یکشنبه 31 تیر 1397 | 08:48
آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار اعضای جبهه پایداری:
نمی‌شود شعار الهی داد و رقیب را به هر نحو از میدان خارج کرد/ باید ایمان‌مان به خدای متعال را تقویت کنیم؛ مناسباتی که تقوا اقتضا می‌کند را برقرار کنیم/ کجاست آن روحیه‌هایی که نماز باران می‌خواندند؟
نمی‌شود شعار الهی داد و رقیب را به هر نحو از میدان خارج کرد/ باید ایمان‌مان به خدای متعال را تقویت کنیم؛ مناسباتی که تقوا اقتضا می‌کند را برقرار کنیم/ کجاست آن روحیه‌هایی که نماز باران می‌خواندند؟
ویروس این انحرافات، ممکن است در دل من و جنابعالی و همه ما هم رسوخ کرده باشد و شما قبل از اینکه محاسبه بشوید، باید محاسبه نفس کنید. خدا را نمی‌شود گول زد. نمی‌شود در لفظ بگوییم انقلاب اسلامی، و شعارهای الهی بدهیم، ولی در تزاحمات و درگیری‌های حزبی، سعی کنیم به هر نحوی که شده است، رقیب را از میدان به در کنیم و بگوییم خب امروز روز ماست و حالا ما آمده‌ایم و رأی آورده‌ایم و همه آن چیزها را فراموش کنیم. این درد جامعه است.»

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از  رجانیوز: محمّدناصر سقای بی‌ریا، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با  فارس جزییات بیانات آیت‌الله مصباح یزدی، عضو شورای فقهای جبهه پایداری، در دیدار اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی را مطرح کرد.

 

مشکلات کشور ما، در سایر جوامع نیز وجود دارد

وی گفت: علامه مصباح یزدی، مطالب خود را در قالب چند سؤال مطرح کردند. سؤال نخست این بود که آیا مشکلات ما، از قبیل تحریم، تورم و بیکاری از یک طرف و سوءاستفاده از بیت‌المال، رانت و رشوه‌خواری از طرفی دیگر، فقط مربوط به کشور ایران است یا کشورهای دیگر هم بحران‌های مالی و اقتصادی و فسادهای اخلاقی و سوءاستفاده از مقام وجود دارد؟

 

وی با بیان اینکه از دید آیت‌الله مصباح، در اغلب کشورها، این موارد وجود دارد و در برخی جاها، بسیار شدیدتر است، افزود: ایشان، رئیس جمهور برزیل را مثال زدند که به هشت سال زندان محکوم شده است و حالا سخن از کاندیداتوری او، برای دور بعدی انتخابات مطرح می‌شود و عجیب اینکه طبق قانون، اگر وی کاندیدا بشود، پرونده‌اش مسکوت می‌ماند و چنانچه رأی بیاورد، پرونده، تا پایان دوره ریاست‌جمهور مسکوت می‌ماند.

 

تفاوت ما با سیستم‌های رایج دنیا، محور دوم سؤال آیت‌الله مصباح یزدی خطاب به اعضای شورای مرکزی جبهه پایدار است. 

 

رئیس‌جمهور ما، لیبرالیسم را قلّه فکر بشر می‌دانست

به گفته سقای بی‌ریا، آیت‌الله مصباح یزدی دیدگاه آیت‌الله مدرس، نسبت به حکومت و سیاست در اسلام را مورد اشاره قرار می‌دهد و با یادآوری اینکه ابتدا آیت‌الله کاشانی به عنوان «حلقه وصل» این موضوع را دنبال کردند و بعد حضرت امام‌خمینی(ره) آن را پیاده کردند، اظهار می‌کند:  مسئله‌ و سؤالی که دنیا هنوز به جواب آن نرسیده، این است که امام با نداشتن عِده و عُده ظاهری چطور بر حکومتی که همه قدرت‌ها پشت سر آن بودند غلبه کرد و چطور توانست انقلاب را به پیروزی برساند و جمهوری اسلامی را به‌وجود بیاورد.

