شنبه 27 بهمن 1397 | 09:09
اجلاس ورشکسته‌ها در ورشو نمایش تحقیر آمریکا
اجلاس ورشکسته‌ها در ورشو نمایش تحقیر آمریکا
نشستی که از هفته‌ها پیش تبلیغات فراوانی در مورد آن شده بود، در حالی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در شهر «ورشو» برگزار شد که به قطعیت می‌توان گفت نه تنها هیچ‌یک از اهداف از پیش تعیین شده آن محقق نشده، بلکه در مواردی این کنفرانس یک گام به عقب نیز برای آمریکا بود و موجب تحقیر آمریکا شد.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از  کیهان،  زمانی که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا چند هفته پیش در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» از توافق واشنگتن و ورشو برای برگزاری نشستی برای ایجاد ائتلافی علیه ایران صحبت کرد، جنجال زیادی به‌راه افتاد و تحلیلگران نزدیک به رژیم صهیونیستی آن را نقطه عطفی در جهت مقابله با ایران توصیف کردند.
محلی برای همراه کردن اروپا و آسیا با تلاش برای اعمال فشار به ایران، مقدمه تشکیل ناتوی عربی و محفلی برای پیشبرد طرح معامله قرن، همگی توصیفاتی بود که از زبان مقام‌های آمریکایی در مورد این نشست شنیده می‌شد.
اما نشانه‌های شکست ورشو حتی پیش از آغاز آن هم قابل مشاهده بود؛ زمانی که مقام‌های آمریکایی و لهستانی از بیم انصراف گسترده کشورها از شرکت در نشست مجبور شدند در ظاهر دستور کار نشست را گسترده‌تر کرده و ادعا کنند که قرار نیست ورشو «محلی برای بدنام کردن ایران و تاختن به یک کشور» باشد و آنها مجبور شدند این سیرک مضحک را با حضور ورشکستگان سیاسی مانند رژیم صهیونیستی، عربستان، امارات، بحرین و... برگزار کنند. حالا با اتمام این نشست، دیگر به قطعیت می‌توان گفت که نه تنها هیچ‌یک از این اهداف محقق نشده، بلکه در مواردی این کنفرانس یک گام به عقب نیز برای آمریکا بوده و موجب تحقیر آمریکا شده است.
سخنرانی «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا نشان داد نه تنها این نشست اروپایی‌ها را با واشنگتن همراه نکرده، بلکه ممکن است به تشدید تنش میان طرفین هم منجر شود.
پنس در سخنرانی‌اش با لحنی بی‌سابقه متحدان آمریکا در اروپا را خطاب قرار داد، آنها را به تلاش برای تضعیف تحریم‌های آمریکا متهم کرد و با عباراتی آمرانه گفت که اروپایی‌ها باید از برجام خارج شده و به کارزار فشار به ایران بپیوندند. اظهارات پنس واکنش اروپایی‌هایی از جمله دستیار وزیر خارجه آلمان را هم به همراه داشت.
به گزارش فارس نشست ورشو در حرکت به سمت یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران هم موفق نبود. شایعه شده بود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ممکن است در جریان این نشست در برابر دوربین‌ها با وزرای کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس دست دهد و حتی روند عادی‌سازی روابط با این کشورها را اعلام کند.اما اوج دستاورد نتانیاهو از این نشست، شام خوردن زیر یک سقف کنار وزرای عرب و حضور در عکس دسته‌جمعی شرکت‌کنندگان در این نشست بود.
موضوع طرح سازش تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی هم پیشرفتی نداشت، بیش از همه به این دلیل که یک طرف این «معامله قرن»، یعنی تشکیلات خودگردان، در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به قدس‌اشغالی، اساسا ماه‌هاست که ایالت متحده را «فاقد صلاحیت میانجیگری» خوانده و در نشست‌هایی که واشنگتن برگزار می‌کند، شرکت نمی‌کند.
اندیشکده مطرح آمریکایی:
نشست ورشو شکست خورد
به دنبال پایان نشست ضدایرانی لهستان، اندیشکده آمریکایی «استراتفور» درباره این نشست به شکست آمریکا در رسیدن به اهداف ضدایرانی خودش اذعان کرد و در گزارشی با این عنوان تصریح کرد: «در نشست ورشو هیچ پیشرفتی برای آمریکا درباره ایران صورت نگرفت».
طبق گزارش این اندیشکده آمریکایی، «نشست (ورشو) به جای برجسته کردن همگرایی و اتفاق نظر در مسائل مربوط به امنیت خاورمیانه، تاکیدی بر واگرایی و اختلاف نظر بود. از همه قابل ملاحظه‌تر اینکه، استدلال‌های آمریکا درباره لزوم اتخاذ مواضع سرسختانه علیه ایران در همراه کردن بسیاری از مقام‌های اروپایی با این مواضع بار دیگر شکست خورده است».
عطوان: ورشو ایران را به نماد مقاومت
 و دفاع از ملت‌های اسلامی مبدل کرد
«عبدالباری عطوان»، نویسنده سرشناس جهان عرب در بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» کنفرانس ورشو را رخدادی فاجعه بار و شرم آور در تاریخ جهان عرب توصیف کرد و نوشت : عرب‌‌ها با گذاشتن تاج رهبری جهان عرب بر سر نتانیاهو و به ذلت کشاندن خود درکنفرانس ضدایرانی ورشو، ایران را به «نماد» مقاومت و دفاع از ملت‌های عربی و اسلامی و مقدسات آنها و مسائل برحق و عادلانه تبدیل کردند.
