌ (ره‌)، رياست‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبري‌ در هر سه‌ دوره‌، امامت‌ جمعه‌ قم‌ با حكم‌ امام (ره‌) و رهبر انقلاب، عضويت‌ در جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ و رياست‌ شوراي‌ بازنگري‌ قانون‌ اساسي‌.

انتهای مطلب

بسیج نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.