 

«این سؤال بزرگی است که ما و مسئولین، چه نسبتی با فکر حضرت امام داریم. در تاریخ انقلاب، رئیس‌جمهوری را داریم که می‌گوید اندیشه‌ای بالاتر از لیبرالیزم غربی وجود ندارد و این قلّه فکر بشر است. این در حالی است که ما لیبرالیزم را منشأ بسیاری مشکلات بشریت می‌دانیم. ببینید بین فکر این فرد با فکر حضرت امام چقدر فاصله وجود دارد.»

 

شاگرد آیت‌الله مصباح ادامه داد: سؤال دیگری که ایشان مطرح کردند این بود که ما باید ببینیم هدف حکومت چیست؟ و این، به مسئله هدف زندگی بازمی‌گردد. آیا هدف ما در زندگی این است که اقتصاد بهتر داشته باشیم، پول بیشتر تولید کنیم و لذّت بیشتر برای مردم به‌وجود بیاوریم؟ یا اهداف بالاتر از اینها وجود دارد؟

 

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) آیه شریفه «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ...» را مورد اشاره قرار می‌دهد و ادامه می‌دهد: کسی که زندگی دنیا را کالایی بیش نداند و آن را مقدمه قرب الی‌الله و مقامات بلندتری بداند رویکردش با کسی که هدف زندگی را حل مسائل مادی می‌داند کاملاً متفاوت است.

 

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری ادمه داد: سؤالی که آیت‌الله مصباح یزدی در همین راستا مطرح کردند این بود که واقعاً ما چطور فکر و عمل می‌کنیم. در ادامه، به رویکرد حضرت امام نسبت به اطرافیان‌شان اشاره کردند و گفتند که امام به حاج‌احمد می‌فرمودند شما هم یک طلبه هستی که شهریه می‌گیری؛ برو شهریه‌ات را بگیر. همچنین کسانی که مطلع بودند می‌گفتند اگر حاج آقا مصطفی شهریه نمی‌گرفت، نمی‌توانست زندگی‌اش را اداره کند. خلف صالح حضرت امام نیز فرزندانش را از ورود به معاملات دنیایی و فعالیت‌های اقتصادی منع کرده است و اکثر آن‌ها زندگی‌ ساده‌ای دارند و اجاره‌نشین هستند.

 

خاطره‌ای از ساده‌زیستی رهبر انقلاب

«در زمان ریاست جمهوری حضرت آقا، یک روز، موقع ناهار خدمت ایشان رسیدم. دو ظرف لوبیاپلو ساده، بدون هیچ خورشتی روی سفره گذاشتند و با آن، از ما پذیرایی کردند. ایشان گفتند که ما از همان گوشت سهمیه‌ای یخی که به مردم می‌دهند، استفاده می‌کنیم و گوشت گرم استفاده نمی‌کنیم. مگر اینکه کسی برای ما نذری بیاورد. چند نفر از ما، چنین روحیه‌ای دارد؟»

 

وی ادامه داد: آیت‌الله مصباح یزدی گفتند؛ نقل شده که آقایی گفته بود دوره قبل، دوره طاغوت بود و حالا ما برنده شده‌ایم و دور، دور ماست. این روحیه با آن روحیه مقام معظّم رهبری بسیار تفاوت دارد. آیت‌الله مصباح یزدی، معتقد بودند که این یک اپیدمی و ویروس است که در ته دل بسیاری از ما وجو دارد و آن اینکه حکومت همین است که در این معادلات دنیایی و رایج وجود دارد و ما هم باید طبق همان رفتار کنیم. در عمل می‌بینیم که بسیاری از گروه‌ها، دسته‌جات و احزاب، چنین روحیه‌ای دارند و وقتی نوبت به خودشان می‌رسد یادشان می‌روند.