وی تصریح کرد: ما آرزو داشتیم که یکی از وزیران عرب حاضر در این نشست شجاعت داشت تا میکروفون را بگیرد و در مورد تهدید اسرائیل برای منطقه صحبت کند و یا هزینه7 تریلیون دلاری آمریکا برای جنگ در عراق، افغانستان، سوریه، لیبی و یمن و کشتار میلیون‌ها نفر با بمب‌های هوشمند مرگبار و اورانیوم غنی شده صحبت کنند اما زمان وزیران شجاع در این دوره حاکم بر جهان عرب که غرق در نادانی است، به پایان رسیده است.
عطوان همچنین نوشت: این یک لحظه تاریخی است و ما اطمینان می‌دهیم که کسانی که آمریکا را در افغانستان، عراق، سوریه و اسرائیل در جنوب لبنان (دو بار) و در نوار غزه (چهار بار) شکست دادند، در هر جنگ آتی علیه محور مقاومت برنده خواهند شد.
تحلیلگر آمریکائی:
نشست ورشو یک سیرک فاجعه‌بار بود
«فرد کاپلان» تحلیلگر آمریکایی نیز معتقد است که در نشست اخیر ورشو، آمریکا منزوی شد نه ایران. وی در گزارشی که پایگاه «اسلیت» منتشر کرده، نوشته است که بین وکلا اصطلاحی متداول است به این مظمون: «پرونده‌ای را به دادگاه نبر مگر اینکه مطمئن باشی که برنده می‌شوی» دیپلمات‌ها هم همین رویکرد را دارند و این یعنی: «هرگز فراخوان برگزاری یک نشست بزرگ جهانی را تا زمانی که در راستای تحقق اهداف تو نباشد، صادر نکن.»
وی همچنین تاکید کرده است: در مجموع نشست ۶۰ کشور در ورشو یک فاجعه بود و نمونه دیگری از تفکر سطحی و بی‌کفایتی است که از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بر کاخ سفید حاکم شده است. در ادامه این گزارش آمده است که لهستان قبول کرد که برای این سیرک (نشست ورشو) چادر تهیه کند. آنها این کار را کردند چون می‌خواهند که آمریکا در کشورشان یک پایگاه نظامی دائمی داشته باشد و تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا رئیس‌جمهور آمریکا را راضی کنند.
«ان بی‌سی»: دولت ترامپ
 در کنفرانس ورشو تنها ماند
شبکه خبری «ان بی‌سی» آمریکا هم عدم استقبال بسیاری از متحدان اروپایی ایالات متحده آمریکا از «کنفرانس ورشو» را شکستی برای دیپلماسی دولت ترامپ توصیف کرده است.
این رسانه آمریکایی در گزارشی چنین نتیجه گرفته که دولت ترامپ همچنان در تشکیل یک ائتلاف وسیع جهانی برای تشدید فشار علیه ایران ناکام مانده است و تا اطلاع ثانوی تنها باید به فشارهای اقتصادی و تحریم‌های یکجانبه خود اکتفا کند.
همچنین 3 دیپلمات ارشد عضو ناتو به شرط افشا نشدن نامشان به این رسانه آمریکایی گفته‌اند: «بسیاری از متحدان ایالات متحده آمریکا از حضور در نشست ورشو خودداری کردند و این پیام را به دولت ترامپ رساندند که حاضر نیستند در نشستی حضور یابند که هدف آن به طور مشخص علیه یک کشور خاص (ایران) برنامه‌ریزی شده باشد.»
به نوشته ان‌بی‌سی: عدم حضور بسیاری از بزرگان اروپایی از جمله آلمان و فرانسه و نیز عدم حضور کشورهایی چون روسیه و چین و شرکت در سطح پایین – در سطح سفرا- برخی دیگر از متحدان اروپایی آمریکا در نشست ورشو، نشان می‌دهد دولت ترامپ نتوانسته حمایت جهانی گسترده برای تشکیل ائتلافی بزرگ بر ضد ایران، کسب کند.
این رسانه آمریکائی تصریح کرد: دولت ترامپ امیدوار بود که کنفرانس ورشو که برگزاری آن همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب ایران برنامه‌ریزی شده بود، نشانگر وحدت جهانی در برابر تهران باشد اما بسیاری از کشورهایی که از سیاست ترامپ در قبال ونزوئلا پشتیبانی کردند، در موضوع کنفرانس ورشو، به او نپیوستند.
سرشکستگی حامیان تروریسم
 در لهستان
آمریکایی‌ها به‌عنوان دشمنان اصلی ملت ایران در ۴۰ سال گذشته، به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های کلان برای به شکست رساندن انقلاب اسلامی و متوقف کردن حرکت رو به جلوی ملت ایران، در همه برنامه‌های‌شان با شکست و ناکامی مواجه شدند و دلیل اصلی این شکست‌ها و ناکامی‌ها، محاسبات غلط و نشناختن مردم و جامعه ایران است. آنها طی این سال‌ها از هیچ خباثتی برای به زانو درآوردن ملت ایران فروگذار نکردند اما در مقابل هر بار با تو دهنی محکم‌تر ملت مواجه شده‌اند و برایشان نتیجه‌ای جز سرشکستگی نداشته است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.