چهارشنبه 5 دی 1397 | 09:12
مذاکرات سرّی میان کُردها و دمشق/ کنترل سرتاسر سوریه به ارتش واگذار می‌شود؟
مذاکرات سرّی میان کُردها و دمشق/ کنترل سرتاسر سوریه به ارتش واگذار می‌شود؟
یکی از رهبران «شورای دموکراتیک سوریه»( مسد) شروط کُردهای سوری برای بازگشت ارتش سوریه به مناطق تحت سیطره «دولت خودمختار» در شرق کشور را اعلام کرد.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل ازگروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رای‌الیوم، «مصطفی مشایخ» یکی از رهبران کُرد در «شورای دموکراتیک سوریه»، روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری «رووداو» تصریح کرد، در صورتی‌که دولت مرکزی سوریه کُردها را به‌عنوان دومین قوم بزرگ در کشور قبول داشته باشد و «دولت خودمختار» و گسترش اختیارات آن را به رسمیت بشناسد، این شورا آماده هرگونه تفاهم احتمالی با دمشق است.

وی افزود، با مطرح شدن چنین شروطی، «دولت فدرال» در حال حاضر مشغول مذاکرات محرمانه با دمشق در پایگاه «حمیمیم» در جنوب شرقی شهر لاذقیه است و این امر با نظارت روسیه و ایران برای رایزنی درباره عملیات قریب‌الوقوع ترکیه در مناطق شرقی فرات، انجام می‎شود.

در نتیجه عقب‌نشینی آمریکا از سوریه و پیامدهای این عقب‌نشینی که خلائی در این منطقه ایجاد خواهد شد، سناریوهایی مطرح می‌شود مبنی بر این‌که کدام طرف این خلأ را پر خواهد کرد. برخی بازگشت ارتش سوریه به بخشی از این منطقه را مطرح می‌کنند.

پیشتر یک منبع نزدیک به «حزب اتحاد دموکراتیک» در گفت‌وگو با خبرگزاری «باسنیوز» گفته بود که اعضای این حزب و دولت سوریه هفته گذشته، با نظارت ایران و روسیه، دیداری ترتیب دادند و درباره عملیات نظامی، که ترکیه درباره انجام آن در شرق فرات هشدار داده است، گفت‌وگو کردند.

به گفته منبع مذکور، دمشق از «اتحاد دموکراتیک» می‌خواند که تمام مناطق در شمال کشور را در مقابل جلوگیری از هرگونه جمله ترکیه به این منطقه، به ارتش واگذار کند.

«ریاض درار» رئیس مشترک «شورای دموکراتیک سوریه»، هفته گذشته از دولت سوریه خواسته بود مقابل حملات احتمالی ارتش ترکیه به مناطق شرق فرات «مسئولیت‌پذیر باشد».

پیشتر دمشق و کُردها دو دوره با هم مذاکره کرده بودند که به نتیجه‌ای مطلوب منجر نشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.