 

این یک اپیدمی و ویروس است که در ته دل بسیاری از ما وجو دارد و آن اینکه حکومت همین است که در این معادلات دنیایی و رایج وجود دارد و ما هم باید طبق همان رفتار کنیم. 

 

آیت‌الله مصباح در این دیدار، با بیان اینکه چند نفر از ما حاضر هستیم عملاً دستورات الهی را در مسائل حکومتی پیاده کنیم، به آیه «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰکِن کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ» اشاره می‌کند و می‌گوید: خداوند می‌فرماید اگر اهل آبادی‌‌ها ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، ما برکاتی را از آسمان و زمین بر آن‌ها نازل می کردیم که منطور از برکات زمینی، همان رفاه است. این آیه نشان می‌دهد که بین تقوا و صلاح و سداد حکومت و بین تقوا و صلاح و سداد جامعه، رابطه وجود دارد و ما اگر به این مسائل توجه نکنیم، خدای متعال ما را به همان علل و عوامل طبیعی و عادی وا می‌دارد. همان چیزی که سردمداران دنیا با آن روبه‌رو هستند، ما هم همانطور می‌شویم.

 

وی در ادامه، به رابطه بین استغفار و نزول باران که خداوند به آن تصریح می‌فرماید اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر امروز، یک نفر از ما، آیه‌های «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا. یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا» را بخواند، عده‌ای به او می‌خندند و می‌گویند مردم دنیا ابرها را بارور می‌کنند، امّا اینها دارند حرف‌های قدیمی می‌زنند. آیا ما هم همان حرف‌های دنیایی را قبول کرده‌ایم و اینها را در ته دل خود دروغ می‌پنداریم و تعارف است؟ آیا ما هم در ته دل‌مان این ایمان را نداریم که اگر تقوا داشتیم خداوند عنایت ویژه‌ای به ما می‌کند و حتی در باران آمدن، خدا به ما کمک می‌کند؟ کجاست آن روحیه‌هایی که نماز باران می‌خواندند؟

 

نمی‌شود شعار الهی داد و رقیب را به هر طریق از میدان خارج کرد

«ویروس این انحرافات، ممکن است در دل من و جنابعالی و همه ما هم رسوخ کرده باشد و شما قبل از اینکه محاسبه بشوید، باید محاسبه نفس کنید. خدا را نمی‌شود گول زد. نمی‌شود در لفظ بگوییم انقلاب اسلامی، و شعارهای الهی بدهیم، ولی در تزاحمات و درگیری‌های حزبی، سعی کنیم به هر نحوی که شده است، رقیب را از میدان به در کنیم و بگوییم خب امروز روز ماست و حالا ما آمده‌ایم و رأی آورده‌ایم و همه آن چیزها را فراموش کنیم. ین درد جامعه است.»

 

 استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه می‌دهد: اگر ما ایمان داریم که یک عامل قوی‌تر از مناسبات مادی در کار است، چرا هیچ‌وقت از آن سخن نمی‌گوییم. ممکن است شعارش را بدهیم ولی وقتی نوبت به این می‌رسد که اقدامی انجام بدهیم همه این‌ها از بین می‌رود و تبدیل به یک فرد عمل‌گرا می‌شویم به طوری که هیچ اثری از مسائل الهی در آن نمی‌بینیم.

 

ماجرای مکاشفه علامه طباطبایی

شاگرد علامه طباطبایی در دیدار اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری، مکاشفه‌ای را از علامه طباطبایی نقل می‌کند: «فردی از دنیا می‌رود. از او می‌پرسند چه خبر؟ می‌گوید آنجا مو را از ماست بیرون می‌کشند. می‌پرسند ائمه کمک نمی‌کنند؟ آن شخص در جواب می گوید: خود ائمه هستند که مو را از ماست بیرون می‌کشند.

 

به گفته سقای بی‌ریا، آیت‌الله مصباح یزدی در این دیدار، اشاره‌ای هم به رفتارهای برخی سیاسیون می‌کند و اظهار می‌کند: برخی تا قدرت دارند و کارشان پیش می‌رود هیچ سخنی از گروه‌های اقلیت بر زبان جاری نمی‌کنند و کار خود را پیش می‌برند، امّا همین‌که احساس می‌کنند دارند ساقط می‌شوند و عرصه را می‌بازند، دم از وحدت می‌زنند. حساب و کتاب اینها باید پیش خدای متعال روشن باشد.

 

پرسش پایانی آیت‌الله مصباح یزدی این‌طور طرح می‌شود:  ما اگر می‌خواهیم مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه- که اختصاص به جامعه ما هم ندارد- را حل کنیم، راه‌حل قطعی‌ چیست؟

 

وی ادامه می‌دهد: پاسخ این است که باید برویم ایمان‌مان به خدای متعال را تقویت کنیم و مناسباتی که تقوا اقتضا می‌کند را برقرار کنیم. هم مردم و هم مسؤولین، باید تقوای خود را تقویت کنند، مخصوصاً مسؤولین. به شعار و حرف هم نیست. خدای متعال گول نمی‌خورد و ما باید در این مسیر، امام(ره) و خلف صالحش را الگو قرار دهیم و باز گردیم به اصل خودمان، وگرنه خدای متعال ما را به خودمان واگذار می‌کند و دیگر ما هستیم و شرایط دنیا و مسائلی که همه جا هست و در کشور ما هم خواهد بود. بستگی دارد که جزر و مدهای مادی چه اقتضایی را برای ما رقم بزند. امّا اگر ما بیاییم و از الگوهای صحیح خودمان که امام(ره) و مقام معظّم رهبری هستند، پیروی کنیم، امید است این مشکلات حل بشود.

 

باید برویم ایمان‌مان به خدای متعال را تقویت کنیم و مناسباتی که تقوا اقتضا می‌کند را برقرار کنیم. هم مردم و هم مسؤولین، باید تقوای خود را تقویت کنند، مخصوصاً مسؤولین. به شعار و حرف هم نیست.

 

سقای بی‌ریا با بیان اینکه این نخستین باری نیست که علامه مصباح یزدی، چنین سفارشی را به ما می‌کنند اظهار داشت: هر بار که خدمت ایشان می‌رسیم، روی بُعد معنوی مسائل تأکید می‌کنند. بارها از ایشان شنیدیم که خدای سیاست همان خدای مسجد و محراب و همان خدای جبهه و جنگ است. خدا در همه جا عنایت دارد و رب است. اگر شما در مسائل سیاسی به جانب الهی توجه نداشته باشید، خدا شما را به حال خودتان رها می‌کند و شما می‌مانید و همین مسائل مادی.

 

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه ما معمولاً بیشتر به همان جنبه‌های سیاسی مسائل توجه داریم، خاطرنشان کرد: آیت‌الله مصباح می‌گویند اگر بخواهید فقط به این‌ عوامل توجه کنید، تفاوتی با دیگر سیاستمداران دنیا ندارید.

 

سقای بی‌ریا ادامه داد: آسیب‌شناسی که آیت‌الله مصباح انجام می‌دهند، آن چیزی است که همه باید به آن توجه کنند و اختصاص به جبهه پایداری ندارد. همه فعالان و انقلابیون و کسانی که خودشان را در این مسیر می‌بینند و مدافع انقلاب هستند و می‌خواهد کاری برای انقلاب انجام دهند، باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر می‌خواهند خدمت ماندگاری انجام دهند، شرطش این است که معنویت و تقوا را در مناسبات سیاسی رعایت کنند. الگو هم حضرت امام و مقام معظّم رهبری به عنوان خلف صالح حضرت امام هستند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.